Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelisitko arabiaa, kiinaa, japania vai latinaa?

Vierailija
24.03.2016 |

Jos näistä pitäisi valita 10op verran lähtien aivan alkeista. Perusteluja saa laittaa.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan valitsisin noista. Toisena vaihtoehtona latina sen helppouden takia ja kyllähän se tukee muiden kielten oppimista ja ymmärtämistä.

22/26 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään joka olisi opiskellut arabiaa? Kuinka vaikeaa se on suomen- tai ruotsinkieliselle oppia? Kiinnostaisi kun on niin erilainen kuin eurooppalaiset kielet ja mahdollisesti hyödyllinenkin, mutta toisaalta olen kuullut että eri murteita eivät edes natiivit välttämättä ymmärrä kun eroavat niin paljon toisistaan. Että onko tuolla kirja-arabialla sitten mitään käyttöä? Opiskelen yhteiskuntatieteitä...

Kirjaimien opiskelu oli mun mielestä jotenkin ärsyttävää, mutta kyllä ne aika nopeesti oppii jos haluaa. Taisin oppia päivässä. Kirjainten opiskeluun suosittelen Memrise nimistä ohjelmaa. Voi käyttää tietokoneella ja voi ladata puhelimeen sovelluksen. Siellä on myös muita erilaisia kursseja arabian kielestä, sekä klassisesta arabiasta että eri murteista. Löytyy paaaljon muitakin kieliä kuin arabia, joten suosittelen muidenkin kielien opiskelijoille. Tosi näppärästi oon ite saanut sanavarastoa kasvatettua.

Arabit ymmärtää toisiaan ihan hyvin. Ehkä jotain erikoisia sanoja. Marokon, Tunisian ja Algerian arabiat on tosin paljon erilaisia kuin muut, koska niihin on sekoittunut ranskaakin. Ne taitaa siis olla ainoa poikkeus. Niiden kanssa muiden maiden arabeilla on suuria hankaluuksia ja aina ei puhuminen tosiaan onnistu ollenkaan. Osa on sitä mieltä etteivät he puhu arabiaa ollenkaan.

Suosittuimat murteet taitaa olla Egyptin murre ja "levantine arabic", jota puhutaan Syyriassa, Palestiinassa, Lebanonissa ja Jordanissa. Egyptistä tulee paljon elokuvia ja Syyriasta tulee kuulemani mukaan eniten tv-sarjoja, joten niitä murteita ainakin ymmärtää kaikki. Luultavasti jopa ne Morokkolaiset yms.

Klassinen arabia on kuulemma paljon vaikeampaa kuin murteet. Kaikki koulun käyneet ainakin taitavat osata sitä, mutta se ei ole kenellekään äidinkieli ja aika paljon erilainen kuin murteet.Klassinen arabia on varmaan sellanen helpoin tapa, jolla kohdata erimaalaisia arabeja. Mutta jos mielessä on tietty alue niin sitten ainakin murre. Itse tosin opiskelisin aina murretta, koska klassisen arabian puhuminen voi olla joillekin arabeille vaikeaakin. Itse opiskelen juuri tuota Lebanonissa ja Syyriassa puhuttavaa arabiaa ja se on itseasiassa yllättävän helppoa. Se tuntuu vaikeammalta aakkosten vuoksi ja koska sanajärjestys on osittain eri, mutta ei se ole niin vaikeaa kuin luulisi vaikka ei se siis helppoakaan ole. Puhumalla oppii aina parhaiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/26 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japania. Tai sitä ja ehkä vähän arabiaakin, sitä osaa aika moni täällä Ruotsissa asuva. Japani kuitenkin kiinnostaa eniten. Kiina tuntuu turhalta ja latinaa en koe tarvitsevani, koska osaan italiaa ja ranskaa ja etymologiaa.

Vierailija
24/26 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen parhaillaan koreaa, joten noista vaihtoehdoista japani.

Arabiaa osaan välttävästi, pienesti palvelutilanteissa pärjäilen.

Vierailija
25/26 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabiaa voisin opiskella, sillä siitä voisi eniten olla hyötyä tulevalla uralla.

Vierailija
26/26 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys! Varmaan kiina (mandariini) tai arabia olisivat hyödyllisimmät työn ja ylipäätään tulevaisuuden puolesta, mutta vanhana historianörttinä minua voisi kiinnostaa myös latina. Toisaalta japaniakin olisi hauska osata.. :) Varmaan kiinaan kallistuisin kuitenkin.