No nytpä selvisi, miksi koko ajan on ihan veto poissa
Kommentit (47)
Mitenkäs rautavarasto-arvo? Onko otettu hb:n ohella? Hb laskee viimeisenä arvosta, joten voi hyvin olla, että myös rautavarastot ovat ihan finaalissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anemialle on aina joku syy. Naisilla pitää olla hyvin runsaat menkat, jotta se vaikuttaisi radikaalisti hb:n laskuun. Yksi syy voi olla esimerkiksi jatkuva piilevä verenvuoto suolistossa. Ruokavaliosta se ei käytännössä länsimaissa johdu, ellei ihmisellä ole esim. syömishäiriötä, tai hän ei osaa kasvissyöjänä syödä monipuolisesti.
Mulla on ollut näitä vatsaongelmia, joten tuo verenvuoto ei ole ihan mahdotonta. Ei kyllä ulosteessa näy, mutta sh-äitini sanoi, ettei se välttämättä näy muuta kuin ulostenäytteessä. Mä muuten syön lääkettä tohon refluksiin, pitääpäs katsoa, voiko sivuvaikutuksena olla raudan imeytymishäiriöt.
Ap
Mikäli lääkäri ei sinulle määrää ulostenäytettä, voit teettää sellaisen omin päinkin. Nettiapteekista löydät testin.
Luulis, että määrää, mä oon terveyskeskuksessakin hoidattanut tuota refluksia!
Ap
Jep, kyllä pitäisi määrätä ilman muuta. Onko sinulla mitään muita oireita? Mistä saat B12 vitamiinia? Onko kutinaa tai turvotusta? Onko turvonneita imusolmukkeita tai selittämätöntä hikoilua?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs rautavarasto-arvo? Onko otettu hb:n ohella? Hb laskee viimeisenä arvosta, joten voi hyvin olla, että myös rautavarastot ovat ihan finaalissa.
En tiedä sitä, sain vain tänään tekstiviestin tosta hb:sta. Voi olla, että se hematokriitti valmistuu vasta myöhemmin, mun mielestä se kuitenkin sisältyy pieneen verenkuvaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anemialle on aina joku syy. Naisilla pitää olla hyvin runsaat menkat, jotta se vaikuttaisi radikaalisti hb:n laskuun. Yksi syy voi olla esimerkiksi jatkuva piilevä verenvuoto suolistossa. Ruokavaliosta se ei käytännössä länsimaissa johdu, ellei ihmisellä ole esim. syömishäiriötä, tai hän ei osaa kasvissyöjänä syödä monipuolisesti.
Mulla on ollut näitä vatsaongelmia, joten tuo verenvuoto ei ole ihan mahdotonta. Ei kyllä ulosteessa näy, mutta sh-äitini sanoi, ettei se välttämättä näy muuta kuin ulostenäytteessä. Mä muuten syön lääkettä tohon refluksiin, pitääpäs katsoa, voiko sivuvaikutuksena olla raudan imeytymishäiriöt.
Ap
Mikäli lääkäri ei sinulle määrää ulostenäytettä, voit teettää sellaisen omin päinkin. Nettiapteekista löydät testin.
Ap
Jep, kyllä pitäisi määrätä ilman muuta. Onko sinulla mitään muita oireita? Mistä saat B12 vitamiinia? Onko kutinaa tai turvotusta? Onko turvonneita imusolmukkeita tai selittämätöntä hikoilua?
Mä syön maitotuotteita ja kananmunaa, joten eiköhän sitä sieltä tule. Ei ole mainitsemiasi oireita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Mä syön maitotuotteita ja kananmunaa, joten eiköhän sitä sieltä tule. Ei ole mainitsemiasi oireita.
Ap
No siinä tapauksessa lienee jotain aika viatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
No siinä tapauksessa lienee jotain aika viatonta.
Todennäköisesti on. Mulla on kuitenkin raskaudesta alle 2 vuotta ja imetyksen lopetin aika vähän aikaa sitten.
Ap
Onko teillä jotain mittareita kotona vai mistä tuollaista vaihtelua voi tietää?
Tiesittekö että jos juo kahvia ruoan päälle, se estää noin 90% raudasta imeytymästä. Mä en tiennyt ennenkuin surffasin pari iltaa netissä kun hemoglobiini laski raskausaikana jatkuvasti vaikka söi rautaa. Vaihdoin kahvin ajankohtaa (en vähentänyt määrää). Hemogl nousi 108-->140 muutamassa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä jotain mittareita kotona vai mistä tuollaista vaihtelua voi tietää?
Mulla on raskausaikana ja raskauden jälkeen seurattu hb:ta, mutta nyt yksi sukulainen teki tuon pienen verenkuvan muuten vain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että jos juo kahvia ruoan päälle, se estää noin 90% raudasta imeytymästä. Mä en tiennyt ennenkuin surffasin pari iltaa netissä kun hemoglobiini laski raskausaikana jatkuvasti vaikka söi rautaa. Vaihdoin kahvin ajankohtaa (en vähentänyt määrää). Hemogl nousi 108-->140 muutamassa viikossa.
Joo, itse asiassa tiedän, että kahvi ja musta tee liuottavat rautaa. Mä juon aina kahvia lounaan jälkeen. Ai kauheeta, pitääköhän se nyt lopettaa... oon niin ehdollistunut siihen! Raskausaikana en juonut kahvia ja mustaa teetäkin vain kupin päivässä, juuri raudan imeytymisen takia.
Ap
Pelkkä hemoglobiini ei tosiaan kerro rauta-arvoista useinkaan riittävästi, vaan olisi hyvä ottaa myös ferritiini ja vielä vaikkapa transferritiinireseptori-arvokin. Sitten on lisäksi näitä punasolujen kokoa, määrää yms mittaavia arvoja, ei pahitteeksi niidenkään seuranta. Minulla on varsaleikkauksen jälkiseurauksena raudan imeytymishäiriö, hemoglobiini vaan nousee rautalääkkeellä, mutta varastorautaa on todella vaikea saada nousemaan. Saan välillä rautalääkettä suoneen tiputuksena, se auttaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen tieto.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä hemoglobiini ei tosiaan kerro rauta-arvoista useinkaan riittävästi, vaan olisi hyvä ottaa myös ferritiini ja vielä vaikkapa transferritiinireseptori-arvokin. Sitten on lisäksi näitä punasolujen kokoa, määrää yms mittaavia arvoja, ei pahitteeksi niidenkään seuranta. Minulla on varsaleikkauksen jälkiseurauksena raudan imeytymishäiriö, hemoglobiini vaan nousee rautalääkkeellä, mutta varastorautaa on todella vaikea saada nousemaan. Saan välillä rautalääkettä suoneen tiputuksena, se auttaa paljon.
Joo, ei kerro. Mä en muista, mitä tuossa pienessä verenkuvassa on, mutta kyllä se vähän laajemmin jo asiaa valottaa.
Ap
Mulla oli alhasimmillaan 74, aiheuttajana autoimmuunisairaus. Itse en huomannu mitään erikoista, vaan tuli ilmi muista syistä. Ilmeisesti pidemmän ajan saatossa laskenut, ja keho sopeutunut. Hoidon jälkeen pysyny koko ajan yli normaalin ylärajan. -M25
Onkohan yleistä, että pitkä imetys ehdyttää rautavarastot? Olen epäillyt jotain tällaista kohdallani, ja sitten huomasin kaapissa rautatabletit, otin pari ja ihan kuin olo olisi heti helpottanut. Onko jotain haittaa, jos syö hetken lisärautaa, vaikke hb:ta ole mitattu? Siis vaikka muutaman pillerin viikossa jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Täältä tilaat itse jos et saa lähetettä http://www.mdd.fi/ammattilaiset/
Hb 195, ei hajuakaan miks noin paljon, juon pääasiassa viinaa ajan kuluksi
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli alhasimmillaan 74, aiheuttajana autoimmuunisairaus. Itse en huomannu mitään erikoista, vaan tuli ilmi muista syistä. Ilmeisesti pidemmän ajan saatossa laskenut, ja keho sopeutunut. Hoidon jälkeen pysyny koko ajan yli normaalin ylärajan. -M25
Mikä sairaus, jos saa kysyä?
Ap
Mä söin edellisessä raskaudessa semmoista melko uutta valmistetta, jonka voi ottaa ruuan kanssa. Oliskohan sen nimi Maltofer? Se oli aika hyvä, ei ärsyttänyt vatsaa eikä esim. tehnyt ummetusta, mitä vars. raskausaikana tulee helposti. Ja sainkin pidettyä hb:n niin, että se oli synnytyksen jälkeen "jopa" 92 - edellisen synnytyksen jälkeen se oli 79!
Ap