Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi puhutan insinööripulasta vaikka insinöörityöttömyys on huipussaan?

Vierailija
24.03.2016 |

Sekä diplomi- että amk-insinööreillä työttömyys on ennätyslukemissa, yhteensä yli 10 000. Vastavalmistuneet varsinkaan ei saa työtä.

http://www.akava.fi/tyoelama/akavalaiset_tyoelamassa/tyottomyystilastot…

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin tuossa yksi päivä neloselta tätä sijoittajaohjelmaa- leijonan luola tjsp. Siinä joku sijoittaja tai keksijä selitti että firman joka on kasvuvaiheessa ei kannata sitoutua provikoihin joita maksetaan jokaisesta ulosmyydystä tuotteesta. Eli kasvuvaiheessa oleva yritystä haittaa erityisen paljon tuollainen rahan ulos lypsäminen.

Tuli mieleen että suomen verottajahan tekee just noin, eli firman iästä ja muista olosuhteista riippumatta lätkitään veroa ja maksua toisensa päälle ja välillä tuntuu että on ihme jos firma onnistuu suomessa kasvamaan 1-2 hengen perhefirmaa isommaksi. Suuri osa kituuttaa aikansa verottajan kuiviin imemänä 1 hengen firmana ja menee sitten konkurssiin ja vie omistajansa samalla maksuhäiriöön.

Vähän ot. Tuli vaan mieleen kun ajattelin että mitä nämä kaikki inssit voisivat tehdä ja miksi yrittäminen on niin hankalaa suomessa. Yrittämisessä on toki muitakin ongelmia, jollain aloilla paljon enemmän kuin toisilla. 

Ihan hyvää asiaa tuossa alussa. Sitten tuohon loppuosaan. Itse en ainakaan vastavalmistuneena rakennustekniikan insinöörinä voi yrittää koska en yksinkertaisesti osaa tarpeeksi alasta. En mä nyt voi pistää yritystä pystyyn, jos osaaminen on luokkaa koulun peruskurssit ja työelämän "kahvinkeitto+excelin muokkaus työharjoittelut". Jonkun puolikusetus yhdenmiehen konsulttiyrityksen ehkä voisin saadakkin jaloille, mutta ei mun asiantuntemus oikeasti sellaiseen riittäisi. Suunnitteluun taas tarvii suunnittelukokemusta, eli jonkun toisen nimen alla suunnittelua monta vuotta, ennenkuin voit perustaa oman suunnittelutoimiston. 

MUTTA jos saisin olla edes muutaman vuoden työelämässä toisen palveluksessa, niin kynnys tehdä oma firma olisi huomattavasti matalampi. Mutta enhän minä saa....

Vierailija
22/38 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehheh, samaa puhuttiin bioaloista 2000-luvun alussa. Ja nyt on niin kuollutta kun olla ja voi, työpaikkoja ei missään.

Työtön biokemisti

Ihan kohta lähtee lentoon... malta vielä hetki niin sinutkin haetaan kotoa väkisin töihin.

No kiva, alkaa kärsivällisyys nimittäin loppua, 3 vuotta jo odotellut :D

Ihan mielenkiinnosta miten koet oman osaamisesi ja työelämävalmiuden heikentyneen tässä 3v aikana? Itse 2v sitten valmistunut konetekniinkan DI ja alkaa tuntumaan, että hukkaan on mennyt. Kaikki teoria ja muut opetellut harkat ovat kuin edellisestä elämästä. Mitään ei oikein osaa enää. Välillä itkettää kun "tyhmenee" viikko viikolta.

No huonostihan tässä asiat ovat, 3 v on pitkä aika, koko ajan kehitetään uusia menetelmiä ja muutenkin ala etenee harppauksin. Harkitsen vaihtavani jollekin ihan toiselle alalle, kun vaan tietäisi mille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehheh, samaa puhuttiin bioaloista 2000-luvun alussa. Ja nyt on niin kuollutta kun olla ja voi, työpaikkoja ei missään.

Työtön biokemisti

Ihan kohta lähtee lentoon... malta vielä hetki niin sinutkin haetaan kotoa väkisin töihin.

Ihan mielenkiinnosta miten koet oman osaamisesi ja työelämävalmiuden heikentyneen tässä 3v aikana? Itse 2v sitten valmistunut konetekniinkan DI ja alkaa tuntumaan, että hukkaan on mennyt. Kaikki teoria ja muut opetellut harkat ovat kuin edellisestä elämästä. Mitään ei oikein osaa enää. Välillä itkettää kun "tyhmenee" viikko viikolta.

5v koulutus ei kyllä katoa 2 vuodessa. Tee muutakin kuin happane sohvalla jos tuntuu että tarvitset aivoillesi harjoitusta. Mene avoimeen korkeakouluun ja opiskele jotain mitä et osaa vielä.

Kyllä se koulutus on katoavaista. Itse olen suorittanut tutkinnon täysin eri alalta ja valmistumisestani tosin on jo 10 vuotta. Koko tuon ajan olen ollut työttömänä tai puhelinmyyjänä, ja olen käytännössä unohtanut kaiken mitä joskus aikoinaan opin. Ihan sama kuin en olisi koskaan yliopistolla opiskellutkaan. Kykyni analysoida ja ymmärtää alani asioita ei tunnu olevan yhtään sen parempi kuin tavallisella kadunmiehelläkään. 

Vierailija
24/38 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
25/38 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dippainssien käyrä oli aika hurjan näköinen: työttömyys on tällä hetkellä koko 22-vuotisen vertailujakson suurin ja lähes 3-kertaistunut vuodesta 2008 eli ajasta, jolloin tässä maassa meni viimeksi hyvin. Työvoimapula tosiaan.

Vierailija
26/38 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dippainssien käyrä oli aika hurjan näköinen: työttömyys on tällä hetkellä koko 22-vuotisen vertailujakson suurin ja lähes 3-kertaistunut vuodesta 2008 eli ajasta, jolloin tässä maassa meni viimeksi hyvin. Työvoimapula tosiaan.

Kaikki on suhteellista. Toki tähän päivään verrattuna silloin meni hurjan hyvin, mutta itse en muista senkään ajan mitään ruusuista olleen. Koulutusta vastaavan työpaikan saaminen vastavalmistuneena oli silloinkin aivan helvetin tuskaista. Tosin nykyään se voi olla monella alalla mahdotonta. 

Itse olen sitä mieltä, että emme oikeasti koskaan toipuneet siitä 90-luvun lamasta. Sadat tuhannet työttömät ovat olleet tilastoissa siitä lähtien. 

Vierailija
27/38 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No insinöörit eivät osaa perseillä tarpeeksi yhteiskunnalle. Missä on lääkäriliiton kaltainen paskasäkkiaines, joka osaisi rajoittaa koulutuspaikkoja, ja Nokian kaltaiset firmat, jotka sponsoroisivat koulutusta. "Meillä ei opiskella muuta kuin kapuloiden tekemistä, voitte pyyhkiä persettänne joillakin vanhoilla opeilla, mitkä Lagrange, Newton ja Gauss keksivät aikoinaan, jos ei niistä ole suoraa hyötyä meille".

Ja ah, niin messevät tukiaiset valtiolta. Kunhan maailma tietää vain Nokian kapuloista - puolet alennusta niille jotka ostavat vain Nokiaa. Valtio tukee. Liikkeissä saa vain myydä Nokiaa. Jos joku myy jotakin muuta, niin ratsataan liikkeet. Jos joku tutkii jotakin muuta kuin Nokiaa, niin heitetään heti ulos yliopistosta. Se olisi vähän sama asia kuin jos joku tutkisi ravintolisiä lääkkeiden sijaan. Sinappia perseeseen pursottamalla ja ulos.

28/38 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän viestin alkuun laitan dippainssien työttömyyskäyrän näytille.

Vierailija
29/38 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön biokemisti

5v koulutus ei kyllä katoa 2 vuodessa. Tee muutakin kuin happane sohvalla jos tuntuu että tarvitset aivoillesi harjoitusta. Mene avoimeen korkeakouluun ja opiskele jotain mitä et osaa vielä.

Kyllä se koulutus on katoavaista. Itse olen suorittanut tutkinnon täysin eri alalta ja valmistumisestani tosin on jo 10 vuotta. Koko tuon ajan olen ollut työttömänä tai puhelinmyyjänä, ja olen käytännössä unohtanut kaiken mitä joskus aikoinaan opin. Ihan sama kuin en olisi koskaan yliopistolla opiskellutkaan. Kykyni analysoida ja ymmärtää alani asioita ei tunnu olevan yhtään sen parempi kuin tavallisella kadunmiehelläkään. 

Alasta riippuen tuo on kyllä ihan itsestä kiinni. Olen ollut työttömänä nyt kolme vuotta, ja osaamiseni sekä yleinen tietotasoni on ainoastaan kasvanut siitä kun jouduin irtisanotuksi. Tosin näin ohjelmistoihmisenä sen ammattitaidon ylläpito ja kehittäminen on helppoa, ei tarvitse kuin intohimoa oppimiseen, nettiyhteyden ja oman kotilaboratorion. Kaikki alaan liittyvä uusin tieto löytyy netistä, ja vaikka dark webistä.

Vierailija
30/38 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies suorastaan revitään töihin, mutta ei suostu vaihtamaan yrittäjän arkea palkkatyöhön. Kun työkokemusta on noin 15 vuotta, ikää noin 40 vuotta ja maine hyvänä tyyppinä, niin töitä löytyy. Hankalampaa on olla 24v insinöörinainen, jolla ei ole mitään työkokemusta ja harjoittelut suoritettu jossain assistenttitehtävissä.

Vierailija
31/38 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies suorastaan revitään töihin, mutta ei suostu vaihtamaan yrittäjän arkea palkkatyöhön. Kun työkokemusta on noin 15 vuotta, ikää noin 40 vuotta ja maine hyvänä tyyppinä, niin töitä löytyy. Hankalampaa on olla 24v insinöörinainen, jolla ei ole mitään työkokemusta ja harjoittelut suoritettu jossain assistenttitehtävissä.

Näin se on kaikilla. Töitä on niille jotka oikeasti osaavat hommat, mutta muilla vähän hiljaisempaa. Urapolut ja kaikki kisälliperiaatteet firmoissa on romutettu vuosia sitten... nytten ei tosiaankaan enää oteta jotain "opettelemaan hommia" vaan se on oltava valmis ammattilainen samantien. 

Vierailija
32/38 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tekisivät muita kuin assistenttitehtäviä, jos sovinismi ei estäisi. Jokin aikaa sitten vasta valmistunut DI kertoi, että hänellä on tasan sama lähtötilanne kuin poikaystävällään. Toinen on saanut yli 25 haastattelukutsua ja toinen ei yhtään. Arvatkaa kumpi?

Vierailija
33/38 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liekö väärän alan insinöörejä? Insinöörillä ja insinöörillä kun on eroa.

Mikä sitten on oikea ala? Ainakin Nokian ex-työntekijöitä on työttömänä edelleen todella paljon.

Nokialaiset jotka eivät ole työllistyneet ovat näitä, joilla parasta ennen päivämäärä on mennyt umpeen, eli yli neljäkymmentä vuotiaita.

Vierailija
34/38 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liekö väärän alan insinöörejä? Insinöörillä ja insinöörillä kun on eroa.

Mikä sitten on oikea ala? Ainakin Nokian ex-työntekijöitä on työttömänä edelleen todella paljon.

Nokialaiset jotka eivät ole työllistyneet ovat näitä, joilla parasta ennen päivämäärä on mennyt umpeen, eli yli neljäkymmentä vuotiaita.

Vierailija
35/38 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on peloteltu työvoimapulalla jo 70-luvulta lähtien. Ei vaan ole tullut . Nytkin TE-toimistoissa työnhakiloita yli 650 000. Olen itsekkin työtön työnhakija, mutta en enää vuosiin ole enää hakenut mitään. Aikoinani lähetin varmasti 1000 työpaikkahakemusta ja päälle lukemattomat muut yritelmät. Ei tärpännyt. Nyt olo paljon rennompi, kun ei tarvitse enää yrittää. Suosittelen harrastuksia , hyvät työttömät työnhakijat. Maailma täynnä hyviä kirjoja, vapaaehtoistyötä ja puuhaa aina löytyy ja kuntoilu luonnossa ei maksa mitään. Kyllä 550 euroa kuukaudessa riittää minimielintasoon. Ottakaa rennosti niinkuin minä!

Vierailija
36/38 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla insinööreillä ei näytä olevan vientiä ulkomaillekaan. Taitaa taas kotiinpäin tulla muutama vuosikymmenen Nokialle ulkomailla työskennellyt leipäinsinööri. Nokia kun pienentää työntekijämäärää ulkomailla niin monelle ei tuu mieleen että moni niistä ulkomaisista toimipisteistä kenkää saava on suomalainen. Tulevat sitten Suomeen kun ulkomailla työttömänä olo on liian kallista.

Vierailija
37/38 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ahkera ihminen saa töitä. Jos jäisin työttömäksi tai olisin vastavalmistunut, tarjoutuisin vaikka ilmaiseksi tietyksi ajaksi, että saisin työkokemusta. Ja sillä aikaa voit todistaa kykysi ja ahkeruutesi ja saada jopa oikeita töitä. Ja jos et, saat uuden rivin ja osaamisen cv:hen ja lisäksi kontakteja, jotka voivat suositella sinua. Eikö työkkäri sitäpaitsi tue tuollaista työllistymistä? Suurin osa suomalaisista ennemmin valittaa sohvalla tai laskee ettei kannata mennä töihin kun tukia saa enempi! Säälittävää selkärangattomuutta sanon minä.

Vierailija
38/38 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ahkera ihminen saa töitä. Jos jäisin työttömäksi tai olisin vastavalmistunut, tarjoutuisin vaikka ilmaiseksi tietyksi ajaksi, että saisin työkokemusta. Ja sillä aikaa voit todistaa kykysi ja ahkeruutesi ja saada jopa oikeita töitä. Ja jos et, saat uuden rivin ja osaamisen cv:hen ja lisäksi kontakteja, jotka voivat suositella sinua. Eikö työkkäri sitäpaitsi tue tuollaista työllistymistä? Suurin osa suomalaisista ennemmin valittaa sohvalla tai laskee ettei kannata mennä töihin kun tukia saa enempi! Säälittävää selkärangattomuutta sanon minä.

Miksi yritykset tulevaisuudessa palkkaisivat yhtikäs ketään, kun aina saisivat ilmaista työvoimaa edellisen tilalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme