Apua!! Asunto kaaoksessa, mistä aloittaa siivoaminen?
Elämänhallinta ollut pari kuukautta ihan ruvella ja nyt olen päättänyt ryhdistäytyä ja siivota asunnon ihan kunnolla.... Mutta mistä täällä pitäisk aloittaa? Vaatteita lattialla, imuroitu (ja siivottu ylipäätään) viimeksi jouluna, roskia lattialla, keittiö sekaisin, tiskit ties mistä kaukaa, vessakin sotkuinen...
Kuvia en laita, mutta voin sanoa, että hävettää itseäkin, mihin kuntoon olen parissa kuukaudessa tämän asunnon päästänyt. Ei, ei ole lapsia, jotka kärsisi tästä, joten siitä ei tarvitse huolehtia.
Olisiko täällä jotain kilttiä sielua, joka kirjoittaisi mulle marssijärjestyksen, kun itse vain lamaannun tämän työmäärän edessä.
Moraalisaarnaa tai hygienialuentoa en tarvitse. Tiedän kyllä, miten kuvottavaa ja paheksuttavaa siivoamattomuus on.
Kommentit (54)
Tavarat laitan sohvan päälle vaatteet omaan kasaan ja muut toiseen kasaan matot pois ja lattiat puhtaaksi .
sitten pesukoneeseen vaatteet mitkä mahtuu ja loput odottamaan . Tiskaan vaan osan kerrallaan kun selkä väsyy..
Aloita jätesäkeillä kerää roskat. Sit vaatteet, jotka lattialla yhteen kasaan ja ala pestä niitä. Sit keittiö
tee itelle mieluinen lista et missä järjestyksessä tykkäät tehä ja muista vanha kikka et ylhäältä alaspäin. eli kun lattia on saatu tyhjäksi kaikesta ylimääräsestä, alota eka hyllyjen ja tasojen pyyhkiminen. sitten imurointi ja lattian luutuaminen.
itse ruukaan tehä silleen et ku oon pyyhkiny pölyt, sillä samalla luutulla putsaan vessanpöntön ulkopuolisesti. siis rinkat yms. pyyhin ja sitten luutu roskiin.
Vierailija kirjoitti:
- roskat ulos
- tiskaa4
- erottele likaiset vaatteet ja ne, jotka oikeasti kuuluvat roskiin (toista ensimmäinen vaihe)
- kaikki tavara omille paikoilleen
- siivoa keittiö
- siivoa muu asunto, vaihda petivaatteet, tuuleta
- jynssää kylppäri ja mene sitten itse suihkuun
- istu katseleen vaikka telkkua ja ala pyykätäTsemppiä! Hyvää pääsiäistä :)
Mitäs sitten kun tavaroille ei ole paikkoja?
Toinen kaaoslainen.
Aloitat siitä nurkasta, missä nyt kykit. Jätesäkki hyppysiin ja kaikki tarpeeton ja turha säkkiin ja jätesäiliöön. Ja siitä sitten laajennat piiriäsi, kunnes olet päässyt kämpän toiseen laitaan. Kyllä se siitä.
Voi herranjumala taas kerran. Missä tynnyrissä olet elänyt jos et tiedä että miten ja missä järjestyksessä oman kämppäsi siivoat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni isoin haaste siivoamisessa on tavaroiden järjestely oikeille paikoilleen. Imurointi, tiskaus, jne on ihan kakunpaloja.
Siinä auttaa jonkin verran jos on ylipäätään päättänyt paikat tavaroille ja heittänyt ylimääräistä tavaraa pois. Se on nyt uudessa asunnossa toiminut ihan hyvin päätin tavaroita sisään tuodessa että jokaiselle keksitään paikka ja turhat viedään sorttiin tai kellariin. Ostin jonkun verran säilytyslaatikoita jotta voi kaapissa kivasti pitää tietyt asiat tietyssä laatikossa.
Nyt sitten kun/jos siivoaa ja käteen osuu joku vekotin tai killutin tai muu esine niin sille pitäisi kaiken järjen mukaan olla joku paikka mihin se laitetaan. Uusien tavaroiden osalta tietysti pitäisi jo ostovaiheessa miettiä että mihin lokeroon tämä kuuluu.
