Kissalta poistettiin kasvain mutta patti jäi?
Kissalta leikattiin kasvain vatsasta kolme viikkoa sitten. Nyt kun leikkaushaava ei ole enää kipeä, aloin tunnustella vatsaa ja sama patti tuntuu edelleen, mutta hieman isompana?! Onko se normaalia että kasvaimen poistossa patti silti jää?
Kommentit (14)
Ei ole turvotusta. Sitä itsekin vielä viikko sitten ajattelin. Mutta nyt haava on jo kunnossa, ja patti on kova, niinkuin ennen leikkausta. Se on saman muotoinenkin kuin ennen, vain koko on kasvanut... olen äärimmäisen huolissani! Tuntuu kuin patille ei olisi tehty mitään! Mutta kaippa eläinlääkäri tietää mitä tekee?
Soita nyt ainakin eläinlääkäriin ja kysy kannattaako tulla näyttämään vai kuuluuko asiaan.
Soitan eläinlääriin ensi viikon tiistaina, pääsiäispyhien jälkeen. Tässä ajassa ei mitään dramaattista voi tapahtua... Luotan eläinlääkärin ammattitaitoon, että hän on osannut poistaa kasvaimen asiaan kuuluvalla tavalla. Mutta oma järki sanoisi että kun kasvain poistetaan, poistuisi myös patti?!
Voi olla tyrä, joka on pullahtanut ulos leikkausalueelta. Tai sitten tosiaan kasvain uusii, joskus valitettavasti leikattuun kohtaan oikein innostuu kasvamaan tosi nopeasti uutta kasvainta. Tämä on syy, miksi itse en koiriltani ole vuosiin poistattanut varsinkaan nisäkasvaimia ollenkaan - liian monella leikkauksen jälkeen tuli supernopeasti kasvavia kasvaimia, ne oikein villiintyi. Nyt kun olen antanut pattien vain olla, koirat on eläneet niiden kanssa vanhaan ikään hyvää elämää, pattien vain rauhallisesti kasvaessa hiljalleen.
Eli leikattaessa patin pitäisi poistua? Nisäkasvaimesta juuri olikin (onkin?) kyse. Ihmetyttää tosiaan se, että patti on täsmälleen saman muotoinen kuin alkuperäinen mutta kooltaan vain isompi. Voisiko kasvain uusia jo kolmessa viikossa ja täsmälleen saman muotoiseksi?
Hmm, veisin eri eläinlääkärille... Eläinlääkäritkin voivat tehdä hoitovirheitä.
Vierailija kirjoitti:
Eli leikattaessa patin pitäisi poistua? Nisäkasvaimesta juuri olikin (onkin?) kyse. Ihmetyttää tosiaan se, että patti on täsmälleen saman muotoinen kuin alkuperäinen mutta kooltaan vain isompi. Voisiko kasvain uusia jo kolmessa viikossa ja täsmälleen saman muotoiseksi?
Valitettavasti se voi myös uusia noin nopeasti. Itselläni kerran 12-vuotiaalla koiralla kävi niin, että tosiaan kasvoi leikkauksen jälkeen tullut uusintakasvain ihan silminnähden, niin että kolmessa päivässä koko muuttui dramaattisesti tyyliin sormenpään kokoisesta useamman sentin jaokkeiseksi mötiksi. Poistatin tämänkin kasvaimen, mutta sen jälkeen niitä alkoi ilmentyä joka puolelle vatsaa ja koira valitettavasti kuoli etäpesäkkeisiin muutaman kuukauden päästä viimeisimmästä leikkauksesta :(
Mutta tuo tyrä on myös suht tavallinen jos on tarvinnut poistaa kasvainkudosta vähän syvemmältä, ja sekin tuntuu aika samalta kuin kasvain, mutta ei ole ollenkaan niin vaarallinen. Arpikudostakin voi joskus tulla sinne haava-alueelle ja tuntua kovalta.
Joku tässä suositteli eri eläinlääkäriä, mutta jos on hyvämaineinen asema, tai tuttu ennen hyväksi todettu eläinlääkäri, minä suosittelisin käymään samalla. Leikannut lääkäri kuitenkin sen parhaiten tietää mitä siellä on tehty ja millainen se kasvain oli. Sitten tietysti jos on uusi paikka missä käynyt ja jostain syystä epäilyttää eläinlääkärin ammattitaito, sitten voi käydä muualla.
Voivat toki, mutta en jaksaisi uskoa että leikkaus olisi mennyt "huti" kasvaimen. Pelkään että kasvain on uusinut. Onko se mahdollista näin lyhyessä ajassa? Ja voiko kasvain uusiutua täsmälleen samaan kohtaan ja samaan muotoon?
Meillä sama juttu. Kissaltani leikattiin pari vuotta sitten kasvain mahasta ja noin vuosi sitten huomasin että siihen samaan paikkaan on tullut uusi, isompi kasvain. Ensimmäinen lähetettiin silloin patologille ja todettiin hyvälaatuiseksi, joten eläinlääkäri totesi tästä uudesta että joskus noilla vain on tapana uusiutua ja niin kauan kuin kasvain ei kissaa haittaa niin mielellään ei leikata (koska luultavasti kasvain vain uusisi taas).
Kissa voi hyvin, eikä kasvain ole enää kasvanutkaan, joten pidän sitä vain kosmeettisena haittana.
Me ei tutkittu kasvainta, koska eläinlääkäri sanoi että 90% varmuudella se on pahalaatuinen. Nyt ehkä vähän kaduttaa, en sillon tajunnutkaan että sama ongelma vaivaisi myöhemmin tai ainakaan näin pian! Jos kasvain on uusiutunut, en lähtisi sitä enää leikkaamaan uudelleen, meidän kisu kuitenkin jo 14v rotukissa. Sitten vain odotellaan...
Sellainen tuli mieleen, että sattuuko tyrä eläintä puristeltaessa? Kissa ei ole moksiskaan vaikka painelen ronskimminkin pattia. Aiheuttaako tyrä kisalle kipua, millä sen vaihtoehdon voisi sulkea pois?
Vierailija kirjoitti:
Sellainen tuli mieleen, että sattuuko tyrä eläintä puristeltaessa? Kissa ei ole moksiskaan vaikka painelen ronskimminkin pattia. Aiheuttaako tyrä kisalle kipua, millä sen vaihtoehdon voisi sulkea pois?
Ei yleensä aiheuta, ellei se ole kuroutunut, mitä ne ei useimmiten ole. Joskus tyrän pystyy työntämään takaisin vatsanpeitteiden sisään aukosta josta se on pullahtanut, mutta ei aina läheskään.
Noista pahanlaatuisuuksista vielä muuten se, että vaikka olisikin pahanlaatuinen, niin ei ole välttämättä aina aggressiivinen tai etäpesäkkeitä lähettävä. Osa syöväksi luokitelluistakin kasvaa vaan paikallaan hitaasti, lähettämättä etäpesäkkeitä, ja eläin voi elää monia monia vuosia ilman että kasvain haittaa sitä mitenkään.
Tuokin on yksi syy miksi itse olen vähän turhiksi nuo leikkauttamiset katsonut nisäkasvainten osalla: toisaalta aggressiiviset kasvaimet on aika todennäköisesti jo lähettäneet etäpesäkkeitä tai uusivat heti jos ne poistaa, toisaalta monet kasvaimet ovat niin rauhallisesti kasvavia että eläin voi elää niiden kanssa esim. 5-8 vuottakin ilman ongelmia, jolloin jää aika pieni joukko kasvaimia joihin leikkauksista on oikeasti pidempiaikaista hyötyä. Ja niidenkin kanssa voi käydä niin, että alkaa tulla erilaisia kasvaimia siihen leikkausalueen ympärille aika äkkiä.
Kiitos asiallisista vastauksista! Olen saanut nyt mielenrauhan odottaa pääsiäspyhät rauhassa ja jatkaa asian selvittelyä ensi viikolla. Jos tuo on uusiutunut kasvain, joksi itse vahvasti epäilen, luulen että meillä ei enää leikkauksia harrasteta. Neitiä ei tarvitse kahdesti repiä auki samasta syystä. Rauhallisesti katsellaan tulevaisuuteen ja taataan kissalle mahdollisimman hyvä elämä! Kissan ehdoilla :)
Onko se leikkaushaavan turvotusta? Meidän tyttökissan sterilaatiohaavassa oli monta viikkoa "patti", joka vähitellen häipyi pois.