Kaikki 70-luvuilla syntyneet, millaista oli olla baarissa/yökerhoissa 90-luvulla?
Kysyn vaan siksi, koska kiinnostaa. Synnyin v. 90 ja huomenna on vapaapäivä ja tissuttelen kotona kuunnellen 90-luvun parhaita biisejä :) Soiko nämä kaikki All that she wants, Captain Jack tms. ysärihitit joka puolella?
Kommentit (354)
kaffepulla kirjoitti:
Nykyajan nuoriso ei ymmärrä enää metallin päälle, ne kuuntelee jotain kamalaa perseenpyöritysmusaa ja räppiä ja mitä näitä nyt on... Itse pukeuden edelleen mustiin (tosin ne leveälahkeiset housut on vaihtuneet jakkupukuun -mutta mustissa mennään!)
Ihania ysärimuistoja tulee mieleen bändeistä Faith No More, Pearl Jam, Alice in Chains, Offspring... ja Nirvana tietysti. Nämä oli sitä grunge-osastoa.
Sitten metalliscenessä kovia juttuja oli Metallica, Megadeath, Anthrax, Deicide, Pantera...
Ja sitten rankemmat bläk- ja death -bändit, joihin itse hurahdin. Eli norskibläkkiä kuunneltiin ja brittiläistä grindia. Eikä mun maku ole edes olennaisesti muuttunut niistä ajoista.
Suunnilleen asuin Bronxissa, kaikki pitkäletit vietti siellä aikaansa, jopa viikolla. Tunnustaako kukaan muu kuuluneensa vakiokalustoon?
Minulla tuli käytyä Bronxissa. Ysärillä ei kuitenkaan pukeutumisesta enää tunnistanut musiikkimakuani, levykokoelmasta, joka on täydentynyt kyllä edelleen. Metallicasta oli silloin alkuaikojen sinkutkin vinyylinä, kiinnostuin siitä jo ennen kuin Master oli julkaistu. Deicide ja Panthera ei koskaan iskenyt, enkä vieläkään ole keksinyt mikä niissä bändeissä olisi se juttu. Sen sijaan Grunge alkoi kiinnostaa ysärillä, vaikka thrash metal oli ehkä silloinkin minun juttuni.
Liikuin laajemman kaveriporukkani mukana pääsääntöisesti, joista osalla musiikkimaku oli erilainen, joten pääsääntöisesti minäkin liikuin muualla. FD Camel oli meidän myöhempi kompromissipaikka, jossa soitettiin melko monipuolista musiikkia ennen kuin se muuttui pelkäksi ruokapaikaksi. Alkuvuosina 18 täytettyämme oli tyydyttävä Alibiin, kun pojat ei päässeet muualle sisään korkeampien ikärajojen takia. Muistaakseni jo 19 vuotiaana alettiin pääsemään KY:lle ja muihin paikkoihin, siellä taisi tiistaisin olla Hard Rock ilta. Ja se aloitettiin Bier Academissa jossa oli 21-22 Happy Hour. Tavastialla tuli käytyä musiikista riippuen. Zetorissa, Cantina Westissä ja sen tapaisissakin tuli käytyä. Monet muutkin täällä mainitut paikat on tullut koluttua ennen ysärin puoliväliä, mutta en voi sanoa, että niissä olisin ollut useampaa kertaa.
Yllättää, kuinka moni keskustelija täällä on silloin ollut kiinnostunut hard rockista, kun ajattelee kuinka vähän sitä soitettiin ysärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän offtopic, mutta silloin ihmiset käyttivät oikeasti puhelinkoppeja. Eli ei ollut kännykkää ja jos piti soittaa jonkun lankapuhelimeen, mentiin puhelinkoppiin asioimaan. Niissä puhelinkopeissa oli yleensä myös puhelinluettelo. Lisäksi ne kolikoilla toimivat puhelinkopit monesti hajotettiin ja niistä joku otti hilut talteensa. Oli myös erilaisia puhelinkortteja.
