Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

6 vuotiaaseen ei saa kontaktia

Vierailija
20.03.2016 |

Lapsi on villi ja energinen, mutta suurimmaksi osaksi käyttäytyy hyvin, ei ole mitään keskittymisongelmia ollut neuvolassa, eikä muutakaan huolta, mutta lapsi saa välillä "kohtauksia", kun lapseen ei saa mitään kontaktia. Lapsi ei sillon kuuntele tai tuntuu ettei kuule yhtään mitään eikä halua katsoa päin. Saattaa nauraa ja tehdä asioita, joiden tietää olevan kiellettyjä. Saattaa esimerkiksi viskoa ulkovaatteitaan, juosta siivouskaappiin ja nauraa ja siinä vaiheessa ei enää auta mikään, jos lapsi on mennyt jo ns. yli. Lapsi ei tunnu edes osaavan käyttäytyä sillon hyvin. Kysyin lapselta jos tehtäisiin palkintotaulukko, johon saisi aina tarran, kun on ollut päivä, kun ei ole ns. alkanut sitä pelleilyä ja viikon jälkeen saa yllätyksen. Yllätys oli vielä lapselle todella mieluinen. Lapsi sanoi, ettei pysty siihen, koska ei osaa rauhoittua. Lapsi sanoo itse "kohtauksen" aikana, että ei osaa rauhoittua ja on levoton olo. Ei ole auttanut palkinnot, esim. jos sanon, käydään ostamassa tikkari, jos käyttäydyt hyvin. Lapsi ei tunnu edes kuuntelevan sitä ja kun sen jälkeen sanon, ettei tikkaria tule, koska juoksi karkuun, eikä kuunnellut puhetta. Lapsi on todella järkyttynyt, vihainen, eikä tunnu ymmärtävän, että se johtui hänestä. Koskaan en ole joustanut näistä. Silti ne ei koskaan toimi, jos lapsi menee yli. Itseasiassa saattaa jopa pahentaa, koska lapsi omien sanojensa mukaan on jännittänyt sitä yllätystä liikaa.

Ollaan kokeiltu vaikka mitä, mutta yleensä auttaa yksin oleminen tai sylissä rauhoittuminen. Kotona meillä menee näiden kanssa suht. hyvin, osaan jonkinverran hallita niitä ja nään, kun tarvitaan stoppi, ettei "kohtaus" ala. Päiväkodissa se on tietysti hankalaa, koska hoitajilla ei ole aikaa siihen. Lapsi saattaa esimerkiksi juosta ulos ovesta ilman ulkovaatteita tai kenkiä ja nauraa. Saa vielä lukotkin auki. Tätä ei tosin kotona tee, mutta päiväkodissa on tehnyt, kun olen tullut hakemaan, tai yrittänyt.

6 vuotis neuvolaa ei ole vielä ollut, mutta ajattelin ottaa puheeksi. Muuten en huoli asialla, mutta kouluun meneminen mietityttää. Loppuuko nämä vuodessa ja mitä jos ei lopu. Onko meidän lapsi se, joka suunnilleen hyppii koulussa pöydällä, jos nyt sattuu menemään levottomaksi. Jos opettaja pistää pois luokasta, lapsi juoksee todennäköisesti pihalle tai vaikka kotiin. Tai näin voisin ennustaa. Lapsi menee ylikierroksille nimenomaan jos on liikaa ärsykettä, liikaa ihmisiä, joku jännittävä asia tai vastaava. Lapsella on kohtauksen jälkeen punaiset kuumat, joskus tunneiksi läikikkääksi jäävät posket ja hiukset hikiset.

Onko kuinka normaalia, onko jollain vastaavaa ja onko loppunut missään vaiheessa? Lapsella on todennäköisesti ainakin SI-häiriö.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan kuulosta normaalilta.. Soita neuvolaan ja kysy sieltä neuvoja.. Jos sieltä ei saa nii sitten lastenpsykiatrilta.

Vierailija
2/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin ajan yksityiselle lastenneurologille ja/tai lastenpsykiatrille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Vierailija
4/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne saa varmaan lähetteen 6 vuotis neuvolassa.

Ap

Vierailija
5/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai suositteletko nimenomaan yksityistä? Sen voisin hyvin maksaa, jos on hinnan arvoista eli parempaa kuin julkisella.

Ap

Vierailija
6/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä sille viesti Whatsappissa.

Vierailija
7/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kannattaa todellakin puhua neuvolassa. Lastenpsykiatria tai perheneuvola osaavat auttaa. Lapsesi sanoi hyvin siinä, että ei osaa rauhoittua. Silloin sinun täytyy auttaa häntä siinä, opettaa keinoja.

Vierailija
8/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai suositteletko nimenomaan yksityistä? Sen voisin hyvin maksaa, jos on hinnan arvoista eli parempaa kuin julkisella.

Ap

Minä suosittelen julkista. Vai missä asutte? Julkinen puoli tekee paremmin yhteyttä päiväkodin ja koulun kanssa. Yksityiseltä ei tunnu tieto liikkuvan niihin asti.

Vierailija
9/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne saa varmaan lähetteen 6 vuotis neuvolassa.

Ap

Ei saa niin vain, meillä vaaditaan kattavat ns. perustason selvittelyt.

Meillä oikea paikka asioida on perheneuvola (siellä toimii mm. psykologi), sinne pääsee ilman lähetettä ja sieltä käsin eteenpäin.

Jos et mee yksityiselle, toimi heti, varaa aika, matka erikoislääkärille on pitkä julkista reittiä

Vierailija
10/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo käytös alkanut vasta nyt? Aiemmin ei huolta?

Ottaisin kyllä kiireellä yhteyttä omalääkäriin / neuvolslääkäriin ja sieltä kautta lähtisin viemään asiaa eteenpäin.

Tai onhan yksityinen myös vaihtoehto.

Onko lapsella muita käytöshäiriöitä?

Vierailija
11/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se saa sen kohtauksen, niin kaadat sängylle ja menet sen päälle, kuitenkin niin, ettet satuta. Autisteilla, dementikoilla ym käytetään sellaista painavaa peittoa, joka rauhoittaa. Joku jännä siinä on, että se auttaa. Mä oon kokeillut sellaista ja siinä tulee hyvä olo. Tuntee kroppansa olemassaolon.

Vierailija
12/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aistisäätelyn pulmaa voi olla, ehkä muutakin. Meidän adhd-lapsella vaikea lukea sosiaalisia tilanteita, tarvitsee myös vahvaa ennakointia ja sanoittamista. Pyydä erityislastentarhanopettaja seuraamaan lastasi, tarvitset kuitenkin päiväkodin lausunnon/arvion jos aiot tutkimuksiin hakeutua.

Vierailija
13/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kannattaa todellakin puhua neuvolassa. Lastenpsykiatria tai perheneuvola osaavat auttaa. Lapsesi sanoi hyvin siinä, että ei osaa rauhoittua. Silloin sinun täytyy auttaa häntä siinä, opettaa keinoja.

Ollaan yritetty kaikenlaista kotona, mutta koska 5 vuotis neuvolassa kaikki oli kuulemma hyvin ja sanottii että vain jos päiväkodissa huolestutaan käytöksestä, ota yhteyttä. Puhuin jo sillon lapsen käytäksestä ja kerroin pelkääväni selviytyykö tehtävistä. Koska keskittyminen oli tosi hyvää (hyvässä tilanteessa onkin), ajattelin ettei kannata vaatia päästä tutkimuksiin. Nyt kun ikää on kohta 6 ja lapsi jo osaa itse kertoa paremmin miltä tuntuu, olen taas huolestunut enemmän. Päiväkodissa myös otettiin puheeksi vasta nyt lapsen käytös. Meillä kotona tai minun kanssa käyttäytyy hyvin ja menee harvoin yli. Osaan ennakoida parhaiten, koska tunnen lapsen parhaiten. Lapsi on päivökodissakin vain osapäivähoidossa vielä. Kohta alkaa pidemmät päivät ja voi olla että käytös siellä pahentuu.

Ap

Vierailija
14/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissakin pääosin käyttäytyy hyvin ja näitö yli menemisiä on ollut harvoin. Silti päiväkodissa vaikutettiin huolestuneilta, tai kysyttiin keinoja rauhoittumiseen jos niin käy.

Vierailija
15/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

haistelkaa kontaktiliimaa.

Vierailija
16/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se saa sen kohtauksen, niin kaadat sängylle ja menet sen päälle, kuitenkin niin, ettet satuta. Autisteilla, dementikoilla ym käytetään sellaista painavaa peittoa, joka rauhoittaa. Joku jännä siinä on, että se auttaa. Mä oon kokeillut sellaista ja siinä tulee hyvä olo. Tuntee kroppansa olemassaolon.

Kyllä osaan itse rauhoittaa lasten ja olen joutunut käyttämään holdingia joskus kun oli pienempi. Nykyään harvoin. Lapsen päälle en kyllä mene ja käytän sitä vain jos ei ole vaihtoehtoja. Lapsi vihaa sitä.

Ap

Vierailija
17/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo käytös alkanut vasta nyt? Aiemmin ei huolta?

Ottaisin kyllä kiireellä yhteyttä omalääkäriin / neuvolslääkäriin ja sieltä kautta lähtisin viemään asiaa eteenpäin.

Tai onhan yksityinen myös vaihtoehto.

Onko lapsella muita käytöshäiriöitä?

Olen ollut aina huolissani. 1 vuotiaasta asti olen miettinyt onko lapsi normaali.

Ap

Vierailija
18/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa niin neurospykologiset tutkimukset kertoo paljon, maksaa ehkä 600€ ->.

Vierailija
19/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa niin neurospykologiset tutkimukset kertoo paljon, maksaa ehkä 600€ ->.

No jos on välttämätöntä, voin maksaa, mutta en turhaan. Saako julkiselta näitä?

Vierailija
20/38 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole muuten käytöshäiriöinen. Päiväkodin mukaan tunteiden säätely vihaisenakin on normaalia. On pääosin iloinen lapsi, ei väkivaltainen tai mitään muutakaan. Ainoastaan on villi. Pienempänä sai jatkuvasti raivokohtauksia, mutta niitä ei enää ole.

Ap