Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirotun vaivalloiset verkon kautta tehtävät hakemukset! Hei rekrytoijat /HR, miksi niistä ei saa käyttäjäystävällisimpiä?

Vierailija
20.03.2016 |

Siinä meni taas neljättä tuntia, kun väkersin hakemuksen paikkaan, joka ei vastaanota sähköpostihakemuksia vaan tiedonkeruujärjestelmää.

Tämä ei ollut pahimmasta päästä, mutta voitteko te selittää, miksi pirussa verkkohakemukseen pitää selittää juurta jaksaen kaikki tutkinnot, työpaikat ja selostukset (omassani vaadittiin kaksi laajaa: kuka olen; ja miksi olisin sopiva tähän paikkaan) sekä tietty jokaisen työnantajan/toimenkuvan alle taas selitys, mitä tehnyt ja miten. Kun joka tapauksessa liitteeksi pitää sitten taas laittaa se CV ja kuva ja joskus vielä erikseen taas se hakemusteksti....

Miksi noita aiempia töitä ja koulutukskia täytyy selostaa joka paikassa, vaikka ne joka tapauksessa ovat erittäin helposti silmäiltävissä juuri siinä liite-pdf:ssä? )

Pahinta on, jos se täytettävä lomake on joku geneerinen jossa on myös noi "mitä ohjelmointikieliä osaat" ja "mitkä seuraavista julkaisujärjestelmistä/käyttöjärjestelmistä/laserhitsausteknikoista/mistäliepirunWebropolsysteemeistä, kun hakee jotain VIESTINNÄN TYÖTÄ EIKÄ TODELLAKAAN OLE SITÄ TARVETTA EDES KOODATA.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa vinkumista. Ja 4 tuntia tuhrattu? Ei ihme että olet työtön.

Kannattaa jatkossa pitää yllä vaikka word-dokumenttia johon olet kirjannut ylös kaiken tiedon mitä näihin hakemuspohjiin kirjoitat. Esim lyhyet kuvaukset työpaikoista yms, ja sieltä sitten vain kopiot. Kaikki muu tietohan on aina samaa, vain se "miksi haet tätä työpaikkaa" jää erikseen uudelleen kirjoitettavaksi joka työhakemukseen.

En tiedä kuinka yksinkertaisissa tehtävissä sinä olet ollut, mutta itse ainakin olen aikaisemmissa työtehtävissäni tehnyt aika monipuolisia juttuja. Ja sen mukaan vähän painotan hakemuksiinkin, että mitä olen tehnyt ja oppinut ja mitä kaikkea sellaista olen oppinut josta olisi hyötyä juuri tähän paikkaan.

Vierailija
22/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa vinkumista. Ja 4 tuntia tuhrattu? Ei ihme että olet työtön.

Kannattaa jatkossa pitää yllä vaikka word-dokumenttia johon olet kirjannut ylös kaiken tiedon mitä näihin hakemuspohjiin kirjoitat. Esim lyhyet kuvaukset työpaikoista yms, ja sieltä sitten vain kopiot. Kaikki muu tietohan on aina samaa, vain se "miksi haet tätä työpaikkaa" jää erikseen uudelleen kirjoitettavaksi joka työhakemukseen.

Hah, olen kiitos vaan ihan täystyöllistetty. Nykyisessä duunissa vaan ei enää pääse eteenpäin, on pakko yrittää päästä vähän isompaan ja taloudellisesti vakaampaan paikkaan.

Käytössä on tuo copy-paste-homma, mutta esimerkiksi eilen hakemassani paikassa merkkimäärä per työpaikkakuvaus oli 500, ja tekstin kopiointi aiheutti sen, että merkkilaskuri ei toiminut. Siinäpä sitten askartelet paskartelet vähän lisää sen Wordisi kanssa, jotta näet, montakohan pirun merkkiä siinä nyt sitten on. t AP

PS. Ei voi olla ylivoimaista suunnitella tiedonkeruujärjestelmä, joka on paitsi vastaanottajalle, myös KÄYTTÄJÄLLE siedettävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ihan jokaista työharjoittelua ja kesätyötä siihen erikseen merkinnyt, siinäkö lienee syy, että en ole työtä saanut. Mulla on sentään 4-sivuinen cv, eikä taida päivä riittää, jos ihan jokaisen työsuhteen alku- ja loppupäivän tarkistan työtodistuksesta.

Itse rekrytoijana en edes jaksa alkaa kahlaamaan 4-sivuista CV:tä läpi. Se kertoo kahdesta asiasta; ihminen on ollut paljon lyhyissä pätkätöissä ja vaihtanut usein työpaikkaa alalta toiselle. Toisaalta hienoa, mutta ei ainakaan sitä, mitä me haemme. Toinen vaihtoehto on, ettei kyseinen hakija osaa priorisoida asioita ja poimia työkokemuksestaan tärkeimpiä/viimeisimpiä/oleellisimpia työtehtäviä hakemaansa paikkaa varten. 

Kaksi sivua on oikestaan CV:ssä ihan maksimi meillä. Siitä toinen sivu koulusta ja taitoja, toinen työkokemusta lyhyesti tiivistettynä. Hakemuskirjeeseen voi sitten nostaa niitä oleellisia asioita enemmän. 

AP:sta ei myöskään tule hirveän tehokas kuva, sillä itse työnhaussa en ole _koskaan_ saanut kulumaan yhteen hakemukseen 4 tuntia, kun prosessit on kunnossa ja juuri nuo hyvin muotoillut copypaste-wordit peruskysymyksille sekä lyhyille työnkuvauksille. 

Vierailija
24/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ihan jokaista työharjoittelua ja kesätyötä siihen erikseen merkinnyt, siinäkö lienee syy, että en ole työtä saanut. Mulla on sentään 4-sivuinen cv, eikä taida päivä riittää, jos ihan jokaisen työsuhteen alku- ja loppupäivän tarkistan työtodistuksesta.

Itse rekrytoijana en edes jaksa alkaa kahlaamaan 4-sivuista CV:tä läpi. Se kertoo kahdesta asiasta; ihminen on ollut paljon lyhyissä pätkätöissä ja vaihtanut usein työpaikkaa alalta toiselle. Toisaalta hienoa, mutta ei ainakaan sitä, mitä me haemme. Toinen vaihtoehto on, ettei kyseinen hakija osaa priorisoida asioita ja poimia työkokemuksestaan tärkeimpiä/viimeisimpiä/oleellisimpia työtehtäviä hakemaansa paikkaa varten. 

Kaksi sivua on oikestaan CV:ssä ihan maksimi meillä. Siitä toinen sivu koulusta ja taitoja, toinen työkokemusta lyhyesti tiivistettynä. Hakemuskirjeeseen voi sitten nostaa niitä oleellisia asioita enemmän. 

AP:sta ei myöskään tule hirveän tehokas kuva, sillä itse työnhaussa en ole _koskaan_ saanut kulumaan yhteen hakemukseen 4 tuntia, kun prosessit on kunnossa ja juuri nuo hyvin muotoillut copypaste-wordit peruskysymyksille sekä lyhyille työnkuvauksille. 

Huokaus....usko nyt, jos kerta olet rekrytoija, että saman hakemuksen kopiointi useampaan työpaikkaan ei useinkaan kannata. Jokainen työpaikka on erilainen ja painottaa erilaisia asioita. Mä en tee mitään hutiloimalla, saati jotain tärkeää hakemusta. Tasan tarkkaan siis räätälöin kaikki hakemukseni niin, että esimerkiksi edellisten työtehtävien kuvauksissa korostuu juuri se, mitä tämä firma X näyttää arvostavan/vaativan.

Mulla on CV tasan yksi sivu ja pärstäkuvakin mahtuu mukaan. Töissä olen ollut  viimeiset 17 vuotta eikä mitään aukkoja ole. Oikeastiko luulet, että on ensimmäinen kerta, kun täytän verkkohakemusta? Jos sen tekee huolella, kyllä siihen saatana menee aikaa.

AP

Vierailija
25/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että rekrytoija? Olisi pari kysymystä:

- Työhakemuksissa ei saa olla virheitä mutta työpaikkailmoituksissa niitä usein näkee. Selitys?

- Kun työpaikkailmoituksen yhteyshenkilönä mainitaan joku rekryfirman tyyppi, ei kunnollisia vastauksia työn sisällöstä yleensä saa. Ettekö ymmärrä mitä asiakkaanne tarvitsee?

- Olisiko ihan mahdotonta lähettää kaikille hakijoille se "kiitos  mielenkiinnosta mutta..." sähköposti?

- Minkä ikäiset hakijat teidän firmassanne karsitaan saman tien?

- Vaaditte juuri mieleisenne ansioluettelon, muuten hylkäätte hakijan heti. Ymmärrät varmasti että näin teiltä jää löytämättä todella hyviä hakijoita ihan vaan sen takia ettette vaivaudu paneutumaan niihin, koska haluatte päästä mahdollisimman vähällä vaivalla.

- Eri rekrytoijilla on eri mielipiteet siitä millainen ansioluettelon tulisi olla. Miten työnhakija voi tietää mitä juuri sinä haluat?

Vierailija
26/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan niiiiiiin tämän. 

Tuo taitaa olla oikotien tms. hakemusalusta, joka on aivan syvältä.

Ekalla kerralla kun sen täytin, meni oikeasti useampi tunti ja olin vieläpä niin TYHMÄ, etten tallentanut niitä tietoja mihinkään. Luulin, että näin idiootti verkkohakemus on varmaan sen organisaation oma, kunnes törmäsin samaan vain viikkoa myöhemmin toisessa paikassa. Ja taas etsimään jotain päivämääriä yli kymmenen vuotta vanhoista työsuhteista. No, viisastuin vahingosta ja tallensin tiedot wordiin. Mulla on siis pitkiä ja vakituisia työsuhteita, että se kymmenen vuotta vanha duuni on ihan relevantti.

Ja hupaisinta on etsiä jotain koulutuksen päivämääriä, koska yliopiston lukukausi alkoi vuonna 1992 kun aloitin opinnot… Tämä tieto on varmasti työnantajalle erittäin merkittävä. 

En tosiaan tiedä millainen puupää sen alustan takana on, mutta ehkä työnantaja sitten tosiaan saa jotain merkittävää irti siitä, minä päivänä kenenkin koulu on alkanut kymmenen vuotta sitten.

Ja tuossa kyseisessä alustassa on juuri se, että muistaakseni kolmeen eri kohtaan pitää kertoa lisää itsestään.

Ja vielä se, että niissä organisaatioissa joihin olen hakenut, mutta en ole päässyt, on aina kehotettu tekemään uusi hakemus eri tehtävään, eli se siitä tietojen säilömisestä ja datan hyödyntämisestä.

Ja kyllähän jokainen hakemus täytyy tehdä erikseen eikä copy-pasteilla jotain geneerisiä työnkuvia. Tai no, jos on vaikkapa kirjanpitäjä tai työ on muuten hyvin yksiselitteistä ja suoralinjaista. Mutta kyllä minä jokaiseen hakemukseen poimin omasta työhistoriastani juuri niitä tehtäviä, jotka ovat kyseisen työn kannalta oleellisia.

Vierailija
27/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai rekrytoija??? Varmaan jossain yhden hengen firmassa joka on rekrytoinut itselleen toimistoapulaisen ja nyt kutsuu itseään sitten rekrytoijaksi. Niin paskoja neuvoja nimittäin.

Ei kukaan rekrytoija oikeasti halua lukea tuollaisia "geneerisiä copy-paste perusvastauksia", jotka voisivat sopia mihin tahansa työhön. Totta kai halutaan vastauksia, jotka sopivat juuri siihen haettavaan työtehtävään. Se osoittaa, että hakija oikeasti haluaa sen juuri sen työn eikä vaan mitä tahansa työtä.

Vierailija
28/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojat?

Joo, itsellä on nykyään työ, mutta mulla on kaksi poikaa, jotka etsivät kesätöitä. 

Kiitän.

Halusin vain varmuuden, että ymmärsinkö oikein - vai mitä ufoja lentää yli pään ja olenko jo täysin pudonnut kelkasta näissä rekryasioissa.

Vierailija
29/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan niiiiiiin ---------

Ja vielä se, että niissä organisaatioissa joihin olen hakenut, mutta en ole päässyt, on aina kehotettu tekemään uusi hakemus eri tehtävään, eli se siitä tietojen säilömisestä ja datan hyödyntämisestä.

Kas, Voila! 😊

Vierailija
30/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne rekryhemmot edes lue kunnolla noita hakemuksia. Päivämääriin riittää ihan hyvin vuodenkin tarkkuudella. Kerran kävin yhdessä haastattelussa  ja haastattelija kysyi jotain asiaa joka oli selkeästi kerrottu CV:ssä. Vastasin sitten vähän piruillen, että sieltä CV:stä se löytyy kun sellainen kerta pyydettiin lähettämään. Jotain sönkötystä siihen sitten tuli...työpaikka ei ollut mieluisa enkä luultavasti tuon kuitin jälkeen sitä olisi saanutkaan.

Nykyään suurin osa hakemuksista seulotaan juuri noilla hakusanoilla tietokannasta ja sitten vaan nopsasti silmäillään läpi ennen haastattelua. Ne käyttöliittymät on sen takia karseita, kun ne on alunperin suunniteltu raporttien ja vastaavien syöttämiseen tietokantaan eli kuvaavat sitä tietokannan rakennetta melko suoraviivaisesti. Olisi helppoa tehdä käyttöliittymästä parempi, mutta se vaatisi lisälogiikan koodaamista sitten tietojen tallentamisen yhteyteeen ja yllättäen (rekry)firmat ei halua siitä maksaa.

Vierailija
31/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ai jumalauta ne kalenterivalikot ovat se, mihin kamelin selkä viimeistään katkeaa, kiva ryhtyä sieltä selaamaan jotain elokuuta 2004, kun voisi simppelisti myös kirjoittaa 01.08.2004. 

Jos jätän kesätyöt pois, pääsen silti selaamaan ensimmäiseen "aikuisten" viransijaisuuteeni saakka, elokuulle 1990.

Vierailija
32/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa on käynyt niin, että hakemuspohjassa on ollut jonkinlainen istuntokohtainen aikaraja (40 min tms.) ja kun tämä päättyy tiedot eivät automaattisesti tallennu mihinkään. Mukavaa kun olet tunnin väsännyt tekstiä ja kaikki katoaa.

Vierailija
33/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa on käynyt niin, että hakemuspohjassa on ollut jonkinlainen istuntokohtainen aikaraja (40 min tms.) ja kun tämä päättyy tiedot eivät automaattisesti tallennu mihinkään. Mukavaa kun olet tunnin väsännyt tekstiä ja kaikki katoaa.

Tosi monessa paikassa ei voi tallentaa hakemusta ennen lähettämistä. Perseestä!

Vierailija
34/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kuin olla samaa mieltä aloittajan kanssa. Hermot menee niiden sähköisten hakemuslomakkeiden täyttämisessä. Ymmärrän kyllä, että ne ovat työnantajan näkökulmasta käteviä sopivien hakijoiden seulomiseen, mutta miksi niistä lomakkeista pitää tehdä niin hemmetin monimutkaisia ja ei-käyttäjäystävällisiä. Hyvällä tuurilla jos edes pääset lomakkeen loppuun asti ilman, että tulee jokin tekninen vika ja joudut aloittamaan alusta 10 kertaa, niin lopussa kuitenkin pyydetään se CV ja hakemuskirje. Argh.

Vierailija
35/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä ironista, että työnanatajat painottavat sitä että hakijan on osattava kertoa taidoistaan tiivistetysti ja selkeästi. Sitä pidetään ansiokkaana, että osaa tehdä vaikutuksen ja erottua joukosta mahdollisimman ytimekkäällä ja selkeällä hakemuksella. Sitten kuitenkin rekryjärjestelmät ovat tuollaisia järjettömiä sekamelskoja joissa kysellään kaiken maailman taidot ja osaamiset rasti ruutuun -periaatteella.

Vierailija
36/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä alkaa kuulostaa jo ...

törkeältä. 😡

Nyt AV-väki (julkista) mustaa listaa väsäämään??!

Vierailija
37/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytointifirmojen henkilöstö ei ole kovinkaan osaavaa. Eivät viitsi ottaa selvää millaista työtä hakijalle tarjotaan. Hankala painottaa osaamistaan jos ilmoituksessa kerrotaan vain työpaikan olevan esim. metallialan yritys johon haetaan tuotantotyöntekijää. Kun kysyy lisätietoja saa vastaukseksi "en tiedä".. hakevat siis vain hakijoita joiden cv:stä löytyisi lisää työantajia joille tarjota palveluaan..

Vierailija
38/41 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa työtä

Vierailija
39/41 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
40/41 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä alkaa kuulostaa jo ...

törkeältä. 😡
Nyt AV-väki (julkista) mustaa listaa väsäämään??!

toi olisi loistava idea!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän