Lapseni tahtoo käyttää youtubea!
Lapseni (8v) haluaisi katsoa youtubesta videoita. Kielsin, koska meillä niin nuoret eivät saa katsella netistä mitä tahtovat, ja siitäpä tyttö vasta suuttuikin. Kuulemma kaikki kaveritkin saavat, katselevat välitunneilla jotain pelivideoita kai. Minusta tuon ikäisten ei pitäisi edes katsella youtubea vaan leikkiä ulkona. Nyt lapsi on mököttänyt koko päivän kun käskin kiukkukohtauksen jälkeen huoneeseensa, ja sanoi että olen tyhmä ja ilkeä ja että jos en anna lupaa katsoo sitten kavereidensa kanssa. Uhkasin kotiarestilla, ja nyt on taas huoneessaan huutamisen takia.
Mitä tuon kanssa nyt tekisi?
Kommentit (21)
Miksi et antaisi katsoa? Aika natsia nykymaailmassa, kun internet on osa myös lasten maailmaa.
Netin vastuullista käyttöä kannattaisi varmaan alkaa harjoittelemaan. Meillä ykkösluokkalainen on jo koulussa etsinyt youtubesta tieta esim. jääkarhuista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et antaisi katsoa? Aika natsia nykymaailmassa, kun internet on osa myös lasten maailmaa.
No minusta noin nuorilla se ei pitäisi olla osana maailmaa. Ei minunkaan lapsuudessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minusta noin nuorilla se ei pitäisi olla osana maailmaa. Ei minunkaan lapsuudessani.
Maailma on muuttunut. Mietipä omaa lapsuuttasi - mitä jos vanhempasi olisivat demonisoineet lankapuhelimen? Olisitko kasvanut terveeksi aikuiseksi niiden lasten keskellä, joille se lankapuhelin oli vain yksi esine arjessa.
Olipa aparaatti mikä tahansa, sen käyttöä pitää opetella ja vanhempien vastuulla on käytön fiksu opettaminen lapsilleen. Kieltämällä internetin annat ymmärtää, että siellä on jotakin kamalaa, hirveää ja salaista. Sen sijaan voisit opettaa lapsillesi mitä kaikkea kivaa internetistä löytyy, sopia pelisäännöt kuinka paljon ja kenen seurassa netissä ollaan ja mitä siellä ei saa tehdä. Samaa mitä joudut opettamaan muissakin asioissa.
Tootalikieltämällä teet vain karhunpalveluksen, lapsellesi ja itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä oletkin tomppeli. Ei minunkaan vanhempieni lapsuudessa katsottu televisiota, mutta minun lapsuudessani katsottiin. Entäpä radio ja isovanhempani? Nii-in.
Joo, maailman huonoin selitys: ei vain silloin kun olin pieni. Oletko itse tutustunut mitä siellä YouTubessa on? Kyllä meillä vanhemman kanssa saa katsoa, jos jotain haluaa (on siis eskarissa). Yritän opettaa sitä fiksua netin käyttöä. Ja ovathan lapset olleet vieressä ihmettelemässä kun äiti tenttiä varten haki eri yliopistojen luentoja YouTubesta. Ja aiheena fysikaalinen kemia tekniikan koulutuksessa. Eli he tietävät että kaiken kivan lisäksi sieltä löytää myös järkevää sisältöä.
Aika surullista, että aiot estää lasta hankkimasta valmiuksia tulevaisuuttaan varten. Minkä nuorena oppii sen vanhana osaa. Vaikka Youtube nyt ei mitään ihmeempiä taitoja tarvitsekkaan, niin sitä käyttäessä oppii kuitenkin näppäilyä ja kriittisyyttä näkemäänsä kohtaan.
Vaikka sinun lapsuuteesi ei älyvehkeet ja internet kuulu niin nyky muksujen elämään kuuluu ja sitä on opeteltava käyttämään. Vastaan pullikointi on turhaa. Asetat vain rajat sen käytölle niin ei pitäisi olla ongelmaa.
(Ja vaikka et haluaisikaan niin kyllä tyttösi tulee sen kikkelin tai tissin joskus näkemään alaikäisenä ja sille et voi yhtään mitään.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota noin. Aika menee eteenpäin ja maailma kehittyy. Tänä päivänä Youtube on omille lapsilleni sama kuin itselleni aikanaan Commondore 64. Lapsemme saavat katsoa videoita Youtubesta, mutta ei sitä koko iltaa saa tuijottaa. Leikkivät ja ulkoilevat paljon. Onko tämä nyt trolli vai miksi sinä olet noin jääräpää?
kannattaa aloittaa katsominen ensin käyttämällä redtube:a. Jos se sujuu voi siirtyä youtubeeen.
Lapseni katsoo youtubesta mm. askarteluvideoita ja tekee mukana. Hän myös kuuntelee sieltä musiikkia ja katsoo piirrettyjä. Meillä ei ole telkkaria. Saako ap teillä lapsi katsoa telkkaria? Jos saa, miksi ei youtubea?
Tuon ikäisethän tekevät jo itsekin Youtubeen videoita.
Mikä ihmeen sekoboltsi ap oikein on?
AP taitaa vain olla trolli.
Itse annan tyttäreni (2,5v) katsella melko vapaasti (tietysti vähän suodattaen) youtubea, on sieltä jo oppinut laskemaan ja laulamaan englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein. Kun ei sullakaan ollut. Annat sille nyt vaan kunnolla vitsaa niin oppii olemaan.
Mitä vit****a??? Oikeesti oot kyllä aika pas**. Katoin siis jo 3V YT ja oon nyt 9......
Erikoista. Ei yhtään kommenttia siitä, minkälaiseen sisältöön Youtubessa voi törmätä. Siellä on kaikki, huom KAIKKI lasten silmien edessä. Juuri luin jonkun uutisen, jossa ala-asteen opettaja oli hämillään, kun tuskin koskaan vanhemmat ovat esittäneet huoltaan lasten Youtuben katsomisesta. Omien lasten (5- ja 7-v) kohdalla heidän etsiessään pelivideoita olen todennut heidän katselevan esim. verisiä päitä ja K-16 pelivideoita, esim. GTA (peli jossa hakataan ja tapetaan kadulla tuntemattomia yms.). Puhumattakaan kiroilevista tubettajista ja kaikesta siitä materiaalista, joka minun mielestä ei ole esikoulu- tai 1-2 -luokkalaiselle sopivaa.
Että pikkaisen täytyy ihmetellä :D Minusta on suoraan sanottuna aika järkyttävää, kun jotkut antaa tuon ikäisten lapsen plärätä Youtubea ihan miten haluavat. Meillä siirrytty Youtube Kidsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vıtun idıootti.
Riippuu kai mitä katsoo ja koska. Askarteluvideo, harrastusvideo, puhevideo tms voi olla ok. Mikä tahansa sisältö ei varmaan toimi, koska siellä on rajuakin sisältöä, joka sopii enemmän aikuisille.
Ajatella, minun lapseni (9v.) katsoo youtubesta videoita mutta myös leikkii ulkona (ja sisällä).