***ELOhiirten maanantai***
Kommentit (27)
Taas olisi maanantai ja kyllä oli vaikea lähteä tänään töihin. Pojat jäivät vielä pötköttelemään kun lähdin. Ovat kuulemma menossa Stiga-ostoksille heti aamusta ja lähtevät sitten pulkkamäkeen. Olisin niin mielelläni heidän kanssaan lomalla, mutta minkäs voi, kun ei ole lomaa :(. Töissä on pakko kärvistellä.
Olemme tänään menossa hakemaan maalit uutta lastenhuonettamme varten :). Teemme työhuoneesta vauvanhuoneen ja aloitin eilen huoneen tyhjentämisen. Hankkiudumme kaikista vanhoista huonekaluista eroon eli tarkoitus on todellakin tyhjentää koko huone. Hirveä homma, sillä työhuoneemme on ollut todellinen varasto viimeisen vuoden ja siellä on mm. kaikki taloutemme kirjat ja kansiot yms. Pääsin hommassa aika pitkälle. Tänään olisi vielä tarkoitus purkaa kirjahylly ja ylihuomenna mies maalaa huoneen. Verhokankaita ja mattoja pitäisi myös käydä katsomassa. Onneksi mulla on jo visio siitä, millaisen siitä huoneesta haluan.
Meillä oli siis esikoisen kanssa kiva kahdenkeskinen lauantai aamupäivä. Poikaa tuli hemmoteltua aivan hirveästi :). Ostosreissumme saldona poika sai kaksi uutta DVD:tä, kirjan, auton + liikennemerkkejä sekä ison läjän hoitovaatteita. Lisäksi kävimme hampurilaisella ja jäätelöllä. Itselleni ostin kengät :). Kävin myös Bebes -äitiysvaateliikkeessa testailemassa housuja, mutta kun kokoa XS housut pyörivät jaloissa, totesin, ettei ole vielä minun aikani siirtyä äitiyshousuihin.
Quiero3 kyseli viikonloppupinossa, ovatko kaikki jo kertoneet töissä raskausuutisista. Minä en ole! Ajattelin odotella rv 20 asti eli ainakin kolme viikkoa ajattelin vielä piilotella. Vielä tämä onnistuu ihan hyvin, mutta jos tuo maha " pullahtaa" kertaheitolla, niinkuin esikoisesta, niin voi olla, että sitten täytyy muuttaa suunnitelmia. Suurin osa ystävistä ja sukulaisista jo tietää, tosin omille vanhemmilleni en ole kertonut. Ei siksi, etteikö uutinen olisi varmasti mieluinen, vaan siksi etten ole heitä vähään aikaan tavannut ja mielelläni kertoisin uutisen henkilökohtaisesta. Kohta kai pitäisi heillekin kertoa.
Iloista viikonalkua kaikille!
Pepper (16+4)
Tyttö on hoidossa ja mamman pitäs alkaa lukee tenttiin (taas).
Viikonloppu meni hujauksessa, mutta tällä kertaa sain jopa tehtyy jotain. Ei menny vaan löhötessä. Tein ekan ostoksenkin tulevalle vaaville, lindexiltä ostin semosen ruskeen trikoisen unipussin, tai en minä tiedä et onko se unipussi, mut siihen tarkotukseen mie sen hommasin. Sit ompeli yhden vaipan... Nyt pitäs ommella nuo verhot.
Mie olen suunnitellu tätä meidän tietsikka huoneen ehostamista tytölle. lähempänä kesää siirretään tyttö omaan huoneeseen joten tää sitten on kaavaillu kaikkee kivaa, tosin mun kun tekee mieli kaikkee :) eli pitäs saada limen vihreetä, mut sit on jo valmiiks ostettu talukangasta mikä on viininpunasta, yhdistäppä ne sit jotenkin fiksusti. Ei tää sisustaminen ole mun juttu, värisilmä puuttuu ihan kokonaan.