Ja ne puhelinkopit toimi pitkään ilmaiseksikin, kun osasi naputtaa numerot sillä katkaisijalla. Pystyi sanomaan viiden tai kymmenen sekunnin aikana mitä asiaa oli. Kunnes äänitaajuuspuhelimien myötä piti käyttää taksitolppien puhelimia (joista puuttui numeron valitsimet).
Jotkut kaverit kräkkäsi niitä puhelinkortteja, joilla sai loputtomat puheluajat. Itse en lähtenyt enää sellaista huijausta tekemään, kun se olisi mennyt oikeaksi petokseksi ja hankin taskuliittymän, eli teleltä numerosarja, jolla pystyi soittamaan omalle puhelinlaskulle omalla tunnuksella ja nelinumeroisella salasanalla.
Vierailija kirjoitti:
oisko tossa ysärin baarit aika pitkälti kiteytettynä :D
Tanssimuuvit oli niin tärkeitä, ettei pienet kaksoileuat haitanneet menoa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No soihan ne. Prodigy oli kova juttu.
Youre no good to me i dont need nobody, dont need no one, thats no good for me
Olihan se joo, kova juttu!
... Täytyy sanoa että nykyäajan nuoret tanssivat paremmin, seksikkämmin. Me lähinnä hypimme, tehtiin käsiliikkeitä..JA PASKAT! SILLOIN LIIKUTTIIN NOPIAAN! JA MYÖS JALAT! ERITYISESTI JALAT!
Niin, ekstaasipäissäänhän sitä tekee mieli liikkua musiikin tahtiin :D. Tässä mallia samalta aikakaudelta: www.youtube.com/watch?v=C8G8cdbPmp8
Ykskään noista ei kyllä ole vesilinjalla.. näistä reiveistä ja muista tuli mieleen, kuinka normaali alkon myyjät ja pubit ym ravintelit olivat harmissaan kun nuorisoa ei enää kiinnostanut tulla maksamaan viinasta ja livekeikoista, kaikki osti vain vesipulloja, karkkia ja lähti laittomiin reiveihin (briteissä). Eihän se nyt voi olla oikein..!
Moni musiikkivideokin on varsin hähmäinen tuolta ajalta. Mikä se yksi oli, ebeneezer good tms?
https://youtu.be/HKWjxHSIj08 Chicanen Saltwater, tykkäsin tästä NIIN että löytyy yhä spotifystani.. ja videosta myös
https://youtu.be/P8JEm4d6Wu4 Insomnia - laadukasta ysäriä
Vierailija kirjoitti:
"ES is good" KLF Robert Mileshttps://youtu.be/HKWjxHSIj08 Chicanen Saltwater, tykkäsin tästä NIIN että löytyy yhä spotifystani.. ja videosta myös
https://youtu.be/P8JEm4d6Wu4 Insomnia - laadukasta ysäriä
Oon syntynyt vuonna 93' ja tuo Chicane - Saltwater on mulla edelleen puhelimessa playlistilla. Helvetin hieno biisi. Löysin kun tuo on laitettu Youtubessa tosi moniin jalkapalloilijoista tehtyihin videoihin.
Vierailija kirjoitti:
Yllättää, kuinka moni keskustelija täällä on silloin ollut kiinnostunut hard rockista, kun ajattelee kuinka vähän sitä soitettiin ysärillä.
Kiitos muisteloistasi, olipa kiva lukea! Cantina Westissä kävin minäkin joskus, samoin Mexitalissa ja varsinkin pikku-Mexitalissa keskuskadulla jossa kävi pitkätukkia, ja sitten Bronxin löydettyäni en juuri muualla käynytkään. Tavastialla bändejä katsomassa tietysti, ja sen jälkeen kaikki ryysi hirveellä vauhdilla "isoon äksään".
