Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola asiaa (pitkä sepustus)

Vierailija
22.03.2016 |

Sanon heti alkuun, että älkää lytätkö ja haukkuko, sitä on koettu jo tarpeeksi. Teksti saattaa hieman pomppia aiheesta toiseen, mutta koittakaa saada selkoa.

Eli, minulla on hiukan reilu 2kk ikäinen vauva. Kun vauva oli n. 1,5kk ikäinen, hän söi korviketta 1,5l-2l päivässä, on ollut 3viikkoisesta asti täysin korvikkeella. Vauva oksenteli aika paljon, johtuen suuresta korvike määrästä, itkeskeli sitä kun oksenteli ja söi lisää -> loputon oravanpyörä. Päivät kuluivat syödessä, oksentaessa, syödessä, oksentaessa. Ei kuulemma ollut refluksia, ei maitoallergiaa. Vaihdettiin korvikemerkkiä, alkoi mahakivut, joten vaihdettiin takaisin vanhaan korvikemerkkiin. Mahakivut helpottivat.

Vielä 1,5kk ikäisenä kakkavaipat olivat aina vihreitä ja pahanhajuisia. Ei kuulemma ollut huolestumisen arvoinen asia. Suureen korvikemäärään annettiin neuvoksi tämä: herätä useammin syömään ja tarjoa vähemmän ruokaa. Näin tehtiin, vauva ei suotunut syömään, jos herätettiin unilta vaikka kuinka ja kauan koitettiin, nukahti jatkuvasti takaisin unille. Annettiin sitten nukkua, kun alkoi olemaan kärttyinen jatkuvan herättelyn takia.

Tarjosin vähemmän korviketta aina kerralla, huusi ihan kauheasti nälkäänsä. Annoin vanhan korvikkeen hiukan laskea ja koitin hyssytellä, huuto vain koveni aina siihen asti, että sai lisää korviketta ja sai mahansa täyteen. Sitten tuli taas oksennus ja tietysti nälkä kun maha tyhjeni joten syötiin lisää korviketta. Määrät vain nousi ja nousi.

Soittelin neuvolaan ja varasin ylimääräisiä aikoja huolissani mahalaukun venymisestä ja munuaisten toiminnasta. Sama virsi, anna vähemmän ruokaa. Kun määrät alkoivat nousta yli 2l, päätin että nyt loppui. Aloin tutkimaan eri vellejä ja päädyin ostamaan Risenta maissijauhoja. Niistä keitin velliä vauvalle, aloitin päivässä annoksella 120ml, josta 20ml oli velliä ja loput korviketta.

Vellin tein aina korvikkeeseen. Nostin vellin määrää 20ml aina kahden päivän välein. Ensin syönnit vähenivät, määrät tippuivat. Vauva ei enää oksentanut lainkaan, pieniä normaaleita pulautuksia tuli.

Sitten normalisoituivat kakkavaipat, ei enää ollut vihreitä eikä niin pahanhajuisia. Vauva oli oikein tyytyväinen, korvikemäärä tippui vellin kanssa 600-750ml päivässä. Harkitsin ja mietein kauan, ennen kuin aloin antamaan velliä vauvalle, koska tiedostin sen riskit, mutta tiedostin myös lapseni tilan, johon neuvola ei antanut kunnon ohjeita eikä tuntunut ottavan tosissaan asiaa, en tiedä johtuiko nuoresta iästäni vai mistä.

Kauan sitä pähkäilin, enkä todellakaan olisi alkanut antamaan velliä, jos vauvalle olisi tuntunut korvike riittävän. Sitten tuli 2kk neuvolan aika. Menin hyvillä mielin neuvolaan, viimeksi oli tullut kuulemma aivan liikaa painoa kun oli punnittu. Painoa oli tullut tällä kertaa hyvä määrä, ei liikaa eikä liian vähän. Neuvola täti kysyi syömisestä ja määristä, jännitin kertomista, että velli oli aloitettu.

