Koira ihmiset!! Nyt tarvis vähä vinkkejä ongelmaan nimittäin _jatkuva_ karvanlähtö!
Kyseessä vuoden ikäinen noutajasekoitus (cockeri+tolleri+kultainennoutaja), josta lähtee karvaa ihan jatkuvasti ja lähtee ihan justiinsa järki. Koiran ei tarvi kun pölähtää sohvalla niin jättää jälkeensä valkoisen karvapeitteen, samoiten on tummansävyiset matot, vaatteet yms valkoisen karvakuorrutteen peitossa. Koira syö pääsääntöisesti vehnätöntä riisi-kana nappulaa (ilmeisesti allerginen vehnälle koska mahavaivat) + piimää. Ei ressaa mistään, oikein hyväntuulinen eläväinen tapaus. Olisiko joku vitamiinin puutos? Onko kellään vastaavanlaisia ongelmia, mikä auttaisi asiaan? Alkaa tosissaan kyllästyttää elää tässä jatkuvassa karvahelvetissä.
Kommentit (10)
Talvikarva vaihtuu kesäkarvaan.. Ihan normaalia keväisin.
Labbiksilla on 2 karvanlähtöaikaa, tammikuusta kesäkuuhun ja heinäkuussa joulukuuhun. Siinä onkin välillä huumori koetuksella kun koirasta varisee karvaa kuin kuivahtaneesta joulukuusesta neulasia.
Meidän koiran karvanlähtöaika kesti monta kuukautta, sitten selvitettiin mistä voisi johtua ja siltä löytyi syöpä.
Öljyä ruokaan, ja maitotuotteet pois.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koiran karvanlähtöaika kesti monta kuukautta, sitten selvitettiin mistä voisi johtua ja siltä löytyi syöpä.
Vinkkinä siis se että vie koira eläinlääkärin jos karvaa lähtee selkeästi enemmän kuin ennen.
Hmm, jos koiralla ei ole mitään vaivoja ja karvan lähteminen on aina ollut samanlaista, voi olla että siitä vaan lähtee niin paljon karvaa ihan luonnollisesti. Eikä silloin asialle oikein voi mitään. Imuroida vaan paljon täytyy.
Toki voi koittaa esim. ravinnelisäöljyjä ja biotiinia. Mirracoat-niminen valmiste on monipuolinen (sis. biotiini, sinkki, omega-rasvat) ja sitä suosittelisin kokeilemaan. Jos ongelma johtuu ravinne- tai rasvahappopuutoksesta, pitäisi korjaantua sillä. https://www.petenkoiratarvike.com/koirat/tuote/mirra-coat-omega-3-koiri…
Meillä kans lähtee just nyt sitä karvaa ihan älyttömästi, kun ilmat on niin lämpimät. Hyvä harja on kaveri.
Jos karvanlähtöön liittyy iho-oireita, kannattaa etsiä suosiolla rasvaisempaa ruokaa. Koira tarvitsee runsaasti rasvaa, ja sen voi myös lisätä suoraan ruokaan. Itse suosin lohiöljyä, mutta aikoinaan on kai lisätty ihan rypsiöljyäkin. Itse ehkä luottaisin eniten siihen, että koiran ruoansulatus hyödyntää eläinperäisen rasvan parhaiten.
Moni koirannappula on vähärasvainen. Se myy, mutta ei ole hyväksi koiralle.
Vierailija kirjoitti:
Talvikarva vaihtuu kesäkarvaan.. Ihan normaalia keväisin.
Labbiksilla on 2 karvanlähtöaikaa, tammikuusta kesäkuuhun ja heinäkuussa joulukuuhun. Siinä onkin välillä huumori koetuksella kun koirasta varisee karvaa kuin kuivahtaneesta joulukuusesta neulasia.
Siis kun nimenomaa kyse ei ole tästä, sillä karvaa on lähtenyt ihan jatkuvasti varmaan kun koira mennyt 4kk ikärajan yli ja karva alkanut kunnolla kasvamaan. Uroskoira ja ihan kultaisennoutajan näköinen ja karva on pitkä ja hieman kiharainen. Noutajillahan karvaa yleensä kyllä lähteekin mutta voiko tämmöinen määrä olla enää normaalia :O
Pitää kokeilla nyt ensimmäiseksi nuita vitamiinilisiä, kiitos vinkeistä!
Vierailija kirjoitti:
Kävisin sinuna eläinlääkärissä.
Rapsuttaako koira?
Karvanlähtöä voi tehdä myös kapi (eläinlääkäri ei aina tunnista), haiman vajaatoiminta (voi alkaa karvanlähtöoireiluna kuten sakemannillani alkoi, ja sitten tulee oksentelua ja ripulia) ja biotiini-nimisen hivenaineen puute. Minulla auttoi biotiinilisä koiran karvanlähdön kanssa, (karva lähti kuvailemallasi tavalla) mutta silloin en tiennyt haiman vajaatoiminnasta. Joten olisi hyvä, että eläinlääkäri katsoo koiraa.
olen lukenut tuosta haiman vajaatoiminnasta, mutta ei kuitenkaan merkit ihan siihen viittaa...paskoo ihan normaalisti, ei oksentele, ei ole laihtunut Tms, tosin haimahan kyllä voi oireella huomaamattomasti pidempäön ennenkuin itse vaiva todetaan.
Ja kyllä koira varsinkin yhteen aikaan rapsutteli melko paljon itseään, nyt jääny taas vähemmälle, mietinkin silloin allergiamahdollisuuksia tai kuivaa ihoa. Tosin kun tuon ruuan vaihtanut viljattomaan tuo rapsuttelu jäänyt kyllä normaalin tasolle ja ilmavaivat katosivat. Ei se auta kun viedä lääkärille jossei mikään muukaan auta.
Kävisin sinuna eläinlääkärissä.
Rapsuttaako koira?
Karvanlähtöä voi tehdä myös kapi (eläinlääkäri ei aina tunnista), haiman vajaatoiminta (voi alkaa karvanlähtöoireiluna kuten sakemannillani alkoi, ja sitten tulee oksentelua ja ripulia) ja biotiini-nimisen hivenaineen puute. Minulla auttoi biotiinilisä koiran karvanlähdön kanssa, (karva lähti kuvailemallasi tavalla) mutta silloin en tiennyt haiman vajaatoiminnasta. Joten olisi hyvä, että eläinlääkäri katsoo koiraa.