Bronxin lopetettua käytiin "Massessa" eli Maetron rock-puolella. Samoin Baker'sin alakerta eli Rick's oli kantapaikka, mutta se taisi olla jo 2000-luvun alkua. Bronx lakkautettiin muistaakseni -97 tai -98, en nyt ihan tarkkaan muista. Kyllä harmitti, se oli niin kiva baari!
Ja tuosta sen aikaisesta musamausta, että mulla on sellainen muistikuva että silloin kuunneltiin metallia /rockia paljon enemmän kuin nykyään! Metallica oli ihan mainstreamia jota kuunteli jopa sellaiset, jotka eivät muuten kuunnelleet mitään rankempaa. Nothing Else Matters soi joka paikassa... suurin osa mun kavereista kuunteli metallia /rockia /jotain indie-taidemusaa, joten en silloin edes tuntenut olevani mitenkään "erilainen nuori". Musta tuntuu, että metalli on nykyään paljon enemmän ug kuin silloin.
Onpa hauska ketju.. Oi nuoruus :) Meno oli mielestäni jotenkin hieman viattomampaa silloin, ei tarvinnut älyttömästi tälläytyä kun lähti baariin, ei ainakaan niihin, joissa itse pääasiassa kävin. Prunni oli ykkönen, sieltä myös tarttui mukaan mieheni :) käytiin myös reiveissä, joskus kynällä, häppärissä jne muistaako muut vielä kamalan ale pubin? Ja mikä olikaan se Keravalla? Sijainnut juhlimiskolossi? Kauheasti rummutettiin, muttei elänyt pitkään. Kerran kävin, paikka jäi mieleen, nimi ei.. Voi vanhuus.. ;)
Musiikkia Ace of base, klf, nirvana, neljä ruusua, Samuli edelmann, kolmas nainen, don huonot, Mikko Kuustonen, sting, haddaway, Jamiroquai, ressun slovarit, Eppu normaali (silloinkin), Natalie impruglia... Noin niinkuin muutaman alkuun mainitakseni :D. Kappaleet ei kuluneet niin nopeasti loppuun, kuin nykyisin, joten sanat oppi hyvin ;)
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä oli hittipaikkoina Ostarin Helmi jossa oli joku paikallinen kuuluisuus pokena. En nyt millään saa päähäni nimeä mutta oli huipputyyppi, moni tuli baarijonoon vaan poken takia :). Eikä siis ollut mikään bonjovitukkainen panojamppa vaan vanhempi mies jolla oli rempseä tyyli valita ketkä pääsi sisälle ja ketkä ei.
Sieltä sitten muutaman sivuluisudrinkin jälkeen joko Raatikellarille tai Cumuluksen Night Lifeen jotka oli tappiin asti auki. Ja mä muistan jostain syystä että musana oli paaaaljon suomipoppia?! Popedaa, eppuja, juicea, neljää ruusua, don huonoja.....riidankylväjä räjäytti aina tanssilattian.
Vaatetuksena aina levikset, valkoiset pitsitolppanilkkurit!!!! ja paitapusero/farkkupaita ja pikkureppu tai virkattu pikkukäsilaukku. Otsatukassa oli lakkakyllästetty heitto ja laukussa pikkuaski valkoista marlboroa.
Mun eka yökerhokäynti taisi olla just Ostarin Helmessä. En tiedä poken oikeeta nimeä, mutta me sanottiin sitä Mursuksi. Pitkä ja voimakas ukko (entinen nyrkkeilijä?), joka pisti nuorison kuriin. Monesti jäi joku kaveriporukasta ulos, jos sanoi jotain tyhmää tai oli liian kännissä.
Olikohan samaan aikaan naapurin Torikeskuksessa Americanos ja Domino?
Oli kyllä hirveetä aikaa...Kaikkialla tupakansavua, ihmisillä järkyttävät vaatteet (mulla oli Leviksen 501:t, flanellipaita tai irtotakki sekä jalassa tennissukat + ruskeat kävelykengät, hävettää VIELÄKIN), juotiin pelkkää kaljaa ja lonkkua. Karhua sai kaupasta litran pulloissa silloin. Siitä vedettiin pohjat ennen baariin siirtymistä. Onneksi ei ollut kännykkäkameroita tallentamassa sitä sekoilua!
Jamiroquai. Todella tyylikkäitä videoita ja jätkä paasasi ekologisuudesta ja ympäristöstä jne jne tosi kiihkolla. Musiikkivideoilla oli turkishattu päässä ja ajoi ferrareilla. Olikin rikkaan perheen rikas poika ja kuulemma voi olla ekologinen vaikka tykkää hienoista autoista. Jeezus.
Massive attack on hyvä edelleen...
Ei ysäriä. .mutta 2000v. sai kaljaa kolme sikspäkkiä sadalla markalla:) oli pohjat alaikäisenä:)
Vierailija kirjoitti:
Ei ysäriä. .mutta 2000v. sai kaljaa kolme sikspäkkiä sadalla markalla:) oli pohjat alaikäisenä:)
Muistelen, että pullo olutta oli ysärin alkupuolella kuuden markan tuntumassa. Isompi määrä kaljaa ostettiin silloin 20-30 pullon muovikorissa. Korillisen hinta oli pantin kanssa alle sadanviidenkympin. Korillakin oli pantti. Sille korille oli monenlaista käyttötarvetta, mm. toimi oikein hyvänä istuimena ja mökillä kaljat sai laiturilta kätevästi jäähtymään, kun laski köyden varassa järveen. Eipä ole tullut katsottua onko niitä koreja edelleen...
Haddaway - what is love baby don't Hurt me no More
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ollut kännykkäkameroita tallentamassa sitä sekoilua!
Älä kuule muuta sano.
Varsinkin 90-luvun loppua kohden kun me löydettiin ne glitterit sun muut, näytettiin kyllä niin kamalalta ettei mitään rajaa. Pitkä musta tukka auki (keskipääjakauksella tietysti) ja siinä jotain kimallelakkaa niin että se oli ihan koppurana. Jotkut rokkarit oikein tupeerasivat sitä pitkää tukkaansa, itsekin käytin joskus jotain kamalia hiuslisäkkeitä ja otsahuiveja... Ne hiuslisäkkeet oli muuten tosi kuumaa kamaa silloin, muistan että jengi kävi ostamassa niitä Eestistä, Mustanmäen torilta.
Meikkiä ihan järkyttäviä määriä, kasvot pakkeloitu ihan valkoiseksi puuterilla ja meikkivoiteella, meikki oli pääosin ruskeavoittoinen. Erityisesti silmiä korostettiin tummilla kajaleilla. Huulet rajattiin luonnollista paksumman näköisiksi ja huulipunat oli jotain metallinhohtoisia, tummia sävyjä. Erityisesti on jääneet mieleen ns. kestopunat jotka oli uusinta uutta silloin, ja ne metallisävyt. Kynsilakoissakin piti olla metallisävyjä, pronssia, kuparia, viininpunaista...
Ja ne kulmakarvat, aargh! Nehän nypittiin ihan ohuiksi ajan tapaan ja vielä kynällä piirrettiin oikein viimamaisiksi ja tummiksi. Näytin niin hirveältä goottihorolta ettei mitään rajaa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Röökinhaju vaatteissa. Makulonkerot (appelsiini, omena). Linda-siideri. Iso olut 18mk (keskiviikkoisin 10mk koko illan). Ysärin loppupuolella miehillä geelillä eteenpäin laitettu tukka ja otsassa lippa/hyppyri. Hitaiden tanssiminen ja se katkera olo kun et itse saanut ketään nojailemaan.
Kyllä, kympin stobe. Tulee ihan kyynel silmäkulmaan kun vertaa nyky hintoihin 6+€. Löytyy muuten Linda siideripullo kaapista, pullo valmistettu 73 :). Hitaat ja NoDoubtin Don't Speak. Buutsit ja bleiseri oli kova juttu ainakin itellä.
Itse kävin baareissa 90 - luvun lopulla. Silloin oli kyllä tekno-rave-kulttuuri ainakin itsellä lähellä sydäntä, ja pukeutumistyyli sen mukainen. Pitkät hopeanvaaleat hiukset saparoilla, satiiniminihameet tai pvc muovi, pitkät korokepohjasaappaat, napapaita jollain tekstillä. Tai satiini/pvc housut. Näytin aikuisviihdetähdeltä :) Helsingissä oli paljon laittomia ravebileitä, joista juostiin ulos kun poliisi tuli, niistä jaettiin tieto flaijereina kun ei ollut facebookkia.
Vierailija kirjoitti:
Onpa hauska ketju.. Oi nuoruus :) Meno oli mielestäni jotenkin hieman viattomampaa silloin, ei tarvinnut älyttömästi tälläytyä kun lähti baariin, ei ainakaan niihin, joissa itse pääasiassa kävin. Prunni oli ykkönen, sieltä myös tarttui mukaan mieheni :) käytiin myös reiveissä, joskus kynällä, häppärissä jne muistaako muut vielä kamalan ale pubin? Ja mikä olikaan se Keravalla? Sijainnut juhlimiskolossi? Kauheasti rummutettiin, muttei elänyt pitkään. Kerran kävin, paikka jäi mieleen, nimi ei.. Voi vanhuus.. ;)
Musiikkia Ace of base, klf, nirvana, neljä ruusua, Samuli edelmann, kolmas nainen, don huonot, Mikko Kuustonen, sting, haddaway, Jamiroquai, ressun slovarit, Eppu normaali (silloinkin), Natalie impruglia... Noin niinkuin muutaman alkuun mainitakseni :D. Kappaleet ei kuluneet niin nopeasti loppuun, kuin nykyisin, joten sanat oppi hyvin ;)
Ale pubin vessat oli ihan järkyttävässä kunnossa miesten puolella,oksennettu,paskannettu ja kustu ympäriinsä,joskus kusin itsekin sinne lattialle kun lainehti muutenkin.
90-luvulla ei ssaanut tanssia ravintoloissa kirkollisina pyhinä! :D Muista vieläkin sen pettymyksen, kun samassa työpaikassa ollut nuori mies pyysi treffeille ja olin jo mielessäni nähnyt meidät toistemme nahoissa kiinni hitaita vetämässä, mutta Stadissa sijaitseva menomesta oli kuin autiotalo ja baarimikko kertoi, että laki kieltää tanssimisen pääsiäisenä. En meinannut uskoa, mutta uskottava se oli kun koko illan sillä yritimme keksiä puhuttavaa hiljaisessa raflassa ja dj-koppi oli tyhjä. Huvikielto poistettiin sitten laista kokonaan vasta 90-luvun jälkeen.
Ihan 90-luvun alussa, varmaan tarkalleen 1990 Raptorin Oi beibe oli ykköshittinä. Olin kavereiden kanssa käymässä Joensuussa ja hämmästys oli suuri, kun jonkun hotellin, oisko ollut Sokos tai Cumulus, yökerhossa/discossa ei saanut soittaa ollenkaan kotimaista musiikkia. Lennettiin pihalle, kun alettiin porukalla laulamaan kovaan ääneen musiikin päälle, että..
Tahtoisin olla sun kanssasi sillai,
Tiedäthän kyllä, itsekkin millai.
Tahtoisin sua niin koskettaa vaan,
Entä jos faijasi tietää saa?
Vähän offtopic, mutta silloin ihmiset käyttivät oikeasti puhelinkoppeja. Eli ei ollut kännykkää ja jos piti soittaa jonkun lankapuhelimeen, mentiin puhelinkoppiin asioimaan. Niissä puhelinkopeissa oli yleensä myös puhelinluettelo. Lisäksi ne kolikoilla toimivat puhelinkopit monesti hajotettiin ja niistä joku otti hilut talteensa. Oli myös erilaisia puhelinkortteja.