Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hampaat ihan pilalla enkä saa hammaslääkäristä apua, mitä tehdä??

Vierailija
25.03.2016 |

On jouduttu juurihoitamaan jo viisi hammasta lyhyen ajan sisällä, kaksi poistettu. Harjaan hampaat 2-3 krt päivässä, käytän suuvettä ja hammaslankaa. Minulla on todella kuiva suu, öisin nukun suu auki ja suu kuivuu, aamuisin aina tosi pahanhajuinen hengitys. Epäilen sitä syyksi näihin vaivoihin, mutta hammaslääkäri ei oikein kommentoi asiaa. Paikkailee vaan hampaita sitä mukaa kun uusia särkyjä tulee. Olen epäillyt ientulehdustakin, mutta siihenkään en ole saanut muuta hoitoa/neuvoa kuin käynnin suuhygienistillä. Pelkoon parondontiitista sain ylimielisen hymähdyksen, että se on yleensä vähän vanhempien ihmisten ongelma. Olen itse ihan hermona, että ei kai tää voi näin jatkua, menetän pian kaikki hampaani. Yksityiseen lääkäriin ei ole enää rahaa, nyt mennyt jo tuhansia euroja, ja kunnallisella puolella hoitoon pääsy hidasta ja hoito vielä huonompaa. Mitä voisin itse tehdä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parodontiitti on vähän vanhempien ihmisten vaiva, jos hammaslääkäri määräsi ientulehdukseen käynnin suuhygienistillä, eikä hygienisti sanonut mitään syventyneistä ientaskuista, sulla tuskin parodontiittiä on.

Ootko koittanu hammasväliharjoja hammaslangan sijasta? Gum tekee, samaten Rainbow ja Pirkka. Kysy apteekista kuivan suun tuotteita, kostutusgeeliä yms. Lopeta se suuveden käyttö, sekin saattaa kuivattaa suuta. Jos syöt paljon happamia hedelmiä, yritä ajoittaa ne aterioiden yhteyteen, äläkä syö niitä aterioiden välillä. Xylitol-purkkaa aterioiden jälkeen.

Toisilla reikiä tulee enemmän kuin toisilla, harmillinen tosiasia.

Vierailija
22/33 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene normi lääkärille ja etsi syy miksi nukut suu auki ja ilmeisesti kuorsaat. Syy saattaa olla liian isoissa risoissa. Mitkä pitkällä aikavälillä aiheuttaa suun kuivumisen lisäksi uniapneaa.

Tai sitten sinulla on vuoden ympäri allergistyyppistä limakalvojen turvotusta nenässä. Johon auttaa nasonex. Mutta siis saattaa olla että hammaslääkäri voi vain paikata oireita kun taas esim korva-nenälääkäri voi auttaa varsinaisen syyn kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuta voi myös kuivattaa hammastahnassa oleva natriumlauryylisulfaatti (t. sodium laureth sulfate). Oletko kokeillut esim. Sensodyneä tai Elmexiä? Minulta väheni radikaalisti ikenien punotus ja suun kuivuminen kun vaihdoin hammastahnamerkin näihin edellä mainittuihin.

Nyt on käytössä jokin erityisesti kuivalle suulle tarkoitettu tahna. Mutta tosiaan tuo kuivuus vaivaa lähinnä öisin, kun nukun suu auki. Päivällä ei ole ongelmia. Mitenköhän voisi opetella nukkumaan suu kiinni?

Vierailija
24/33 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsas suuveden käyttö kuivattaa suuta ja limakalvoja. Vähennä sen käyttöä muutamaan kertaan viikossa tai lopeta kokonaan ja huuhtele suu sen sijaan puhtaalla raikkaalla vedellä ruokailujen jälkeen. Itse käytin alkoholitonta, mutta tuntui että se kuivatti siltikin liikaa, joten vähensin sen käytön noin kertaan viikossa. Myös lankaamisella on suuri vaikutus. Mulle valitettiin myös haisevasta hengityksestä ja se johtui juurikin niistä ruuanjäämistä hampaiden välissä ( tuli huomattua itsekin kun ensimmäistä kertaa lankasin. Hyi h*lvetti mikä biojäteastia siellä muhi! :D )

Mutta sun tapauksessa haiseva hengitys johtunee juurikin tuosta suun kuivuudesta. Kolme kertaa päivässä on ihan liikaa, jos niitä hampaita tulee muuten hoidettua.

Vierailija
25/33 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene normi lääkärille ja etsi syy miksi nukut suu auki ja ilmeisesti kuorsaat. Syy saattaa olla liian isoissa risoissa. Mitkä pitkällä aikavälillä aiheuttaa suun kuivumisen lisäksi uniapneaa.

Tai sitten sinulla on vuoden ympäri allergistyyppistä limakalvojen turvotusta nenässä. Johon auttaa nasonex. Mutta siis saattaa olla että hammaslääkäri voi vain paikata oireita kun taas esim korva-nenälääkäri voi auttaa varsinaisen syyn kanssa.

Kuorsaan vain silloin tällöin, mutta risoista se ei ole kiinni, kun sekä nielu- että kitarisat on lapsena poistettu. Olen aina hengittänyt suu auki, päivisinkin, mutta onnistuin opettelemaan nenän kautta hengityksen päiväaikaan. Öisin heti kun nukahdan niin suu kuulemma aukeaa. :( ap

Vierailija
26/33 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla refluksia? Entäpä lääkityksiä?

Ei ole lääkityksiä eikä tietääkseni refluksiakaan.

Ja sille, joka kysyi, että mitä moskaa laitan suuhuni: ihan normaalia ruokaa. Sokeria todella harvoin, paitsi tietysti noita hedelmiä ja marjoja tulee syötyä.

Joku mainitsi, että raa'at kasvikset pitäisi jättää pois, koska niissä on happoa. Auttaako siis kypsentäminen myös hedelmien ja marjojen osalta?

Kypsennys auttaa.

Vierailija
27/33 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksistanne ja avustanne, täällä on tosi hyviä neuvoja ja ihanaa kun yritätte auttaa. Tuntuu niin hyvältä välinpitämättömän hammaslääkärin jälkeen. terveisin ap

Vierailija
28/33 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juot smoothieita tai appelsiinimehua, lopeta heti. Itse tunnen jo viikossa, miten ne vaurioittavat omia hampaitani. Kaikki eivät vaan kestä niitä. Eikä mitään muodikkaita lime- tai sitruunavesiä.

Vierailija
29/33 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla voi olla ravinnossakin jotain vikaa jos hampaat ovat heikot ja jos ikenet oireilee. Liikaa limuja tai sitten ravintoaineet puuttuu ruuasta. Miten vanha sä oot?

26 v. En juo limua koskaan ja syön normaalia sekaruokaa, aika paljon kasviksia ja hedelmiä. Ruoka-aikoja olen yrittänyt säännöllistää.

Tupakoitko?

Vierailija
30/33 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuta voi myös kuivattaa hammastahnassa oleva natriumlauryylisulfaatti (t. sodium laureth sulfate). Oletko kokeillut esim. Sensodyneä tai Elmexiä? Minulta väheni radikaalisti ikenien punotus ja suun kuivuminen kun vaihdoin hammastahnamerkin näihin edellä mainittuihin.

X-tra:lta löytyy myös halvempi vastaava. Vaihdettiin siihen pojan aftojen vuoksi eikä ole enää aikoihin tullut.

Vierailija
31/33 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivele ruokaöljyä suuhun. Tällaisen vinkin hammaslääkäri minulle antoi.

Itse joudun heräämään useita kertoja yöllä juomaan vettä, vesipullo on edelleen sängyn vieressä joka yö.

Minulla kuivan suun ongelma on vähentynyt huomattavasti, kun olen vähentänyt ketipinorin käyttöä.

Vierailija
32/33 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Olet saanut täällä jo tosi hyviä neuvoja. Kannattaa tosiaan pyytää, että pääset toiselle hammaslääkärille tai sitten menet suoraan ns. tavalliselle lääkärille. Suun kuivuus voi johtua niin monesta syystä ja jos olet nuori, niin sulkisin pois esim. perussairauksien tai allergian mahdollisuuden. Jätä tosiaan suuvesi pois ja siirry Salutem nimiseen hammastahnaan (saa apteekista, eikä ärsytä limakalvoja). Kannattaa myös ottaa käyttöön keinosylki.

Vierailija
33/33 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitä tietoisesti nenän kautta sisään ja vaikka suun kautta ulos nukahtamista odotellessa. Ehkä rytmi säilyy yöllä. Toinen vaihtoehto on kokeilla ohutta kangasta suun edessä vrt. astmaatikot pakkasella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi