Vaihtolento tiukalla aikataululla Helsinki-Vantaalla. Kannattaako laittaa laukku ruumaan vai mennä käsimatkatavaralla?
Matkustan harvoin ja sitäkin harvemmin vaihtolennolla joten en osaa ajatella mitenpäin tämä menee. Jos jollakin on kokemuksen tuomia vinkkejä niin luen kiitollisena.
Kommentit (33)
Tuo vaihtoaika on niin tiukka etten olisi edes varma että itse ehdit jatkolennollesi, Lontoo ei kuulu Schengen-alueeseen eli kuljet vielä passintarkastuksen kautta. Ja jos liput ovat erilliset, ei selvitys automaattisesti onnistu jatkolennon määränpäähän. Eli summa summarum, vain käsimatkatavarat jos meinaat itse lennolle jotenkin ehtiä..
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö tuomaan kaiken käsimatkatavarana? Nesteet, terävät esineet jne
Jos siellä laukussa on puukkoja ja puntareita ja litkuja ja suihkeita, niin silloin ei tiestysti muuta vaihtoehtoa olekaan kuin laittaa se ruumaan, eikä asiaa tarvitse silloin enempää ihmetellä.
Jos liput on saman lentoyhtiön / allianssin kautta, niin voit tsekata ruumalaukkusi suoraan lopulliseen kohteeseen saakka. Muuten et mitenkään kerkeä mennä odottelemaan laukkua hihnalta, kiikuttamaan laukkua package droppiin/tekemään omaa check-iniä ja jonottelemaan turvatarkastuksen läpi, ja olemaan vielä määräajassa omalla portilla. Kuulostaa kyllä melko naftinlaiselta jo tuo 40 minuuttia ihan jatkolennolle kerkeämisen suhteen muutenkin, varsinkin kun tulet Lontoosta jossa voi sattua ja tapahtua (kiireiset lentokentät)
Mukana ei ole mitään, mikä ei voisi tulla käsimatkatavaroissa. Ihan peruskosmetiikkaa pikkupakkauksissa. Ja tosiaan kotiinpäin oon tulossa, eli jos laukku jää jälkeen ei maailma kaadu. Eikä toki siihenkään, jos itse myöhästyn.
Vierailija kirjoitti:
Tuun sunnuntai-iltapäivänä Lontoosta ja vaihdan kotimaan jatkolennolle. Kamaa on cabin-box ja käsilaukku. Vaihtoaikaa on 40min. Lippu on hankittu matkatoimiston kautta mutta eri lippuina. t. ap
40 min vaihtoajalla on melko hyvä tuuri, jos matkatavarat ehtii kyytiin. Ne tulee kyllä taksilla, jos matkatoimisto on myynyt liput samassa paketissa. Jos ei ole jatkoyhteytenä myynyt, saat käydä itse hakemassa.
Joka tapauksessa jos Lontoossa sattuu ruuhkaa, eikä lentokoneesi pääse kiitotielle ajoissa, jonka jälkeen koneellasi kestää Helsinki-Vantaalla päästä portille, saatat olla kentällä, kun jatkoyhteytesi on jo mennyt ja odotat Helsingissä itsekin seuraavaa lentoa.
Jos liput on erilliset, vaihtoaika on todella lyhyt. Jos et saa jo Lontoossa chekattua itseäsi sisään jatkoyhteydellesi, on suuri riski, että joudut ostamaan jatkolennolle uuden lipun.
Minustakin tuo vaihtoaika on ihmeen lyhyt. Mut enköhän mä itse juokse nopeammin jos laukku on ruumassa ja lentoyhtiön hoivissa, tulkoon sit perässä jos niikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuun sunnuntai-iltapäivänä Lontoosta ja vaihdan kotimaan jatkolennolle. Kamaa on cabin-box ja käsilaukku. Vaihtoaikaa on 40min. Lippu on hankittu matkatoimiston kautta mutta eri lippuina. t. ap
Jos laukku ei ehdi, niin se tuodaan kotiin asti. Ainakin ennen halpayhtiöitä. Mutta luultavasti se ehtii. Ai siis otatko sen hihnalta ja teen uuden sisäänkirjauksen? Eiköhän ne laita sen Lontoosta menemään itsekseen loppu määränpäähän asti.
Mulla oli kerran vaihto 40 min ja ensimmäinen kone oli 30 min myöhässä. Ehdin jatkolennolle, kuin myös ruumassa oleva laukku. Molemmat saman yhtiön lento ja tsekattu perille
Helsingissä ehtii 40minuutissa ihan hyvin vaikka toinen lento olisi Schengenin ulkopuolelle/lta. Kahville tai ostoksille ei ole aikaa, mutta portilta toiselle ehtii ihan hyvin.
Matkatavaroista en sano mitään, multa ei ole kertaakaan jäänyt tulematta oikeaan aikaan oikeaan paikkaan, mutta aika harvoin mulla matkatavaroita on, joten tilasto tästä ei ole kovin iso.
Jos lennot ovat eri lipuilla ja lentoyhtiöillä, joutuisit kirjaamaan laukun uudelleen Helsingissä. Jos saisit kirjattua sen Lontoossa lopulliseen määränpäähäsi, saattaa lentoyhtiö sanoutua irti vastuusta saada laukkusi jatkolennollesi. Useat yhtiöt vaativat siihen vähintään 50min vaihtoaikaa.
Mulla oli vasta samanlainen tilanne. Vaihtoaikaa just n. 40 min. Lontoossa check-iniä tehdessä varmistin virkailijalta, että laukku menee määränpäähän asti. Koneen laskeuduttua kipitin vauhdilla lähtöportille. Hyvin kerkesi ja laukkukin tuli lopulliseen määränpäähän. Kunhan ei eksy kentällä, katso jo koneessa mille portille olet menossa ja seuraa opasteita. Äläkä jää kahville välissä ;)
No jos ne on eri allianssin liput niin sitten on. Voi silti laukun yleensä selvittää perille asti.