Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kännykän/tabletin käytön rajoittaminen nuorelta jne

Neuvoton äitipuoli
22.03.2016 |

Olen miettinyt tätä asiaa jo pitkään enkä osaa sanoa miten minun kuuluisi toimia. Olemme uusioperhe ja periaatteessa lapsilla pitäisi olla samat säännöt (ikä huomioiden tietysti), mutta se ei mielestäni ihan toteudu. Osittain siitä syystä, että miehen lapsilla näitä asioita ei ole koskaan sen paremmin rajoitettu ja osittain siitä syystä etten itse jotenkin "uskalla" riittävästi puuttua, kun pelkään seurauksia.

Muut lapset (omani ja miehen) harrastavat, ulkoilevat, ovat kavereiden kanssa, touhuvat sisällä ja ulkona milloin mitäkin. Katsovat toki telkkariakin ja räpläävät välillä puhelimia ja toisinaan pelaavat pidempäänkin, mutta mielestäni se on ihan ok, vaikka välillä istuisikin pidempään, kun sitä kaikkea muutakin on paljon. Ja jos näyttää siltä,että on viihdytty turhan pitkään koneella niin komennan muihin touhuihin ja jokainen uskoo kyllä.

Mutta miehen kutosluokkalainen tyttö on TÄYSIN jumissa puhelimeen ja tablettiin. Katsoo välillä myös televisiota, mutta yleensä silloinkin siihen sekoittuu se puhelin. Syö aamupalansakin tuijottaen puhelinta. Koulun jälkeen viettää puhelimen äärellä jopa 6-8tuntia aikaa eli siis tasan sen ajan mikä on käytettävissä koulun jälkeen ennen nukkumaanmenoa. Välillä saattaa esim. lakata kynnet tai piirtää jonkun kuvan, mutta niihin kuluu aikaa varmaan vartin verran. Käytännössä ei siis mitään merkitystä. Ei ulkoile eikä harrasta mitään. Vuoden sisällä hänellä on kerran ollut kavereita kotona ja silloin oli kaverisynttärit.

Istuu huoneessa puhelimella, yleensä napit korvilla ja huutaa, kiljuu ja nauraa sellaista "hullun naurua" kovaäänisesti ja huutelee jotain englanninkielisiä lausahduksia "oumaigaad" ja jotain muita, en nyt muista tähän hätään mitä. Pitää tuota meteliä huoneessa siis yksinään aina siihen asti, kun isänsä tulee kotiin. Sitten se loppuu ja jatkaa istumista hiljaa.

En tiedä miten toimisin. Minun pitäisi tietysti sanoa, että nyt se puhelin pois ja tekemään muuta. Mutta pelkään, että siitä seuraa se,että alkaa "uhkailla" isäänsä sillä, että alkaakin asua vallan äidillä. Lapset siis vuoroviikoin. Tai ylipäätään pelkään sitä, että lapsi kääntää sen siihen, että vika on minussa ja siinä, että minä olen lapsineni muuttanut sinne.

En osaa sanoa miten mies asiasta ajattelee. On aina ollut paljon töissä, joten näkee lapsia tosi paljon vähemmän mitä minä. En tiedä yhtään mitä lasten äiti ajattelee asiasta, mutta tilanne on todennäköisesti täysin sama siellä äidilläkin eli en jaksa uskoa, että tekisi sielläkään mitään muuta. Ei ainakaan ole tiedossa.

Jotenkin naurettavaa etten aikuisena ihmisenä saa/osaa tehdä asialle mitään. Omani kanssa osaisin toimia.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hänellä ei ole ainakaan teillä muuta tekemistä tai kavereita. Mieti sitä.

Älä rajaamista

Vierailija
2/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ensiksi otat asian esille miehesi kanssa, jos et kerran edes tiedä mitä hän asiasta ajattelee! Sitten yhdessä sovitte, onko teidän perheessä kännykkä/pelirajoituksia ja jos on niin millaiset ne on. Ne koskee sitten kaikkia (vaikka muilla lapsilla ei ongelmaa olisikaan) ja tehdään yhdessä kaikille selväksi.

Sitten vaan toteuttamaan. Jos asiaa on hankala valvoa, niin sovelluskaupoista löytyy kyllä sovelluksia joilla voi etänä rajoittaa lapsen kännykän/tabletin käyttöä. Meidän perheessä on käytössä Screen Time-niminen sovellus, sillä lapset on sen verran kovapäisiä että esim. salaa yöllä katselevat youtube-videoita kielloista huolimatta ellei olisi tätä estoa (sovellus siis lukitsee puhelimen tai tietyt sovelluksen sen mukaan mitä vanhempi omalta puhelimeltaan määrittelee).

kuuden äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä rajaamista

Mitä tarkoitat, että mieti sitä? En ymmärrä miten minun pitäisi sitä miettiä vielä, kun en suunnilleen muuta teekään. Meillä on ihan normaali koti ja normaalit tekemiset ja ainakin muut tuntuu osaavan touhuta. Meillä on myös koira, jota saa vapaasti lähteä vaikka lenkkeilyttämään. 

Kavereita minä en pysty hänelle väkisin järjestämään. En myöskään voi pakottaa harrastamaan. Harrastaa saa, mutta ei halua. 

Vierailija
4/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla ne kaverit on siellä netissä ja niiden kanssa ne kiljuu ja nauraa.

Anna toisen olla.

Mitä hänen sinun mielestäsi pitäisi tehdä?

Vasten tahtoaan?

Vierailija
5/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ekan vastaajan pointti on myös hyvä. Kännykän tilalle pitäisi saada jotain mukavaa tekemistä, mielellään juuri kavereiden kanssa olemista. Miettikää myös miten voisitte kannustaa häntä vaikka kutsumaan koulukavereita teille kylään puhelimen räpläyksen sijaan tai keksikää jotain teidän vanhempien tai koko perheen yhteistä tekemistä koulun ja töiden jälkeen. Käykää vaikka yhdessä kirjastossa lainaamassa kirjoja. Listatkaa lapsen kanssa paperille asioita mitä voisi tehdä koulun jälkeen jne.

kuuden äiti

Vierailija
6/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden lasten ikä? 

Miten koulu menee?

Vierailija
7/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla ne kaverit on siellä netissä ja niiden kanssa ne kiljuu ja nauraa.

Anna toisen olla.

Mitä hänen sinun mielestäsi pitäisi tehdä?

Vasten tahtoaan?

Kyllä kutosluokkalaisen vanhemmat vielä on vastuussa lapsensa peli- tai kännykkäriippuvuudesta ja siitä että lapsi osaa tehdä jotain muutakin kuin olla netissä.

Vierailija
8/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan ensiksi otat asian esille miehesi kanssa, jos et kerran edes tiedä mitä hän asiasta ajattelee! Sitten yhdessä sovitte, onko teidän perheessä kännykkä/pelirajoituksia ja jos on niin millaiset ne on. Ne koskee sitten kaikkia (vaikka muilla lapsilla ei ongelmaa olisikaan) ja tehdään yhdessä kaikille selväksi.

Sitten vaan toteuttamaan. Jos asiaa on hankala valvoa, niin sovelluskaupoista löytyy kyllä sovelluksia joilla voi etänä rajoittaa lapsen kännykän/tabletin käyttöä. Meidän perheessä on käytössä Screen Time-niminen sovellus, sillä lapset on sen verran kovapäisiä että esim. salaa yöllä katselevat youtube-videoita kielloista huolimatta ellei olisi tätä estoa (sovellus siis lukitsee puhelimen tai tietyt sovelluksen sen mukaan mitä vanhempi omalta puhelimeltaan määrittelee).

kuuden äiti.

Omillani on tuo screentime käytössä ollut jo pitkään. Rajat oli alussa aika tiukat, mutta kun ovat oppineet kohtuullisen käytön ja mitkä ne rajat on niin niitä on joustettu. 

Vierailija
9/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä rajaamista

Ne kaverit ja sosiaalinenelämä on siellä verkossa.

AP, paljonko lapsi on teillä ja miten lapsen koulu menee?

Vierailija
10/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jotenkin naurettavaa etten aikuisena ihmisenä saa/osaa tehdä asialle mitään"

No et saakaan. Olet vieras aikuinen, joka on tunkeutunut tytön kotiin. Et tiedäkään kuinka ahdistavalta tilanne voi vaikuttaa lapsesta. Älä ainakaan rupea määräilemään

Vierailija
11/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä rajaamista

Ne kaverit ja sosiaalinenelämä on siellä verkossa.

AP, paljonko lapsi on teillä ja miten lapsen koulu menee?

Ei elämän kuulu olla pelkästään verkossa. 

Lapsi on vuoroviikoin meillä kuten kerroinkin eli tasan yhtä paljon kuin äidilläänkin. Koulu menee käsittääkseni ihan keskiverto ok. 

Vierailija
12/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoton äitipuoli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä rajaamista

Mitä tarkoitat, että mieti sitä? En ymmärrä miten minun pitäisi sitä miettiä vielä, kun en suunnilleen muuta teekään. Meillä on ihan normaali koti ja normaalit tekemiset ja ainakin muut tuntuu osaavan touhuta. Meillä on myös koira, jota saa vapaasti lähteä vaikka lenkkeilyttämään. 

