Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä ole Raamatusta?

Vierailija
21.03.2016 |

Oletko mielestäsi uskovainen?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa proosaa.

Vierailija
22/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikoin löyhästi historiaan perustuva subjektiivinen aikalaiskuvaus väritettynä subektiivisilla harha-kuvauksilla. Lisäksi nykyuskovaiset tuntuvat poimivan kyseisen kirjan "opetuksista" ne, jotka heille itselleen parhaiten sopivat. Näen erittäin huolestuttavana, että teosta ja siihen liittyviä tulkintoja käytetään edelleenkin jonkinlaisena yhteiskuntamme peruspilarina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamattu on alkuasukkaan kirjoittamia satuja. Joitain historiallisia faktoja päätynyt mukaan.

Kertoisitko, kun kiinnostaisi nämä faktat? Tarkoitatko hallitsijoita uudesta testamentista?

Vierailija
24/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu on tehty ihmisten ohjaamiseen pelolla. Osittain vai olla hallusinaatioiden tuotetta, mutta sisältää myös järkeviä filosofisia mietintöjä. Käytännössä ihminen, joka haluaa osata, ei usko toisten oppeihin, oli kyse sitten raamatusta tai tutkimuksesta. Kaikki pitää kyseenalaistaa ja todistaa oikeaksi. Raamatun tarinoita ei voi todistaa oikeaksi. Suuri ongelma on myös se, että käännökset ovat mitä sattuu ja merkitykset sanoille muuttuneet ajat sitten. Kuka esimerkiksi ymmärtää 100-vuotta vanhaa suomen kieltä?

Vierailija
25/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mytologiaa ei ole tarkoitettu uskottavaksi, vaan nautittavaksi.

Vierailija
26/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena luin raamattua kannesta kanteeen reilu puolitusinaa kertaa, sitten luovutin en pysty moiseen epärehellisyyteen. Jotkut pystyvät olemaan jopa suvakkeja täysin tosiasioista välittämättä ja olihan meillä taistolaisetkin.

Mistä on tullut ihmislaji joka kykenee uskomaan mitä tahtoo.

Vanhempani ja sisarukseni ovat tapakristityistä syvemmällä uskossa, ainakin jokunen. Mutta vain minä olen raamatun edes kertaalleen lukenut. Isäni oli jonkun seurakunnan jutussa mukana jossa piti porukalla lukea raamattua pikkuhiljaa kokonaan läpi. Kovasti mainosti urakkaansa, idea oli että luetaan joka viikko pieni pätkä ja keskustellaan yhdessä.

Keskenhän se ainakin häneltä jäi.

Vierailija
27/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka esimerkiksi ymmärtää 100-vuotta vanhaa suomen kieltä?

Minä ainakin.  http://itsenaisyys100.fi/wp-content/uploads/2016/03/uusi_suometar_12031916_pien.pdf ihan selkeää tekstiä minun silmään.

Vierailija
28/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatusta

2Tim.3

Lopunajan ihmiset

1 Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat. 2 Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia, 3 rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia, 4 petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa, 5 he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman. Karta sellaisia! 6 Nämä näet tunkeutuvat koteihin ja kietovat valtaansa syntien rasittamia, monenlaisten oikkujensa riepottelemia naisparkoja, 7 jotka ovat aina alttiita uusille opetuksille mutta eivät voi koskaan päästä selville totuudesta. 8 Niin kuin Jannes ja Jambres* vastustivat Moosesta, niin tuollaiset villitsijät vastustavat totuutta. He ovat menettäneet järkensä, ja heidän uskonsa on kelvoton. 9 Mutta kauan he eivät menesty, sillä heidän järjettömyytensä paljastuu pian kaikille, kuten noille kahdellekin kävi.

Apostoli esikuvana

10 Sinä olet uskollisesti seurannut minun opetustani, elämäntapaani, pyrkimystäni, uskoani, kärsivällisyyttäni, rakkauttani ja kestävyyttäni 11 niissä vainoissa ja kärsimyksissä, joita sain osakseni Antiokiassa, Ikonionissa ja Lystrassa. Millaisia vainoja olenkaan saanut kestää! Ja kaikista Herra on minut pelastanut. 12 Mutta vainon kohteeksi joutuvat kaikki ne, jotka haluavat elää hurskaasti Kristuksen Jeesuksen omina. 13 Kelvottomat ihmiset ja petkuttajat menevät pahuudessa yhä pitemmälle, eksyttäen muita ja eksyen itse. 14 Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Sinähän olet siitä varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut. 15 Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen. 16 Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään. 17 Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.

Vierailija
29/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamattu on alkuasukkaan kirjoittamia satuja. Joitain historiallisia faktoja päätynyt mukaan.

Kertoisitko, kun kiinnostaisi nämä faktat? Tarkoitatko hallitsijoita uudesta testamentista?

Jotkut tapahtumat, henkilöt ja tapahtumapaikat ovat oikeasti olleet. En jaksa miettiä mitkä ne oli.

Vierailija
30/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ihmetellyt, että miksi Jumala on ihmisten mielestä kirjassa hyvis eikä pahis? Jumala tappaa kirjassa enemmän ihmisiä kuin kukaan, on pikkumainen ja huomionkipeä tyranni. En ollut tajunnut tätä, ennenkuin luin kirjan. En tarkoita pilkata muiden uskoa, vaan mua oikeasti ja aidosti ihmetyttää se, miten joku voi ihannoida tollaista hahmoa. Pelosta?

Imetyttääkö? Minua ei ihmetytä yhtään, kun luen tämän palstan uskovaisten avauksia. Vihaa, uhkailua, katkeruutta ja kostonhimoa täynnä kaikki avaukset.

Vierailija
31/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka esimerkiksi ymmärtää 100-vuotta vanhaa suomen kieltä?

Minä ainakin.  http://itsenaisyys100.fi/wp-content/uploads/2016/03/uusi_suometar_12031916_pien.pdf ihan selkeää tekstiä minun silmään.

Selitäppä nykynuorelle mitä tarkoittaa se, kun kartanossa asui 50 torpparia ja mäkitupalaista. Voi mennä sormi suuhun. Monella meni sormi suuhun vielä joku vuosi sitten, kun maakaaressa (laki) puhuttiin hyyryläisen oikeuksista :)

Vierailija
32/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä paskaa.

Vierailija
33/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamattu on tehty ihmisten ohjaamiseen pelolla. Osittain vai olla hallusinaatioiden tuotetta, mutta sisältää myös järkeviä filosofisia mietintöjä. Käytännössä ihminen, joka haluaa osata, ei usko toisten oppeihin, oli kyse sitten raamatusta tai tutkimuksesta. Kaikki pitää kyseenalaistaa ja todistaa oikeaksi. Raamatun tarinoita ei voi todistaa oikeaksi. Suuri ongelma on myös se, että käännökset ovat mitä sattuu ja merkitykset sanoille muuttuneet ajat sitten. Kuka esimerkiksi ymmärtää 100-vuotta vanhaa suomen kieltä?

Minä ymmärrän helposti 1916 kirjoitettua suomea, suomeksi ei ole tuolta ajalta nauhotteita kai vielä lainkaan. Puhuttu suomi oli vielä tuolloin lähinnä murteita kirjakieltä puhuivat lähinnä ruotsinkielinen yläluokka, joka halusi olla suomalainen.

Heille ei kelvannut kansankieli vaan olivat jo 1800 luvun puolivälissä kehittäneet ainoan oikean suomenkielen kirjakielen jota vielä 70-luvulla pidettiin ainoana oikeana suomenkielenä.Opinkin sen koulussa, joten minulle ei tuota pienintäkään vaikeutta lukea 1800 luvun puolivälin suomalaisia teoksia ja seitsemän veljestä ja A. Kiven muukin tuotanto tuli luettua jo teininä.

Kirjakieli on siis ruotsinkielisten keksintö ja niin kiveen kurjoitettu, että vasta tällä vuosituhannella kirjakieleen on hyväksytty vaihtoehtoisia sanamuotoja muuten se pärjäsi muuttumattomana reilusti yli sata vuotta. Uusia sanoja toki tuli ja pieniä korjauksia tehtiin.

Guttenberg projektin sivuilta löytää kymmenittäin yli sata vuotta vanhoja suomalaisia kirjoja. Tekijänoikeudet ovat rauenneet ja kirjat ovat vapaasti kopioitavissa.

Ulkosuomalaisena en pääse kotimaiseen kirjastoon ja olen lukenut noilta sivuilta lukuisia teoksia, joiden tekijänoikeudet ovat jo poistuneet. Olikohan se raja että 70 vuotta kirjottajan kuoleman jälkeen tekijän oikeudet ovat voimassa, vai onko tästäkin tehty tiukennuksia.

Aadof Hitlerin taisteluni on nyt julkaistu uudelleen Saksassa. Hitlerin oletetusta kuolemasta on jo 70 vuotta ja teos julkaistiin niin sanotusti kriittisenä versiona, eli varustettuna kriittisiölä kommenteilla.

Oliko kiire koska tekijänoikeudet vanhenee, vai onko Saksassa amerikkalainen tekijänoikeuslaki jolloin vanhenemisen voi lykätä aina vaan eteen päin vähän vaan lakia muuttamalla.

Aika ohis meni tämä, Aricolan tekstejäkin olen lukenut, eniten häiritsee ymmärtämistä muinaiset fontit, jos olisi nyky fontilla niin itse kieli ei niin erikoista edes ole, tosin kirjaimet on kyllä aivan erit kuin nykyään samoissa sanoissa käytetään.

Vierailija
34/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten kirjoittama, ehkä osa tavallaan jonkinlaista flow-tilassa kirjoitettua "kanavointia" eli ne asiat tulleet kirjoittajilleen jostain heidän alitajunnastaan, jonka he sitten ovat ajatelleet olevan Jumalan sanaa. Mutta sanotaanhan kaiken parhaan taiteen syntyneen suuripiirtein samassa tilassa. Tämä siis nämä profetiat yms.

Mikään todiste mistään ajattelevasta korkeammasta tahosta tämä flow-tilassa saatu viestijuttu ei todellakaan ole. Tämänhän selittää ihan se, että maailman joka kolkassa on ollut oma uskontonsa. Eli koetaan kyllä (mitä?), mutta jos SANON JOS jonkinlainen Jumala on olemassa hän on lähteenä JOKAISELLE näille uskonnoille. Ja niiden uskonnot muodostavien viestien ja erityispiirteiden takana ovat (kieltämättä usein) valaistuneet ihmiset.

Vierailija
35/35 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän mielummin Serlaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan