Eikö kuka tahansa voi valehdella sairastavansa paniikkihäiriötä yms ja saada siten sairaslomaa?
Tuli tässä mieleen, että miten tuollasetkin sairaudet muka voidaan ihmisellä todeta? Kuka tahansa voi mennä lääkäriin ja alkaa väittämään että mua ahdistaa kauheena ja saan paniikkikohtauksia? Tai että oon syvästi masentunut, enkä kykene tekemää juuri mitään?
Sitten vaan selittelee oireita, mitä on (vaikkei oikeesti olisikaan) ja sitten saa sairaslomaa ja Kelalta tukea, eikä tartte mennä töihin tai opiskelemaan.
Jos mua vaikkapa alkais laiskotuttamaan työnteko, ei kiinnosta enään. Meen nettiin lukemaan vaikkapa paniikkihäiriön oireita, varaan ajan lääkärille, meen selittämään ne oireet sinne ja sitten oon muka mt-ongelmainen ja that´s it!
Enkä tarkota tällä sitä, etteikö noita sairauksia kenelläkään oikeasti olisi. Kyllä ne toki on ihan todellisia, mutta tarkoitan sitä, että miten tuollaiset mt-ongelmat voidaan oikeasti, luotettavasti mitenkään todistaa?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
No et vastannut kysymykseen. Miten kukaan psykiatri/lääkäri tai kuka muukaan voi todistaa että juuri tällä ihmisellä on tuollaisia oireita? Pitää kai se jotenkin muutenkin todistaa, kuin vaan uskoa mitä potilas itse sanoo, koska kuka tahansahan voi sanoa?
AP
No onhan niitä ihmisiä kuulemma, jotka hakevat "selkäkipujen" perusteella saikkua, vaikka ei selkäkipuja olekaan. Tai en minä tiedä onko niitä ihmisiä oikeasti, mutta kuulopuheita olen kuullut. Itse paniikkihäiriöstä, ahdistuksesta ja masennuksesta kärsivänä kuulostaisi aika absurdilta että joku vapaaehtoisesti teeskentelisi sairastavansa mielen sairauksia. Ehkä jotain päässä viiraisi, jos joku henkilö kokisi tarvetta tekeytyä psyykkisesti sairaaksi... Se olisi jo aika tragikoomista. Olisiko se sitten laiskuutta, sairaudentunnottomuutta vai millä diagnoosille merkittäisiin masennuksen teeskenteleminen. Kai sillekin joku z-diagnoosi olisi. Ei kuitenkaan olisi ihan normaalia ihmisen toimintaa eikä normaalia ajattelumaailmaa. Normaali, terve ihminen on työhaluinen ja työkykyinen. Ellei ole joku pahemman luokan lorvikatarri.
Jos oikeasti alat näyttelemään lähipiiriäsi torjumalla ja saat ikäviä kohtauksia ihmisten kanssa, silloin on ihan jotain aiheellista syytä hoitaa sinua. Jos tuollaisia todennettavia tilanteita ei ilmene ollenkaan, eiköhän silloin kuka tahansa lääkäri ymmärrä selvittää asiaa tarkemmin.
Kuka haluaa itselleen mt-diagnoosin? Itselläni ollut ja oli kyllä mielestäni noloa mennä siitä ahdistuksesta puhumaan lääkärille ja hakemaan lääkkeitä apteekeista. Tuntui, että farmaseutitkin katsoi mua sillee et taas yks hullu työkyvytön. Töissä ihan silti olen koko ajan käynyt..
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa itselleen mt-diagnoosin? Itselläni ollut ja oli kyllä mielestäni noloa mennä siitä ahdistuksesta puhumaan lääkärille ja hakemaan lääkkeitä apteekeista. Tuntui, että farmaseutitkin katsoi mua sillee et taas yks hullu työkyvytön. Töissä ihan silti olen koko ajan käynyt..
Jaha, tällä virheellisellä ajatuksella saattekin uuden dg:n =F29 tarkemmin määrittämätön psykoottinen häiriö.
Ole hyvä.
Olen sairastanut n.43 vuotta paniikkihäiriötä. Se on ollut todella vaikea, mutta töihin olen mennyt aina. Koska siellä on tekemistä ja se helpottaa.
Ei paniikkihäiriö diagnoosilla mitään saikkua saa. Minä sain lääkityksen ja käyn töissä ja elän kaikin puolin normaalia elämää.
Kyllä lääkäri tietää ettei kotiin jääminen paranna asiaa ja niin tiedän minäkin.
Ap, sitä että feikkaa sairastavansa esim. paniikkihäiriötä, kutsutaan persoonallisuushäiriöksi. Tosin sillä ei saa sairaslomaa.
Ei, kuka tahansa ei voi valehdella olevansa paniikkihäiriöinen sairaslomaa saadakseen, koska kuka tahansa ei ole niin häiriintynyt.
Samaa mieltä. Kuuppadiagnoosia hamuavien pitäisi ottaa omalla kustannuksellaan työpäivän ajaksi lääkäri tai vähintäänkin sairaanhoitaja seuraamaan, että mikä siinä elämässä on oikeasti nyt niin mahdottoman vaikeaa. Ja diagnoosi kirjoitettaisiin vain todistetun näytön perusteella.
Kokoomuksen äänestäjä
Itse olen väliaikaisella eläkkeellä pakko-oireisen häiriön takia. En ymmärrä miten tätä sairautta pystyisi esittämään tässä laajudessa mitä minulla on. Kunnon hoidon saaminen on ollut vaikeaa, nyt viimein oikeassa hoidossa. Kuka ihme haluaa mt-diagnoosin ? Minulta tämä sairaus on pilannut jo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kuuppadiagnoosia hamuavien pitäisi ottaa omalla kustannuksellaan työpäivän ajaksi lääkäri tai vähintäänkin sairaanhoitaja seuraamaan, että mikä siinä elämässä on oikeasti nyt niin mahdottoman vaikeaa. Ja diagnoosi kirjoitettaisiin vain todistetun näytön perusteella.
Kokoomuksen äänestäjä
Jos toi maksaisi vaikka 500 e ja sillä saisi sitten kunnon avun, aika moni suostuisi ilomielinen.
Mulla on paniikkihäiriö, masennus ja sos.tilanteiden pelko. Ja olen kuntoutustuella, jota ennen olin vuoden sairaslomalla. Jännä lukea täältä, että on paniikkihäiriö mutta "ei tulisi kuuloonkaan että tässä sairaslomalla olisin, vaan ihan töissä käyn".
Itse en kykene kyllä millään käymään, vaikka sitä olen yrittänyt. Kohtaukset on niin pahoja, että pelkkä työpaikan pihalle meneminen tuottaa jo tuskaa.
Ja kyllä minulle psykiatri teki lausunnon ja Kelalta saan tosiaan tuota kuntoutustukea.
No, nämä on niin yksilöllisiä... Hyvä juttu teille, jotka sairauksistanne huolimatta pystytte työelämään.
Täytyy kyllä olla todella pöljä ihminen, jos oikeasti menee tälläsistä asioista valehtelemaan, vain sen takia, ettei tarvitsisi tehdä töitä/opiskella, vaan voi elää jollain hemmetin Kelan sairauspäiväraha/kuntoutustuella, joka ei mikään iso raha edes ole.
Ennemmin mä kävisin töissä, mitä eläisin elämääni näin, lääkkeiden orjana ja neljän seinän sisällä, pienillä tuilla.
Mulla on tuttu, noin 25v mies joka on ns. elämäntapahippi (tai ainakin wnb-sellainen). Joku olevinaan hyvin vahvat aatteet omaava, kapitalismia ja rahan valtaa ja "lammasyhteiskuntaa" vihaava tyyppi joka päätti jo ennen 18 vuoden ikää että haluaa eläkkeelle mahd.nuorena, jotta pääsee sillä sitten elämään ja matkustelemaan, ehkä jopa muuttamaan ulkomaille halvempaan maahan eikä tule tekemään töitä päivääkään.
No, eläkkeellä hän ei ollut ainakaan vielä kun viimeksi näimme mutta aika hyvin oli suunnitelma edennyt. Oli pitkällä sairauslomalla josta seuraavaksi aikoi hakea kuntoutustukea (uusi nimitys varhaiseläkkeelle). Hyvin tyytyväinen ja silminnähden ylpeä oli siitä, kun Kelasta tulee rahat nätisti tilille ja sossu maksaa laskut ym. eikä itse tarvitse tehdä mitään.
Miehen elämään kuuluu lähinnä nukkuminen, syöminen, kannabiksen poltto ja kasvatus, random matkustelu ja hippikavereiden kanssa juttelu. Parantavat maailmaa ja kirjoittavat faceen pilvipäissään kantaaottavia tekstejä. Siinä samassa tekevät pikkurikoksia, mm. myyvät omia reseptilääkkeitä narkkareille + jotain nettipetoksia ja varkauksia. Noista tulee jo ihan hyvin tuloa eikä heidän elämä mitään kaikista köyhintä siis ole, kun ruuatkin saavat leipäjonosta.
Ja miksi tämän kaiken kerron tähän keskusteluun niin ainakin tämä henkilö, kuten myös nämä samaa elämäntapaa viettävät ystävänsä ovat kaikki sairaslomalla _mielenterveyssyistä_. Tällä mun tutulla oli diagnooseina jo mm. ADHD, masennus, ahdistuneisuus/paniikkihäiriö, skitosfrenia. Saa noihin lääkkeitä ja rauhoittavia jotka myy suoraan eteenpäin, itse ei käytä. Hän kertoi että puhuu joka tapaamisella hoitajille ja lääkäreille kuulevansa ääniä, näkevänsä harhoja, haluavansa tappaa kaikki ja tuhota maapallon jne.
Oikeasti ei siis kärsi mistään harhoista vaan naureskellen on minulle kertonut, mitä kaikkea on sanonut lääkärin vastaanotolla. Että kokee mm. olevansa Stalinin reinkarnaatio ja keskustelee henkien kanssa jne jne.
Ja läpi menee, koska saikkua sille ainakin myönnetään jatkuvasti ja paranoidisella skitsofrenialla + väkivaltafantasioilla aivan varmasti heruu se eläkekin ennen pitkää.
Eli kyllä, on kuin onkin ihmisiä jotka haluvat valehdella itselleen mt-diagnoosin. Sillä tavalla pääsevät yhteiskunnassa niskan päälle ja elävät herroiksi tekemättä mitään ja tukematta vihaamaansa yhteiskuntajärjestelmää. Eikä se feikkaaminen kauhean vaikeaa edes ole, koska jos henkilö vaikkapa sanoo kuulevansa ääniä jotka käskevät häntä tappamaan, niin ei sitä voi kukaan tarkistaa niin kuin tarkistetaan verenpaine tai sokeriarvo. Lääkärit ovat täysin sen armoilla mitä potilas kertoo ja jos potilas toistuvasti kertoo kokevansa harhoja niin diagnoosiksi laitetaan se skitsofrenia.
On toi diagnoosin itselleen huijaaminen aika pitkä prosessi ja vaatii varsinkin tietyissä vaiheissa hyvin tiivistä käyntiä hoitopaikoissa, mutta mahdottomuus se ei ole!
Ja yksityiseltä taas voi saada diagnosoin ja pitkähkönkin saikun jo yhden tapaamisen perusteella jos vaan on rahaa.
Pällidiagnoosin saa myös olemalla hankala diagnosoitava. Tarkoitan "hankalalla" sellaista skenaariota, jossa potilas kieltäytyy vastaamasta mihinkään psykiatrin esittämään kysymykseen suoraan. Ympäripyöreitä vastaamalla tai vastaamatta jättämällä esimerkisksi kysymykseen "kuuletko ääniä", potilas saa papereihinsa merkinnän "psykoosi epäilystä, koska kieltäytyy vastaamasta ja on muutenkin hankala". Nimimerkillä, kokemusta on.
Ja joo, en kuule ääniä ja siksi en vastaa typeriin kysymyksiin. Typeriin kysymyksiin kuuluvat myös: "Onko hampaassasi radio?" ja "Tuntuuko sinusta siltä, että täällä on salakuuntelulaitteita?"
t:persoonallisuushäiriöinen
No työnantajan maksamaa sairauslomarahaa et kovin kauan saa, sitten tiput kelan rahoille ja ne on pienet. Jos tykkää ollaa kotona pienillä tuloilla, niin sitten varmaan.