Kyllä taas virpomisketjuista huomaa, että Pohjanmaalla on fiksumpaa väkeä
Täällä kunnioitetaan perinteitä ja hyväksytään virpojat, jotka tosin kiertävät vasta lankalauantaina. Ja kokoonnutaan hyvässä sovussa pääsiäiskokoille viettämään mukavaa aikaa, ja sielläkin trullit saavat mukavaa huomiota ja ohjelmaa on järjestetty lapsille. Syödään makkaraa ja juodaan limsaa.
Kommentit (16)
Pohjanmaa on Suomen raamattuvyöhyke, miten niitä voi kuvitella älykkäiksi?
Virpomisella ja trulleilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Virpominen on alunperin oetodoksinen tpa, jolla toivotettiin siunausta. Trullit liikkuu lankalauantaina, koska silloin pahat henget on liikkeellä ( jeesus on kuollut, muttei vielä ylösnoussut). Trulleille annettut karkit on suojelurahaa , tavallaan kiristystä. Ja nuotioilla karkoitetaan myös pahoja henkiä.
Eihän Pohjanmaalla perinteisesti virvota lankalauantaina vaan trullataan! Ihan eri juttu.
Virpominen on idästä ja palmusunnuntain perinne.
Pk-seudulla (ja muuallakin Suomessa) nämä kaksi perinnettä on vuosien mittaan sekoittuneet keskenään.
Kyllä täällä pohjanmaalla se on virpomista. Siihen on otettu paljon vaikutteita ortodoksiperinteestä, mutta säilytetty omakin. Pelkkä ilkivalta ja trulliperinne olisi jo kauan sitten haudattu, kukaan ei halua opettaa sllaista lapsilleen. Ortodoksiperinteeseenkään ei ole tainnut kuulua noidaksi tai trulleiksi pukeutuminen.
Eiköhän me itse tiedetä omat perinteemme. Perinteet muuttuvat ja kehittyvät, tuskin teilläkään kulkee mitään vanhojen perinteiden mukaisia joulupukkeja?
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän siellä on kierrellä lankalauantaina, kun jengi pysyy himassa. Toista se on täällä pk-seudulla, josta väki lähtee pyhiksi maalle, mummolaan, mökille, ties minne. Saisi virpojat kilkutella ovikelloja turhaan.
Ei se taida sitten niin kummoista olla siellä pk-seudulla kun pitää maalle lähteä heti kun on pitemmät vapaat. Minulla ei ainakaan ole mikään tarve tulla vapailla sinne hesaan lomailemaan. Joten kumpikos se olikaan parempi paikka asua ;)
Vierailija kirjoitti:
Eihän Pohjanmaalla perinteisesti virvota lankalauantaina vaan trullataan! Ihan eri juttu.
Virpominen on idästä ja palmusunnuntain perinne.
Pk-seudulla (ja muuallakin Suomessa) nämä kaksi perinnettä on vuosien mittaan sekoittuneet keskenään.
Jos aiheesta keskustellaan täälläpäin, kyllä täällä puhutaan virpomisesta. Jokainen tietää mitä trullaaminen on, mutta meillä puhutaan yleisesti virpomisesta ja siihen kuuluu olennaisena hyvän toivominen. Aikanaan siunattiin hyvää satoa.
Vierailija kirjoitti:
Virpomisella ja trulleilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Virpominen on alunperin oetodoksinen tpa, jolla toivotettiin siunausta. Trullit liikkuu lankalauantaina, koska silloin pahat henget on liikkeellä ( jeesus on kuollut, muttei vielä ylösnoussut). Trulleille annettut karkit on suojelurahaa , tavallaan kiristystä. Ja nuotioilla karkoitetaan myös pahoja henkiä.
Kyllä niillä nykyisin on ja on ollut jo aika pitkän aikaa. Itsekin nimittäin virvoin trulliksi pukeutuneena lankalauantaina jo reilut 30v. sitten. Eikä meidän sukupolvi edes ollut se joka tämän perinteen aloitti. Perinteet muuttuu ja yhdistyy, mikä on ihan normaalia. Ei varmaan mikään perinne pysy ihan samana alusta loppuun. Kaikki ne muuttuu.
