Epäilen isän tapaamisesta olevan lapselle haittaa
Erosimme lapsen ollessa 3-vuotias. Isä ei osallistunut lapsen hoitoon asuessamme yhdessä, mutta on nyt 1,5 vuoden ajan tapaillut aika säännöllisesti sovitun mukaan. Välillä hän tekee ohareita mutta pääsääntöisesti tapaa lasta 2 kertaa viikossa 3 tuntia kerrallaan.
Isä on asunut erosta lähtien muiden nurkissa, joten missään vaiheessa yökyläily isän luona ei ole tullut kysymykseenkään. En haluaisi muutenkaan antaa lasta isän luo pitkäksi aikaa, koska isän mielenkiinto häntä kohtaan ei kestä pitkään kerrallaan. Yhteinen tapaaminen saattaa kulua kokonaan telkkarin katseluun, joskus isä käyttää ajan nukkumiseen. Isä antaa lapselle karkkia ja maitoa ja antaa pelata tai katsoa telkkaria niin paljon kuin haluaa. Tämä on ärsyttävää, mutta sen lisäksi on vakavampikin ongelma. Epäilen, että isä puhuu lapselle perättömiä asioita. Tiedän jo (lapsen puheista käynyt ilmi), että isä esimerkiksi väittää, että lapsi muuttaa jossakin vaiheessa isän luo (vaikka näin emme ole missään vaiheessa sopineet) ja kertoo ”salaisuuksia”, joista ei saa kertoa äidille. Yhteinen tuttavamme kertoi, että mies kertoo ystävilleen minun olevan huono äiti ja on kuvannut lapsesta videota, jossa sanoo äidin lyöneen häntä tai huutavan hänelle (en lyö). Videota en ole itse nähnyt joten en tiedä, onko tämä lapsen isän ja yhteisen tuttavamme riitojen aiheuttamaa vai kuvaako mies joitakin videoita tarkoitusta x varten ja pakottaa lapsen sanomaan asioita, jotka eivät ole totta?
En sinänsä ole huolestunut videon olemassaolostani, kaikki tuttuni, perheeni ja päiväkodissa tietävät, että olen hyvä ja vastuuntuntoinen äiti. Mutta jos tämä on totta, miten tämä vaikuttaa lapsen hyvinvointiin? Hän on oireillut (vihanhallintaongelmia) ja olemme käyneet perheneuvolassa. Mitä minun kannattaisi tehdä? Aion ottaa asian esille perheneuvolassa mutta miten saisin selville, mikä on totta ja mikä ei?