Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maisterihaun motivaatiokirje

Vierailija
26.03.2016 |

Hei,

Olen hakemassa maisteritutkintoon amk-pohjalta. Paperini amk on ihan hyvät, siinä päälle 4 keskiarvolla mennään. Motivaatiokirjeestä olen tehnyt "raakaversion" ja pituus on nyt 1,5 sivua, ja ohjeistushan on 1-2 sivua. Yliopiston sivuilla on hyvin kerrottu, mitä kirjeessä ainakin tulee olla. Osaisiko joku kuitenkin kertoa jotain vinkkejä, mitä erityisesti kannattaa esimerkiksi painottaa? Kannattaako kirjeessä "kehua" itseään vai kertoa enemmän maanläheisiä, yleisiä asioita elämästään. Kehumisella tarkoitan siis lähinnä saavutuksia ja opiskelutapoja. Toivon asiallisia vastauksia, ehkä sellaisilta henkilöiltä joilla on tietämystä/kokemusta asiasta :) Minulle yliopistoon pääsy on tärkeää ja olen hionut motivaatikirjettä jo viikon verran. Haluaisin kuitenkin vähän perspektiiviä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä, voiko motivaatiokirje olla "oman näköinen", vai millaisella standardilla se kannattaisi tehdä?

Vierailija
2/13 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ku osais vastata. En ole koskaan päässyt motivaatiokirjeellä sisään. Aina joko pääsykokeen tai avoimessa suoritettujen opintojen kautta. Olen siis päässyt sekä yliopistoon että Amkiin. Ennen sitä kuitenkin yrittänyt myös joihinkin opintoihin joihin on pitänyt tuo motivaatiokirjekin olla.

En vaan takuu mitä niissä ois hyvä olla :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä tyhjä kehuminen ei kannata ja oman persoonallisuuden tms. esittely on turhaa, ehdottomasti tärkein mitä (ainakin me omassa koulutusohjelmassamme) motivaatiokirjeestä etsimme, on se motivaatio (miksi olet hakemassa a) yleensä jatkamaan opintoja ja b) juuri tähän koulutukseen) sekä se, onko sinulla realistinen suhtautuminen opintoihin ja alaan (ymmärrys mihin olet hakeutumassa, mihin voit työllistyä, aiemmat opinnot ja niiden sopivuus).

Nämä jakavat hakijoita jo paljon, kun osaa kertoa nämä asiat selkeästi ja perustellen, on jo pitkällä.

Vierailija
4/13 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko sinulla realistinen suhtautuminen opintoihin ja alaan (ymmärrys mihin olet hakeutumassa, mihin voit työllistyä, aiemmat opinnot ja niiden sopivuus).

Ei kellään ole realistista käsitystä alasta, jota ei ole vielä opiskellut.

Vierailija
5/13 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko sinulla realistinen suhtautuminen opintoihin ja alaan (ymmärrys mihin olet hakeutumassa, mihin voit työllistyä, aiemmat opinnot ja niiden sopivuus).

Ei kellään ole realistista käsitystä alasta, jota ei ole vielä opiskellut.

Millä perusteella kukaan sitten hakee opiskelemaan? Totta kai joku käsitys alasta pitää olla, ja mielellään aika hyvä, koska maisterivaiheeseen päästäkseen alla pitää olla aiempia opintoja aiheesta. Realistinen käsitys alasta tarkoittaa esim. sitä, että ymmärtää mihin kaikkeen koulutus antaa valmiudet (ja mihin ei). Ei kenenkään pitäisi hakea tietämättä mihin hakee.

Vierailija
6/13 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatiokirje on mun mielestä turhaa byrokratiaa. Eikö se ole jo aika selvää että hakija suorittaa tutkinnon loppuun jos hän näkee kerran vaivaa hakea tutkintoon ja omaa alemman tutkinnon paperit.  Motivaatio tulee siellä opintopaikassa ei kirje itsessään voi olla motivaation lähde. Tiede alalla ei tarinoilla tee mitään vaan kyse on puhtaasti tieteestä joten miksi ihmeessä ei luovuttaisi byrokraattisista motivaatiofantasioista.

Vierailija
7/13 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sulla siinä jo gradu suunniteltuna?

Ei ole vitsi.

Vierailija
8/13 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta veikkaisin että nuo haluavat kuulla motivaatiostasi suorittaa se koulutus loppuun (hyvin?) jos sinut sinne valitaan. Ainakin tuolla idealla itse kirjoitin ja pääsin jatkoon aikanaan. 

Vierailija
9/13 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin kerran kirjoittamaan tuollaisen ja sanoin suunnilleen, että haen koulutukseen, koska TE-toimiston ammatinvalintapsykologin mielestä se sopisi minulle. Pääsin, mutta en uskaltanut mennä.

Vierailija
10/13 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista tavoitteista ja urasuunnitelmista kannattaa ainakin kertoa - siis mihin tähtää maisteritutkinnolla, johon hakee.

Vierailija
11/13 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet hakemassa juuri tähän nimenomaiseen koulutukseen ja juuri nyt. Aiemmat opinnot, työkokemus, vapaaehtoistyö, järjestötoiminta jne mitä olet tehnyt ja miten ne suhteutuvat tähän hakemaasi koulutukseen, mitä sellaista niistä on tarttunut matkaan mitä nyt haluaisit syventää. Millaiset kysymykset sinua hakemasi koulutuksen puitteissa erityisesti kiinnostavat (vähän kuin graduaiheesta kertoisit). 

Vierailija
12/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannaattaako sekin mainita että ei ole työkokemusta alemmasta kanditutkinnosta vaikka tutkinto onkin?  

Vierailija
13/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro siinä motivaatiokirjeessä että haluat tappaa kaikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän