Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen sisustusmaku - halvalla valkoisia kyhäelmiä

Vierailija
25.03.2016 |

Olen lukenut englantilaisia, amerikkalaisia ja ranskalaisia sisustuslehtiä viime vuosina, ja nyt erehdyin katsomaan Pinterestistä suomalaisia koteja suomalaisen lehden ostettuani..!

Monella aikuisella on tyhjää, valkoista ja huonekalut tehty jostain eurolavoista tai ikeakrääsästä. Suomi on hyvinvointivaltio, mutta ihmiset asuvat kuin opiskelijat. Myös valkoinen väri kyllästyttää, tulee sairaalaolo ja silmiin sattuu..

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vertaatko tässä nyt Pinterestiä ja toimitettuja sisustuslehtiä toisiinsa?

Vierailija
2/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! Ja jopa Avotakka, jonka kuitenkin pitäis olla suhteellisen laadukas ja arvostettukin sisustuslehti. On täynnä tätä valkoista silppua kuukaudesta toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaikilla ei ole varaa muuhun. Ihmeellistä kun ei saa olla sitä mitä on, kaikki pitää ruotia ja arvostella. Ap lähettää kuvat tyyliresidenssistään, olkaa hyvä!

Vierailija
4/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos suomalaiset rakentaisi talot yhtä paskasti, niin jäisihän siitä enemmän rahaa sisustamiseen.

Itse kuitenkin haluan ennemmin niin että rakenteet on kunnossa ja talossa hyvä asua. Ja haluan että te muutkin teette niin, koska voi olla että joskus ostan teidän talon.

Sitten vasta pohditaan sisustusasioita...

Vierailija
5/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suomalainen sisustustyyli on melko nuorekas. On paljon modernia levyhuonekalua ja korkeakiiltovalkoista. Mutta tavallaan se on ymmärrettävää. Suomessa on valloillaan tavallaan vain "yksi oikea maku". Näin samoin on myös monissa muissa maissa. Esim. monissa Euroopan maissa sisustus on täysin eri tyylilajia.

Vierailija
6/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kaikilla ei ole varaa muuhun. Ihmeellistä kun ei saa olla sitä mitä on, kaikki pitää ruotia ja arvostella. Ap lähettää kuvat tyyliresidenssistään, olkaa hyvä!

Jep! Ap, sun on nyt hieman pakko laittaa kuvia kodistasi, en todellakaan usko että omasikaan on sisustuslehdenkestävä, edes tuollaisen kotimaisen ala-arvoisen.

Vierailija
7/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asuminen on tosi kallista muuten, ehkei sitten jää rahaa kalliisiin huonekaluihin. Meillä on sikäli onnea, että olemme perineet ja saaneet tosi paljon kivoja huonekaluja. Ikeasta ei ole kuin pari huonekalua, mutta erilaista pikkutavaraa kyllä ostamme sieltä.

Vierailija
8/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Ja jopa Avotakka, jonka kuitenkin pitäis olla suhteellisen laadukas ja arvostettukin sisustuslehti. On täynnä tätä valkoista silppua kuukaudesta toiseen.

Niinpä. Olin Avotakan tilaaja vielä pari vuotta sitten, mutta lopetin ja aloin tilaamaan Sköna Hemiä. Nyt sekin alkaa tuntua liian kököltä. Pidän vanhoistakin huonekaluista, mutta en kaluista, mitkä huutavat kierrätystä ja lapsellista kekseliäisyyttä. 

Ainoa hyvälehti mielestäni on Glorian Antiikki, mutta se sisältää nimensä mukaisesti luonnollisesti vain antiikkia. Siihen lehteen on kuitenkin löydetty jotenkin tasokkaita koteja. 

Kun ostaa lehden niin sitä odottaa, että lehti tarjoaa jotain mikä on piirun verran opiskelijakämppää ylempänä. 

Kaikkein kiinnostavinta tässä on se, että Pinterestissäihan amerikkalaisten tavisten kodit ovat usein kauniimpia kuin täällä lehtien kuvat. 

ap

Vierailija
9/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No suomalainen sisustustyyli on melko nuorekas. On paljon modernia levyhuonekalua ja korkeakiiltovalkoista. Mutta tavallaan se on ymmärrettävää. Suomessa on valloillaan tavallaan vain "yksi oikea maku". Näin samoin on myös monissa muissa maissa. Esim. monissa Euroopan maissa sisustus on täysin eri tyylilajia.

En kyllä allekirjoita tuota!

Mä en ole "eurooppalaisen" sisustamisen asiantuntija, mutta olen lukenut, että monessa Euroopan maissa ns. sisustetaan paljon vähemmän kuin Suomessa. Suomessa koti on hirveän tärkeä.

Vierailija
10/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ite just jotain sisustus/kotiohjelmaa katsoessa mietin, että onko ihmisten elämä oikeesti niin köyhää, että pitää sisustamisella, kalliilla lampuilla yms. sitä paikata? Mulle riittää käytettynä ostettu ruokailuryhmä, ikean tv-taso ja mukava sohva, mulla on elämässä muutakin.

Vierailija
11/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis linkittääkö joku kuvia omasta kodistaan Pinterestiin? En oikein jaksa uskoa, sillä sen tarkoitushan on olla ns. ideapankki, otetaan nimenomaan muiden ideoita talteen...

Vierailija
12/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei arvosteta klassista tyyliä sisustuksess niin paljon kuin joissain muissa maissa. Suomessa vanhat arvokkaat huonekalut viedään hyvin usein johonkin katoksen perälle tai kaatopaikalle. Tilalle alemman keskiluokkainen korkeakiiltovalkounelma ilman kerrostumia. Mahdollisimman kliinistä ja riisuttua "tyylikkyyttä". Se edustaa suomalaista käsitystä luksuksesta. Jossain maailmassa luksuksen merkitys on vähän erityyppinen.

Vierailija
13/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep! Ap, sun on nyt hieman pakko laittaa kuvia kodistasi, en todellakaan usko että omasikaan on sisustuslehdenkestävä, edes tuollaisen kotimaisen ala-arvoisen.

Oma kotini on omasta mielestäni paljon kauniimpi kuin sisustuslehtin kodit yleensä.Tämä voi hyvinkin olla vain henkilökohtainen näkemykseni. En oikein ymmärrä miksi en saisi vaatia lehdiltä, alan ammattilaisilta, parempia sisältäjä, omasta jopa mahdollisesti paskasta kodistani huolimatta?

Älytön ajatus... Tsemppiä.;)

ap

Vierailija
14/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt useissa amerikkalaiskodeissa, lähinnä keskiluokkaisissa, ja ihan samalta niissä näyttää kuin suomalaisissa. Ikea myy muuten hyvin myös jenkeissä.

Vierailija
15/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ei yhtään kiinnosta minkä hintaista huonekalut ym on kelläkin. Mielestäni sisustuslehtien pitäis esitellä erilaisia sisustuksia. Nyt ainoa oikea on tänä 'skandinaavisen' valkoinen.

Vierailija
16/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asuminen on tosi kallista muuten, ehkei sitten jää rahaa kalliisiin huonekaluihin. Meillä on sikäli onnea, että olemme perineet ja saaneet tosi paljon kivoja huonekaluja. Ikeasta ei ole kuin pari huonekalua, mutta erilaista pikkutavaraa kyllä ostamme sieltä.

Totta tavallaan, mutta mietipä Amerikassa asumista? Jos sairastus ja joudut olemaan sairaalassa vaikka 2 päivää, on lasku noin 2000 - 3000 dollaria. Eikä sielläkään ole noustu lamasta ja minimipalkkaa ei ole. Esim San Fransiscossa kolmion vuokra on noin 2000-->e/kk.

Halpaa? Not. 

ap

Vierailija
17/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllähän se aikaisempi koko koti mäntypaneelia -tyyli oli paljon paljon tyylikkäämpää.

Tästä asiasta pitää näköjään tehdä säännöllisesti aloituksia. Miten se on niin vaikeaa ymmärtää että jotkut tykkää siitä valkoisesta, jotkut tykkää jostain muusta. Jos pinterestissä näkyy vain valkoisia koteja, se ei todellakaan tarkoita että kaikilla on valkoiset kodit. Itsekin olen etsinyt sieltä kuvia kodeista, jotka vastaisivat omaa tyyliäni, eli suurimmaksi osaksi neutraaleja värejä, kirkkaita värejä piristeenä eikä liian pelkistettyä. Mutta kun ei löydy. Mutta en minä sen takia yöuniani menetä.

Vierailija
18/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta tavallaan, mutta mietipä Amerikassa asumista? Jos sairastus ja joudut olemaan sairaalassa vaikka 2 päivää, on lasku noin 2000 - 3000 dollaria. Eikä sielläkään ole noustu lamasta ja minimipalkkaa ei ole. Esim San Fransiscossa kolmion vuokra on noin 2000-->e/kk.

Halpaa? Not. 

ap

Eiköhän sellaisilla ihmisillä, jolla on varaa laittaa kotiaan, ole sairausvakuutus.

Vierailija
19/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värejä käytetään eri maissa eri tavoilla. Suomessa on pimeää suuren osan aikaa vuotta, ehkä täällä halutaan siksi käyttää paljon valkoista sisustuksessa. Meillä on lunta ja jäätä luonnossakin, ja pohjoinen valo. Modernimi toi valkoisen suomalaisiin sisustuksiin ja se mielletään edelleen hygienisenä. Se näyttää miellyttävän monen silmää. Itsekin pidän valkoisesta, siihen on helppo yhdistää muita värejä ja materiaaleja, En pidä ruskean tunkkaisista keski-eurooppalaisista sisustuksista, en ylipäätään tummista puulajeista, joita siellä usein suositaan ja "konservatiivisista porvarisisustuksista". Elektiset esim. keveitä kustavilais- ja 20-50-luvun  tyylejä hyödyntävät sisustukset väreineen ja materiaaleineen miellyttävät enemmän. 

Vierailija
20/70 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainakin ihan hukassa sisustuksen kanssa. Kokonaisuus mietityttää, vaikka tämän pienen olkkarin saisi nätiksi jollain kivalla matolla ja verhoilla -no olisipa edes varaa ostaa ne. Seinällä ei ole kuin kello muuten ihan valkoiset, niihinkään en keksi mitään. mMielestäni liika valkoisuus on myös ankeaa ja sitten vielä mustavalkoiset graafiset kuviot siihen. Pitäisi kuitenkin pyrkiä kodikkuuteen mitä ei valkoinen oikein tuo. Mutta sillisalaattia pitää välttää.