Suostuisitko työssä 3kk irtisanomisaikaan?
Ottaisitko vastaan muuten kaikin puolin hyvän kuuloisen vakituisen työn, jossa irtisanomisaika sekä työnantajan että työntekijän puolelta olisi 3kk pitkä? Mielenkiintoinen työ, ok palkka. Luultavasti et kuitenkaan ihan koko loppuelämääsi aikoisi tuossa työssä olla.
Kommentit (34)
Tottakai! Vakipaikat ei nykyisin puissa kasva!
Miksi 3kk? Mulla kaksi ja sekin hieman arvelutti. Toki voihan tuosta varmaankin erotilanteessa neuvotella. Onko sama aika työnantajalla?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai! Vakipaikat ei nykyisin puissa kasva!
Entä jos jo tällä hetkellä olisi vakituisessa työssä? Uusi työ vähän nykyistä parempi, mutta pidemmällä irtisanomisajalla.
Laki sanoo kuitenkin toista ja se menee aina työsopimuksen edelle, vaikka olisi sovittu mitä (paitsi määräaikaisessa työsopimuksessa).
Jos on johtoportaassa, kolmen kuukauden irtisanomisaika on aika normaali. Ottaisin työn vastaan, jos se muuten olisi sopiva ja näillä näkymin olisin valmis ja halukas siihen sitoutumaan useaksi vuodeksi.
Olen töissä Ruotsissa. Koska olen yli 45-vuotias, on minun irtisanomisaikani 6 kk. Pidän sitä oikein hyvänä. Lisäksi Ruotsissa tehdään irtisanomiset sen mukaan "viimeksi tullut, ekana lähtee" eli laslistan mukaan. Henkilöstön vakinaistamis päivämäärät laitetaan listalle ja siitä sitten otetaan se määrä yläpäästä, joille tulee loparit. Ei mitään face-faktoria vaan oikeesti ne lähtee jotka on viimeksi tulleet . Tykkään tästä systeemistä ihan täysillä.
Suostusin toki.sitten irtisanoutuisin juuri niillä spekseillä kuin laki sallii - työntekijän irtisanomisajan pidentäminen nimittäin on laitonta.
Mulla on ollut. Vaikeutti merkittävästi uuden työpaikan saamista. Aika harvoin on tilanne, että uutta työntekijää tarvitaan vasta kolmen kuukauden kuluttua siitä, kun valintaprosessi on saatu päätökseen. Toki on sitten mukava juttu siinä tapauksessa, jos itse tulee irtisanotuksi ko. työstä.
Mulla on kolme kuukautta enkä pidä sitä erityisen pitkänä aikana. Uusi paikka odottaa kyllä sen aikaa. Ja aina voi neuvotella vanhan paikan kanssa, että pääsee lähtemään aikaisemmin.
Mulla 2 kk irtisanomisaika. Tosin sopimus on tehty jo edellisessä lamassa 90 -luvun puolivälissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä Ruotsissa. Koska olen yli 45-vuotias, on minun irtisanomisaikani 6 kk. Pidän sitä oikein hyvänä. Lisäksi Ruotsissa tehdään irtisanomiset sen mukaan "viimeksi tullut, ekana lähtee" eli laslistan mukaan. Henkilöstön vakinaistamis päivämäärät laitetaan listalle ja siitä sitten otetaan se määrä yläpäästä, joille tulee loparit. Ei mitään face-faktoria vaan oikeesti ne lähtee jotka on viimeksi tulleet . Tykkään tästä systeemistä ihan täysillä.
Ap tarkoitti irtisanomisaikaa työntekijän puolelta. Monella on eri irtisanomisaika työnantajan puolelta. Taisit puhua työnantajan irtisanomisajasta?
Vierailija kirjoitti:
Off topic, mutta tyhmä systeemi. Se ensimmäisten joukossa tullut voi olla paljon parempi firmalle. Ellet sitten väännä hihnaa tms. manuaalista.
Vierailija kirjoitti:
Suostusin toki.sitten irtisanoutuisin juuri niillä spekseillä kuin laki sallii - työntekijän irtisanomisajan pidentäminen nimittäin on laitonta.
Näin on, jos kyseessä on ns rividuunari. Johtajasopimuksella voi olla vaikka vuoden irtisanomisaika.
Työsopimus on neuvottelukysymys. Ehdota molemminpuolista 2kk irtisanomisaikaa.
3kk on poikkeuksellisen pitkä, eikä millään tavalla tavanomainen. Onko kyseessä työnantajan normaalikäytäntö kaikissa uusissa työsopimuksissa, vai onko roolisi erityisen kriittinen? Oliko paikkaan muita hakijoita vai oletko ainoa? Moni asia vaikuttaa päätöksentekoon.
Itselläni on 6kk irtisanoutumisaika, joten kaikenlaista sitä on olemassa :)
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Lue työsopimuslaki vähän tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole laitonta, jos aikaa pidennetään molemminpuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, jos kyseessä on ns rividuunari. Johtajasopimuksella voi olla vaikka vuoden irtisanomisaika.
Työntekijän irtisanomisaika voi käsittääkseni lain mukaan olla max 6kk, jos työnantajan irtisanoessa aika on vähintään yhtä pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Off topic, mutta tyhmä systeemi. Se ensimmäisten joukossa tullut voi olla paljon parempi firmalle. Ellet sitten väännä hihnaa tms. manuaalista.
... :D Näytät olevan ilahduttavan naiivi ja kuvittelevan, että Suomen systeemi takaisi firmalle "parhaimpien" pitämisen irtisanomisissa. Suhteet ja mielistely ovat ne kriteerit, jotka pitävät organisaatiossa tehokkaimmin - ei oikea työn laatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtajasopimuksissa ei yleensä ole irtisanomisaikoja ollenkaan. Luottamus kun loppuu niin lähtö on heti.
Aika tehokkaasti noin pitkä irtisanoutumisaika kuitenkin vaikuttaa uuden työn saamiseen, jos ei aio koko ikäänsä kyseisessä paikassa viihtyä. En tiedä, mitä tekisin.