Hah haa, kyllä on tää raskaus ihanaa, eilen alko kauhia kutina alapäässä, eli joku tulehdus on lähteny jylläämään :(... jospas se tästä..
hanneli rv16+1
Kylläpä tuo viikonloppu vierähti taas nopsaan! Ja taas uusi viikko alussa...muutamat muutkin olivat saaneet viikonloppuna aikaiseksi jotain hyödyllistä, niin minäkin: ompelin tytön huoneeseen verhot ja verhokatoksen ja mies maalasi seinät. Tämä on ollut suunnitelmissa jo elokuusta kun tuohon muutettiin. Lauantaina teimme reissun kangasostoksille ja sain taas vaikka minkälaisia ideoita: pitäisi ommella verhoja vielä vähän joka huoneeseen ja päiväpeitot tytölle ja meille ja irtopäällinen yhteen nojatuoliin, joka nyt siirrettiin tytän huoneesta pois. Otimme tavoitteeksi ensi syksyn eli silloin olisi kotimme enemmän näköisemme! Olisi vielä tiedossa oman makuuhuoneemme maalaus ja mattojen hankintaa tuohon edellisten päälle. Lisäksi sohva pitäisi viedä verhoilijalle. Paljon investointeja tiedossa. Olen hiukan sisustukseen hurahtanut ja saa mies aina toppuutella intoani :-) Totaalinen väsymys ainakin tuntuu hellittävän.
Viikonloppupinossa kyseltiin töissä kertomisesta: minä en ole vielä kertonut ja yritän vielä ainakin muutaman viikon odotella. Maha tosin on jo näkyvissä, etenkin iltaisin, mutta vaatteilla saa vielä huijattua, toivottavasti ;-)
Olo on ihan ok, hassua vaan, että yököttää nyt enemmän kuin aiemmin vaikka sen pitäisi olla jo vähenemässä, ei mitään pahaa kuitenkaan eli vähällä olen selvinnyt tähän mennessä.
Seuraavaan neuvolaan on parisen viikkoa, enkä millään malttaisi odottaa, että saisi taas kuulla elonmerkkejä masusta.
emali 13+5
Viikot ne vain vilistää ohi hurjaa vauhtia, en voi uskoa että nyt on jo viikkoja kasassa 17+0! Pahoinvointi on nyt vihdoin ja viimein poistunut, eipä siihen kauan mennytkään... Nyt on tosin aika epätodellinen olo, kun ei ole pahoinvointia eikä tunne vauvan liikkeitäkään vielä. Onkohan siellä masussa mitään elämääkään! Onneksi perjantaina on rakenneulltra niin siellä sitten varmasti selviää aika paljon. Kun nyt saisi edes varmuuden siitä että masussa tosiaan on joku ja hengissä!
Vai on teillä jo vauvojen huoneiden sisustuspuuhat käynnissä. Meidänkin " vierashuone" eli romuvarasto, videohuone ja vaatehuone pitäisi muuttaa vauvan huoneeksi, mutta ensin siellä oleva sänky pitäisi maalata ja siirtää esikoisen huoneeseen. Tyttö tosin on ilmoittanut ettei halua nukkua isojen tyttöjen sängyssä vaan omassa pinnasängyssä. Jos sängyt saisi vaihdettua ja heitettyä muutamat pahvilaatikot jonnekin, siirrettyä käyttämättömän tietokoneen ja yhden telkkarin+videot jonnekin järkevään paikkaan, niin sitten uusi lastenhuone ei kaipaisi kuin uudet verhot , lampun ja vähän vauvarekvisiittaa. Ehkä sitten keväällä...
Mukavaa maanantaita ja uutta viikkoa!
Pantoufle 17+0
Tänään ylös jo klo 10!
Pitihän toljottaa Suomen peli illalla loppuun ja syödä salmiakkia,ja nyt on ihan silmät turvonnut!