Mullekkaan imurointi ja pölyjen pyyhkiminen ei ole ongelma, vaan kaikki tavarat, joille ei löydy paikkaa. Liikaa tavaraa siis. Tiedostan tämän, mutta en oikein osaa tehdä sille mitään järkevää ja toimivaa. Siirtelen tavaroita aina paikasta toiseen. Tarvis varmaan palkata joku ammattijärjestäjä kotiin. Jos vain tietäis semmoisen, joka ei kutsu tavaroita rojuiksi ja sano, että voi niitä laittaa roskiin, jos omistaja ei tiedä siitä. Tämmöiseenkin törmännyt kurssilla.
Tää on yleisin ongelma kotona. Varmaan 95% kodeista tässä maassa.
Mä pääsin ongelmasta eroon kun päätin käyn kodin 2 krt vuodessa läpi.
Olen jakanut kodin 6 osaan ja jokaisena kuukautena käyn sen kk huoneen, osan läpi. Esim keittiössä tyhjennän kaikki hyllyt, pyyhin ja laitan takaisin.
Tarpeettomat eteenpäin ja tarpeelliset paikalle.
Minulla on ollut jo vuosia 10 banaanilaatikon kiintiö. 2 x vuodessa kirpparin omistaja tulee samoille kulmille, hakee kasan, vie ne töihin, hinnoittelee ja myy. Plus tilittää puolet. Tiputtaa hintaa kunnes vie lopulta johonkin keräykseen, esim lumppu jne.
Rahat tulevat ennen joulua ja juhannusta tilille.
Helppoa. Ja koti on lähes aina siisti. Kertasiivoukseen menee aikaa 4-10 h kk ja seuraavalla kerralla vähemmän ja vähemmän. Kynnys laittaa käyttämätöntä eteenpäin on matala kun on käynyt sama kakkuvati käsissä 5 krt eikä kertaakaan ole käytetty.
Mää en osaa siivota. Olen siis sotkun keskellä vuodesta toiseen.
Jos jonkun kohdan vaikka keittiössä saan siivottua, se on muutamassa tunnissa samanlainen..
Tästä ketjusta huomaa, että yksi jos toinenkin on kokenut joitakin epätoivoisia hetkiä siivouksen kanssa, ja keksinyt keinoja selvitä niistä.
Oma tapani on vetää ainakin aluksi koko huusholli perimmäisestä nurkasta ulko-ovelle näin:
1. kaikki irtonainen tavara pois, eli pyykit pyykkiin, astiat tiskiin, roskat roskiin, muut tavarat joko paikalleen tai laatikkoon odottamaan parempaa tulevaisuutta. Matot ja muut irrallaan lojuvat tekstiilit lasketaan tähän, eli heitetään ulos tuulettumaan.
2. kun lattia ja tasaiset pinnat ovat nyt enimmäkseen tyhjiä, roskat ja pölyt pois imurilla tai muulla tavalla,
3. vasta nyt mennään yksityiskohtiin, kuten pyykit koneeseen, tiskien tiskaus, vessan ja keittiön siivous kohde kerralla.
Hyvää tässä on se, että yleisvaikutelma alkaa olla kohtalaisen siedettävä jo 2. vaiheen kohdalla, ja 3. vaihetta jatketaan sitten huomenna, kun eihän kaikkea ehdi tänään.
Jäi tosin mainitsematta, että matot ym. palautetaan paikalleen vasta sitten, kun lattia ja muut on kunnolla puhtaat. Kaikki vaiheet voi joutua toistamaan vielä joka huoneessa erikseen, mutta on se paljon helpompaa kun ei ole enää kaikkea uloskannettavaa tavaraa niin paljon ja sen sijaan voi jo sijoitella niitä paikoilleen.
Kannattaa käyttää harjaa, hyvää pesuainetta ja vettä silloin, kun siivotaan oikeasti harvoin. On paljon nopeampi ja tehokkaampi tapa kuin rätit, joita käytetään vain viimeiseen pyyhkimiseen, jotta pesuaine- ja likajäämät saa pois.
