Miten ulosottovelat vanhenee, mitä se käytännössä tarkoittaa?
Jos minulla on esimerkiksi 10 vuotta sitten tehty velka siellä, lähteekö se joskus sieltä pois sitten vai?
Vai voiko velkoja uusia sitä velkaa hamaan tulevaisuuteen saakka?
Kommentit (18)
Eli jos nyt pääsen töihin ja alan maksamaan niitä, niin ne vanhenevat joka tapauksessa 5v kuluttua?
Sitten 5v kuluttua sieltä on suurinosa poistunut (velat tehty 2006) ja loppuosa onkin sitten maksettu aika nopeasti, koska tuon vuoden jälkeen ei nyt hirmuisesti ole sinne voinut mennä, koska ei ole ollut enää luottotietojakaan.
Elämä hymyilee sittenkin :)
Nyt vasta selvisi tuo, että ne todella vanhenevat lopullisesti joskus
Vierailija kirjoitti:
Uo-velka vanhenee 15 vuodessa, aika alkaa oikeuden päätöksestä, velkoja ei voi enää uusia sitä.
Verovelat ja useat muut julkisoikeudelliset maksut jo viidessä vuodessa.
Yksityisissä velkasuhteissa aika voi olla 20 vuotta, mutta se on ehdoton maksimi. Yleensä velkojat eivät n. 10 vuoden jälkeen edes uusi vaateitaan, joten riippuu aina siitä. Mutta juridisesti ei voi olla velkaa kahtakymmentä vuotta enempää.
Jos katson ne asiakastiedosta, niin näkyykö siellä aivan kaikki? Jos siis on vanhentunut ja velkoja on vasta uusimassa sitä, niin poistuuko nämä hetkellisesti sieltä? Vai jäävätkö ne sinne kuitenkin näkyviin?
Vanheneeko silloinkin kun lyhentää niitä..?
Jos asia tosiaan on näin, niin eihän minun mihinkään "velkasaneeraukseen" kannata edes hakea, koska opinnot kestää vielä 1,5v ja sen jälkeen kun menen töihin (saan nyt jo kesätöitä ja vkl töitä) niin ei mene muutenkaan kovin montaa vuotta että ne vanhenee.
Jostain vain luin joskus, että jos niitä maksaa yhtään, niin velkoja voi aina laittaa ne uudestaan. Nyt vasta luin lopullisesta vanhenemisesta
Mulla on velkaa vuodelta 1999, eikä ne sieltä mihinkään ole kadonneet. Perintätoimistosta ulosottoon ja sitten takas perintään samat velat... eli en usko että oikeasti vanhenevat. Samasta velasta on tullut jo muutama uusi merkintä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on velkaa vuodelta 1999, eikä ne sieltä mihinkään ole kadonneet. Perintätoimistosta ulosottoon ja sitten takas perintään samat velat... eli en usko että oikeasti vanhenevat. Samasta velasta on tullut jo muutama uusi merkintä.
Jos tämä kuuluu siihen 20v vanhenemisaikaan?
Mitä tarkoittaa yksityiset velkasuhteet?
käsittääkseni se tarkoittaa "ei yritys". Eli joku yksityishenkilö hakenut ulosottoon velkasi.
Jossain tapauksissa tuo 15v pystyi venyttämään 20 vuoteenkin
Vierailija kirjoitti:
Jos asia tosiaan on näin, niin eihän minun mihinkään "velkasaneeraukseen" kannata edes hakea, koska opinnot kestää vielä 1,5v ja sen jälkeen kun menen töihin (saan nyt jo kesätöitä ja vkl töitä) niin ei mene muutenkaan kovin montaa vuotta että ne vanhenee.
Jostain vain luin joskus, että jos niitä maksaa yhtään, niin velkoja voi aina laittaa ne uudestaan. Nyt vasta luin lopullisesta vanhenemisesta
Ulosotossa olevat velat vanhenevat siitä oikeuden päivämäärästä laskien 15 vuodessa. Velkoja tai perintätoimisto voi olla myös viemättä velkaa ulosottoon, jolloin se ei vanhene periaatteessa ikinä, jos velkoja jaksaa sen laittaa aina uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosotossa olevat velat vanhenevat siitä oikeuden päivämäärästä laskien 15 vuodessa. Velkoja tai perintätoimisto voi olla myös viemättä velkaa ulosottoon, jolloin se ei vanhene periaatteessa ikinä, jos velkoja jaksaa sen laittaa aina uudestaan.
Miten tämä on mahdollista? Siis että velka olisi silti ulosotossa, mutta sitä ei ole laitettu ulosottoon? Näkyykö se silti siellä ulosotossa? En nyt ihan tajua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nämä velat esim. lehtitilauksia, terveyskeskusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nämä velat esim. lehtitilauksia, terveyskeskusmaksuja.
No maksele pois, jos ei tuon isompia ole.
Katso sieltä asiakastiedosta milloin ne vanhenevat. Tämä siis ylläolevalle.
Sen max 20v niiden pitäisi vanhentua kaikkien. Tuu sit kertomaan mitä siellä luki. Itselläni esim halens laina, verovelkaa, pirusti pikavippejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tietyt perintätoimistot eivät halua viedä uo:oon tästä syystä.
Mutta tuliko viimeisessä uudistuksessa joku laki, että vippifirmojen on pakko viedä uo:oon tietyn ajan jälkeen, ettei jää loputtomasti pyörimään.
Korjatkaa, jos puhun höpöjä :).
kertokaa nyt että miten tuo onnistuu että ei viedä ulosottoon? Siis eihän ne silloin ole siellä ulosotossa ja luottotiedot on tallessa.
Näkyykö ne silti siellä ulosottolistassa minkä saa netistä tilattua? Ja miten se on mahdollista.
Tasaisin väliajoin tulee tietyt laskut aina uudestaan perintätoimistosta, jotain ikuisuuden vanhoja siis. Onko nämä nyt niitä, jotka on käyneet ulosotossa ja vanhentuneet ja laitettu uudelleen vireille? Näkyykö ne siellä ulosottolistassa myös?
Mulla ainakin näin. Ovat pomppineet edestakaisin uo ja perintä. Näkyvät siellä asiakastiedonl listassa. Uusi merkintä tulee samoista laskusta, joten ei hyödytä katsoa milloin vanhenee.
Uo-velka vanhenee 15 vuodessa, aika alkaa oikeuden päätöksestä, velkoja ei voi enää uusia sitä.