Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

työsuojeluvaltuutettu tulossa käymään työpaikalla

Vierailija
24.03.2016 |

Mitä pitäisi ottaa huomioon?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuojelutarkastaja?

Vierailija
2/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin? Niiden toimeen kuuluu käydä työpaikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hän ole teillä töissä? Sitähän se tarkoittaa. Edustaa työntekijöitä työsuojeluasioissa.

Vierailija
4/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole meillä töissä, tulee muualta. Mietin vain esimiehen näkökulmasta asiaa.

Vierailija
5/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole meillä töissä, tulee muualta. Mietin vain esimiehen näkökulmasta asiaa.

Otapa nyt ensin selvää kuka teille oikeasti tulee. Ts-valtuutettu on työntekijöiden keskuudestaan valitsema edustaja, joka edustaa työntekijöitä työsuojeluasioissa..... Pitäisi siis todentitta olla teidän omilla palkkalistoilla.

Vierailija
6/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuojeluvaltuutetuksi itse itseään tituleeraa, eikä ole meidän yksikössä töissä. Kukaan ei taida kuitenkaan osata vastata kysymykseen?

Vierailija
7/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies ei erota toisistaan työsuojeluvaltuutettua ja työsuojelutarkastajaa???

Vierailija
8/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kerropa sinä.

Vierailija
9/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimies ei erota toisistaan työsuojeluvaltuutettua ja työsuojelutarkastajaa???

suomalaiset pomot ovat tunnetusti  tyhmiä ja epäpäteviä

Vierailija
10/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan aika moni asia pistää kuntoon ennen avi:n tarkastusta. Ei taida nää työsuojeluasiat olla ihan sun pala kakkua?

Vierailija
11/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työsuojeluvaltuutetun käyntiin tarvitse varautua, ihan normaalia toimintaa. Ja kyllä tämä henkilö on teidän työpaikan sisältä.

Vierailija
12/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuojelutarkastaja on työsuojeluhallinnon virkailija, aluehallintokeskuksen edustaja, jonka tehtävänä on valvoa että työsuojelu on kunnossa ja työpaikoilla noudatetaan työlakeja. Hän on siis virkamies.

Työsuojeluvaltuutettu on luottamusasemassa oleva työntekijä, joka pitää olla jokaisella isommalla työpaikalla. Työsuojeluvaltuutettu voi toki edustaa saman firman useampaa yksikköä. Eri työntekijäryhmillä on yleensä omat valtuutettunsa. Mun firmassa niitä on ainakin kuusi.

Vierailija
13/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Olen vielä niin uusi pomo täällä, etten kaikkea tiedä.

Vierailija
14/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista. Olen vielä niin uusi pomo täällä, etten kaikkea tiedä.

Kuule, tuo jako virkamieheen ja luottamustoimen haltijaan on yleispätevä. Ei ole kiinni työpaikasta.

Kuinka epäpäteviä pomoja firmoihin nykyisin oikein palkataan?

Vierailija
15/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdatko olla kunnalla töissä? Työsuojeluvaltuutettu voi kunnalla edustaa isojakin sektoreita ja useita ammattiryhmiä, monesti hoitaa tehtävää kokopäivätoimisesti. Jos kyseessä on Aluehallintoviraston työsuojelutarkastaja, olet saanut etukäteen tarkastusilmoituksen, josta käy ilmi tarkastuksen sisältö ja tarvittavat asiakirjat. Työsuojeluvaltuutetulla tehtäväkenttä on vähän erilainen. Voisit etsiä (henkilöstöosasto, jos sellainen on, auttaa) käsiisi oman kunnan/yrityksen yhteistoimintaohjeistuksen, siitä käy ilmi työsuojeluvaltuutetun tehtävät ja toimivalta. Kannattaa myös kysyä etukäteen - vaikka ihan mailitse - tarkennusta tsv:lta: onko kyseessä yksittäisen työntekijän asian hoitaminen, tutustumiskäynti tai jonkin tietyn asian käsittely. Samalla voi kysyä, mitä materiaalia tsv toivoo että tapaamisessa käsitellään. Pyyntöä voit perustella ihan sillä, että haluat valmistautua tapaamiseen.

T. Kunnallinen esimies

Vierailija
16/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minä olen työsuojeluvaltuutettuna yksityisessä firmassa. Hoidan siis hommaa oman työn ohella, mutta voin käyttää siihen tarvittavan ajan. ( tarvittaessa saan tilalleni tuuraajan). Mun puoleen voi kääntyä milloin vain ja samoin voin joko ottaa asian tiimoilta yhteyttä esimieheen, jolle asia kuuluu tai työterveyteen, kiinteistöhuoltoon yms.. Kiusaamis yms tapaukset on hiukan eri juttu, mutta voin kiertää tutkimassa tiloja ihan milloin vain, jos herää epäilyjä mahdollisesta vaarasta.

Vierailija
17/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuojeluvaltuutettua kannattaa ajatella yhteistyökumppanina. Mikään työyhteisö tai työpaikka ei ole täydellinen ja hän voi nähdä korjattavia asioita tai muita kehittämisen kohteita. Esimiehen tulee olla sillä tavalla nöyrä, että voi hyvin tunnustaa puutteensa ja yrittää kehittää koko ajan itseään. Esimiestyö on raskasta ja vaativaa, mutta toisaalta onnistuessa erittäin palkitsevaa.

Vierailija
18/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos minä, lukiolainen joka ei ole päivääkään elämästään ollut töissä (jos mansikanmyyntiä ei lasketa) tiedän työsuojeluvaltuutetun ja työsuojelutarkastajan eron niin miten ihmeessä esimies ei tätä tiedä? :D

Vierailija
19/19 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 10v samassa yrityksessä enkä ole kertaakaan nähnyt edes koko työsuojeluvaltuutettua. Mikäköhän tuollaisen rooli yleensä yrityksessä on?

Kerran olen kuullut että olisi työsuojeluvaltuutettu ollut aiemmassa työpaikassa selvittämässä työilmapiiriongelmia, mutta kuulemma oli sekin esimiehen eikä työntekijöiden puolella. :D