Kuinka usein pyyhitte pölyt, millä/miten?
Tässä keväisessä aamuauringossa, joka toki on aivan ihana, mutta tuo esille ikävästi myös asunnon pölyisyyden, aloin miettimään että millä te pyyhitte pölyt ja kuinka usein?
Välillä tuntuu että perus mikrokuituliinalla ei vain "jaksaisi", mutta johtuneeko sitten vain huonosta liinasta, en tiedä.
Nyt kuitenkin haen vinkkejä sekä pölyjen pyyhintään että pölymäärän minimointiin, paljastakaa kikkanne :)
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä, että miksi juuri mikroluituliinalla et jaksa. No mutta, mä pyyhin kostealla mikroluituliinalla tai tavallisella kostealla rätillä. Suihkutan yleensä vähän tolua pinnoille ja pyyhin ja huuhtelen liinaa juoksevan veden alla. Pyyhin kun on pölyistä.
Niin siis mulla on varmasti huono liina, tuntuu etten jaksa siirrellä ja pyöritellä sitä pölyä pitlin pintoja, tuntuu ettei tartu siihen liinaan, niin kuin ilmeisesti kuuluisi?
Kiitos vastauksesta :)
Ap
Mikrokuituliinoja saa edullisesti Lidlistä. Osta uusia. Itse pyyhin kuivalla liinalla pölyt ja tahrat kostealla. Pölyä tulee selvästi vähemmän jos kuivaa pyykin kuivurissa. Meillä on myös käytössä ilmanpuhdistimia, jotka keräävät hienojakoista pölyä. Pyyhin pölyjä laiskasti, parin kuukauden välein.
Kerran viikossa, tarpeen mukaan kostealla tai kuivalla mikrokuituliinalla.
Kevätaurinko on armoton. Kesää ja auringon paistamista korkealta odotellessa.
Puuvillaisella liinalla ja yleispuhdistus-suihkeella. Mikrokuituliina siirtelee pölyt ees taas, mutta ei tartu liinaan. Pyyhin kahden viikoin välein, kun teen isomman siivouksen, eli ei ehdi pölyä juurikaan edes syntyä.
En aikaisemmin tajunnut, että mikrokuituliinaa voi käyttää myös kuivana. Jos on varsinaisia tahroja, niin kostutan lopuksi liinaa ja pyyhkäisen ne kohdat. Sama idea siis kuin lattioissa. Ensin poistetaan pölyt ja sitten vasta mopataan.
Lampaanvillaisella pölyhuiskalla otan pölyt kirjahyllystä ja tv-ruudusta.
Sellanen pölyhuisku, taimikäliesenyt on. Siihen tarttuu pöly ja sit humsautan pölyt ulos ikkunasta.
Kostealla mikrokuituliinalla vähintään kerran viikossa.
Imuroin monta kertaakin viikossa, mutta pölyjä pyyhin kostealla rätillä vain huomatessani pölyä jonkun huonekalun päällä ;-) Olen likinäköinen, eli en kovin usein... LOL. Nyt valon lisäännyttyä alkaa pinnat näyttää pölyisiltä, joten keväällä perusteellisesti ja samalla siis ikkunanpesu.
Mulla on sellaisia magic duster vai mikä lienee minipölyhuiskia. Niihin tarttuu hyvin, mikroluituliinasta en tykkää kosteana enkä kuivana. Pölynimuri on mukana menossa, sillä otan ensin ja lopuksi minihuiskalla
Vierailija kirjoitti:
Sellanen pölyhuisku, taimikäliesenyt on. Siihen tarttuu pöly ja sit humsautan pölyt ulos ikkunasta.
Miksi nuoli alas? Mun mielestä tosi kätevä, ihan huippu suorastaan.
Tarpeen mukaan yleensä imuroinnin jälkeen. Pienellä kuituhuiskulla pöydät, koristeet ym. Isolla nailonhuiskulla listat, ovenpäälliset, lamput ja sellaiset, mihin imurilla ei pääse. Nihkeällä mikroliinalla kohdat, mihin tulee sormenjälkiä. Joskus käyn isolla huiskulla läpi kodin kaikki ovet. Kerta vuoteen maalatut seinät nihkeällä levymopilla.
Nyt en ymmärrä, että miksi juuri mikroluituliinalla et jaksa. No mutta, mä pyyhin kostealla mikroluituliinalla tai tavallisella kostealla rätillä. Suihkutan yleensä vähän tolua pinnoille ja pyyhin ja huuhtelen liinaa juoksevan veden alla. Pyyhin kun on pölyistä.