Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelisitko arabiaa, kiinaa, japania vai latinaa?

Vierailija
24.03.2016 |

Jos näistä pitäisi valita 10op verran lähtien aivan alkeista. Perusteluja saa laittaa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut kiinaa ja latinaa

Vierailija
2/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japania. Ihan kolikkoa heittämällä meni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japania tai kiinaa, varsinkin mandariinia. Noilla muilla en tekisi mitään. Kiina on hyödyllinen ja yllättävän helppo kieliopiltaan, japani on kiinnostanut aina muutenkin.

Vierailija
4/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä alaa opiskelet ja mitä hyötyä lisäkieli siihen toisi.

Itse valitsisin ehdottomasti kiinan, koska työnkuvaani kuuluu ostot Kiinasta.

Vierailija
5/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabia tulee olemaan hyödyllinen Suomessa, mandariini on hyödyllinen jos haluaa käydä kauppaa kiinalaisten kanssa. Nousevia kieliä kummatkin, valitsisin ehkä arabian kielen paikallisen tärkeyden perusteella.

Vierailija
6/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japania osaan jo, joten noista varmaan kiinaa , osa merkeistä kun on jo tuttuja. Japania suosittelen kyllä, lausunta on suomalaiselle helppoa ja kynnys merkistössä kiinaa pienempi (japanissa käytetään myös tavukirjoitusta, jolloin ~80 merkkiä riittää kaiken kirjoittamiseen, vaikka onkin eskarityylistä kirjoittamista)

Vierailija
7/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinaa tai arabiaa, tässä järjestyksess. Japank pieni kieli, latinaa vain paperilla. Mutta oikeastaan vain omalla kiinnostuksella on merkitystä: pitää tykätä kielestä, jota lukee.

Vierailija
8/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latinalla ei ainakaan tee yhtään mitää ellei opiskele lääkäriks ym. Jossain perus duuneissa sillä ei oo mitää arvoo.

Ite ottaisin varmaa Arabian koska kulttuuri on kiinnostava.

Vierailija
9/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi on portti kaikkiin kieliin. Muuta ei tarvita.

Vierailija
10/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latina. Vähiten vaikeita kirjainmerkkejä.

Vierailija
11/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

japanin kielen opettelusta oon aina ollu kiinnostunu

toine ois espanja mut sehä ei tossa listassa ollu

Vierailija
12/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latinasta on kyllä hyötyä... Muut kielet pohjaa siihen.

Vierailija
13/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabiaa!

Vierailija
14/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabiaa osaan jo, latinaakin olen opiskellut, joten kiinaa tai japania varmaan opiskelisin.

Kaikki ovat hyödyllisiä kieliä arabia, mandariini ja japani maailman puhutuimpia kieliä, siis top 10:ssä kaikki.

Latina on hyödyllistä, jos opiskelet englantia tai romaanisia kieliä, tai jotain lääketieteellistä alaa.

Vierailija
15/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään joka olisi opiskellut arabiaa? Kuinka vaikeaa se on suomen- tai ruotsinkieliselle oppia? Kiinnostaisi kun on niin erilainen kuin eurooppalaiset kielet ja mahdollisesti hyödyllinenkin, mutta toisaalta olen kuullut että eri murteita eivät edes natiivit välttämättä ymmärrä kun eroavat niin paljon toisistaan. Että onko tuolla kirja-arabialla sitten mitään käyttöä? Opiskelen yhteiskuntatieteitä...

Vierailija
16/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut latinaa ( kylläkin vain 6op), ja vaikutti mielestäni kieleksi melko helpolta?

Vierailija
17/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latinaa ehdottomasti. Se on perusta sekä romaanisille kielille (ranska, espanja) sekä hyvin suurelle osalle akateemisen englannin sanastosta. Todennäköisyys että tarvitsee noita muita kieliä (saatika että ne oppii sille tasolle että esim. työkeskustelu on sujuvaa) on hyvin pieni, ellet nyt sitten varmuudella tiedä että olet muuttamassa maahan jossa niitä puhutaan. Latina sen sijaan tuottaa 90% varmuudella Euroopassa asuvalle hyötyä, kun ymmärrät sen perusteella muiden kielten sanoja.

Vierailija
18/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latinan taito toi mulle ensimmäisen kunnon työpaikan aikoinaan valmistumisen jälkeen (historia pääaineena, museotyö). Lisäksi siitä on ollut hyötyä espanjan ja italian kielen opinnoissa.

Vierailija
19/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin historia pääaineena ja ottasin latinan totta kai. Koska jos meinaa tutkia esim. Suomen historiaa 1700-luvulla ja aiemmin niin latinaksi kaikki lähteet on.

Toiseksi mielenkiintoisin olis arabia. Sitte japani ja kiina.

Vierailija
20/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japania olisin tarvinnut elämässäni.