Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola asiaa (pitkä sepustus)

Vierailija
22.03.2016 |

Sanon heti alkuun, että älkää lytätkö ja haukkuko, sitä on koettu jo tarpeeksi. Teksti saattaa hieman pomppia aiheesta toiseen, mutta koittakaa saada selkoa.

Eli, minulla on hiukan reilu 2kk ikäinen vauva. Kun vauva oli n. 1,5kk ikäinen, hän söi korviketta 1,5l-2l päivässä, on ollut 3viikkoisesta asti täysin korvikkeella. Vauva oksenteli aika paljon, johtuen suuresta korvike määrästä, itkeskeli sitä kun oksenteli ja söi lisää -> loputon oravanpyörä. Päivät kuluivat syödessä, oksentaessa, syödessä, oksentaessa. Ei kuulemma ollut refluksia, ei maitoallergiaa. Vaihdettiin korvikemerkkiä, alkoi mahakivut, joten vaihdettiin takaisin vanhaan korvikemerkkiin. Mahakivut helpottivat.

Vielä 1,5kk ikäisenä kakkavaipat olivat aina vihreitä ja pahanhajuisia. Ei kuulemma ollut huolestumisen arvoinen asia. Suureen korvikemäärään annettiin neuvoksi tämä: herätä useammin syömään ja tarjoa vähemmän ruokaa. Näin tehtiin, vauva ei suotunut syömään, jos herätettiin unilta vaikka kuinka ja kauan koitettiin, nukahti jatkuvasti takaisin unille. Annettiin sitten nukkua, kun alkoi olemaan kärttyinen jatkuvan herättelyn takia.

Tarjosin vähemmän korviketta aina kerralla, huusi ihan kauheasti nälkäänsä. Annoin vanhan korvikkeen hiukan laskea ja koitin hyssytellä, huuto vain koveni aina siihen asti, että sai lisää korviketta ja sai mahansa täyteen. Sitten tuli taas oksennus ja tietysti nälkä kun maha tyhjeni joten syötiin lisää korviketta. Määrät vain nousi ja nousi.

Soittelin neuvolaan ja varasin ylimääräisiä aikoja huolissani mahalaukun venymisestä ja munuaisten toiminnasta. Sama virsi, anna vähemmän ruokaa. Kun määrät alkoivat nousta yli 2l, päätin että nyt loppui. Aloin tutkimaan eri vellejä ja päädyin ostamaan Risenta maissijauhoja. Niistä keitin velliä vauvalle, aloitin päivässä annoksella 120ml, josta 20ml oli velliä ja loput korviketta.

Vellin tein aina korvikkeeseen. Nostin vellin määrää 20ml aina kahden päivän välein. Ensin syönnit vähenivät, määrät tippuivat. Vauva ei enää oksentanut lainkaan, pieniä normaaleita pulautuksia tuli.

Sitten normalisoituivat kakkavaipat, ei enää ollut vihreitä eikä niin pahanhajuisia. Vauva oli oikein tyytyväinen, korvikemäärä tippui vellin kanssa 600-750ml päivässä. Harkitsin ja mietein kauan, ennen kuin aloin antamaan velliä vauvalle, koska tiedostin sen riskit, mutta tiedostin myös lapseni tilan, johon neuvola ei antanut kunnon ohjeita eikä tuntunut ottavan tosissaan asiaa, en tiedä johtuiko nuoresta iästäni vai mistä.

Kauan sitä pähkäilin, enkä todellakaan olisi alkanut antamaan velliä, jos vauvalle olisi tuntunut korvike riittävän. Sitten tuli 2kk neuvolan aika. Menin hyvillä mielin neuvolaan, viimeksi oli tullut kuulemma aivan liikaa painoa kun oli punnittu. Painoa oli tullut tällä kertaa hyvä määrä, ei liikaa eikä liian vähän. Neuvola täti kysyi syömisestä ja määristä, jännitin kertomista, että velli oli aloitettu.

En ikinä unohda neuvolan tädin ilmettä, kun kerroin asiasta. "Lopettakaa se vellin antaminen, ei noin pienelle saa antaa velliä" ja muuta vastaavaa kommentointia. Hän antoi ymmärtää, että tämän paskempaa äitiä ei ole ennen nähty ja olen tehnyt tämän universumin suurimman rikoksen, minkä vain voi tehdä. Hän lauloi samaa vanhaa virttä, anna vähemmän ruokaa. Sanoin, ettei se auttanut, kun huusi siihen asti, että sai lisää ruokaa. "Tarjoa vaan vähemmän, kyllä se mahalaukku pienenee eikä enää huuda lisää ruokaa."

En voinut uskoa kuulemaani. Menin aivan lukkoon hänen sanoistaan. Eikö se ollut tärkeintä, että lapseni voi hyvin ja moni asia oli korjaantunut vellillä? Ei hänen mielestään, hän tuijotti vain ja ainoastaan suosituksia, kun "ei vellejä enää suositella lainkaan, eikä AINAKAAN ennen 4kk ikää". Ja tämän jälkeen hän muutti mieltään vauvan painosta, nyt sitä olikin sitten tullut liian vähän ja syytti tietysti velliä tästä. Olen vieläkin aivan pihalla tuosta, minähän ajattelin vain lapseni parasta, en vain voi huudattaa lastani tuntitolkulla päivässä neuvolan tädin ohjeiden mukaan, kun raukka huutaa nälkäänsä.

Miten kukaan uskaltaa kertoa yhtään mitään neuvolan tädeille enää nykyään? En tietenkään olisi muuten edes harkinnut tätä vaihtoehtoa, ellen olisi tarkkaillut korvikemäärää ja yrittänyt kaikkia muita vaihtoehtoja ensin, en yöunieni takia, en siksi että vauva olisi hiljaa, en minkään muun takia.

En usko, että jatkuva oksentelukaan kovin mukavaa vauvalle on, kun välillä nukkui 5minuuttia ja sitten heräsi, n.2minuuttia kakoi, ja sitten oksensi kaiken syödyn maidon ulos. Teinkö tosiaan väärin, kun annoin velliä ja pitääkö minun nyt tosiaan lopettaa se?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan täti ei ole mikään jumala. Minun neuvolantätini on tosi kiva, mutta olen silti tehnyt jo raskausajasta lähtien selväksi, että minä olen lapseni paras hoitaja, enkä kaipaa minun näkemyksiäni vastaan sotivia neuvoja. Ja ei, en riko ohjeistuksia sen ihmeemmin, en vain tarvitse neuvoja esimerkiksi siitä, koska minun pitää lopettaa yösyötöt tai koko imetys ym. Voit ihan hyvin sanoa kohteliaasti, että ymmärrät neuvolan kannan, mutta tiedät itse mikä on lapsellesi parasta, ja että et antaisi velliä, jos et kokisi sen olevan aivan pakko.

Vierailija
2/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan täti ei ole mikään jumala. Minun neuvolantätini on tosi kiva, mutta olen silti tehnyt jo raskausajasta lähtien selväksi, että minä olen lapseni paras hoitaja, enkä kaipaa minun näkemyksiäni vastaan sotivia neuvoja. Ja ei, en riko ohjeistuksia sen ihmeemmin, en vain tarvitse neuvoja esimerkiksi siitä, koska minun pitää lopettaa yösyötöt tai koko imetys ym. Voit ihan hyvin sanoa kohteliaasti, että ymmärrät neuvolan kannan, mutta tiedät itse mikä on lapsellesi parasta, ja että et antaisi velliä, jos et kokisi sen olevan aivan pakko.

Kiitos asiallisesta vastauksesta :) Ja sanoin kyllä neuvolan tädille tämän, moneen kertaan, mutta hän vain jatkoi jankutustaan, ei saa antaa, lopeta, ei saa antaa. Ajattelin kokeilla nyt päivän-kaksi, jos annan velliä 80ml ja lisään siihen korviketta 40ml. Mutta päätin vaihtaa heti takaisin täyteen 120ml velli annokseen, jos näen sen tarpeelliseksi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mahdollista vaihtaa terveydenhoitajaa? Ei ne todellakaan tiedä kaikkea ja ole aina edes kartalla suosituksista. 2 kk on kyllä aika pieni syömään velliä, mutta ei se siihen kuolekaan, enkä usko että haittaa on. Jos neuvolan neuvot epäilyttää eivätkä toimi, suosittelwn kysymään ihan lääkäriltäkin.

Vierailija
4/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisättäköön nyt vielä, että neuvolan tädin mielestä se on ihan ok huudattaa tuota pientä vauvelia useita tunteja, kun hänellä on nälkä, kunnes luovuttaa. Ehkä hän pystyy siihen mutta minä en kyllä.

Ap

Vierailija
5/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinun ei olisi kannattanut kertoa, että annat velliä. Mikäli olet sitä mieltä, että velli sopii lapsellesi ja saa hänet voimaan paremmin, et mielestäni tarvitse siihen neuvolan siunausta.

Vierailija
6/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mahdollista vaihtaa terveydenhoitajaa? Ei ne todellakaan tiedä kaikkea ja ole aina edes kartalla suosituksista. 2 kk on kyllä aika pieni syömään velliä, mutta ei se siihen kuolekaan, enkä usko että haittaa on. Jos neuvolan neuvot epäilyttää eivätkä toimi, suosittelwn kysymään ihan lääkäriltäkin.

Lisään vielä, että ihan kohtuuton reaktio th:lta.

Vierailija
7/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tätä kysynyt jo raskaus aikana, on kyllä sen verran ikävä täti, mutta ikävä kyllä tämä on pieni paikkakunta ja heillä on muutenkin pulaa henkilöstöstä, joten ei ole. :( Olen raskausaikani lääkäriin ollut tänään yhteydessä asiasta ja hän sanoi, että eihän sitä toki suositella ja että on kyllä pieni, mutta jos noin kauheita määriä korviketta meni, niin kyllä hän käskisi jatkamaan vellejä. Sanoi myös, että itse tiedän parhaiten ja että ei kyllä voi antaa huutaa nälkäänsä.

Ap

Vierailija
8/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sinun ei olisi kannattanut kertoa, että annat velliä. Mikäli olet sitä mieltä, että velli sopii lapsellesi ja saa hänet voimaan paremmin, et mielestäni tarvitse siihen neuvolan siunausta.

Mietin kyllä aluksi, etten kerro lainkaan asiasta, mutta lopulta ajattelin, että onhan se parempi että siellä tiedetään, jos joskus tulee jotakin että se on hyvä tietää siellä. Jälkeenpäin ajateltuna, kunpa en olisi kertonut, mutta tehty mikä tehty. Kokeilen nyt hetken hiukan pienempää annosta, mutta jos se ei auta, valmistaudun jo ennen seuraavaa neuvola kertaa sanomaan hiukan terävämmin takaisin.

Ap

Vierailija
9/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin valituksen tuollaisesta käytöksestä. Ja esim. tuostakin, että vaihtoi arviotaan painon kehityksestä kun kuuli miten se on hankittu. Kuulostaa helvetin epäpätevältä ja ammattitaidottomalta.

Vierailija
10/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimi vaan vauvasi parasta ajatellen. Jos vauva kasvaa hyvin ja vaikuttaa tyytyväiseltä, jatka vellin ja maidon yhdistelmää. 4 kk:n iässä voit lisätä vihannes- ja hedelmäsoseet, lihasoseet ja pikkuhiljaa viljat ruokavalioon. Vauvatkin on yksilöitä ja itse tunnet vauvasi parhaiten.

Meillä vauva ei suostunut syömään mitään muuta kuin rintamaitoa 7 kk:n ikään asti. Yritettiin maistattaa soseita 4 kk:n iästä, mutta hän ei vain huolinut. Yhtäkkiä 7-kuisena kaikki muukin ruoka alkoi maistua.

Äitini ja tätini saivat ihan pienestä vauvasta alkaen lehmänmaitoa, sillä mummon imetys ei onnistunut. Ihan ihmisiä heistäkin tuli. Onneksi nykyään on sentään korvikkeet ja vellit.

Vierailija
11/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin valituksen tuollaisesta käytöksestä. Ja esim. tuostakin, että vaihtoi arviotaan painon kehityksestä kun kuuli miten se on hankittu. Kuulostaa helvetin epäpätevältä ja ammattitaidottomalta.

Koitin tavoittaa esimiestään, mutta jätin soittopyynnön kun ei ollut tavoitettavissa. Käyn hänen kanssaan kyllä läpi asian tarkasti, vaikkei se varmaan autakaan minun tilannettani, kun jos on pulaa henkilöstöstä niin sitten on. Onneksi täti jää ensi kuun lopulla lomalle pariksi viikoksi, niin saadaan ehkä joku toinen, ellei aikaa siirretä. Riippuu sen aikaisesta tilanteesta tietysti, toivotaan ettei tule ainakaan pahempaa!

Ap

Vierailija
12/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin kyllä aluksi, etten kerro lainkaan asiasta, mutta lopulta ajattelin, että onhan se parempi että siellä tiedetään, jos joskus tulee jotakin että se on hyvä tietää siellä. Jälkeenpäin ajateltuna, kunpa en olisi kertonut, mutta tehty mikä tehty. Kokeilen nyt hetken hiukan pienempää annosta, mutta jos se ei auta, valmistaudun jo ennen seuraavaa neuvola kertaa sanomaan hiukan terävämmin takaisin.

Ap

Olet kuitenkin lapsesi paras asiantuntija ja kirjoituksesi perusteella vaikutat fiksulta. Luota siis itseesi! Tsemppiä teille :)

Vierailija
13/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa perus terveydenhoitajalta. Meillä esikoinen huusi ja oksensi aina korvikkeen jälkeen (ja muutenkin), neuvolan ratkaisu: "Vauvat vaan huutaa ja oksentaa". Todettiin nyt 1,5v iässä maitoallergia. Kannattaa vaatia aikaa lääkärille ja pyytää lääkäriltä lähete eteenpäin. (Pitäisi saada jos lapsi huutaa ja oksentaa kaiken pihalle. Myös vihreä kakka on oikeasti merkki siitä, että ruoka ei imeydy. Vihreä väri on sappinestettä.) 

Teillä voisi hyvin olla maitoallergia (Esiintyy n. 5% pienistä lapsista), ja ei noi neuvolan tädit ymmärrä oikeasti ihan hirveästi tällaisista, kun erikoislääkärikin toteaa, että mielenkiintoista.

Lisäksi ei se neuvolantäti osaa tehdä päätöstä onko maitoallergiaa tai refluksia. Nuo päätökset kuuluvat lastenlääkärille/lastentautien erikoislääkärille. Kokeilkaa maidotonta korviketta, jos oireet helpottaisi (voi mennä aikaa jopa 1-2kk ennen kuin oireet poistuvat).

Vierailija
14/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miettii vauvojen ruokintasuosituksia vuosikymmeniä takaperin, niin "hiukan" ylimitoitettu reaktio terkalta. Muutenkin suosituksia pyöristellään oletuksella, että kaikki vauvat on yhdestä ja samasta muotista. Itse en enää kotona herätellyt vauvoja ruokailemaan kesken unien, koko kolmen vai neljän tunnin sääntö tuntui kummalliselta. Sitten olisin herätellytkin, jos olisi paino olisi pudonnut. Ja muistaakseni meillä on neuvola suositellut velliäkin ennen kiinteitä, n. 3 kk:n iässä ehkä? Ja itse olen vedellyt tuoremehua tuttipullosta 80-luvulla.

Vierailija
15/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet kuitenkin lapsesi paras asiantuntija ja kirjoituksesi perusteella vaikutat fiksulta. Luota siis itseesi! Tsemppiä teille :)

Kiitos tästä! :)

Ap

Vierailija
16/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä vaikka neuvolan täti olisi itse mitä mieltä tahansa on hänen aina neuvottava käypähoito suositusten mukaisesti. Tuollainen reagointi asiaan tosin oli täysin kohtuutonta.

Vierailija
17/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikea päätös, sehän on vaarallistakin jos vauva juo noin 2l korviketta...

Vierailija
18/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänään nyt laskenut korvikkeen määrää, on nyt heti syönyt paljon enempi kuin muina päivinä kun laimensin tuota velli annosta, mutta voi olla ettei sitten loppu päivällä syö niin paljoa.

En usko, että on maitoallergia kyseessä, kun iho on hyvä, oksentelu loppui kun sai velliä enemmän, kakkavaipat normalisoituivat eikä ole muitakaan oireita. Mielestäni vaikuttaa todella tyytyväiseltä vauvalta tätä nykyä, mitä nyt turhautuu kun ei osaa matkia kaikkia ilmeitä eikä pääse lattialla eteenpäin :)

Ap

Vierailija
19/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikea päätös, sehän on vaarallistakin jos vauva juo noin 2l korviketta...

Minäkin lueskelin joka paikasta, että kun määrä menee yli oliko se nyt 1,2l vai 1,3l se on jo vaarallista ja huonoksi munuaisillekin. Vielä enemmän kauhistuin, kun jokin päivä meni jo yli 2l, vaikka oksentelikin aina pitkin päivää.

Ap

Vierailija
20/73 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIE YKSITYISELLE! HETI! NYT! Meillä oli samanlainen huutava vauva, joka söi ja oksensi kaikki korvikkeet. Neuvolassa sanottiin, että vauvat puklaavat. Ei se ollut puklaamista, vaan kaaressa oksentamista ja välittömästi ruuan syömisen jälkeen tai pahimmillaan kesken syömisen. Huutoa jatkuvasti ja sitten alkoi mennä iho ihan ruvelle. Neuvolalääkäri epäili kylvetystaitojamme ja käski rasvata vauvaa, kirjoitti antibiootit "varmuuden vuoksi". No en helvetissä hakenut antibiootteja parikuiselle vauvalle "ihan muuten vaan", vaan vein vauvan suoraan neuvolalääkäriltä yksityiselle lääkäriasemalle ja aikaa varatessa sanoin, että nyt taitaa olla kyse jostain ruokaan liittyvästä.

Allergioiden päälle ymmärtänyt lastenlääkäri kuunteli kertomani ja kurkkasi vauvan ihoa ja totesi alle 10 minuuttia vastaanotolla oltuamme, että kuulostaisi maitoallergialta. Päästiin maitoaltistustesteihin ja vauva reagoi pahasti jo kymmeneen millilitraan maitoa, eli ei mikään ihme että tuttipullosta juotu ruoka-annos aiheutti itkua ja oksennusta ja iho-oireita. Kun saatiin sopiva apteekin korvike (reseptillä), muuttuivat vauvan ruokamäärät normaaleiksi, kun ei rassukka joutunut enää hädissään syömään ruokaa kipuun ja itkuun ja sitten oksentamaan sitä ulos, jonka jälkeen taas piti syödä. Ihan helvetillistä kidutusta sekä vauvalle että perheelle, joten jos YHTÄÄN epäilet että vauvasi tilanne ei ole ok, niin vie yksityiselle. Se maksaa, mutta mieluummin otan vaikka kulutusluottoa pankista, kuin annan pienen vauvan kärsiä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi