Kuukautiskierto sekaisin siskojen takia? (kuukautisten synkronoituminen)
Vietin hiihtolomalla melkoisen tiiviisti aikaa sisarteni kanssa (vuokramökki, jossa me kolme nukuimme samassa huoneessa) ja heillä oli tuolloin molemmilla kuukautiset. Omieni olisi pitäny alkaa viikon lopussa, mutta ne olivatkin sitten myöhässä 10 päivää ilman mitään syytä. Nyt mietinkin, voisiko myöhästyminen johtua siskojeni kuukautisista? Että kroppani olisi yrittänyt synkronoitua samaan rytmiin. Sillä teoriallahan kaiketi on oikeastikin jotain todellisuuspohjaa, mutta luuletteko, että syy voisi löytyä nyt siitä vai keksinkö omiani?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ihan totta on. Monta naispuolista kämppistä olen pakottanut omaan rytmiini, olen kai jonkinmoinen alfa...
Miten nopeasti tuo on sulla/teillä sitten yleensä tapahtunut? Voiko jo yksi viikko vaikuttaa asiaan?
AP
Hyvin tunnettu ilmiö naisten asuntoloissa. Varsinkin ennenmuinoin tyttöjen sisäoppilaitoksissa, opistoissa ym.
Mulla ja kolmella tyttärellä on aina menkat samaan aikaan.
Paljon mahdollista, sillä miehillä yöllistä siemenvuotoa samaan aikaan naapuruksilla, luin jostain artikkelista vai mikähän se oli?!
Mun kaveri muutti mulle alivuokralaiseksi ja silloin meni n. parit-kolmet kuukautiset, niin meidän kierto meni samaa tahtia. En tiedä oliko sattumaa, mutta sitä ennen mun kk kierto oli ollut todella säännöllinen jo n. 5 vuotta ja tuolloin sekosi ja on edelleen kaverini kaa samassa tahdissa vaikka ollaan asuttu erillään jo vuosi.
Jännä juttu kyllä, sattumaa tai ei.
Minulla meni tarkka 28pv kierto sekaisin kun tyttärellä alkoi kuukautiset.
Hänellä oli aluksi epäsäännöllinen kierto ja minun kroppani meni siitä ihan sekaisin :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ihan totta on. Monta naispuolista kämppistä olen pakottanut omaan rytmiini, olen kai jonkinmoinen alfa...
Miten nopeasti tuo on sulla/teillä sitten yleensä tapahtunut? Voiko jo yksi viikko vaikuttaa asiaan?
AP
Sehän riippuu ihan kierron vaiheesta. Jos ovulaatio on tapahtunut, tulevat kuukautisetkin. Jos ovulaatio on tuloillaan, riittää viikko toisen naisen seurassa estämään sen.
Hulluinta oli, että kun muutin pois kimppakämpästä kolmeksi kuukaudeksi, kämppiksellä oli tiputtelua koko ajan. Kun tulin takaisin, kierto vakiintui.
Muutin äitini luo asumaan (83v), multa loppui kuukautiset kokonaan, kun hänellä ei niitä luonnollisestikaan enää ole.
Kokeilkaapa asua vasta synnyttäneen naisen kanssa. Taatusti menee sekaisin!
Minulla, kolmella siskollani ja äidilläni oli aina menkat samaan aikaan, kun asuimme vielä lapsuudenkodissa. Aina kun nuorin sisko tuli menkkaikään ja kuukautiskierto alkoi pyöriä alussa epäsäännöllisesti, se sotki muiden kierron. Todella jännä ilmiö :) Mistä se mahtaa oikein johtua?
Hesarin mukaan kuukautisten synkronoitumista ei ole tieteellisesti osoitettu, vaan se SAATTAA johtua myös pelkästä sattumasta. http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1442978735552
Omakohtaista kokemusta ei ole, sillä en ole asunut muiden naisten kuin äitini kanssa, ja uskoisin, että hän käytti tuolloin e-pillereitä, mikä epäilemättä estää synkronoitumisen. Onkohan seinänaapurillani samantahtiset menkat kuin minulla? Entä yläkerran naapurilla? Kuinka läheisissä tekemisissä pitäisi olla, että synkronoituminen voisi tapahtua muutoin kun sattumalta?
Tieteen kuvalehdessä asiaa selitetään feromoneilla: http://tieku.fi/ihminen/elimisto/feromonit-ehka-tahdittavat-naisryhman-…