KonMarin kirja on mielestäni hyvä filosofinen ja käytännöllinen opus turhalle tavaralle. Se sitten lukemisen alle kun muuten alkaa helpottaa! Kiva ketju siitä kun kommentoijat ovat pysyneet asialinjoilla paria lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huomaa, että yksi jos toinenkin on kokenut joitakin epätoivoisia hetkiä siivouksen kanssa, ja keksinyt keinoja selvitä niistä.
Oma tapani on vetää ainakin aluksi koko huusholli perimmäisestä nurkasta ulko-ovelle näin:
1. kaikki irtonainen tavara pois, eli pyykit pyykkiin, astiat tiskiin, roskat roskiin, muut tavarat joko paikalleen tai laatikkoon odottamaan parempaa tulevaisuutta. Matot ja muut irrallaan lojuvat tekstiilit lasketaan tähän, eli heitetään ulos tuulettumaan.
2. kun lattia ja tasaiset pinnat ovat nyt enimmäkseen tyhjiä, roskat ja pölyt pois imurilla tai muulla tavalla,
3. vasta nyt mennään yksityiskohtiin, kuten pyykit koneeseen, tiskien tiskaus, vessan ja keittiön siivous kohde kerralla.
Hyvää tässä on se, että yleisvaikutelma alkaa olla kohtalaisen siedettävä jo 2. vaiheen kohdalla, ja 3. vaihetta jatketaan sitten huomenna, kun eihän kaikkea ehdi tänään.
Jäi tosin mainitsematta, että matot ym. palautetaan paikalleen vasta sitten, kun lattia ja muut on kunnolla puhtaat. Kaikki vaiheet voi joutua toistamaan vielä joka huoneessa erikseen, mutta on se paljon helpompaa kun ei ole enää kaikkea uloskannettavaa tavaraa niin paljon ja sen sijaan voi jo sijoitella niitä paikoilleen.
Kannattaa käyttää harjaa, hyvää pesuainetta ja vettä silloin, kun siivotaan oikeasti harvoin. On paljon nopeampi ja tehokkaampi tapa kuin rätit, joita käytetään vain viimeiseen pyyhkimiseen, jotta pesuaine- ja likajäämät saa pois.
Tää sopii normikämppään. Entäs kaaosasunto?
Vierailija kirjoitti:
ensin roskat roskikseen ja roskat ulos, sitten keräät vaatteet pyykkikoriin/kaappiin, peset vessanpytyt ja lavuaarit, sitten peset tiskit. Sitten lepäät ja mietit, mitä seuraavaksi.
Tämä oli hyvä vinkki. Ensimmäinen askel kohti kaaoksen selättämistä otettu: roskat roskiksessa, pyykkikone päällä ja pyykkikorissa seuraavat lastit odottamassa, tiskikone päällä ja käsin tiskattavat tiskattu. Lavuaarit ja pytyt pesty. Hiki virtaa ja tauon paikka, miten tästä eteenpäin?
Pyydä auri apuun! Mulla on vähän sama tilanne ja pari päivää jouluun! Tosi veemäinen homma! Ihmettelen miks auri tykkää siivota sotkuja! 🙄
Ihmettelet ilmeisesti, miksi vessa puhdistetaan "pyllypyyhkeillä" eikä mikrokuituliinalla. No syy on tietenkin se, ettet halua joka kerta heittää uutta mikrokuituliinaa roskiin, kun olet pyyhinyt sillä ensin lavuaarin ja muut tasot ja lopuksi vessanpöntön (nupin, kannen, renkaan, alaosan). Ai miksi se pitäisi heittää roskiin? No siksi, koska kakkabakteerit.
Itse käytän vessan pesemiseen ihan vain talouspaperia. Suihkuttelen pöntön ulko-osat (nuppi, kansi, rinkula jne) yleispuhdistusaineella ja pyyhin talouspaperilla ja talouspaperi roskiin. HYGIEENISTÄ!
"Pyllypyyhkeistä" ei ilmeisesti irtoa mitään nukkaa, ne eivät hajoa mössöksi kastuessaan...