En ikinä unohda neuvolan tädin ilmettä, kun kerroin asiasta. "Lopettakaa se vellin antaminen, ei noin pienelle saa antaa velliä" ja muuta vastaavaa kommentointia. Hän antoi ymmärtää, että tämän paskempaa äitiä ei ole ennen nähty ja olen tehnyt tämän universumin suurimman rikoksen, minkä vain voi tehdä. Hän lauloi samaa vanhaa virttä, anna vähemmän ruokaa. Sanoin, ettei se auttanut, kun huusi siihen asti, että sai lisää ruokaa. "Tarjoa vaan vähemmän, kyllä se mahalaukku pienenee eikä enää huuda lisää ruokaa."

En voinut uskoa kuulemaani. Menin aivan lukkoon hänen sanoistaan. Eikö se ollut tärkeintä, että lapseni voi hyvin ja moni asia oli korjaantunut vellillä? Ei hänen mielestään, hän tuijotti vain ja ainoastaan suosituksia, kun "ei vellejä enää suositella lainkaan, eikä AINAKAAN ennen 4kk ikää". Ja tämän jälkeen hän muutti mieltään vauvan painosta, nyt sitä olikin sitten tullut liian vähän ja syytti tietysti velliä tästä. Olen vieläkin aivan pihalla tuosta, minähän ajattelin vain lapseni parasta, en vain voi huudattaa lastani tuntitolkulla päivässä neuvolan tädin ohjeiden mukaan, kun raukka huutaa nälkäänsä.

Miten kukaan uskaltaa kertoa yhtään mitään neuvolan tädeille enää nykyään? En tietenkään olisi muuten edes harkinnut tätä vaihtoehtoa, ellen olisi tarkkaillut korvikemäärää ja yrittänyt kaikkia muita vaihtoehtoja ensin, en yöunieni takia, en siksi että vauva olisi hiljaa, en minkään muun takia.

En usko, että jatkuva oksentelukaan kovin mukavaa vauvalle on, kun välillä nukkui 5minuuttia ja sitten heräsi, n.2minuuttia kakoi, ja sitten oksensi kaiken syödyn maidon ulos. Teinkö tosiaan väärin, kun annoin velliä ja pitääkö minun nyt tosiaan lopettaa se?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolatädit taitavat olla nykyään kirjanoppineempia kuin ennen. Minun lasteni syntymän aikaan tädit olivat sitä ikäluokkaa, jotka olivat jo lapsena nähneet, miten vauvoja ruokitaan ja sen, että suositukset muuttuvat jatkuvasti. 

Täysiä palvelulisiä saavat ovat jo omin silmin nähneet, että aivan yhtä hyvin kasvavat niin 1970-luvun kuin 2010-luvun suosituksilla, mutta yleisperiaate on se, että tavoitteena on hyvinvoiva vauva. Moni mummo muistaa vieläkin kauhulla niitä muinaisia suosituksia, kun vauvaa ei saanut ruokkia liian tiheästi. Siinä sitten itkivät yhdessä vauva nälissään ja äiti tissit maitoa tursuten, kun piti odottaa kellon minuuttiviisarin liikkumista oikeaan kohtaan.

Mikä pakko teillä on ripittäytyä neuvolassa? Ei siellä ennenkään joka suupala selostettu. Muistan senkin äidin, jonka nopeasti kasvavalle lapselle annettiin perunaa 2 kk:n iässä. Kovastihan se vauva kyllä kasvoi, mutta eipä tarvinnut nälissään huutaa, ja hyvin reipas, hoikka urheilija varttui.

Eikö teillä nuorilla äideillä ole omaa äitiä tai isoäitiä, joilta voisitte kysellä, miten teidän sukunne lapsia on ennen ruokittu? Niin kasvu kuin ruokahalu, ja ruokahaluttomuus myös voi johtua perinnöllisistä tekijöistä.

Itsellänikin on n. keski-ikäinen terkka, joka toistelee noita oppikirjan oppeja... Kerran oli sitten sijaisena viittä vaille eläkkeelle siirtyvä terkka, joja oli aivan ihana! Sai ihan oikeita neuvoja, eikä monotonisia oppikirjasitaatteja.

Vierailija
42/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin toiminut samoin kun sinä! Ja hyvä valinta tuo maissi, se käsittääkseni on kaikista hellävaraisin pienen vatsalle.