Mies haluaisi jo vaunuostoksille ja kattelee kaikkee, mä koitan rauhoitella, vaikka mulle sanottiin lääkärissä, että jo kesäkuussa kannattaa olla kaikki valmiina, koska diabeetikkojen vauvat syntyy usein tosi aikaisin=) No, mä kyllä aion sitoa itteni petiin loppuajaksi...äitiysloman aloitan toukokuun puolivälissä, joten siitä eteenpäin olen vain vaakatasossa.(vitsi toivottavasti)
Yksi tuttu sanoi tavaroiden hankkimisesta että on kivampi ku kaikki ei tule ostettavaksi kerralla, eli sen puolesta tietysti voisi jossain vaiheessa ostella jotain.
Nyt siivoilemaan ja laskiaispullia leipomaan.
Lilli ja *tuo tuolla* rv 13+0.
Ihanaa nyt on loma. Kaikki lapset ovat terveitä(kop kop) Koko viime viikko meni oksennustautia sairastaessa. Eskarilainen ja mies eivät tulleet ollenkaan kipeeksi. Aamulla lapsetkin nukkuivat vähän pidempään niin sai tätä omaa univelkaansa pienennettyä. Viikonloppuna väsy oli valtava mutta sain molempina päivinä nukuttua päikkärit kun mies tuli töistä.
Tänään onkin siivouspäivä. Petivaatteet ovat ulkona tuulettumassa. Pesutupa on iltapäiväksi varattuna. Se hyvä puoli kerrostalossa on et taloyhtiöllä iso pesukone saa pestyä meijänkin porukan lakanat kerralla ja saane kuivumaan. Muuten olis aikas hankalaa. Lapset rullaavat mattoja rullille. Niitten lempihomma.
Ihanaa lukea teijän sisustusjuttuja. Mulla olis kanssa pari pientä juttua vielä laitettavana. Muutettiin tänne kerrostaloon marraskuun alussa. Yksi huone tuli lisää niin siellä on vanhat verhot. Sinne oon ettinyt tytöille sopivia kivoja verhoja ja ehkä samaa sarjaa vielä päiväpeitot.
Meillä tähän asti on ollut 4 vanhinta lasta samassa huoneessa ja kuopus meijän kanssa. Täällä toisaan oli yksi huone enempi niin pojat toisessa ja tytöt toisessa. Poikien huone onkin valmis. Vauva tulee aikanaan sit meijän huoneseen. kävi hyvä säkä kun kuopus tarvii vielä oman pinnasänkynsä niin saan kaverilta vauvalle pinnasängyn ei tarvii onneks ostaa uutena.
Nyt siivouksen pariin takasisin että saadaan siivottua ja laitettua ruoka kun mies tulee töistä kahdelta. Sitten oli tarkotus lähteen kuopuksen kummeille kylään ja ruokakauppaan.
Viikko vielä neuvolaan. Liian pitkä aika odotella että kuulee taas sydänäänet.
puuhis ja pojat 97,00 tytöt 99,02,05 ja masukirppu 14+4
viikot vilistää todella hirmusta vauhtia. Kohtahan sitä ollaan jo puolessa välissä :)
Kateellisena luen teidän muiden sisustussuunnitelmia. Mulla on kanssa sisustuskärpänen kokoajan tuolla jossain alitajunnassa, mutta kun nykyinen kämppä ei houkuta enää sisustamaan. Ei ole sitä lastenhuonetta, jota voisi suunnitella. Tarkoituksemme on ostaa isompi asunto tässä keväämmällä tai viim. ennen tämän vauvan syntymää. Jos sitä sitten pääsisi toteuttamaan pesänrakennusviettiä todenteolla.
Mulla on huomenna neuvolapäivä. Kiva nähdä paljon hb on nyt ja kuulla sydämen tykytykset. Muuta en odotakaan. Huimaa välillä edelleen ja päätä särkee oudosti silloin tällöin. Tosi pistävä kipu ja se alkaa ihan yhtäkkiä.
Mies viettelee hiihtolomaa koulusta, tai no lupaili ahkeroidan inssityön parissa tämän viikon. Tekisi mieli olla kotona hänen kanssaan, eikä täällä töissä.. mutta jaksettava on vaan.
AuroraM 17+0
Minähän siis olin päättänyt, etten halua kertoa täällä töissä raskaudestani, kuin vasta sitten, kun on ihan pakko. Vielä ei olisi tarvetta, sillä maha on pieni ja saan sen hyvin peittoon. Olin ajatellut, että 3-4 viikkoa voisin hyvinkin vielä piilotella. Mutta, mutta, äsken esimieheni kysyi, ehtisimmekö pitää tavoitekeskustelun tällä viikolla. Olin ajatellut, että se olisi hyvä aika kertoa raskaudesta, mutta tämä keskustelu tuli nyt vähän liian aikaisin. Kertokaapa nyt, mitä tekisin. Toisaalta haluaisin jättää kertomatta, sillä meillähän on vielä toinen ultrakin käymättä, eikä mun tarvitsisi vielä kertoa. Mutta toisaalta taas tuntuisi hölmöltä keskustella tulevan vuoden tavoitteista, kun olen kuitenkin jäämässä neljän kuukauden kuluttua täältä pois. Mitä te tekisitte?? Olisiko se teistä kauhean epärehellistä käydä tuo keskustelu läpi kertomatta niinkin olennaisesta asiasta kuin äitiysloma?
Pepper, kertoisin pomolle raskaudesta, mutta pyytäisin pitämään teidän kahden tietona. Eli sano, että haluat itse toisen ultran jälkeen kertoa muulle työyhteisölle. Onhan se hassua käydä tulevaisuuskeskustelua ilman että tuo noin tärkeää asiaa esille.
Mäkin soitin juuri virkatyöni palkanlaskuun tuosta äitiysloma-ajan palkasta. olikin hyvä, että soitin. Selvisi monta muutakin juttua siinä samalla.
Noista terkkareista vielä. Mulla tosiaan on jo 5. terkkari menossa, joten monenlaista on tullut nähtyä. Jokaisella on tietty oma tyylinsä. Tämän nykyisen kanssa on ollut ihan ok jutustella, vaikka emme tosiaan vielä ole nähneet kuin ehkä 5 kertaa. Tiistainen käynti vain oli jotenkin kurja, mutta tosiaan hän tuntuu olevan hirmu tarkka kaikista asioista. Toisaalta hyvä, toisaalta ei. Esim. kun kerroin mieliteoistani (ei-niin-terveellisistä), katse oli heti sen mukainen, että " haepas vaan niitä jäisiä viinimarjoja pakastimesta ja herkuttele niillä" . Mutta mutta, taas on terkkari vaihtumassa joidenkin aluejakojen uudistuessa, joten taas on uuteen ihmiseen tutustuminen edessä.
Mulla on ollut jotain outoa rinta(lihas?)kipua koko viikonlopun ja eiköhän tänään ole ollut todella heikko olo. Aamulla silmissä musteni ihan kokonaan. Onkohan mulla niskat tai jotain niin jumissa, että veri ei kierrä kunnolla päähän? Ihan outoa ja huolestuttavaa tällanen.
Nyt täytyy alkaa laittaa poikia päikkäreille.
AuroraM: Meillä toi inssityörutistus oli viime keväänä. Oli se melkoista, mutta valmista tuli. Tsemppiä vaan teille molemmille.
Hanneli, näitkö viikonloppupinosta sen mun riippumattovastauksen? Kyselit aiemmin pään muototumisesta jne. matossa. Ja voimia tenttilukemisiin!
Jaksuja kaikille!
Pumpuli 16+5
kello on jo kakstoista ja täällä minä vaan netissä pyörin..
pumpuli: kiitos vastauksesta, en mie ollu käyny tuota vl pinoo kattoon, mut äsken kävin. Mitens jos ostaa sen riippumaton missä on ne turvavaljaat, haittaakohan ne sit kylellään nukkumista tms, vai saako ne ihan pois?
pepper: mie kyllä kertosin, ihan vaan siksi ettei sitten tarvis myöhemmin mennä häntä koipien välissä kertoo et olen muuten raskaana et se siitä mitä ollaan aiemmin keskusteltu... Tosin en tiedä et mimmonen sun pomo on yms..
juu ja taas katse kohti tenttikirjaa... tekis mieli kyl ne verhot ommella... kun ei loppuviikosta kerkee mitään tekee.
