Mitä tarjoaisitte itse savustetun lohen kanssa?
Mitä tarjoaisitte itse savustetun lohen kanssa vieraille? Olemme mieheni kanssa mökillä ja meillä on varattuna illaksi savustettavaksi 1 kg lohifilee. Mies kutsui tänne ystäväpariskuntamme ja nyt minun pitäisi keksiä tarjottavaa tuon lohen kanssa. Itse olisimme syöneet sitä vain ruisleivän päällä.
Pääsen käymään keskikokoisessa kaupassa ja mökillä on tuo savustin, grilli ja mikro. Hellaa tai uunia ei ole. Jääkaappi on mutta ei juoksevaa vettä.
Kommentit (40)
Ja ennen kuin joku ehtii sanomaan että "mies keksii kun mies kutsui" todettakoon, että mies antoi minun nukkua koko aamun sillä aikaa kun mies on ollut puutöissä ja tyhjentänyt huussin. Mielelläni siis hoidan tämän tarjoilupuolen. :)
Miten olisi itse keitetyt perunat ja itse lasiin kaadettu kivennäisvesi?
Vierailija kirjoitti:
Oho, onpa herkkänahkaista porukkaa.
Miten olisi perunanyytit grillissä, raikas salaatti ja sitä ruisleipää?
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin lohkoperunoita uunissa ja salaattia.
Ap:lla ei ollut uunia.
Salaattia. Onko mahdollisuus keittää perunoita? Perunasalaatti olis hyvää. Lisäksi sitä ruisleipää ja ehkä jotain kasviksia.
Salaattia ja hyvää leipää. Halutessaan voi grillata myös lohkoperunoita. Jos haluaa jälkkäriä, niin vaikkapa marjarahkaa.
Pitäisin mökkiolosuhteissa menun yksinkertaisena, maistuu parhaimmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, onpa herkkänahkaista porukkaa.
Miten olisi perunanyytit grillissä, raikas salaatti ja sitä ruisleipää?
Raikas salaatti? Ei, ehdottomasti tunkkainen salaatti.
No sanotaan sitten:
se kuuluisa bataatti sinne kuuluisaan mikroon.
Ihan parasta. Ei tarvitse kuin vähän pestä ensin, sehän syödään kuten uuniperuna.
Mikrotetaan tarpeeksi pehmeäksi, kunnolla.
Muita vaihtoehtoja esim valmismuusi.
Ranut ei taida mökillä onnistua, muuten suosittelisin luomuranuja.
Perunamuhennosta. Aloita tekeminen samalla tavalla kuin muusin teko eli keitä perunakuutioita vedessä. Kun ne ovat melkein kypsiä, kaada keitinvesi pois ja lisää kattilaan vehnäjauhon ja maidon sekoitusta. Keitä hyvin hiljaa kymmenisen minuuttia. Lisää kevätsipulisilppua tai persiljaa. Vielä parempaa tulee, jos osan perunoista korvaat porkkanoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin lohkoperunoita uunissa ja salaattia.
Ap:lla ei ollut uunia.
Ai niin. No sitten keitettyjä perunoita.
Grillatut vihannekset; paprikaa, kesäkurpitsaa, punasipulia, herkkusieniä..Lisäksi raikas salaatti; vihersalaattia, omenaa, kurkkua, viinirypäleitä, fetajuustoa, pinjansiemeniä.
Perunoita jossain muodossa, salaattia ja kastiketta, ruisleipää.
Kermaviilikastike toimii savukalan kanssa, osta sitä pari purkkia ja sitten valmisdippijauhetta mitä käytetään sipsien kanssa ellei mökillä ole maustevarastoa jotta voisi ITSEmaustettua tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Perunamuhennosta. Aloita tekeminen samalla tavalla kuin muusin teko eli keitä perunakuutioita vedessä. Kun ne ovat melkein kypsiä, kaada keitinvesi pois ja lisää kattilaan vehnäjauhon ja maidon sekoitusta. Keitä hyvin hiljaa kymmenisen minuuttia. Lisää kevätsipulisilppua tai persiljaa. Vielä parempaa tulee, jos osan perunoista korvaat porkkanoilla.
Hyvä raaka-aine eli keitinvesi pitäisi siis korvata vehnäjauholla ja maidolla? Järjetöntä.
Mitä tarjoaisitte itse?
Itse savustettu
On vaikeeta, kun en tiedä kumpaa tarkoitetaan.
Itse tarjoaisin perunasalaattia ja vihersalaattia. Lohkoperunoita, mutta kun ei ole uunia. Muusia, mitta kun ei ole hellaa
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen kuin joku ehtii sanomaan että "mies keksii kun mies kutsui" todettakoon, että mies antoi minun nukkua koko aamun sillä aikaa kun mies on ollut puutöissä ja tyhjentänyt huussin. Mielelläni siis hoidan tämän tarjoilupuolen. :)
Otapas selvää siitä, missä se mies oikeasti on ollut. Eteläsuomalaisetkin huussit ovat nimittäin vielä niin jäässä, että niitä ei tyhjennellä vielä pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Grillatut vihannekset; paprikaa, kesäkurpitsaa, punasipulia, herkkusieniä..Lisäksi raikas salaatti; vihersalaattia, omenaa, kurkkua, viinirypäleitä, fetajuustoa, pinjansiemeniä.
Ei kai taas raikasta salaattia. Mitä jos vaan mentäisiin kuitenkin tunkkaisella salaatilla.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun nainen oikein viihtyy nyrkin ja hellan välissä.
Ajattelin ehdottaa sellaista mitä yleensä tarjoan savustetun lohen kanssa, mutta huomasin että kyseessä on nimenomaan "itse" savustettu. Antaapa olla, koska en ole tarjonnut "itse" savustettua.