Voiko yliopistoon päästä, vaikka ei olisi aiempaa koulutusta?
Kommentit (29)
Minä tunnen ainakin 2 sellaista henkilöä, jotka ovat päässeet ilman ylioppilastutkintoa opiskelemaan Yliopistoon. Toinen on kätilö ammatiltaan (ei opiskellut lääkäriksi tai terveystiedettä) ja toisella oli taustalla jokin Amk-tason tutkinto.
Jep, yliopistoon voi hakea ja päästä kuka tahansa, ilman pohjakoulutustakin!
Mutta yleensä sinne haetaan, kun takataskussa on toisenasteen tutkinto; eli ammatillinen koulutus tai lukio käytynä.
Se ei missään nimessä vaadi ylempää (?) amk:ta, eikä avoimen yliopiston kurssitkaan ole pakollisia, vaikka pohjakoulutusta ei olisi sitten minkään laista.
Mutta poikkeuksena on sitten ne eri tiedekunnat, eli lääkikseen nyt ei ihan ilman mitään pohjakoulutusta pääse. ;)
Eli nyt riippuu pitkälti, mihin olisit hakemassa.
Minä olen aikoinani mennyt peruskoulun jälkeen opiskelemaan lähihoitajaksi (blaah, ei ollut mun juttuni) ja jätin sen kesken. Hain 2.kertaa Tampereelle, ja tokalla kerralla pääsin. Opiskelen nyt siis kasvatustieteitä, ja työskentelen sossussa ihan sossutätinä (joka siis on haave ammattini). Kradua vaille valmis, ja sitten minut voidaan vakinaistaa siihen haaveammattiini (lastensuojelun sussu/perhetyö), ja toivottavasti saan vielä viran. :)
Miten ihmeessä sitten esim. lukiosta pääsee yliopistoon, kun sehän EI ole ylempi korkeakoulututkinto... ei edes alempi! ;P
Kasvatustieteitä lukevat kyllä yleensä suuntautuvat opettajiksi? Ei kasvatustieteillä ja sosiaalityöllä kyllä paljonkaan tekemistä ole keskenään. Eli jos virkaasi hakee joku OIKEA sosiaalityöntekijä niin ilman muuta menee edellesi. Ja KRADUA vaille valmis olet:)?
Vierailija:
Minä olen aikoinani mennyt peruskoulun jälkeen opiskelemaan lähihoitajaksi (blaah, ei ollut mun juttuni) ja jätin sen kesken. Hain 2.kertaa Tampereelle, ja tokalla kerralla pääsin. Opiskelen nyt siis kasvatustieteitä, ja työskentelen sossussa ihan sossutätinä (joka siis on haave ammattini). Kradua vaille valmis, ja sitten minut voidaan vakinaistaa siihen haaveammattiini (lastensuojelun sussu/perhetyö), ja toivottavasti saan vielä viran. :)
- ylioppilaat
- ammattikoulun tai vastaavan käyneet (3 vuotinen)
- muusta korkeakoulusta valmistuneet
- ulkomaisen yo-tutkinnon suorittaneet
- tarvittavat opinnot avoimessa suorittaneet
- ulkomailla koulunsa käyneet, joiden pohja riittää " siinä maassa" yliopistoon
- erikoistapaukset erityisperustein. (erityisperuste ei ole esim. reput yo-kirjoituksissa) Tällä tavoin pääsee hyvin harvoin.
..." oikeilla" sossutädeillä on? ;)
Katsoppas vaikka ihan oman paikkakuntasi sanomalahdestä, kun tarjolla on sossutädin virka, niin mikä koulutusvaatimus siellä on!!! :D
Katsos kun ajat ovat muuttuneet.
Opettajille muuten ihan oma koulutus, ei kasvatustieteiden. ;)
Muilla esim. sosiaalityöntekijällä, sitten yleensä ylempi korkeakoulututkinto; yhteiskuntatieteellinen, valtiotieteiden, yhteiskuntatieteiden tai hallintotieteiden maisteri. Tämän lisäksi tähän on hankittava riittävä sosiaalityön koulutus.
Mikäs se opettajien koulutus sitten on jos ei kasvatustieteiden:)?
Vierailija:
..." oikeilla" sossutädeillä on? ;)Katsoppas vaikka ihan oman paikkakuntasi sanomalahdestä, kun tarjolla on sossutädin virka, niin mikä koulutusvaatimus siellä on!!! :D
Katsos kun ajat ovat muuttuneet.
Opettajille muuten ihan oma koulutus, ei kasvatustieteiden. ;)
Sun tietämyksesi ei oikein vakuuta.
Jotta siis voisi mennä sinne pääsykokeisiin ja sitten ehkä kenties mahdollisesti päästä...