Kasvattavatko jotkut oikeasti lapsiaan ajattelemaan että he ovat parempia kuin muut ihmiset yms.
Kommentit (8)
Luin äsken jutun neuvoista miten kasvattaa, ja miten ei kasvattaa. Kerrottiin että jotkut kasvattavat lapsen ajattelemaan olevan muita parempi ja oikeutettu sellaiseen johon muut eivät ole.
Ainakin se iänikuinen "he ovat vain kateellisia" -lausahdus on mielestäni nimenomaan tuota ylimielistä ja osaamatonta kasvatustyyliä. Meilläkin sillä lauseella kuitattiin esimerkiksi se, jos kerroin koulussa minua kiusattavan. Minun kohdallani se tosin ei vaikuttanut itsetuntoon kohottavasti, mutta on silti vaarallista opettaa lapsille, että ihmisten erimielisyydet johtuisivat vain kateudesta ja siitä, että itse on jotenkin niin paljon parempi. Jos olisin uskonut, kun joka kerta vanhemmat kehuivat minua muita älykkäämmäksi tai lahjakkaammaksi, niin olisin kyllä todella m*lkku persoona. Veljeeni ajatusmalli tarttui puolestaan vähän liiankin hyvin... :/
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se iänikuinen "he ovat vain kateellisia" -lausahdus on mielestäni nimenomaan tuota ylimielistä ja osaamatonta kasvatustyyliä. Meilläkin sillä lauseella kuitattiin esimerkiksi se, jos kerroin koulussa minua kiusattavan. Minun kohdallani se tosin ei vaikuttanut itsetuntoon kohottavasti, mutta on silti vaarallista opettaa lapsille, että ihmisten erimielisyydet johtuisivat vain kateudesta ja siitä, että itse on jotenkin niin paljon parempi. Jos olisin uskonut, kun joka kerta vanhemmat kehuivat minua muita älykkäämmäksi tai lahjakkaammaksi, niin olisin kyllä todella m*lkku persoona. Veljeeni ajatusmalli tarttui puolestaan vähän liiankin hyvin... :/
Teillä kasvatettiin tuolla tavalla?
No mm rasistit opettavat että "kantasuomalaisena" olet vaikka väkivaltarikoksista tuomittunakin jotenkin kummallisesti parempi ihminen kuin somalian muslimi.
Tuntuu olevan aika yleistä herätysliikkeiden ja tosiuskisten piirissä.
Taitaa olla nuoruuseläkeläisseurueilla yleistä käytöksestä päätellen. Kuulemma Jeesus antoi luvan varastaa ennen ristillä kuolemista ja nuoruuseläkeläinen varasti jotkut kultaiset naulat tai muuta hullua. Väitetään lapsille opetettavan tällaista.
Kerro esimerkki?