Neuvolan terveydenhoitajia on todella monenlaisia. Meillä oli ennen todella mukava ja maalaisjärjen omaava vanhempi nainen. Todella järkevä eikä orjallisesti noudattanut neuvolan "sääntöjä" vaan kertoi että näin ja näin suositellaan mutta eihän asiat aina mene kuin kirjoissa. Nykyään terveydenhoitajamme on tällainen ylireagoija jonka mielestä kaiken on mentävä kuten suositellaan ja ei hyväksy mitään vastalauseita vaan meidän on hänen mielestään tehtävä kuin hän määrää. Harmittaa että th vaihtui, vanha oli oikeasti tuki ja turva.

Ps. Miten maitoallergia tutkittiin? Tuo vihreä kakka nimittäin viittaa ruoka-aineallergiaan. Meidän vauvalla oli maitoallergiasta juurikin vihreää kakkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta. Ymmärrän kyllä, että suosittaa neuvolassa, ettei noin pienelle velliä, mutta tuollainen suhtautuminen on kyllä kurjaa! Olisi th sitten ohjannut jonnekin eteenpäin, että ap olisi saanut apua, kun hän ei kerran osannut auttaa, muutakuin hokemalla samaa neuvoa, joka ei toiminut.

Jotainhan tuossa on ollut, eihän se normaalia ole tuollainen määrä maitoa. Parempi se vellikin jos auttaa.

Tsemppiä Ap, jatka selvittelyä ja luota itseesi!

Vierailija
44/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan meidän neuvolan tädiltä, onkohan meillä sama neuvola? Onko täti sellainen silmälasipäinen, tumma, n.40-vuotias, hoikka ja pitkä? Pohjanmaalla? Etunimi alkaa K:lla ja sukunimi P:lla?

Minun kohdallani sai kauhean kohtauksen siitä, kun en suostunut herättämään vauvaani syömään 3tunnin välein, vaikka painoa tuli liikaa. Vauva söi itse n.4tunnin välein. Minulle jankutti siitä kun suositusten mukaan pitää syödä 3tunnin välein ja muutenkin kaikessa tuijottaa laput silmillä suosituksia.

Vierailija
45/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tänne tullut viestejä! Tosiaan, kotiuduttiin lääkäriltä, oli aika lyhyt käynti. Vauva on terve kuin pukki, puhuin tuosta velli asiasta lääkärin kanssa ja oli sitä mieltä, että jatketaan sitä. Luin pikaisesti vastaukset läpi ja vastaan suurin piirtein tärkeimpiin, alan kohta lainailemaan ja vastaamaan tarkemmin joihinkin kysymyksiin :D 

Mutta siis, kokeilin omin nokkineni myös tuota sakeuttajaa, unohdin laittaa sen tuohon aloitusviestiin. Se ei tuntunut auttavan ja aiheutti mahakipuja, joten sen lopetin. Tosiaan, kakkavaipat normalisoituivat kun aloitin vellin, siitä parin päivän päästä.

Maitoallergia testattiin maitoaltistuksella, eikä allergiaa todettu. Refluksin muita oireita ei ollut kuin tuo oksentelu, joten en uskonut siihenkään, eikä lääkärikään. Ja tutti on käytössä, juurikin siksi että epäilin suurien korvikemäärien johtuvan imemisen tarpeesta ja se jäi auttamaan nukahtamisessa.

Ja niin! Neuvola tädin esimies soitti ja pahoitteli tädin käytöstä kovasti. Ei kuulemma ole ensimmäinen kerta, kun tädistä valitetaan ja hänen käytöksestään. Hän sanoi vakavasti harkitsevansa tämän siirtämistä toisiin tehtäviin jatkuvista valituksista johtuen, vaikka heillä pulaa onkin henkilöstöstä. Hän lupasi myös tekevänsä kaikkensa, että saisi järjestettyä meille toisen neuvola tädin!

Ap

Vierailija
46/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan noilla maitomäärillä mahaportti löystyy. Sen jälkeen onkin refluksivaivaa enemmänkin tiedossa. Ihan hullua kuormittaa vauvan elimistöä tuollaisilla nesteytysmäärillä. Liian varhain aloitettu muu ravinto lisää mm. allergiariskiä ja suolistovaivoja. Olisit vain mennyt jo paljon aikaisemmin lastenlääkärille.

Kaikille vauvoille ei tule ihottumaa maitoallergiasta. Meillä vauvan maitoallergian paljasti mahasuolikanavan oireilu.

Vierailija
47/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli syytä korvikkeen antamiselle, sitä annettiin siksi, kun oma maito ei riittänyt. Lopulta maidon tulo vain loppui, vaikka mitä koitettiin, myös rinnanpäät olivat jatkuvasti rikki, joten imetys oli kivuliasta ja sain ns. "imetysfobian".

Sängyn päätä olen korottanut, eikä se tuntunut auttavan, kun joku siitäkin sanoi. Sakeuttajaa tosiaan kokeilin, muttei tuntunut auttavan. Annoin sitä useamman päivän, kun ajattelin että ekat päivät voivat olla sellaisia, aivan kuten tippojenkin kanssa. Niistä tulikin se mieleeni, että kokeiltiin myös erilaisia tippoja ja maitohappobakteereja, muttei auttanut.

Laitan lisää vastauksia seuraavassa viestissä, pitää välissä vaihtaa sivua ja pätkäistä, ettei tule liian pitkää tekstiä :D

Ap

Vierailija
48/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet tehnyt ihan oikein!

Tsemppiä.

Vierailija
49/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota esitettä en ole saanut lapsentahtisesta pulloruokinnasta, kaikenmaailman suositus lappuja sitäkin enemmän, missä vain kaikissa kerrotaan korvikemäärät ja loput onkin imetyksestä. Suurin piirtein näin. 

Enää en kyllä kaikkea kerro neuvolassa, jos ei saada toista tätiä sinne, tai sitten vain valmistaudun aina sanomaan takaisin, saa nähdä :D terveydenhoitaja joka kommentoi, sanoi tuosta pystyasennosta, niin vauva viihtyy juurikin tuossa olkapäätä vasten, joten on aika paljon pystyasennossa ja on aina röyhtäissyt hyvin syönnin jälkeen.

Ja niitä soseita lykin tietysti niin lähelle tuota 4kk kuin vain pystyn :) Yritin tätä velliäkin lykkiä mahdollisimman pitkälle, mutta pakko oli pienen oloa helpottaa. Kiitos sille, joka sanoi hyväksi ja rohkeaksi äidiksi, se piristi huomattavasti päivääni! :) Kuten myös muutkin tsemppaajat ja tukijat, kiitos teille! :) Ja jos jotakuta kiinnostaa, niin ikää on hiukan reilu 20v, joten tädin kohtelu saattaa osin johtua tuosta iästäni, etten mukamas osaisi lukea vauvaani tmv.

Maissi tosiaan on paras tapa aloittaa vellit, tutkein asiaa paljon ennen kuin aloitin, monet suosivat myös riisiä ja jotkut aloittivat suoraan peruna-porkkana vellillä, mutta itse en uskaltanut, katson sitten lähempänä 4kk ikää jos tarvitsee. Nykyään neuvolan tädit ovat ikävä kyllä tuollaisia, siltä ainakin tuntuu kun lukee keskusteluja ja juttelee kavereiden kanssa.

Terveydenhoitaja olisi tosiaankin voinut ohjata minut eteenpäin, mutta hän oli vain sitä mieltä, että kyllä vauvan voi antaa huutaa nälkäänsä, mutta minäpä olen eri mieltä asiasta.

Hänelle, joka kyseli neuvolan tädistäni, meillä taitaa olla sama neuvola! Kaikki tuntomerkit nimittäin ovat samat. Neuvola on S-marketin lähellä, kaupungin ensimmäinen kirjain on i? Minullekin jankutti juuri tuosta 3tunnista.

Ap

Vierailija
50/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan noilla maitomäärillä mahaportti löystyy. Sen jälkeen onkin refluksivaivaa enemmänkin tiedossa. Ihan hullua kuormittaa vauvan elimistöä tuollaisilla nesteytysmäärillä. Liian varhain aloitettu muu ravinto lisää mm. allergiariskiä ja suolistovaivoja. Olisit vain mennyt jo paljon aikaisemmin lastenlääkärille.

Kaikille vauvoille ei tule ihottumaa maitoallergiasta. Meillä vauvan maitoallergian paljasti mahasuolikanavan oireilu.

Tyhmänä esikoisen äitinä kokeilin ensin neuvolan ohjeilla pärjätä. Pakkohan minun oli saada lapsen olo helpotettua, ja tutkin kyllä asiaa paljon ennen kuin tein päätöksen.

Kyllä oli luotto hiukan matalalla hoitoalan henkilökuntaan neuvola tädin takia, joten en juossut varaamaan aikaa senkään takia. 

Ap

Vierailija
51/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyssäri: mistä keksit alkaa antaa velliä korvikkeen lisäksi?

Vierailija
52/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyssäri: mistä keksit alkaa antaa velliä korvikkeen lisäksi?

Aloin muistelemaan, että jotkut antavat velliä ja aloin googlettaa aiheesta, sitä kautta sitten eteenpäin.

Ap

Vierailija
53/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kyseli syytä korvikkeen antamiselle, sitä annettiin siksi, kun oma maito ei riittänyt. Lopulta maidon tulo vain loppui, vaikka mitä koitettiin, myös rinnanpäät olivat jatkuvasti rikki, joten imetys oli kivuliasta ja sain ns. "imetysfobian".

Ap

Minua nyt vähän harmittaa puolestasi, koska olet todennäköisesti saanut huonoa imetysohjausta.

Jos rinnanpäät ovat koko ajan rikki, imuote on todennäköisesti väärä. Asiaa olisi voinut myös yrittää helpottaa rintakumilla.

Maidon tulo ei lopu itsellään (no ehkä voi olla jotain superharvinaisia tapauksia, joissa näin on käynyt). Rintaa pitää vain tarjota enemmän, jotta maitoa muodostuu lisää. Yleensä vain metsään mennään siinä, että korviketta lisätään ja lisätään, kun pelätään, ettei oma maito riitä = eihän se sitten tietysti riitäkään. Kysynnän ja tarjonnan laki.

Noh, imetysjuttuja nyt on enää myöhäistä miettiä. Terkkarin käytös on ollut vääränlaista, mutta eihän sitä nyt tosiaan vellejä voi tuon ikäisille suositella. Erikoislääkärille tilanteessasi olisi pitänyt ohjata.

Vierailija
54/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minua nyt vähän harmittaa puolestasi, koska olet todennäköisesti saanut huonoa imetysohjausta.

Jos rinnanpäät ovat koko ajan rikki, imuote on todennäköisesti väärä. Asiaa olisi voinut myös yrittää helpottaa rintakumilla.

Maidon tulo ei lopu itsellään (no ehkä voi olla jotain superharvinaisia tapauksia, joissa näin on käynyt). Rintaa pitää vain tarjota enemmän, jotta maitoa muodostuu lisää. Yleensä vain metsään mennään siinä, että korviketta lisätään ja lisätään, kun pelätään, ettei oma maito riitä = eihän se sitten tietysti riitäkään. Kysynnän ja tarjonnan laki.

Noh, imetysjuttuja nyt on enää myöhäistä miettiä. Terkkarin käytös on ollut vääränlaista, mutta eihän sitä nyt tosiaan vellejä voi tuon ikäisille suositella. Erikoislääkärille tilanteessasi olisi pitänyt ohjata.

Varmaan olenkin saanut, enkä varmaan ole ainoa. Ohjaus oli vain "tee noin, tuun kohta kattomaan"- tyylistä. Kävin useamman kerrankin. Kokeilin myös rintakumeilla, mutta vauva ei oppinut hyvää imuotetta eikä saanut maitoa imettyä rinnasta, joten toki korvikettakin oli lisättävä, joka varmasit johti siihen, ettei osannut imeä rinnasta, jolloin maitoa ei tietysti enää kehittynyt lisää. 

Pitkään yritin imettää, koska olisin tahtonut imettää ja minua harmitti todella paljon, kun se oli niin kivuliasta. Kivusta huolimatta yritin imettää, sitäkin suositeltiin minulle imetyspolilta, "kyllä ne rinnanpäät siitä alkaa parantua kun hetken käytät rintakumia".

Ja jokainen hoitaja tietysti näytti erilaisen tavan tarjota rintaa vauvalle. Itse sain kotona muutaman kerran imetettyä niin, että vauva otti oikeanlaisen otteen, mutta maito nyt on jo ehtynyt, joten turha sitä on harmitella.

