Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävät ilmavaivat - en jaksa enää elää näin!

Vierailija
17.03.2016 |

Olen koko ikäni kärsinyt kauheista ilmavaivoista. Koulunkäyntini ja sosiaalinen elämäni kärsi teini-iässä asiasta valtavasti, ja nyt työelämässä asia on pahentunut jos jotain. Minulla on todettu ärtyvän suolen oireyhtymä, koska mitään muuta selittävää tekijää ei löydy.

Vaiva ilmenee aina syömisen jälkeen. Käytännössä saan siis lounaaseen saakka olla rauhassa. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä syön tai kuinka paljon; n. puolen tunnin kuluttua alkaa vatsassa kiertää, ja hetken päästä alkaa kurista ja kurnia. Kurina on se kaikkein ikävin asia. Se on nimittäin todella äänekästä. Ja jos vaiva yltyy oikein pahaksi, alkaa ilma kiertää suolistossa "takaisin päin", se vasta kivalta kuulostaakin.

Esim. työpäivän aikana minun on aivan pakko päästä jossain vaiheessa omiin oloihini vähintään puoleksi tunniksi, että voin yrittää saada ilmaa ulos. Joskus onnistuu helposti, joskus ei millään. Kiertää vaan, mutta ei tule ulos. Jos en pysty helpottamaan oloani missään vaiheessa, tulee joidenkin tuntien sisällä mahdoton tilanne: ilmaa on vatsassa niin paljon, että en kerta kaikkiaan pysty pidättämään. Silloin vessaan on yksinkertaisesti pakko päästä. Jos tilanne pääsee näin pahaksi, aiheutuu siitä minulle jo merkittävää kipuakin. Ja ilmaa tulee sitten ulos aivan valtavasti.

Pyydän anteeksi liiankin tarkkaa kuvausta vaivastani. Jotenkin tuntui silti hyvältä kirjoittaa tämä kaikki. Lääkäreille olen toki samaa joutunut usein selostamaan, mutta se on vain todella nöyryyttävää, eikä ole johtanut mihinkään apuun. Mistään ilmavaivalääkkeistä, imodiumeista tms. ei myöskään ole mitään apua.

Sosiaalisessa elämässä ja töissä tämä vaiva määrittää kaikkea mitä teen. Esim. ystävien tai sukulaisten kanssa en käy ravintoloissa tai juuri muillakaan päivällisillä, seuraukset ovat niin ikävät. Ei tule kuuloonkaan, että kävisin syömässä ja sen jälkeen osallistuisin jonkinlaiseen illanviettoon. Vatsa alkaa oireilla niin kovasti.

Uteliaisuudesta haluaisin tietää, jos joku on saanut avun vastaaviin ongelmiin. Uskon valitettavasti kuitenkin kokeilleeni kaikkea.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat ja maitotuotteet pois.

Vierailija
2/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei valitettavasti toimi minulla, testattu useaan kertaan. Minulle aiheuttaa oireita ruoka; aivan kaikenlainen ruoka.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyyppistä vaivaa myös.. tosi rasittavaa!

Vierailija
4/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei valitettavasti toimi minulla, testattu useaan kertaan. Minulle aiheuttaa oireita ruoka; aivan kaikenlainen ruoka.

ap

Oletko kokeillut maitohappobakteereja?

Vierailija
5/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu vaiva. Ainoastaan pienen pienet annokset ja hidas syöminen jeesaa mua töissä. Maha on aina lounaan jälkeen iltaan asti sen näkönen, että oisin jotain 8 kk raskaana. 

Vierailija
6/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molkosania kehiin.

Vierailija
7/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Oletko kokeillut maitohappobakteereja?

Olen kärsinyt ongelmasta lähes 30 vuotta, ja kaikki itsehoitomenetelmät / lääkärien ehdottamat menetelmät olen testannut, monet niistä useaan kertaan vuosien varrella. Mikään ei toimi. Näinhän ärtyvän suolen kanssa usein on.

ap

Vierailija
8/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu vaiva. Ainoastaan pienen pienet annokset ja hidas syöminen jeesaa mua töissä. Maha on aina lounaan jälkeen iltaan asti sen näkönen, että oisin jotain 8 kk raskaana. 

Turvotus on minullakin jotain järkyttävää! Saatan turvota vatsan kohdalta kaksinkertaiseksi, ja se on hyvin tukalaa ja kiusallista. Pienet annokset auttavat minuakin siinä mielessä, että saan oireita hiukan myöhemmin. Kokonaan ne eivät kuitenkaan jätä tulematta :(

ap

Vierailija
9/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama minulla...Välillä vatsani oikeasti näyttää siltä kuin olisin viimeisilläni raskaana, ilmaa on ihan valatvasti. Kummallista kyllä, oireet häviävät oikeastaan kaikkien muutamaa päivää pidempien lomamatkojen aikana. Ei ole kysymys siitä että lomalla en stressaisi, ero on niin iso. Joku suomlaisessa ruoass aiheuttaa oireeni. Se ei ole vehnä eikä maito, niitä syön matkoillakin. Ruista olen vältellyt Suomessakin, mutta oireet pysyvät. 

Vierailija
10/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimainen lääketiede on aika pihalla ruokavalioista.

Kokeile pureskella ruoka tooodella pitkään ennen nielemistä.

Vierailija
11/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko sinulle kokeiltu SSRI-ryhmän mielialalääkettä pienenä annoksena? Joidenkin lääkäreiden mukaan se auttaa, vaikka mekanismia ei täysin tunneta.

Vierailija
12/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko apteekin itsehoitolääkkeitä kaasuun jo kokeillut?

Vierailija
13/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Pahinta on mielestäni kun on tavannut jonkun uuden miehen jonka kanssa pitäisi viettää aikaa treffeillä ravintoloissa ja syömällä kotona. Ja sen jälkeen nukkua samassa sängyssä....Tämän takia elän yksin, en pysty tuollaiseen vaivani takia.

Vierailija
14/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ovatko näistä vaivoista kärsineet muuten kokeilleet jättää sipulin ruuasta? Itselläni tämä sama, ja pahin oireidein aiheuttaja on sipuli ja valkosipuli. Pieninä annoksinakin välttelen, joka sulkee pois esim. kasvisliemikuutiot, monet mausteseokset jne. Ja valmisruokaa tulen harvoin ostaneeksi, koska siinä noita on lähes aina jossain muodossa.

Vierailija
15/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaffepulla kirjoitti:

Ap, onko sinulle kokeiltu SSRI-ryhmän mielialalääkettä pienenä annoksena? Joidenkin lääkäreiden mukaan se auttaa, vaikka mekanismia ei täysin tunneta.

Ei ole koskaan tarjottu. En ole varmaan kohdannut sellaista lääkäriä joka uskoisi kyseiseen hoitokeinoon. Pakko myöntää että myös oma suhtautumiseni on torjuva... 

ap

Vierailija
16/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin FODMAP-dieettiäkin olette kokeilleet, ja tarpeeksi pitkään (ihan minimissä pari kuukautta)?

Vierailija
17/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiavuksi suosittelisin kokeilemaan Vi-Sibliniä tai vastaavaa kuivuvalmistetta tasapainottamaan vatsaa sekä juotavaa vihreää savea (Argital, myydään terveyskaupoissa).  Tuo savivellin juominen kuulostaa todella hullulta, mutta itselläni toimii kyllä jonkin verran tasapainottamaan vatsaa. On todella halpaa ainakin kokeilla, ja sen sisältämät hivenaineet ovat hyväksi keholle muutenkin. Monet eläimetkin syövät savea, koska se auttaa jotenkin niiden elimistöä kestämään hieman myrkyllisten marjojen aiheuttamat vatsavaivat.

Ensiavun jälkeen on hyvä miettiä ruokavaliota. Tämä on se vaikein homma, koska esimerkiksi fodmap-ruokavalio vaatii perehtymistä ja sitoutumista. Fodmapista kannattaa ainakin lukea. Maito ja viljatuotteet on hyvä jättää tai vähentää niiden käyttö minimiin. Itse olen oppinut vuosien myötä, mitkä ruoka-aineet ja ruoat sopivat itselleni.

Jos ruokavaliomuutoksilla ei saa apua vatsavaivoihin, on oikeasti hyvä keskustella lääkärin kanssa.

Vierailija
18/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin FODMAP-dieettiäkin olette kokeilleet, ja tarpeeksi pitkään (ihan minimissä pari kuukautta)?

Kun kuulin fodmapista, innostuin aivan valtavasti ja toivoin että siinä saattaisi olla ratkaisu. Ei ollut. Noudatin ohjeita orjallisesti todellakin muutaman kuukauden, eikä apua ollut siitäkään :( Ensialkuun tuntui siltä että saattaisi ollakin, mutta se oli varmaan jonkinlainen lumevaikutus. Pian oireet nimittäin palasivat.

ap

Vierailija
19/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muilla samat vatsavaivat myös ulkomailla matkustellessa? t. Nro 9

Vierailija
20/58 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollainen vatsa monen vuoden ajan. Ostin luontaistuotekaupasta maitohappobakteerikuurin. En nyt mainitse merkkiä, ettei mene mainostamiseksi, mutta ne ovat kylmässä säilytettäviä kapseleita. Ai että oli mahtava tunne, kun vatsa tuli kuntoon.