Pienen rivitaloyhtiön kattoremontti
Taloyhtiössämme on päätetty kattoremontin tekemisesestä. Taloyhtiöön kuuluu neljä huoneistoa. Puoli vuotta sitten yksi osakkaista ilmoitti, että remontti rahoitetaan niin, että jokainen huoneisto tekee oman sopimuksen urakoitsijan kanssa. Tähän emme olleet suostuvaisia, koska mikään laki ei pakota henkilökohtaisen lainan ottamiseen. Suurempana syynä oli meille kuitenkin se, että olemme myymässä asuntoa muutaman kuukauden päästä, emmekä halua henkilökohtaista lainaa.
Nyt on päätetty viime kokouksessa näin:
Asunnot A, B ja C haluavat käyttää omaa rahoitusta (kolme eri sopimusta urakoitsijan kanssa).
Asunnon D rahoitukseen on kaksi vaihtoehtoa.
Aikaisempi ehdotus, että taloyhtiö ottaa lainan. Koko laina veloitetaan asunnolta D.
Tai Asunto D hankkii rahoituksen itse.
Voiko taloyhtiön lainan lain mukaan ottaa vain yhdelle osakkaalle? Ja kuinka lainmukaista on tehdä omia sopimuksia urakoitsijan kanssa kattoremonttia koskien, joka kuitenkin loppupeleissä kuuuluu taloyhtiön vastuulle? Inhottavaa tässä on se, että kumpikin näistä vaihtehdoista on meille epäsuotuisa, koska emme halua henkilökohtaista lainaa, emmekä halua taloyhtiöon lainaa vain meidän osuudelle, jolloin kustannukset ovat kovat, eikä lainaa varmastikaan kilpailuteta. Koko kattoremontista on tulossa muutenkin monimutkainen jos sopimuksia on lukuisia. Mitä sitten kun jokin meneekin pieleen? Kuka on vastuussa, kun sopimuksia on neljä eri kappaletta? Taloyhtiö, vai osakas/osakkaat? Meidät on ajettu puun ja kuoren väliin, ja olen kuitenkin itse melko varma, ettei tämä päätös ole aivan lainmukainen. Onko näin? Olen tuhannesti kiitollinen jos joku voisi auttaa.
Itse olen tarjonnut osakkaille vaihtoehdoksi taloyhtiön lainaa, jonka lainaehtoja voi muuttaa myöhemmin oman mielen mukaan tai muuttaa myöhemmin kokonaan henkilökohtaiseksi lainaksi. Näin kuitenkin remontin vastuu säilyy taloyhtiöllä kokonaisuudessaan, ja sopimuksia on vain yksi. Jos tiedätte jotain muita parempia rahoitusvaihtoehtoja, niin kaikki ehdotukset ovat tervetulleita.
Kommentit (7)
Helpoin ja yleisin ratkaisu on taloyhtiölaina. Muut osakkaat kenties ovat päätelleet, että henkilökohtaisen lainan korko on pienempi, kuten usein onkin. Taloyhtiön kannattasi pyytää lainatajoukset useasta pankista.
Pankit ovat nyt nihkeitä antamaan sellaisille taloyhtiöille lainaa, jotka sijaitsevat ei-halutuissa kunnissa, eli muuttotappiokunnissa. Aloituksestasi ei käynyt ilmi taloyhtiönne sijainti.
Kattoremontista antaa urakoitsija varmasti takuun. Sitä ajatellen mielestäni yksi urakkasopimus taloyhtiön nimissä olisi helpompi - ja mahdollisia reklamaatioita ajatellen helpompi.
Kunnossapitovastuunjakoa koskevien määräysten muuttaminen jo olemassa olevassa yhtiössä voi tulla kyseeseen vain silloin, kun se voidaan toteuttaa osakkeenomistajien yhdenvertaisuutta loukkaamatta. Yhtiö ei esimerkiksi voi siirtää tietyn rakennuksen osan kunnossapitovastuuta osakkeenomistajille silloin, kun korjaustarve on jo syntynyt tai riittävällä varmuudella ennakoitavissa.
http://www.omataloyhtio.fi/tuoteinfo/TM_1484_viikonkysymykset.htm
Taloyhtiön ja osakkaan vastuut on jaettu asunto-osakeyhtiölain mukaan. Yhtiöjärjestyksellä voidaan sopia muuta, mutta jos muuta ei ole sovittu, noudayetaan lakia. Tuolloin sopimukset yhtiön vastuulla olevista korjauksista tekee yhtiö, ei osakas.
Onko yhtiöjärjestys muutettu teidän yhtiössänne ja vastuu katosta siirretty osakkaille? Jos ei, tehdyt päätökset ovat lain vastaisia.
Ilmeisesti muut osakkaat luulevat, että saavat kotitalousvähennystä noin? No, eivät saa, jos yhtiöjärjestyksen mukaan kuuluisi yhtiölle remontti.
Hei!
Kyse on nimenomaan siitä, että muut osakkaat toivovat näin tehden saavan kotitalousvähennyksen. Yhtiöjärjestyksemme mukaan vastuu on taloyhtiöllä. Olen useaan kertaan ilmaissut että heidän päätös on lainvastainen, he eicät kuitenkaan sitä usko.
Asunnot A, B ja C eivät halua yhtiölainaa omien katto-osuuksiensa rahoittamiseen. Tämä on enemmistöpäätösasia, joten koko remontin kattavaa lainaa ei oteta.
Jos taloyhtiö ottaa lainan asunnon D osalta, sen voi maksaa takaisin rahoitusvastikkeen muodossa tai taloyhtiö voi veloittaa sen kertaveloituksina sitä mukaa kun kattourakoitsijalta tulee laskuja. Yhtiöjärjestyksen 6§ mukaan vastikeperusteiden muutokseen tarvitaan yksimielinen päätös. Jos yksimielistä päätöstä ei saada, yhtiövastiketta ei voida muuttaa. Siinä tapauksessa ainoaksi vaihtoehdoksi jää että taloyhtiö veloittaa asunnolta D remonttiurakoitsijan laskut kerralla.
Tästä myös tarvitaan päätös yhtiökokouksen pöytäkirjaan.
Eivät taida olla ihan lainmukaisia nämä "viralliset" päätökset
Eivät ole lainmukaisia. Kerro, että teet tutkintapyynnön asiasta, sillä asunto-osakeyhtiölakia rikotaan. Kotitalousvähennys jää heiltä joka tapauksessa saamatta, jos yhtiöjärjestystä ei ole muutettu ja muutosta rekisteröity.
Hei!
Kiitos avusta. Tämä tutkintapyyntö ei käynyt edes mielessä.
Ei noin voi tehdä lain mukaan, kyse on yhtiön vastuulle kuuluvasta asiasta. Ensin pitäisi muuttaa yhtiöjärjestys. Siis että sopimukset osakkaiden nimellä.