Lähin esimieheni on yksi työryhmäni jäsenistä eli olemme enemmänkin kolleegoita. Sen tiedän, että jos hänelle asian paljastan, menee hän heti keskustelemaan asiasta oman esimiehensä kanssa (vaikka pyytäisin häntä olemaan paljastamatta asiaa). Itse taas ajattelin, että jos kävisin sen keskustelun ilman uutisten kertomista ja kuukauden kuluttua sanoisin, etten halunnut vielä asiasta kertoa, kun en ollut vielä kaikissa ultrissa käynyt. Tämä selitys voisi hyvinkin mennä läpi ilman, että esimieheni kokisi minun valehdelleen hänelle aikaisemmin. Vaikea tilanne. Olisin niin kovasti halunnut itse päättää, miloin kertoa, enkä joutua pakotetuksi kertomaan.
pumpuli27:
Pepper, kertoisin pomolle raskaudesta, mutta pyytäisin pitämään teidän kahden tietona. Eli sano, että haluat itse toisen ultran jälkeen kertoa muulle työyhteisölle. Onhan se hassua käydä tulevaisuuskeskustelua ilman että tuo noin tärkeää asiaa esille.
Pumpuli 16+5
Palaanpa kommentoimaan esimiehelle kertomisesta:
Itse en tämän kuun alussa olleessa TAKEssani kertonut raskaudesta mitään, olihan viikkoja vasta 11 tuolloin. Keskustelu käsitteli tämän vuoden työkuvioita ja ajattelin, että ehdin kuitenkin todennäköisesti puolet vuodesta olemaan paikalla. Yksi syy olla kertomatta oli myös se, etten ollut käynyt yhdessäkään ultrassa, enkä kuullut edes sydänääniä eli mitään " todistetta" hyvin sujuneesta alkuraskaudesta ei tuolloin ollut. Vasta muutamalle hyvälle ystävälle oli asiasta kerrottu.
Nyt kerron sitten kun hyvältä tuntuu, hyvissä ajoin kuitenkin. Viime raskaudessa kerroin, kun raskaus oli kestänyt sen 154 päivää ja laitoin samalla tiedon hlöosastolle 3 kk palkkaa varten. Nyt en varmaan niin kauaa voi odotella, koska maha varmasti näkyy selvästi jo ennen tuota ajankohtaa ;-) Velvollisuus paljastaa asia on kuitenkin viimeistään vasta kaksi kk ennen äitiysloman alkua, joka minun tapauksessa olisi vasta toukokuussa!
En osaa muuta sanoa kuin sinulle ei ole mitään velvollisuutta asiaa vielä paljastaa ja tee se sitten kun hyvältä tuntuu. Todennäköisesti sinulle kuitenkin palkataan sijainen joka sitten tulee paikallesi hoitamaan nyt sovittavat tehtävät, eikö niin?
emali 13+5
Pepper: Tee, kuten sinusta parhaalta tuntuu. Mitään velvoitteita tosiaan kertomiseen ei ole. Uskon, että on aika kiusallista keskustella tulevaisuuden suunnitelmista, kun tietää jäävänsä pois, mutta jos et halua asiasta vielä puhua, niin älä puhu. Itse kerroin jo tosi aikaisin pomolleni, sillä meillä on niin pieni firma, että jäävät pulaan ilman korvaavaa työntekijää. Ajattelin myös, että jos esim. joudun keskenmenon kokemaan, niin haluan senkin työnantajan tietoon. Surun keskellä olisi silloin helpompaa. Mutta jokainen tekee juuri niin kuin itse asiat kokee.