Muistanpa vielä, että se kylämme ainut ortodoksimummo (karjalan evakoita) aina tykkäs meistä trulleista. Häntä ei ikinä haitannut se että hänen virpomiskulttuurinsa oli yhdistetty pakanalliseen trulliperinteeseen. Mummo kai tajusi, että perinteitä on monenlaisia eripuolilla Suomea. Mummolla oli karkkia, mutta yleensä antoi meille myös kananmunan. Se kun kuulemma oli hänen lapsuudessaan virpomispalkka. Ja meistä lapsista oli mukavaa saada tältä mummolta se kananmuna. Ne keitettiin ja koristeltiin pääsisäisenä. Ne ihan ikiomat kananmunat :)
Täälläpäin ei ole tapana virpoa. Se saakelin rasittava nuusipukinpäivä täällä on tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän siellä on kierrellä lankalauantaina, kun jengi pysyy himassa. Toista se on täällä pk-seudulla, josta väki lähtee pyhiksi maalle, mummolaan, mökille, ties minne. Saisi virpojat kilkutella ovikelloja turhaan.
Ei se taida sitten niin kummoista olla siellä pk-seudulla kun pitää maalle lähteä heti kun on pitemmät vapaat. Minulla ei ainakaan ole mikään tarve tulla vapailla sinne hesaan lomailemaan. Joten kumpikos se olikaan parempi paikka asua ;)
No minä en lähde täältä minnekään, minun on täällä hyvä olla. Vanhemmatkin on jo kuolleet, enää ei tarvitse käydä heitäkään katsomassa (ja sielläkin käytiin vain kesällä). Olen tyytyväinen, että olen päässyt Kainuusta, siellä ei ollut hyvä. Tosin nytkin elän maalaismaisemassa.
Joten virpomisella ei ole mitään tekemistä perinteen kanssa, jos sen merkitys ja aika voidaan muuttaa. Ja sit vastustetaan tiukasti halloweenia tai tstävänpäivää, kun ne tänne tuotuja. Niinhän ne on kaiki !
Vierailija kirjoitti:
Täälläpäin ei ole tapana virpoa. Se saakelin rasittava nuusipukinpäivä täällä on tammikuussa.
Mitä silloin tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Joten virpomisella ei ole mitään tekemistä perinteen kanssa, jos sen merkitys ja aika voidaan muuttaa. Ja sit vastustetaan tiukasti halloweenia tai tstävänpäivää, kun ne tänne tuotuja. Niinhän ne on kaiki !
Kuinka niin? Halloweenin ovat kaupat tuoneet, vähän niinkuin äitien- ja isänpäivän. Mainosten kautta niillä lisätään myyntiä.
Virpominen ja trullit on oikeita elävästi ja paikallisten muokkaamana kehittyviä perinteitä. Samalla tavalla kuin nykyään voi sanoa mm. äitienpäivästä, jossa on eri perheiden itsekin tuomia elementtejä.
Halloween ei ainakaan vielä ole muodostunut suomalaiseksi perinteeksi, koska siinä ei ole juurikaan mitään suomalaista. Myytävä rihkama tehdään ylikansallisesti ja kaikki tapahtumatkin on aikalailla sellaisia, mitä on vuosikymmeniä ollut muualla. Ei ole suomalaisia halloween tarinoita, loruja tai perinteitä. Kiva juhla se voi silti olla, suomalaista perinnettä en tunnista siinä.
Halloween on trullaamista, ihan sama asia. Ihan hyvin voisi sen muuttaa lankalauantaista pyhäinpäivän aattoon. Sehän on samaa pahojen henkien juhlaa. Erotettaiin siitä siunaus ja hyvän sadon toivotus.. Se coitaisiin oikeastaan yhdistää laskiaiseen, koska sekin pohjaa sato- onneen.
Vierailija kirjoitti:
Halloween on trullaamista, ihan sama asia. Ihan hyvin voisi sen muuttaa lankalauantaista pyhäinpäivän aattoon. Sehän on samaa pahojen henkien juhlaa. Erotettaiin siitä siunaus ja hyvän sadon toivotus.. Se coitaisiin oikeastaan yhdistää laskiaiseen, koska sekin pohjaa sato- onneen.
Eiköhän täällä edelleen polteta pääsiäiskokot ja virvota kuten nyt on vuosikymmenet tehty, vaikka sinä päättäisit muuta. Ne on yhteisöllisiä perinteikkäitä tapahtumia, jotka kuuluu totuttuun elämänrytmiin. Miksi ilon hetkiä pitäisi poistaa?
Minusta syksyynkin sopii jotain iloista ja yhteistä, mutta ainakaan vielä on vaikea ajatella Halloweenin olevan eri sukupolvet yhdistävää perinnettä.
Hyvähän siellä on kierrellä lankalauantaina, kun jengi pysyy himassa. Toista se on täällä pk-seudulla, josta väki lähtee pyhiksi maalle, mummolaan, mökille, ties minne. Saisi virpojat kilkutella ovikelloja turhaan.