Järkyttävät ilmavaivat - en jaksa enää elää näin!
Olen koko ikäni kärsinyt kauheista ilmavaivoista. Koulunkäyntini ja sosiaalinen elämäni kärsi teini-iässä asiasta valtavasti, ja nyt työelämässä asia on pahentunut jos jotain. Minulla on todettu ärtyvän suolen oireyhtymä, koska mitään muuta selittävää tekijää ei löydy.
Vaiva ilmenee aina syömisen jälkeen. Käytännössä saan siis lounaaseen saakka olla rauhassa. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä syön tai kuinka paljon; n. puolen tunnin kuluttua alkaa vatsassa kiertää, ja hetken päästä alkaa kurista ja kurnia. Kurina on se kaikkein ikävin asia. Se on nimittäin todella äänekästä. Ja jos vaiva yltyy oikein pahaksi, alkaa ilma kiertää suolistossa "takaisin päin", se vasta kivalta kuulostaakin.
Esim. työpäivän aikana minun on aivan pakko päästä jossain vaiheessa omiin oloihini vähintään puoleksi tunniksi, että voin yrittää saada ilmaa ulos. Joskus onnistuu helposti, joskus ei millään. Kiertää vaan, mutta ei tule ulos. Jos en pysty helpottamaan oloani missään vaiheessa, tulee joidenkin tuntien sisällä mahdoton tilanne: ilmaa on vatsassa niin paljon, että en kerta kaikkiaan pysty pidättämään. Silloin vessaan on yksinkertaisesti pakko päästä. Jos tilanne pääsee näin pahaksi, aiheutuu siitä minulle jo merkittävää kipuakin. Ja ilmaa tulee sitten ulos aivan valtavasti.
Pyydän anteeksi liiankin tarkkaa kuvausta vaivastani. Jotenkin tuntui silti hyvältä kirjoittaa tämä kaikki. Lääkäreille olen toki samaa joutunut usein selostamaan, mutta se on vain todella nöyryyttävää, eikä ole johtanut mihinkään apuun. Mistään ilmavaivalääkkeistä, imodiumeista tms. ei myöskään ole mitään apua.
Sosiaalisessa elämässä ja töissä tämä vaiva määrittää kaikkea mitä teen. Esim. ystävien tai sukulaisten kanssa en käy ravintoloissa tai juuri muillakaan päivällisillä, seuraukset ovat niin ikävät. Ei tule kuuloonkaan, että kävisin syömässä ja sen jälkeen osallistuisin jonkinlaiseen illanviettoon. Vatsa alkaa oireilla niin kovasti.
Uteliaisuudesta haluaisin tietää, jos joku on saanut avun vastaaviin ongelmiin. Uskon valitettavasti kuitenkin kokeilleeni kaikkea.
Kommentit (58)
Miehe kärsii vatsavaivoista aina Suomessa, kaikki konstit on kanssa koitettu, mutta välillä suolistu vain ärtyy ja tuota saattaa kestää pitkäänkin. Asumme osan vuodesta ulkomailla, jolloin miehelläni taasen ei ole mitään ongelmia, edes viljan kanssa. Suomessa vilja aiheuttaa pahimmat vaivat, tietenkin.
En tiedä mikä siinä on, mutta joku suomalaisessa ruoassa mättää kun se noin pahasti joihinkin ihmisiin vaikuttaa.
Jos suomalainen ruoka aiheuttaa oireet, mutta ulkomailla oireita ei ole, on ryhdyttävä tekemään kaikki ruoka alusta asti itse. Niin kuin ulkomailla tehdään!
Minä pieren joskus kuin pieni eläin,muutamien minuuttien välein tulee aina kunnon töräys.
En ymmärrä mistä sellainen määrä ilmaa voi tulla.
Kokeilw googlesta ja etsi kemikaalicoctaili blogia.. En voi linkittää :(
Minulla aiheuttaa kolesteroli lääkitys hirveitä ilmavaivoja , onko muilla? Ikinä ennemmin ei ollut niiitä hmettelin, kun siskoni piereksi lenkillä ollessamme
Vi-Sibliniä olisin ehdottanut minäkin, tai jotain muuta suolen massaa lisäävää. Ja sitä liikuntaa...
Kokeile Nogasin-ruoansulatusentsyymiä. Sitä täytyy ottaa ennen ruokaa. Minulla se auttoi. Aloitin myös gluteenittoman ruokavalion. Ihanaa, kun ei koko ajan pieretä.
Kilpirauhasen vajaatoiminta. Oletko katsonut sen dokumentin piereskelystä telkkarista, on tullut ainakin kaksi kertaa? Siinä se yksi nainen joka meni ohjelmassa naimisiinkin, oli ulkonäöltään niin selvä vajaatoimintapotilas, samoin toinen tyttäristään, kun taas toinen tytär oli aivan normaalin näköinen. Harmi etteivät hänen lääkärinsä ole tajunneet tutkia kilpirauhasta. Itsellä vaivat loppuivat lähes kokonaan kun lääkitys saatiin kohdilleen.
Kokeile Biolatte Havitall- nimistä kuitu-maitohappovalmistetta. Itse sain sillä vatsan rauhoittumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta. Oletko katsonut sen dokumentin piereskelystä telkkarista, on tullut ainakin kaksi kertaa? Siinä se yksi nainen joka meni ohjelmassa naimisiinkin, oli ulkonäöltään niin selvä vajaatoimintapotilas, samoin toinen tyttäristään, kun taas toinen tytär oli aivan normaalin näköinen. Harmi etteivät hänen lääkärinsä ole tajunneet tutkia kilpirauhasta. Itsellä vaivat loppuivat lähes kokonaan kun lääkitys saatiin kohdilleen.
MILTÄ NÄYTTÄÄ kilpirauhasen vajaatoimintapotilas? Yhdellä sukulaisella on lääkitys mutta näyttää minusta ihan normaalilta, myös ennen diagnoosia joka tuli vähän yllättäen.
No sellaiselta itkuiselta, silmäluomet ovat tosi turvonneet, olemus/kasvot muutenkin pöhöttynyt. Yleensä tunnistaa myös ulkonurkista/kokonaan hävinneistä kulmakarvoista. Ja tietty ohuista hiuksista. En muista mitä kaikkea sillä ohjelman äidillä ja tyttärellä oli, mut ne siskokset olivat keskenään kuin yö ja päivä. Näin joskus viime kesänä yhdessä tapahtumassa n. 12-vuotiaan tytön ja teki niin mieli kysyä että onko kilpirauhasensa tutkittu, koska merkit olivat niin selvät ja en haluaisi että kukaan joutuu kärsimään yhtä kauan kuin itse kun kellään ei tullut mieleenkään tutkia kilpirauhasta. Ajattelin sit lopuksi vielä katsoa tarkemmin kulmakarvojaan, niin eihän sillä raukalla ollut niitä enää ollenkaan. Jos suomalaisten kulttuuri ei olisi niin pidä-vaan-huolta-omista-asioistasi -tyyppistä, olisin kyllä sanonut.
Eniveis ap, kannattaa tutkituttaa ne kilpirauhasarvot ja pyytää ne arvot itselleen ja sit kysyä vaikka täältä yai kilpirauhasinfosta että ovatko OK, lääkärin "ovat viitearvoissa" -löpinään ei kannata luottaa. Toivottavasti löydät syyn ja hoidon vaivoihisi, tiedän kuinka suorastaan invalidisoivaa tuo on, puhumattakaan siitä kuinka vaikuttaa kaikkeen sosiaaliseen elämään.
Nostan vanhan ketjun. Etsin itse aiheesta asiaa ja tämä tuli vastaan. Sairastin pari viikkoa jonkun vatsataudin/ruokamyrkytyksen joka ei kuitenkaan tarttunut kehenkään muuhun neljästä perheenjäsenestä. Ja se alkoi siis vesiripulilla ja oksensin kerran. Kuitenkin nyt vielä kaksi viikkoa sen jälkeen vatsa ei ole kunnolla rauhoittunut ja eilenkin päivällä maha alkoi kurisemaan kun hullu ja pierettämään noin pariksi tunniksi..joo ei kiva. Näin siis enemmän tai vähemmän päivittäin. Olen tilannut itselleni iherbistä probiootteja ja aloitan ne heti kun saapuvat. Mietin tässä vaan kun olen lukenut aiheesta, että voiko mahdollisesti parasiitit aiheuttaa tätä? Onko kukaan koittanut 'matokuureja' ihmisille ( esim. yrttipohjaisia)?? Voisiko tämä olla syy..? Toivon että itselläni probiootit auttavat..
Koita gluteenitonta ja maidotonta ruokaa. Kaikki vahvat mausteet pois. Käytä mieluiten luomua, sillä niissä ei ole keinotekoisia aineita, jotka eivät ole hyväksi.
Jätä kahvi ja alkoholi kokonaan.
Minulla ovat auttaneet seuraavat asiat:
- täydellinen ruokavaliomuutos. Viljat ja maidot pois. Sopivan annoksen syöminen lounaaksi. Etsi ruoka, jonka voit syödä, esim. mehu/smoothie, keitto
- Cuplaton-pilleri ruokailun yhteydessä
- liikunta
- vessassa käynnin yhteydessä vatsan "nauli" hieronta kevyesti (googleta) tai vatsan kevyt hieronta oikealta ylös, ylävatsalta vasemmalle, vasemmalta alas lonkkaluuhun. Suoli kulkee tuolla tavalla ja pieni hieronta edistää ilman liikkumista. Sitten nousen ylös ja istun pari kertaa alas. Jos istut koko päivän työtuolissa liikkumatta, ilma ei pääse kiertämään
Voisiko olla kyse vatsahaavasta. Sillä oireet on alkanut yllättäen ja ei ole tarttunut muihin.
Mm. Stressi voi aiheuttaa. Kävisin lääkärillä, tähän vaivaan on joitakin vatsansuojalääkkeitä ja ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla kyse vatsahaavasta. Sillä oireet on alkanut yllättäen ja ei ole tarttunut muihin.
Mm. Stressi voi aiheuttaa. Kävisin lääkärillä, tähän vaivaan on joitakin vatsansuojalääkkeitä ja ruokavalio.
Vatsani ei ole kipeä. Vaan sekaisin..tai levoton.
34
kaffepulla kirjoitti:
Ap, onko sinulle kokeiltu SSRI-ryhmän mielialalääkettä pienenä annoksena? Joidenkin lääkäreiden mukaan se auttaa, vaikka mekanismia ei täysin tunneta.
Tämä oikeasti toimii! Lähärinä minua alkoi inhottaa meidän hoivakodin asukkien piereskely ja aloin syöttämään heille maidon mukana Efexoria. Piereskely loppui ja hymy pysyi naamalla vaikka miten vittuilin heille. Suosittelen!
Minulla oli sama vaiva, kunnes kokeilin viljatonta ruokavaliota. Kuukauden verran meni tuloksia odotellessa, sen jälkeen on ollut ihanaa kun ei turvota mahaa eikä ole ilmavaivoja ihan jatkuvasti, ja elämä on paljon helpompaa!
Nyt syön kauraa ja riisiä, mutta vehnä ja ruis on ehdottomasti kiellettyjen listalla, joten kaikki tuoteselosteet pitää lukea todella tarkkaan nimittäin vehnää on melkein kaikissa valmistuotteissa.
Activia auttaa.mainostavat tv:ssä.kokeile sitä ja oireet lähtee kuin hauki kaislikosta.