Masuelämää: Olen alkanut tuntemaan jo päivittäin vauvan liikkeitä ja on ihana tunne, kun saa konkreettista varmistusta vauvan olemassaolosta. Tämä vatsa ei kyllä paljon enää jätä myöskään arvailujen varaan :) Huomenna on neuvola ja kiva päästä kuuntelemaan sydänääniä. Onkin eka kerta tässä raskaudessa, sillä edellisellä neuvolakerralla ne eivät vielä kuuluneet. Painonnoususta mulla on hiukan ahdistusta, kun entisenä kilpaurheilijana olen nuoruudessa saanut ihan tarpeekseni painon kommentoinnista ja yleisistä punnituksista. Tiedän, että on tyhmää, mutta jotenkin nuo vanhat ajat nousevat mieleen, kun pitää astua vaa' alle ja sanoa ääneen oma paino ja sitten se merkataan viikkonousuna korttiin ja samalla saa kommentteja... Onko täällä muita, jotka eivät tilanteesta pidä, vaikka historiassa ei olisikaan " traumaattisia" kokemuksia? Mutta pääasia, että vatsa kasvaa ja samalla vauva.
Mukavaa viikon alkua!
Pantteri 17+2
Heissan kaikki!
Pepperille pomolle kertomisesta: tietämättä sen paremmin taustoja, mäkin kyllä kertoisin esimiehelle. Sinänsä vähän huonoon saumaan sattui tuo kehityskeskustelu, jos olisit muutoin voinut pitää asiaa salassa vielä jonkin aikaa. Mä kerroin omalle esimiehelle reilu viikko sitten ja siitä syystä, että muut työkaverit olivat alkaneet juoruta mun mahan kasvusta, enkä halunnut esimiehen kuulevan uutista muualta. Tuon toisen ultran odottaminen ei mun mielestä tuo enää hirveästi lisäarvoa, koska sulla on kuitenkin ollut tähän asti kaikki hyvin (en tiedä, pelkäätkö sitä että jotain häikkää vielä tulisikin vai mitä olikaan mielessäsi?). Luulisin, että jos raskauden tässä vaiheessa tulee jotain ikävää vastaan, sitä joutuisi kuitenkin sairaslomalle ja asia tulisi ilmi kuitenkin. Vaan nyt en tosiaan tiedä, mietitkö edes tällaista.
Muuta. Minä sorruin sitten tilaamaan vauva-lehden vuodeksi, kun saan kaupan päälle sen kantoliinan (puuvillainen liki 6 metriä pitkä kuulemma). Yleensä olen menettänyt hermoni heti kättelyssä, jos lehtimyyjä soittaa, mutta nyt olinkin noin suopealla tuulelle :o
Hitsi, meidän vkl-suunnitelmat meni ihan mönkään. Alun perin piti lähteä mummolaan & laskettelemaan lähirinteille, mutta eikös tyttöön noussut korkea kuume to-iltana. Jäätiin kotiin potemaan ja olihan typy vaan kipeä: kuume nousi yöllä korkeimmillaan 41 asteeseen! Arvelin alusta saakka, että oisko kyseessä vauvarokko, kun sitä ei ole vielä sairastettu. Tänään viimein bongasin näpyt (4. kuumepäivä) eli onneksi se oli sittenkin vauvarokko.
Kävin shoppailemassa pari trikoista äitiyspaitaa. Parit housuthan mulla jo on ja olen saamassa lainaan pari kassillista vaatteita, mutta paidoista on ollut eniten pulaa. Onhan tuo masu vielä aika pieni suhteutettuna paitojen kokoon, mutta onpahan ainakin tilaa kasvaa!
KK kera Onnin rv13+6
Tervetuloa uusille mukaan :)
Ihana päivä ulkoilla esikoisen kanssa. Käytiin ihmettelemässä kun läheiseltä tontilta oli puita kaadettu. Poika innostui risuista ihan kamalasti. Siinä olisi hyvä työmies risusavottaan jos joku tarvitsee :)
Ihana lueskella toisten sisustus innostusta. Itse sisustaisin myös mielelläni jos mulle olisi vaan luotu jotain silmää asian suhtten. Tykkään voimakkaista väreistä. Mies taas on enemmän vanilja-ihminen eli jäätelökioskillakin ottaa mieluummin -noin niinkuin varmuuden vuoksi- vaniljan tai jos ottaa riskin niin suklaamaun. Sisusta siinä sitten ;) No onneksi meillä tepsii tuo uuvutus taktiikka joten joskus saan jonkun " hullunkin" idean läpi. Mä taidan tulevana kesänä panostaa enemmän pihaan. Pitäisi valita marjapuskia ja jotain monivuotisia kukkivia pensaita. Jos on ideoita tai ohjeita niin niitä nöyränä otan niitä vastaan.
Raskausrintamalle ei kuulu uutta. Mahaa on jonkin verran alkanut nipistelemään joten olisiko ne niitä kasvukipuja? Nyt otan itseäni niskasta kiinni ja alan järjestämään keittiön kaappeja.
Heipat kaikille!
pubu ja Unski rv14+3
Tämä on oikeasti aika hankala tilanne. Nimittäin olen itsekin sitä mieltä, että olisi reilua kertoa hyvissä ajoin ja tavoitekeskustelu olisi loistava tilaisuus asia paljastaa. Minulle vain on tullut sellainen tunne, etten ole vielä valmis asiaa kertomaan. Varsinkin, kun minulla ei olisi vielä mitään velvoitetta asiasta kertoa.
Se on totta, että minulle tullaan rekrytoimaan sijainen, joka jatkaa töitäni. Ja suurin osa tämän vuoden tavoitteistani liittyy sellaiseen hankkeeseen, joka on jo täysillä käynnissä eli tuskin mistään uudesta sovimme. Ehkäpä teen niin, että katson, mihin suuntaan keskustelu etenee ja missä hengessä se käydään. Jos tilanne etenee siihen suuntaan, että kertominen olisi parasta, niin sitten kerron. Jos taas keskustelu on sellainen " ympäripyöreä" miten meillä menee -tyyppinen keskustelu, niin sitten en ehkä asiaa vielä paljasta. Vaikeaa!
Työpäivä on nyt takana, mutta tänään pitäis varmaan vielä jaksaa siivota ennen illan kisoja. Ehkäpä pienen huilitauon jälkeen siihen löytyy voimia.
Monet on puhuneet innoissaan sisustuksesta. Ite en oo vielä ihmeemmin miettinyt sisustusta, mutta kevään kuluessa varmasti ehtii vielä hyvin. Vauvan vaatteita tekisi mieli hankkia jo todella kovasti, mutta pitää vielä odotella sitäkin. Ne on vaan niin söpöjä, ettei millään malttaisi olla ostamatta.
Pepper pohdiskeli, kannattaako työpaikalla kertoa raskaudesta vielä. Nythän sinulla siihen olisi kyllä hyvä tilaisuus, mutta jos et halua vielä kertoa, niin voit hyvin odottaakin. Kyllä töissä varmasti ymmärretään, että äiti haluaa odottaa tietyn ajan ennen kuin asiasta haluaa kertoa. Eli jos ei vielä tunnu siltä, niin menet vaan keskusteluun ja teet suunnitelmat ensi vuodeksi. Onhan tässä vielä kevättä aikaa sitten uusille suunnitelmille.
Minua askarruttaa, miten moneen ultraan yleensä on mahdollisuus? Onko teistä kuinka moni käynyt vain np-ultran tai onko joku menossa vain rakenneultraan? Kumpaa ultraa yleensä pidetään luotettavampana? Te, jotka olette käyneet np-ultran: otettiinko teiltä samalla myös verikoe ja kerrottiinko niskaturvotuksen suuruutta? Ja osaisiko joku kertoa jotakin jo rakenneultrasta? Miten suurella todennäköisyydellä siinä voi löytää mahdollisia poikkeamia? Itse kävin np-ultrassa ja aikomus on mennä myös rakenneultraan. Täällä ei verikokeita otettu ekan ultran yhteydessä.