Ja ei toki voikaan suositella, en itsekään olisi halunnut aloittaa, mutta en siinä tilanteessa nähnyt muita vaihtoehtoja. Ja tänään on mennyt jo aika paljon korviketta :/

Ap

Vierailija
55/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ettei mitään vikaa löytynyt :) Teille tuo ratkaisu tuntuisi olleen hyvä, joten minä ainakin suosittelisin jatkamaan sitä, jos vauva vain on tyytyväinen :)

Vierailija
56/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä neuvolantädeillä ja muilla homeopaateilla ole mitään oikeaa tietoa mistään.  Terveydenhoitoalalla pitää olla suurinpiirtein hammas- tai erikoislääkäri ennenkuin hoito alkaa olemaan parempaa kuin mitä tavallinen ihminen ihan maalaisjärjellä pystyy tarjoamaan itselleen. 

Vierailija
57/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se joka kyseli ap.n neuvolan tädistä. On meillä sitten sama neuvola. Se täti on kyllä ihan kamala! Minäkin olen monesti valittanut hänestä ja olen kuullut, että hänet oltaisiin irtisanomassa ja saadaan uusi täti :) Toivottavasti tämä pitää paikkansa ja vaihtuu äkkiä, minulla on seuraava neuvola viikon lopulla, enkä tahtoisi enää hänelle!

Vierailija
58/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se joka kyseli ap.n neuvolan tädistä. On meillä sitten sama neuvola. Se täti on kyllä ihan kamala! Minäkin olen monesti valittanut hänestä ja olen kuullut, että hänet oltaisiin irtisanomassa ja saadaan uusi täti :) Toivottavasti tämä pitää paikkansa ja vaihtuu äkkiä, minulla on seuraava neuvola viikon lopulla, enkä tahtoisi enää hänelle!

No toivotaan että vaihtuu!

Ap

Vierailija
59/73 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa! Hyvä nähdä, että edes vielä jossakin asiat toimivat :) Sain soiton tässä aamummalla neuvolasta, neuvolan täti siellä sitä soitteli, että häntä oli käsketty soittaa minulle ja pahoittelemaan käytöstään. Esimies sitten soitteli vielä perään ja pahoitteli vielä hänkin tilannetta kovin ja sanoi, että kyllä hän minulle saa jonkun toisen tädin. :)

Ap

Vierailija
60/73 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä tällä palstalla ainoa, joka on ollut tyytyväinen neuvolaansa? Niin äitiys- kuin lastenneuvolassa, vaikka olisi kyllä ollut aihetta takkuiluun. Imetys ei ottanut onnistuakseen, rintakumia en ole koskaan nähnytkään, mutta sain lypsykoneen kotiin ja niin se sitten jatkui. Se lapsi ei muuten juo lehmänmaitoa vielä aikuisenakaan kuin ehkä kahvimaitona.

Lapseni syntyivät 1990-luvulla ja silloin neuvolassa oli todella kokenutta henkilökuntaa, joka oli nähnyt vaihtuvat ohjeet ja paljon lapsia, joista ihan kaikki eivät olleet terveitä. Minun lapseni onneksi olivat ja jos joskus on lapsenlapsia, neuvon kyllä käyttämään järkeä ja kerron, miten ennen on lapsia hoidettu ja saatu pysymään terveinä ja kasvamaan. Ei silloin annettu jyrkkiä kieltoja ja ohjeita, ja lapset olivat hyviä. Äiditkään eivät olleet huonoja. Ei turhaan hyppyytetty ylimääräisissä tutkimuksissa - vaikka joskus siltä tuntui, kun vasta myöhemmin paljastui se tätiä huolestuttanut vika.

Totta on, että ei kaikki vanhat keinot hyviä olleet, kuten tuoremehun antaminen tuttipullosta 1980-luvulla. Mutta mummon neuvoma sokerivesi huutavalle vauvalle on sittemmin todettu jossakin oikeasti kipua lievittäväksi. Siinä huudon vaiheessa ei tosiaan enää sokerin epäterveellisyyttä ajatellu, toivoi vaan saavansa vauvan viimein nukkumaan. Niin, ei sitä tietenkään yhtenään annattu, taisi jäädä se kerta ainoaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi