Kuka jättää menemättä lähisukulaisen hautajaisiin?
Jos ei ole ollut puheväleissä, niin pitääkö muun perheen takia mennä? Eikö se tuntuisi tekopyhältä?
Onko kukaan teistä jättänyt menemättä ja miksi? Kaduttaako jälkikäteen, vai oliko se oikea ratkaisu? Miten muu perhe suhtautui?
Kommentit (28)
Minä olen jättänyt mummon hautajaiset väliin. Ei vainajan vaan muiden vieraiden takia.
Itse olen riidoissa siskoni kanssa, ja jos hän kuolisi ennen minua, niin en taatusti saisi siitä edes tietoa - enkä kaipaisi. Äiti vois kyllä pahoittaa mielensä, jos en osoittaisi jotain - mitä? En tiedä. Jos minä kuolisin ennemmin, niin tulen kummittelemaan sille, joka koskaan kertoisi siitä sisarelleni. Oikein suututtaa nyt jo!
Minä jätin mammani hautajaiset väliin äitini takia.
Hirveässä humalassa siellä kuulema toikkaroi. Varasti jonkun toisen tuomat kukat ja järjesti hirveän shown.
Osasin arvella että jotain tuonkaltaista tulee tapahtumaan niin jätin menemättä.
Kävin sitten myöhemmin oman perheeni kanssa viemässä kynttilän ja mammani lempikukkia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jättänyt mummon hautajaiset väliin. Ei vainajan vaan muiden vieraiden takia.
Kunnioituksesta vainajaa kohtaan olisin mennyt. Eihän mummo siitä enää mitään tiennyt, mutta silti. Ei sitä olis pakko niiden muitten vieraitten kanssa kaveerata.
Olen jättänyt enojen hautajaisia väliin. Ei kyllä ole kutsuttukaan suoraan. Jos sisarus ei olisi lähettänyt otan osaa korttia, en itse olisi sitäkään lähettänyt. En ole jatkossakaan menossa äitini sukulaisten juhliin.
Yksi ämmä jätti menemättä siskonsa hautajaisiin kun hautapaikka oli valittu väärin. Niin kuin se hautapaikka sitä vainajaa jotenkin enemmän loukkaisi kuin se, että sisko omassa pikkusieluisuudessaan ei saavu paikalle ollenkaan.
Ai mitä, nytkö se ei tule sitten minunkaan hautajaisiini? Voi harmi.
Perintö kumminkin kelpaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnioituksesta vainajaa kohtaan olisin mennyt. Eihän mummo siitä enää mitään tiennyt, mutta silti. Ei sitä olis pakko niiden muitten vieraitten kanssa kaveerata.
Kunnioituksesta jätin menemättä. Isäni on hylännyt minut eikä ollut puhunut minulle vuosiin. Halusin antaa hänelle tilaa saattaa läheisen äitinsä hautaan rauhassa ja ilman ylimääräistä draamaa.
En ole jättänyt menemättä jos olen voinut mennä. Jonkun kerran olen ollut ulkomailla joko tuö tai lomamatkalla, ja vainaja ei ole ollut kovin läheinen. Joten en ole voinut mennä.
Minä koska en työn takia voinut osallistua. Asun ulkomailla Atlantin toisella puolella ja työ on epäsäännöllistä, ei auttanut kun jättää menemättä.
En aio mennä isäni hautajaisiin, jos hän kuolee ennen minua.
Syyn hän kyllä tietää.
Enkä ole häneltä mitään vailla.
Hän järjesti itselleen surkean vanhuuden, mutta valinta oli hänen.
Mahtaakohan kaduttaa?
Minä olen asian kanssa melkein sujut, lapsiani kohdannut loukkaus joskus kaivelee, mutta en viitsi leipoa lättyyn (henkisesti) vanhaa miestä. Kaipa hän on huomannut, että mega moka.
Vierailija kirjoitti:
Perintö jaetaan lain mukaan. Vainaja voi eläessään ilmoittaa testamentissa tahtonsa. Lakiosa kuuluu, ja niin pitää ollakin.
Luovu itse perinnöstäsi ja lopeta jeesustelu nyt, kiitos. Ai niin, helppo luopua, jos ei ole saamassakaan. Kateus vie perinnönkin...
T. 120 000 € perintöä odotteleva... jollen kuole itse ensin, no sitten nuorison elämä helpottuu!
Itse aion tehdä jonkinlaisen hautaustestamentin, ja määrätä siellä, että vain läheisimmät saavat osallistua ja tietty kusipää pysykööt pois. Ei tosin olis tulossakaan, mutta se olkoot viimeinen muistutus siitä, että ihmisiä ei saa kiusata miten tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintö jaetaan lain mukaan. Vainaja voi eläessään ilmoittaa testamentissa tahtonsa. Lakiosa kuuluu, ja niin pitää ollakin.
Luovu itse perinnöstäsi ja lopeta jeesustelu nyt, kiitos. Ai niin, helppo luopua, jos ei ole saamassakaan. Kateus vie perinnönkin...
T. 120 000 € perintöä odotteleva... jollen kuole itse ensin, no sitten nuorison elämä helpottuu!
Onnea, sait kateuskortin mukaan tähänkin ketjuun! Aika suoritus.
Vierailija kirjoitti:
En aio mennä isäni hautajaisiin, jos hän kuolee ennen minua.
Syyn hän kyllä tietää.
Enkä ole häneltä mitään vailla.
Hän järjesti itselleen surkean vanhuuden, mutta valinta oli hänen.
Mahtaakohan kaduttaa?
Minä olen asian kanssa melkein sujut, lapsiani kohdannut loukkaus joskus kaivelee, mutta en viitsi leipoa lättyyn (henkisesti) vanhaa miestä. Kaipa hän on huomannut, että mega moka.
Meillä sama tilanne anopin kanssa. Ei olla tekemisissä eikä kyllä osallistuttaisi myöskään hautajaisiin. Ollaan miehen kanssa puhuttu asia jo selväksi. Pitäisin tosi kaksinaamaisena kun ollaan vielä itse välit katkaistu anopin käytöksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis saamassa perintöä joltakulta, jonka hautajaisiin et aio mennä? Ja muut kadehtii vai :) Eiköhän se olisi mukavampaa, jos pystysi olemaan lähisukulaistensa kanssa väleissä!
Minä jätin isoäitini hautajaiset väliin. Synnytin samana päivänä. Jotenkin oli sellainen olo, että Fammu oli mukana synnytyksessä.
Introvertit ja/tai epäsosiaaliset voi jättää ihan sen takia, että siellä on vaikea olla. Kuollut ei enää välitä ja jos sukulaiset ovat rakkaita ja läheisiä, he ymmärtävät kyllä.
Sama pätee muihinkin juhliin.
Minä jätin menemättä isoäitini hautajaisiin. Emme olleet tekemisissä hänen elämänsä viimeisten vuosien aikana enää. Oli oikea ratkaisu. En olisi jaksanut tekopyhyyttä ja kuunnella miten oli ihana ihmimen, kun minua loukkasi pahimmalla mahdollisella tavalla.