"Have a nice day"---kuuluuko siihen vastata ja mitä?
Kommentit (16)
Ja hän laittaa viesteihin aina nimeni, laitako myös häben, kun toivotan jotain??ap
No miten toimisit, jos joku toivottaisi suomeksi hyvää päivää ja laittaisi viesteihin nimesi?
Toi on just niin kaksipiippuinen juttu toi nimen käyttö, Suomalaisillahan se ei ole tapana samalla lailla kuin muualla Euroopassa. Ruotsin ja Norjan käytäntö myös hyvin samanlainen kuin Suomalaisten.
Itse en laita päämiesten kanssa keskustellessa, Englanti ja Ranska. Olemme tosin tavanneet toisemme näiden herrojen kanssa usein, eli tunnemme toisemme hyvin, eivät siis voi saada sellaista käsitystä, että olisin töykeä.
Vierailija kirjoitti:
Ja hän laittaa viesteihin aina nimeni, laitako myös häben, kun toivotan jotain??ap
Mihin viesteihin? Joka viestiin ei tarvitse vastata. Varsinkin, jos sähköposti ja kommunikointi säännöllistä, on melko turhaa lähettää viesti, jossa on vain thx tai u2.
Minä ainakin aina sanon sellaisella Clint Easwoodin matallalla äänellä: Oh, i will. Ainoa ja oikea vastaus tuohon toivotukseen.
Englanninkieliset käyttävät aika usein toisen nimeä puheessa, toisin kuin suomalaiset. Ko. toivotukseen vastaisin itse vain että thanks, you too.
No kun minusta se tuntuu kummalliselta, laittaa nimi, esim. " vietä kiva päivä, Matti."
Olen tällainen suomalainen mörkö. Ap
Viesteissä "have a nice day" tarkoittaa, ettei kirjoittaja halua enää yhteydenottoa vähään aikaan, ja siihen ei kuulu vastata mitään.
Puheessa kuuluu vastata että "you too/thanks bye".
Työasioissa periaatteessa silloinkin on sama merkitys, että sanoja olettaa tai toivoo asian olevan loppuunkäsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Viesteissä "have a nice day" tarkoittaa, ettei kirjoittaja halua enää yhteydenottoa vähään aikaan, ja siihen ei kuulu vastata mitään.
Puheessa kuuluu vastata että "you too/thanks bye".
Työasioissa periaatteessa silloinkin on sama merkitys, että sanoja olettaa tai toivoo asian olevan loppuunkäsitelty.
No voi saakeli, menin jo vastaamaan, että "you too, Matti" ja höpisin jotain muutakin😑. Voi paska. Ap
Thänks juu tuu!
T. Ope