14-vuotiaalle e-pillerit?
Tyttärellä on todella runsaat, kivuliaat ja epäsäännölliset kuukautiset, jotka haittaavat liikuntaharrastusta pahasti ja ihan normaalia elämääkin. Oli koulun terkkarilla ns. rutiinikäynnillä puhunut asiasta ja terkkari on ehdottanut kuukautisten hoidoksi e-pillereitä. Mitä mieltä olette? Minkäänlaista ehkäisyn tarvetta ei ole, vaan pillerit tulisivat ihan puhtaasti vaikeiden kuukautisten hoitoon. Jotenkin toisaalta epäilyttää pillerit noin nuorelle lapsukaiselle, mutta on elämä kyllä hankalaa nykyisillä kuukautisillakin.
Kommentit (36)
Mä sain aikoinaan nuorena jotain lääkettä joka ei ollut pillereitä. Syy oli juuri epäsäännölliset ja runsaat menkat. Ne väheni ja säännöllistyi kyllä sillä lääkkeellä. En vaan millään muista sen nimeä....Sori!
Eikö se ole enemmän sääntö kuin poikkeus että kuukautiset ovat epäsäännöllisiä teini-ikäisillä? Ainakin omasta kaveripiiristä muistan että sitä suorastaan hämmästeltiin kun yhdellä oli säännölliset jo 15 -vuotiaana. Itselläni kuukautiset tulivat sattumanvaraisesti 3 viikon - 3 kuukauden välein jopa 19-vuotiaaksi saakka, vasta sen jälkeen alkoi olla jotain säännöllisyyttä.
Tulehduskipulääkkeet auttavat sekä runsauteen että kipuun.
Pillerit käyttöön. Perustelitte itse jo syyn miksi.
Vierailija kirjoitti:
8. luokkalaiselle ei ole kovinkaan kivaa nousta tunnin päätyttyä penkistä ylös luokkahuoneessa ja huomata, että menkat ovat alkaneet.
Harvemmin menkat nyt taitaa alkaa siten, että yhden tunnin aikana välittömästi vuotaisi paljon (= niin paljon, että housuistakin tulisi läpi verta)...
Tytöllä siis kuukautiset ovat sitä luokkaa, että mikään side ei riitä, vaan on oltava vaippa. Lisäksi sängyssä täytyy olla yöllä suoja. Kivut ovat kovat ja tulehduskipulääkettä kuluu ja vatsa menee niistä huonoon kuntoon. Liikuntaharrastuksen joutuu jättämään väliin runsaiden kuukautisten aikana. Kuukautiset kestää usein 10 päivää putkeen ja joskus on vain viikko vuodotonta välissä ja sitten taas alkaa vuoto... Tyttö kärsii kovasti tilanteesta. Esim. odottaa kauhulla harrastukseen liittyviä viikonloppureissuja, kun on iso pelko josko kuukautiset tulevat silloin. On tämä hankalaa.... t. ap
E-pillereistä on loistava apu kuukautisongelmiin. Valitettavan monelle tulee kyllä vaikka mitä sivuoireitakin. Inhottaa ajatus, että nainen joutuu syömään hyvässä lykyssä vuosikymmeniä ylimääräisiä hormoneja.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain aikoinaan nuorena jotain lääkettä joka ei ollut pillereitä. Syy oli juuri epäsäännölliset ja runsaat menkat. Ne väheni ja säännöllistyi kyllä sillä lääkkeellä. En vaan millään muista sen nimeä....Sori!
Kenties Terolut tai Primolut N/Nor? Molempia käytetään myös tuosta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Tytöllä siis kuukautiset ovat sitä luokkaa, että mikään side ei riitä, vaan on oltava vaippa. Lisäksi sängyssä täytyy olla yöllä suoja. Kivut ovat kovat ja tulehduskipulääkettä kuluu ja vatsa menee niistä huonoon kuntoon. Liikuntaharrastuksen joutuu jättämään väliin runsaiden kuukautisten aikana. Kuukautiset kestää usein 10 päivää putkeen ja joskus on vain viikko vuodotonta välissä ja sitten taas alkaa vuoto... Tyttö kärsii kovasti tilanteesta. Esim. odottaa kauhulla harrastukseen liittyviä viikonloppureissuja, kun on iso pelko josko kuukautiset tulevat silloin. On tämä hankalaa.... t. ap
Todellakin e-pillerit! Nuoren elämänlaatu paranee varmasti!
Epäsäännöllisyyten ei ole mitään järkeä syödä pillereitä tuossa iässä koska se on normaalia että kierto heittelehtii ensimmäisinä vuosina. Luonto hoitaa hommansa ennen pitkää kun hormonituotanto tasaantuu.
Jos on täysin lamaannuttavaa se kipu eikä kipulääkkeet auta, niin sitten toinen juttu.
Gynelle, jos vuodot ovat oikeasti tuota luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8. luokkalaiselle ei ole kovinkaan kivaa nousta tunnin päätyttyä penkistä ylös luokkahuoneessa ja huomata, että menkat ovat alkaneet.
Harvemmin menkat nyt taitaa alkaa siten, että yhden tunnin aikana välittömästi vuotaisi paljon (= niin paljon, että housuistakin tulisi läpi verta)...
Kyllä mulla ainakin just joskus 14-15v! Sit vaan pitkät tunikat käyttöön että ei huomaa 3 maxi yösidettä päällekkäin.
En suosittele piellereitä kenellekään, enkä varsinkaan kehitysiässä olevalle tytölle. Keinotekoiset hormonit voivat saada kropan ja mielen pahasti sekaisin ja ovat syöpä- ja halvausriski sekä ympäristöhaitta. Kuten ylempänä jo mainittiinkin, niin 14-vuotiaalla on täysin normaalia, että kierto on vielä epäsäännöllinen. Kuukautiskipuihin auttaa ibuprofeeni, ja jos ei auta, niin sitten lääkäriin tutkimuksiin. E-pillerit ovat mielestäni se aivan viimeisin vaihtoehto,joka otetaan käyttöön sitten, jos todellakaan mikään muu ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Epäsäännöllisyyten ei ole mitään järkeä syödä pillereitä tuossa iässä koska se on normaalia että kierto heittelehtii ensimmäisinä vuosina. Luonto hoitaa hommansa ennen pitkää kun hormonituotanto tasaantuu.
Jos on täysin lamaannuttavaa se kipu eikä kipulääkkeet auta, niin sitten toinen juttu.
Meillä suurin ongelma on tytön kuukautisten runsaus, lisäksi ne ovat epäsäännölliset ja kivuliaat. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi juuri noin. Kipuja ei ollut kuten ap:llä mutta hirveän runsaat ja epäsäännölliset.
T: nro 2
Vierailija kirjoitti:
Gynelle, jos vuodot ovat oikeasti tuota luokkaa.
Jep, tyttö sai terveydenhoitajalta numeron, josta voi kuulemma soittaa ajan e-pillereiden saamiseksi. Kuulemma e-pillereillä tyttäreni tyylisiä kuukautisvaivoja hoidetaan. Itseäni jotenkin epäilyttää, mutta täytynee ainakin soittaa aika ja käydä yhdessä juttelemassa asiasta. Kuukautiset on olleet pari vuotta ja yhtä tuskaa kyllä ollut enimmäkseen menkat koko tämän ajan. ap
Tuossa tilanteessa kannattaa hankkia e pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenties Terolut tai Primolut N/Nor? Molempia käytetään myös tuosta syystä.
En valitettavasti muista, siitä on jo niin kauan. Sen muistan kun lääkäri painotti, että nämä eivät sitten ole mitään ehkäisypillereitä että ehkäisystä on huolehdittava erikseen jos seksielämän aloittaa. Se jäi mieleen niin hyvin kun hävetti kun lääkäri puhui seksistä ja olin joku 15v ujo neitsyt.
Niitä lääkkeitä piti syödä ensin kolme kuukautta ja sitten kokeilla ilman 2-3kk jos pärjää. Ellei pärjää, sitten jatkaa taas, jotenkin silleen jaksoissa.
T: nro 2
Jos runsas vuoto on se suurin ongelma, niihin voi pyytää Caprilon-reseptin. Runsaiden menkkojen syy olisi kuitenkin hyvä tutkia, nuoresta iästä huolimatta.
Mulla saman ikäinen tyttö tuskailee myös runsaiden menkkojen kanssa. Sukurasitteena meillä on endometrioosia, polyyppien ja myoomien muodostumista kohtuun ja herkästi uusiutuvat munasarjakystat, esim. endometrioomat. Itse kärsin noista kaikista ja lopulta multa jouduttiin poistamaan kohtu ja munasarjat.
Eli ap susta on ok että tyttö vetää kehoonsa hormoneja 30v? Ok.
Mä mietin samaa. Ja ne kuukautiset tulee aina eri aikaan. 8. luokkalaiselle ei ole kovinkaan kivaa nousta tunnin päätyttyä penkistä ylös luokkahuoneessa ja huomata, että menkat ovat alkaneet. Pillereillä siihen osaisi varautua ja hyvä puoli niissä on iho. Se paranee yleensä tosi paljon pillereiden myötä.
Toisaalta pillerit pitäisi aloittaa mun mielestä mahdollisimman myöhään, ei tuon ikäisenä.