Babyperhonen (rv 13+1)
minulla np-ultrassa ei otettu verikoetta....niskaturvoksen vai poimun tulos oli 1,5mm eikä se sanonut muuta kun että ihan normaali on.
ekaks se sano ettei oo niskapoimua ollenkaan...heh!!!!
rakenne ultarssa oon käyny 2 edellisestä raskaudestani ja kyllä siellä mun mielestä aika hyvin näkee jos jotain on....ainakin rakenteissä siis jaloissa, käsissä, elimissä....tää on mun mielipide..en oo kyllä varma.
mutta kun menin np-ultraan ja päästin suustani lauseen tahtoisin tietää että vauvani on terve?????? lääkäri siihen sanoi ei sitä voi tietää, eikä saa tietää misää ultrissa....mitä lie sitten tarkoitti.
mutta minä luotan kyllä rakenne ultraan.
minttu ja tuutti 15+1
Meillä tk:ssa on laadukas ultra, jolla voidaan ultrailla milloin vaan, mutta näistä tutkimuksista. Minä en halunnut mennä np-tutkimukseen, sillä muut ultraukseen liittyvät tarkistukset voitiin hoitaa omassa tk:ssa ja meil le ei muilla ko tutkimuksen tuloksilla ollut merkitystä. Rakenne ultraa olisin voinut harkita jos se olisi ollut meillä tarjolla, mutta tässä muutamia tietoja mitä minun lääkäri minulle kertoi...tiedä sitten
Tuolloin keskustelin laakärin kanssa tutkimuksista hieman. Np-tutkimuksessa seulotaan lähinnä downin syndrooma. Niskapoimuturvotuksen perusteella ohjataan mahdollisiin jatkotutkimuksiin, joista suurin osa on ns. vääriä hälyytyksiä. Myös ns.normaalilla turvotuksella on päässyt läpi ja kuitenkin lopputuloksena on ollut down vauva, joten varmuutta ei voi saada. Niskapoimusta ei tule esille muut kehityshäiriöt ja rakenteelliset viat. Kyseinen lääkäri sanoi ettei edes sydän vikoja voi tuolloin saada selville. Jos haluat ehdottomasti tietää kromosomipoikkeavuudet pyydä tarkempia näytteitä (istukka/lapsivesinäytteet/veritestit) tai keskustele lääkärisi kanssa. Rakenteelliset poikkeavuudet ja sisäelinten tarkempi tutkimus onnistuu kyseisen lääkärin mukaan vasta rakenneultrassa. Meilllä tätä ei tarjota ollenkaan, kysyinkin miksi näin, mutta vastausta en saanut. Rakenneultrassa ilmeisesti pyrtytään myös katsomaan napanuooran virtauksen jne (joku tutkimuksessa käynyt voinee tarkentaa). Tämä lääkäri sanoi myös sen että cp-vammat ja muut kehitysvammat voivat kehittyä vielä myöhemmin ja kenties vasta synnytyksen yhteydessä - joten ehkä sinunkin lääkärisi (minttumaria) tarkoitti juuri tätä. Tervettä lasta ei voi valitettavasti varmistaa vaikka kuinka haluaisikin. Hapenpuutetta voi aiheuttaa mm. napanuran kiertyminen, virtausten estyminen, vaikea synytys, varhaislapsuudessa kuumekouristukset ja tapaturmat...
Toivottavasti me kaikki olemme onnekkaita!
Tälaista tietoa minä sain, molemmat oltrat ovat varmaan omalla tavalla hyviä riippuen siitä, mitä haluaa tietää. Minulle rakenneultra olisi ollut mieluisampi.
Kretukka
Ajattelim käydä aloittamassa pinon, mutta palaan sitten myöhemmin kirjoittelemaan enemmän pojan päiväunien aikana. Ihanaa päivää kaikille!
Opemamma ja vimpula rv 12+6