Mitä mashaallah meinaa? Joku kommentoi noin mun FB kuviin
Mulla on lemmikkisammakkoni kuvia julkisena (eikö sais?) ja joku tuntematon tyyppi on alkanut viime päivinä kirjottamaan myn sammakon kuvien alle mashaallah eikä mitään muuta. Mitä teen?
Kommentit (17)
En tiedä, mutta ymmärtääkseni jotain tosi positiivista ja hyvää se on. Veikkaan siis noin koska meidän työkaveri joka on harras muslimi sanoi noin kun kolmas työkaverini sai ihanan terveen poikavauvan.
Se on ylistys, kiitos, onnittelu tms positiivinen kehu. Eli varmaan pitää sun sammakostas.
Ainakin turkiksi suurin piirtein sama kuin "Hellanlettas!"
Sammakkosi on saanut salaisen ihailijan.
Hei mäki haluan nähdä sammakkosi! :3
Se on kehu joka kirjaimellisesti tarkoittaa että "god willed it". Sitä periaatteessa käytetään kun ylistetään kaikkea kivaa sekä söpöä.
Muslimit käyttää tota sanaa, kun joku on niiden mielestä ihana, kaunis ja kaikin puolin ylistettävä. Ois aika jees, jos sun muslimiystävä käyttäis sitä kieltä, jota säkin ymmärrät, mutta nyt tän ketjun myötä sulle selvis ainakin tuon sanan suurpiirteinen merkitys.
Onko se sama kuin kunnia tai yistys Jumalalle (Allahille)? Tai ehkä se on sellainen herranjestas -huudahdus.
Vierailija kirjoitti:
Sammakkosi on saanut salaisen ihailijan.
Repesin. :D
T. Aiempi hellanlettas-turkkiharrastaja
Mitä lajia sammakko on? Minulla on keltanuolimyrkkysmmakoita ja valetomaattisammakoita :)
Vierailija kirjoitti:
Valetomaattisammakko! Aww :O
Nimitys on osuva, kuvahaun mukaan näyttävät ihan tomaateilta
"Mashallah" or "Mash'Allah" is an Arabic phrase used to show appreciation for a person or happening. It shows respect, and also reminds that everything is achieved by the will of God. The closest English translation is "God willed it." It is used to show joy and praise, and is evoked upon hearing good news.
The phrase has found its way into the language of non-Arabs, including Turks and peoples of the Balkans, including some who are not of the Islamic faith.
A: I just got an A+ on my exam.
B: "Mashallah!"
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lemmikkisammakkoni kuvia julkisena (eikö sais?) ja joku tuntematon tyyppi on alkanut viime päivinä kirjottamaan myn sammakon kuvien alle mashaallah eikä mitään muuta. Mitä teen?
Sanot vaan shukran :D
Hän vaan kehuu sammakoitasia. Ylistys jumalalle.
Jos sanotaan voi kun kauniita sammakoita, voi taustalla olla huonoja negatiivisia aatteita, kun sanoo Mashallah eivät negatiiviset aatteet tule "läpi" ajaa ns. Samaa asiaa kuin pahasilmä (Turkin silmä, turisteille)
Tarkoittaa että sun sammakkos on sen mielestä ihana.