Järkyttävät ilmavaivat - en jaksa enää elää näin!
Olen koko ikäni kärsinyt kauheista ilmavaivoista. Koulunkäyntini ja sosiaalinen elämäni kärsi teini-iässä asiasta valtavasti, ja nyt työelämässä asia on pahentunut jos jotain. Minulla on todettu ärtyvän suolen oireyhtymä, koska mitään muuta selittävää tekijää ei löydy.
Vaiva ilmenee aina syömisen jälkeen. Käytännössä saan siis lounaaseen saakka olla rauhassa. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä syön tai kuinka paljon; n. puolen tunnin kuluttua alkaa vatsassa kiertää, ja hetken päästä alkaa kurista ja kurnia. Kurina on se kaikkein ikävin asia. Se on nimittäin todella äänekästä. Ja jos vaiva yltyy oikein pahaksi, alkaa ilma kiertää suolistossa "takaisin päin", se vasta kivalta kuulostaakin.
Esim. työpäivän aikana minun on aivan pakko päästä jossain vaiheessa omiin oloihini vähintään puoleksi tunniksi, että voin yrittää saada ilmaa ulos. Joskus onnistuu helposti, joskus ei millään. Kiertää vaan, mutta ei tule ulos. Jos en pysty helpottamaan oloani missään vaiheessa, tulee joidenkin tuntien sisällä mahdoton tilanne: ilmaa on vatsassa niin paljon, että en kerta kaikkiaan pysty pidättämään. Silloin vessaan on yksinkertaisesti pakko päästä. Jos tilanne pääsee näin pahaksi, aiheutuu siitä minulle jo merkittävää kipuakin. Ja ilmaa tulee sitten ulos aivan valtavasti.
Pyydän anteeksi liiankin tarkkaa kuvausta vaivastani. Jotenkin tuntui silti hyvältä kirjoittaa tämä kaikki. Lääkäreille olen toki samaa joutunut usein selostamaan, mutta se on vain todella nöyryyttävää, eikä ole johtanut mihinkään apuun. Mistään ilmavaivalääkkeistä, imodiumeista tms. ei myöskään ole mitään apua.
Sosiaalisessa elämässä ja töissä tämä vaiva määrittää kaikkea mitä teen. Esim. ystävien tai sukulaisten kanssa en käy ravintoloissa tai juuri muillakaan päivällisillä, seuraukset ovat niin ikävät. Ei tule kuuloonkaan, että kävisin syömässä ja sen jälkeen osallistuisin jonkinlaiseen illanviettoon. Vatsa alkaa oireilla niin kovasti.
Uteliaisuudesta haluaisin tietää, jos joku on saanut avun vastaaviin ongelmiin. Uskon valitettavasti kuitenkin kokeilleeni kaikkea.
Kommentit (58)
Et ole ainut. Täällä toinen vatsa/suoliongelmainen. Ärtynyttä suolta epäilen itsekin, mutta en viitsi lähteä lääkärille kuvailemaan noloja vaivojani - tiedä vaikka pistävät johonkin kammottavaan tähystykseen. Mulla mahassa ilmaa on aina, ja sitä on aina tulossa ulos. Ei pelkästään ruoan jälkeen. Ruokailun jälkeen yleensä pahenee, minullakin vatsa turpoaa aivan järkyttävän kokoiseksi. Housut tuntuu todella ikäviltä, maha tuntuu ikävältä. Olo on paha. Myös kakkosella käynti on ongelmaista - suoleni on 100% epäsäännöllinen.
Elämää ei voi töiden takia mitenkään saada semmoiseksi, joka sopisi tälle nirppanokkamahalle. Välillä ummettaa, välillä tuntuu jopa 2 päivää, että kohta tarttis käydä isommalla, ilmaa puskee jne. Mutta sitä ei vaan tule, se on jotenkin ns. liian kaukana. Joskus (onneksi aika harvoin koska välttelen tälläistä) jos on käynyt syömässä, ja syö vähän liikaa, saattaa maha vetää pultit ja sitten tavaraa olis tulossa paineella. Ja vessaan olis päästävä tällä punaisella minuutilla.
Aivan järkyttävää elää tän mahan kanssa, jos vain haluaisi normaalin elämän, syödä ihan normi ruokia ilman "raskausvatsaa" ja ilmavaivoja.
Minulla sama, mutta lievempänä. Jonka lisäksi ruuan jälkeen usein ripuli. Minulla on hieman auttanut piimän juominen, johon lisätty maitohappo bakteereja. Ei vienyt kokonaan mahakipuja ja ilmavaivoja pois mutta ripuliin auttoi. Lisäksi itsellä sipuli ja einesruuat aiheuttavat pahempaa oloa. Mutta suosittelen piimää jos se auttais edes vähän.
Auttaisiko jos muuten kaikki ruoka tuottaa tuskaa niin blenderillä alat tekemään smoothie juomia? Itse pääsen "helpommalla" kun jätin leivän pois. Meni monta viikkoa kun huomasin että se auttoi, viljat kaikki pois. Niin ja maito myös. Itsellä on ollut pian 19-vuotta ongelmia vatsan kanssa ja noihin vuosiin mahtuu TODELLA paljon noloja tilanteita! Siis PALJON! :(
Toivottavasti saat pian jostain apua. Sillä ymmärrän täysin mitä tunnet!
Sanot, että olet kokeillut kaikkea, kun sulta kysyttiin maitohappobakteereista. En usko, että olet niitä kaikkia kokeillut, koska niitä ei kaikkia ensinnäkään myydä kaupoissa, ja myynnissäkin olevia voi joutua etsimällä etsimään. Niitähän on varmaan satoja eri lajeja kaupankin. Kysehän ei ole siitä, että sun pitäisi saada ihan vain jotain "maitohappobakteeria", vaan tiettyä bakteeria. Oikea kanta, koska saman lajin bakteeri saattaa joko olla turha tai hyödyllinen, riippuen siitä löytyykö siltä tarvittavat geenit/alleelit vaiko ei.
Tässä tutkimuksessa "L. plantarum 299v" helpotti IBS:n oikeita 78,1 % koehenkilöistä (placeboryhmässä vain 8,1 %):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3419998
Itse arvelen, että joillakin ei auttanut sen takia, että eivät syöneet oikeanlaisia kuituja tarpeeksi, joita L. plantarum tarvitsee elääkseen ja toimiakseen. Frukto-oligosakkaridit (FOS) ja inuliini ovat nopeasti vilkaistuna L. plantarumille sopivaa ruokaa (iHerbistä katsoisin itse pidemmän päälle, mutta eiköhän näitä löydy ruokakaupoista ja apteekeista ja luontaistuotekaupoista). Aloittaisin pienellä annostuksella ja sun kohdalla varsinkin voi olla ongelmana huonojen bakteerien lisääntyminen.
Suolistobakteereilla on myös tapana tarvita muita lajeja ympärilleen, jotka esimerkiksi muokkaavat pH:n sopivaksi elämiselleen tai tuottavat tarpeellisia ruoka-aineita tai vitamiineja.
Itse ehkä yrittäisin pari viikkoa syödä pelkästään probiootteja (plantarumin lisäksi vino pino muitakin, esim. yhteensä 20 erilaista, jos joku niistä muista on oleellinen plantarumin selviämiselle) ja vasta hiljalleen lisäisin kuitujen määriä. Omenat ja banaanit ovat hyviä tähän tarkoitukseen, jos ei halua leikkiä purkeilla.
Ainakin vehnä pois, piimät ja ab-jugurtit on sen sijaan hyviä, makeutusaineet pois, purkat karkit limsat. Ruokailu säännölliseksi, lisää liikuntaa. Piparminttu- ja kamomillateet rauhoittavat vatsaa, samoin Molkosan. Ei tapahdu hetkessä, vaan pikkuhiljaa.
Toisin kuin edellä (45) sanottiin, omenat ja banaanit eivät tee vatsalle hyvää, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vehnä pois, piimät ja ab-jugurtit on sen sijaan hyviä, makeutusaineet pois, purkat karkit limsat. Ruokailu säännölliseksi, lisää liikuntaa. Piparminttu- ja kamomillateet rauhoittavat vatsaa, samoin Molkosan. Ei tapahdu hetkessä, vaan pikkuhiljaa.
Toisin kuin edellä (45) sanottiin, omenat ja banaanit eivät tee vatsalle hyvää, päinvastoin.
Ne eivät varmaan tee hyvää, jos suoliston bakteeristo on päälaellaan ja ne huonot bakteerit saavat ruokansa noista. Senpä takia pitääkin ensin aloittaa probiooteilla.
Mitä mä nopeasti olen katsellut noita ruokia, jotka IBS kärsijöillä on ongelmana, niin ne ovat pitkälti niitä samoja ruokia, joilla ruokitaan myös hyviä bakteereita ja saadaan terveysongelmia korjattua.
Enpä tiedä pitäiskö ensin nirhata suolistofloora antibiooteilla ja sitten korjata probiooteilla, vai riittäisikö pelkät probiootit.
Tämä tutkimus kannattaa lukaista läpi: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2886445/
.
Ylenmääräinen kahvi aamulla: sen jälkeen vatsa toimii. Täytyy vain toimia siinä rytmissä, ettei ole missään palaverissa samaan aikaan.
Mulla oli monia viikkoja ihan järjettömästi ilmaa vatsassa juurikin syömisen jälkeen. Ilma liikkui ja vatsa murisi, ilma kiersi suolen ja vatsan välillä aiheuttaen kipua, välillä tuntui ihan potkuilta. Muitakin vatsavaivoja oli. Ostin apteekista redugas lääkettä, auttoi ilman tuloa ulos ja räjäytti ilmakuplat vatsassa (tuntui muuten aika huvittavalta). Söin 4 tablettia päivässä ja pikkuhiljaa vaivat meni ohi. En tosin tiedä auttaako sun tilanteessa, mutta kannattaa kokeilla kun ei ole kovin kallistakaan
Jätä sipuli pois. Esimerkiksi perinteiset lihapullat ovat pierupullia.
Suoli putäisi saada tyhjäksi säännöllisesti. Jos tupakka ei olisi myrkkyä, suosittelisin sitä. Aamulla kahvi ja tupakka ilman aamupalaa laittaisi mahan toimimaan.
Älä syö päivällä mitään työpaikka- tai ravintolalounaita. Liian tuhtia ruokaa, ja arominvahventeita ja sipulia niissä on kuitenkin.
Itselleni valkosipuli on myös pahasta, jos syön sitä, nukunkin huonosti, kiska yöllä pierettää.
Itse söin illalla valkosipulipatonkia, nyt suhauttelen kamalan hajuisia pieruja. Nyt pudän paastoa iltapäivään, että suoli alkaa tyhjentyä, sitten on syötävä mausteetonta ruokaa. Ehkä huomenna on parempi olo.
Itselläni on varmasn myös ärtynyt paksusuoli. Olen aika usein ripulilla. Siis: sipuli pierettää.
kaffepulla kirjoitti:
Ap, onko sinulle kokeiltu SSRI-ryhmän mielialalääkettä pienenä annoksena? Joidenkin lääkäreiden mukaan se auttaa, vaikka mekanismia ei täysin tunneta.
Komppaan tätä. Itse kärsin myös montavuotta ärtyvän suolen oireyhtymästä, joka oli aivan suoraa seurausta jatkuvasta stressaamisesta. Stressasin ihan alitajuntaisesti, ja pää kävi ylikierroksilla, joka vaikutti myös vatsan toimintaan. Minulla oli myös pitkään jatkunutta masennusta tämän asian takia. Nykyään syön päivittäin pienellä annostuksella Escitalopramia, joka on helpottanut paljon tähän vatsan tilanteeseen. Oireet eivät kokonaan ole hävinneet, mutta helpottaneet paljon. Myös kuukautisiin lääkitys on vaikuttanut. Eivät ole enää niin runsaat eivätkä niin kipeät. Ihmisen kokonaisvaltaisella hyvinvoinnilla on vaikutus kaikkeen. :)
Koittakaa bioresonanssihoitoa. Saatatte yllättyä.
Precosa voi rauhoittaa ärtyvän suolen. Cuplaton aina ennen ruokailua. Hankaliin ripulijaksoihin Imodium pienellä annoksella, esim puolikas kerran päivässä pahinta kramppailua rauhoittamaan. FODMAP-dieetti.
Vierailija kirjoitti:
Jos tupakka ei olisi myrkkyä, suosittelisin sitä.
Tupakointi tosiaan vaikuttaa suolisto-ongelmiin ja suoliston mikrobistoon [ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3597605 ]. Useimmiten negatiivisesti (joskin UC:hen positiivisesti) [ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17120402 ]. Itse en tupakkaa käyttäisi, koska se vähentää aktinobakteerien määrää suolistossa (jotka ovat yhteydessä alempaan kuolleisuuteen) ja lisää proteobakteerien määrää (jotka ovat yhteydessä suurempaan kuolleisuuteen). Tupakassa on valmistusprosessista johtuen erittäin paljon eläviä ja kuolleita bakteereita ja näiden tuottamia endotoksiineja [ http://journal.publications.chestnet.org/article.aspx?articleid=1076976 ].
Vierailija kirjoitti:
Sanot, että olet kokeillut kaikkea, kun sulta kysyttiin maitohappobakteereista. En usko, että olet niitä kaikkia kokeillut, koska niitä ei kaikkia ensinnäkään myydä kaupoissa, ja myynnissäkin olevia voi joutua etsimällä etsimään. Niitähän on varmaan satoja eri lajeja kaupankin. Kysehän ei ole siitä, että sun pitäisi saada ihan vain jotain "maitohappobakteeria", vaan tiettyä bakteeria. Oikea kanta, koska saman lajin bakteeri saattaa joko olla turha tai hyödyllinen, riippuen siitä löytyykö siltä tarvittavat geenit/alleelit vaiko ei.
Tässä tutkimuksessa "L. plantarum 299v" helpotti IBS:n oikeita 78,1 % koehenkilöistä (placeboryhmässä vain 8,1 %):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3419998
Itse arvelen, että joillakin ei auttanut sen takia, että eivät syöneet oikeanlaisia kuituja tarpeeksi, joita L. plantarum tarvitsee elääkseen ja toimiakseen. Frukto-oligosakkaridit (FOS) ja inuliini ovat nopeasti vilkaistuna L. plantarumille sopivaa ruokaa (iHerbistä katsoisin itse pidemmän päälle, mutta eiköhän näitä löydy ruokakaupoista ja apteekeista ja luontaistuotekaupoista). Aloittaisin pienellä annostuksella ja sun kohdalla varsinkin voi olla ongelmana huonojen bakteerien lisääntyminen.
Suolistobakteereilla on myös tapana tarvita muita lajeja ympärilleen, jotka esimerkiksi muokkaavat pH:n sopivaksi elämiselleen tai tuottavat tarpeellisia ruoka-aineita tai vitamiineja.
Itse ehkä yrittäisin pari viikkoa syödä pelkästään probiootteja (plantarumin lisäksi vino pino muitakin, esim. yhteensä 20 erilaista, jos joku niistä muista on oleellinen plantarumin selviämiselle) ja vasta hiljalleen lisäisin kuitujen määriä. Omenat ja banaanit ovat hyviä tähän tarkoitukseen, jos ei halua leikkiä purkeilla.
Minun metodini olisi erilainen: 4 - 7 päivää vesipaastolla eli annetaan elimistön rauhoittua ja pahat bakteerit ovat ilman ruokaa. Kahvia voi juoda. Sitten ryhdytään hitaasti tuomaan puhtaita, terveellisiä ja aitoja ruokia päiviin: marjoja, siemeniä, vihanneksia, juureksia, kasviksia, pähkinöitä, oliiviöljyä, kalaa, luomumunia. Varovasti, hitaasti. Ei mitään eineksiä.
Kärsin samasta vaivasta vuosia ja vuosia. Joten tiedän tasan tarkkaan mitä ap tarkoitat.
Sitten kävi niin, että piti muutenkin laihduttaa, ja olin tiukalla atkinssin kuurilla kolme-neljä kuukautta. Ja siihen loppui kuin seinään vatsavaivat ja hillitön piereskely. Johtuiko omalla kohdalla kenties viljatuotteista? tai vastaavasta?
En ole mikään keliakikko, mutta huomaan että vatsani turpoaa pienemmästäkin vehnäjauhopommista ja vatsa käy ruplattamaan ja takapuoli savuaa, mutta ei enää lähellekkään siinä määrin kuin aikanaan.
Voisko jonkin ruokavalion muutoksesta olla apua?
Hiiva. Järkyttävää, kymmenien vuosien ilmavaivat, vatsan kivut ja turvotus. Syy, hiivalla kohotetut tuotteet.
Mitä kaikkea olet kokeillut ruokavalion suhteen ja oletko kokeillut kaikkea riittävän pitkään?
Pidätkö muuten terveydestäsi huolta? Juotko riittävästi vettä, nukutko tarpeeksi ja liikutko?
Onko sinut tutkittu kunnolla muutenkin vai keskitytty pelkästään suoliston/vatsan tutkimiseen?