Kavereita minä en pysty hänelle väkisin järjestämään. En myöskään voi pakottaa harrastamaan. Harrastaa saa, mutta ei halua. 

Lapsi on jumittunut puhelimeensa, mutta on varsin pieni vielä. Jotta hänet saadaan vieroitettua, pitäisi ohjata, ehkä olla   mukanakin, johonkin muuhun harrastukseen, millä hän täyttää tämän puhelimen poissa olon tuottaman tyhjiön: yhdessä piirtäminen, kilpailu naruhyppelyssä, koiran harjaaminen, mitä tahansa mitä aluksi voitte tehdä  vaikka yhdessä ja missä joutuu käyttämään kehoaan, käsiään ja kiinnittämään huomiota ihan elävään elämään. Tätä lasta ohjattava leikkimään ja olemaan ilman puhelinta. Poisoppimista siis tarvitaan.

Lisäksi voitte tehdä kirjalliset säännöt, miten ja missä puhelin saa olla käytössä ja esillä. Säännöt tulisi laittaa vaikkapa jääkaapin oveen niin, että niihin voidaan aina vedota. Siinä ne ovat sitten silmien alla.

Vierailija
13/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kasiluokkalainen ja netissä 8 h päivässä. Sehän on aivan liikaa. Hirvee riita tulee, kun yritän rajoittaa..

Haluaisin, että ulkoilisi, urheilisi, lukisi kirjoja ja tekisi läksyt huolellisemmin. Tapaisi sitten liikunnan merkeissä kavereitaan, eikä netissä.

Vierailija
14/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et saakaan. Olet vieras aikuinen, joka on tunkeutunut tytön kotiin. Et tiedäkään kuinka ahdistavalta tilanne voi vaikuttaa lapsesta. Älä ainakaan rupea määräilemään

Ensinnäkin olen itsekin kokenut vanhempieni avioeron lapsena ja sen, kun kotiin TUNKEUTUU äitipuoli. Että kiitos vaan. Tiedän myös, että uusioperheessä ei ole mitään sun ja mun lapsia, tai ei pitäisi olla, vaan kaikilla samat säännöt. Tässä se ei toteudu yhden lapsen kohdalla mielestäni. 

Ja mitenniin en saa? Minä olen perheen toinen aikuinen ja kaikenlisäksi se aikuinen, joka siellä on paikalla. Onko siis niin, että koska minä en ole sen lapsen äiti niin ellei mies ole kotona niin tämä lapsi saa tehdä ja tulla ja mennä miten tahtoo, koska minulla ei ole oikeutta puuttua asiaan?

Selvä. Olkoon sitten niin. Ei varmaan kuulu mulle siinäkään kohtaa, kun siellä netissä alkaa oikeesti tapahtua jotain mistä on seurauksia, koska siihenhän toi nettielämä väistämättä johtaa. 

Vierailija
15/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täältä kannata kysyä tällaisia neuvoja, sillä av-mammojen konsensus tuntuu olevan, että lapset saavat itse päättää paljonko pelaavat/ovat netissä/räpläävät kännykkää. Ei ole vanhempien asia rajoittaa sitä ja jatkuvasta pelaamisesta ja netissä roikkumisesta ei ole mitään haittaa! Ja jos joku vähän yrittäisikin rajoittaa lapsensa pelaamista, niin eihän siitä tule mitään kun lapsi SUUTTUU ja tulee RIITA...

Minä olen näköjään harvinainen poikkeus tästä konsensuksesta, sillä vaikka meillä lapset aika paljon saavatkin pelata ja olla netissä, niin rajoitan edelleen jopa 16-vuotiaan poikani netissä roikkumista!  Ei saa päivät pitkät ja yökaudet roikkua netissä ja hyvin onnistuu kavereiden kanssa sopiminen että koska pelataan yms. 3t/pv on rajattu/lapsi, tästäkin tulee kuitenkin yhteensä sellainen että lähes koko päivän on joku koneella kun lapsia on useampi. Samaten kännykän käyttöä on rajattu ja ne sammuvat kaikilta illalla viimeistään klo 22, nuoremmilta aiemmin. Vanhempana varmaan katkerana sitten muistelevat miten äiti oli idiootti, tai sitten ei.

kuuden äiti

Vierailija
16/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin olen itsekin kokenut vanhempieni avioeron lapsena ja sen, kun kotiin TUNKEUTUU äitipuoli. Että kiitos vaan. Tiedän myös, että uusioperheessä ei ole mitään sun ja mun lapsia, tai ei pitäisi olla, vaan kaikilla samat säännöt. Tässä se ei toteudu yhden lapsen kohdalla mielestäni. 

Ja mitenniin en saa? Minä olen perheen toinen aikuinen ja kaikenlisäksi se aikuinen, joka siellä on paikalla. Onko siis niin, että koska minä en ole sen lapsen äiti niin ellei mies ole kotona niin tämä lapsi saa tehdä ja tulla ja mennä miten tahtoo, koska minulla ei ole oikeutta puuttua asiaan?

Selvä. Olkoon sitten niin. Ei varmaan kuulu mulle siinäkään kohtaa, kun siellä netissä alkaa oikeesti tapahtua jotain mistä on seurauksia, koska siihenhän toi nettielämä väistämättä johtaa. 

Jos haluat kaikille samat säännöt, niin lievennä niitä sun lasten osalta. Ei homma mene niin, että kun sä olet natseillut omien penskojen kanssa, niin uusioperheessä sääntöjen pitäisi mennä sun halun mukaan. Ja mitä ihmeen nettielämän seurauksia? :DD onko sulle sitten sattunut jotain?

Vierailija
17/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten tämä menee näin, että minut käännetään heti kusipääksi? Jos kysyisin samaa neuvoa koskien omaa lastani niin saisin vaikka mitä ohjeita ja neuvoja ja jopa ymmärrystä. Mutta, kun kyseessä on mieheni lapsi niin tulee vain huutoa siitä, että sinä tunkeutuja kusipää olet tuon lapsen ongelmien syy. Ensinnäkään en ole syy hänen vanhempiensa avioeroon. Ovat eronneet jo ennen kuin itse olen eronnut. Se on totta, että elämä mullistuu omalla tavallaan siinä, kun se äitipuoli tulee kuvioihin. Toisaalta minun muutettuani sinne niin alkoivat olla säännöllisesti siellä isällään vuoroviikoin. Sitä ennen näkivät isäänsä epäsäännöllisesti ja paljon vähemmän. Nyt lasten arki on vakiintunut tähän vuoroviikkosysteemiin. 

Mutta ymmärrän myös sen,että jos äiti on antanut olla kuin ellunkana ja isä on paljon poissa niin on varmaan sopeutumista siihen, että arjessa joku pitää tarkemman rytmin yhtäkkiä. Virheen olen varmaan tehnyt siinä, että muilla on tiukemmat säännöt ja tämä yksi lapsi saa vain maata huoneessa miten itse tykkää.

Vierailija
18/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kasiluokkalainen ja netissä 8 h päivässä. Sehän on aivan liikaa. Hirvee riita tulee, kun yritän rajoittaa..

Haluaisin, että ulkoilisi, urheilisi, lukisi kirjoja ja tekisi läksyt huolellisemmin. Tapaisi sitten liikunnan merkeissä kavereitaan, eikä netissä.

Kuinka paljon itse käytät päivässä aikaa ulkoiluun, urheiluun, kirjojen lukemiseen ja opiskeluun? Tietysti jos koulu menee huonosti, on hyvä asiaan puuttua

Vierailija
19/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä tyttö vanhin?

Meillä ainakin lapsilla on puhelin ihan joka paikassa mukana, kuten mullakin.

Se on tätä nykypäivää.

Vierailija
20/23 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat kaikille samat säännöt, niin lievennä niitä sun lasten osalta. Ei homma mene niin, että kun sä olet natseillut omien penskojen kanssa, niin uusioperheessä sääntöjen pitäisi mennä sun halun mukaan. Ja mitä ihmeen nettielämän seurauksia? :DD onko sulle sitten sattunut jotain?

Eli siis pitäisi antaa kaikkien halutessaan olla 8h kännykällä? No jos nyt ei sentään. Ja mulla on esim. lasten kännykän ja tabletin käyttöä koskien säännöt sovittu ex-miehen kanssa ja ne on yhtenevät ja niitä käytetään molemmissa kodeissa. 

Ja minähän en ole muuttanut näitä miehen lapsen sääntöjä vaan hän on tosiaan siellä netissä ihan niinpaljon kuin tykkää. 

Ja nettielämän seurauksilla tarkoitin esim. jotain sellaista, että kun ei ole niitä tosielämän kavereita ja niitä kuitenkin kaipaa ja sitä toisten hyväksyntää niin sitä voi eksyä väärään seuraan ja väärille urille. Ei ole mitenkään tavatonta todellakaan tänäpäivänä ja netissä voi kuka tahansa esiintyä millaisena vain. Käsittääkseni ihan perusjuttuja mistä varoitellaan.

Mutta tosiaan... ihan sama. Omillani on se muukin elämä ja rajat on olleet niin selvät ettei niistä tarvi sen isommin enää puhua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi