Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetysdementiako?

11.07.2015 |

Imetän 4kk vauvaani ja minua pelottaa toden teolla sanojen unohtelu. Muuta en unohda normaalia enempää. Vähän hitaampi ehkä olen liikkeissäni kuin ennen vauvaa ja en yhtä järjestelmällinen. Unohtelu alkoi jo raskauden aikana mutta on vain pahentunut imetyksen myötä. Huoleni on erityisen suuri koska suvussamme on periytyvä muistisairaus. Olen kaksikielinen ja useimmiten muistan sanan toisella kielellä, en aina sitäkään. Joskus joudun miettimään sanaa kauan ja toisinaan se ei siitä huolimatta muistu mieleen. Välillä tuntuu, etten tajua joidenkin sanojen merkitystä vaikka pitäisi. Ainakin mietin ja epäilen sitä. Keskustelu saattaa takkuilla kun hysteerisesti mietin jotakin unohtamaani sanaa. APUA!

Kommentit (3)

1/3 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Todella tunnistin itseni tuosta. Minulla on kaksi alle 3-vuotiasta lasta, ja ongelmat sananlöytämisessä alkoivat jo ensimmäistä odottaessani. Olen ulkomailla asuva suomalainen, joten myös kaksikieliseksi aikuisena tullut. Molemmissa kielissä täysin samat ongelmat. Tosin, vaikka suomi on vahvempi kieli edelleen, siitä unohtuu milloin mikäkin sana. Joskus myös mietin, mitä ihmettä joku passiivisestikin kuultu sana mahtoikaan tarkoittaa. Sana voi olla hyvinkin yleinen. Lehden otsikoistakin vaikea joskus ymmärtää idea, vaikka sanat olisivat aivan tuttuja ja helppoja.  En usko kyseessä olevan muistiongelmia, vaan aivot eivät ihan toimi kun yöunet eivät ole olleet yhteinäisiä vuosiin. Joskus, kun on hyviä öitä useampi takana, ongelmat ovat selkeästi lievempiä. Mutta öitä pitää olla useampi. Tsemppiä tilanteeseesi, yritä levätä sen minkä pystyt.

2/3 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannet kiitokset ELO vastauksestasi. Et tiedäkään kuinka paljon se helpottaa oloani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/3 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELO, jos oket vielä linjoilla kysyisin, käykö sinulle niin, että käytät sanaa joka ei ole siinä tilanteessa paras mahdollinen? Esimerkkeinä nurmikon sijaan ruohikko tai puristaa sijaan rutistaa?