Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkiva työkaveri ärsyttää

Vierailija
15.03.2016 |

Mulla on itseäni reilusti vanhempi uusi työkaveri, jonka kanssa (valitettavasti) joudun tekemään töitä rinnakkaisilla työpisteillä. Olen huomannut ihan liikaa yhteensattumia, jotta ne voisivat olla sattumia, ja olen tulkinnut, että tämä työkaveri matkii minua.

Esimerkiksi kun käytän jotain väriä vaatteissani paljon, sanotaan vaikka että keltainen neuletakkini tuntuu joskus kivalta pitää ja käytän sitä jonain ajanjaksona paljon. Työkaveri todennäköisesti alkaa pukeutua myös keltaiseen uuden näköiseen neuletakkiin, vaikka muuten ei pidä keltaisesta.

Käytän tietynlaisia koruja, joita näkee yleensä kellään aika harvoin. Työkaveri oli ostanut samanlaisia, vaikka tyylinsä on yleensä ihan eri.

Leikkasin hiukseni pitkistä puolipitkiksi, käytännössä nutturakampaus vaihtui puolipitkään auki olevaan tukkaan. Kahden päivän päästä työkaverilla myös.

Työkaveri käytti töissä tavaroiden kuljettamiseen koria. Kun ostin itselleni mustan käsilaukun, kori vaihtui mustaan käsilaukkuun.

Käytän lähinnä yhden tietyn merkin vaatteita. Työkaverille on ilmestynyt niitä paljon viime aikoina. Ja jos käytän vaikka jotain hametta töissä, aika usein bongaan että työkaveri luppoaikanaan tilaa nettikaupasta samanlaisen.

Olin pahassa yskässä ja ostin töihin inkiväärikarkkeja lääkkeeksi siihen. Parin päivän päästä niitä ilmestyi myös työkaverin pöydälle.

Työkaveri oikein päivystää, että koska lähden kahvitunnille ja säntää perään. Jos teenkin vittumaisesti ja käännynkin käytävällä eri suuntaan kuin kahvihuoneeseen, se jää käytävälle seisomaan neuvottoman näköisenä. Jos istun kahvilla pidempään juttelemassa jostain työasiasta porukan kanssa, jonka kanssa työskentelen tiiviisti, työkaveri jää sinne myös notkumaan vaikkei oikeasti ymmärrä asiasta mitään koska se ei koske häntä. Ja kun poistun, lähtee heti perään.

Kun puhun puhelimessa, työkaveri on aina kotva pitkällä kuuntelemassa mitä puhun. Yleensä myös kommentoi puhelua jotenkin jälkeenpäin. Jos saan viestin puhelimeeni, se on heti naama pitkällä kuikuilemassa, että "tuliko jotakin mukavaa vai?".

Jos luonani käy joku työkaveri hoitamassa jotain työasiaa, tämä ärsyttävä työkaveri kokee jotenkin oikeudekseen tai velvollisuudekseen aina puuttua keskusteluun jotenkin.

Siis mä en jaksa. Miksei se voi hankkia omaa elämää?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, kuulostaa vain siltä että pitää sinusta. Ehkä luulee että olette hyviäkin ystäviä. Itsestäni on mukavaa, jos joku ostaa samanlaisia vaatteita/asusteita kuin minulla, sehän kertoo vain siitä että toinen tykkää tyylistäni.

Vierailija
2/23 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin imarreltu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sano sille?

Vierailija
4/23 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mielenterveysongelmaiselta. Joko työkaverisi on mielipuoli, tai sinä skitsofreenikko tms.

Vierailija
5/23 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jotain 10 vee vai mitä ihmettä... Ja tuostakin sitten palkkaa maksetaan... Naisia ei ikinä pitäisi olla kuin yksi kappale per työpaikka, ei siitä muuten tule yhtään mitään.

Vierailija
6/23 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, kuulostaa vain siltä että pitää sinusta. Ehkä luulee että olette hyviäkin ystäviä. Itsestäni on mukavaa, jos joku ostaa samanlaisia vaatteita/asusteita kuin minulla, sehän kertoo vain siitä että toinen tykkää tyylistäni.

Joo, varmaan näin. Mutta kun minä en halua olla sen ystävä, ylipäänsä olen töissä tekemässä töitä enkä sosialiseeraamassa. Olen hyvin asiakeskeinen ihminen eikä minua kiinnosta vähääkään kesken jonkun raportin kirjoittamisen keskustella siitä, että onkohan huomenna pouta kun Pouta niin lupasi. Ap

Vierailija
7/23 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihastunut sinuun.

Vierailija
8/23 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotain 10 vee vai mitä ihmettä... Ja tuostakin sitten palkkaa maksetaan... Naisia ei ikinä pitäisi olla kuin yksi kappale per työpaikka, ei siitä muuten tule yhtään mitään.

Kuule, minä olen ihan samaa mieltä. Meitä naisia on nyt firmassa kaksi, ja siinä on yksi liikaa. Ap

Vierailija
9/23 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset sano sille?

Olenkin sanonut mm. keskusteluihini, puheluihini ja viesteihini puuttumisesta. Tämä työkaveri olikin sitten oikein kunnon drama queen, siinä vuodatettiin kyyneleitä ja leuka väpättäen nyyhkittiin kuinka minulle ei mikään kelpaa. Ap

Vierailija
10/23 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on uusi päivä alkanut. Harkitsin jo, että laitan pellenenän tai jotain muuta yhtä päätöntä. Ap

Vierailija
11/23 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan samanlainen tilanne muutama vuosi sitten. Ja kyse on korkeasti koulutetuista vaativaa työtä tekevistä ihmisistä, eikä mistään lastentarhasta. Työkaverini on minua kymmenen vuotta vanhempi.

Työkaverini myös osti jatkuvasti samanlaisia vaatteita kuin minä. Koin sen todella ärsyttäväksi, koska meillä käy asiakkaita ja käymme myös asiakkaiden luona, oli todella noloa kun muutaman kerran olimme pukeutuneet lähes täysin samanlaisiin vaatteisiin.

Työkaverille ilmeistyi samanlainen jakku kuin minulla, samanlaiset saappaat, sama Malene Birgerin huivi, samanlainen Gantin mekko. Kerran hän kuuli minun puhuvan toisen kollegan kanssa siitä, että olin käynyt viikonlopun aikana sovittamassa erästä tietynäväristä takkia, josta ei ollut myymälässä sopivaa kokoa. Kerroin tälle toiselle kollegalle, että aion mennä kysymään myymälästä, että saisiko oikean koon tilattua toisesta toimipisteestä. Tämä matkija tuli seuraavana päivänä töihin sama takki päällä. Sattumaako? Enpä sitten ostanut kyseistä takkia.

Sama kuvio toistui muutamaan kertaan, kun hän oli ilmeisesti kuunnellut kahvitauolla minun ja toisen kollegan juttuja. Suunnittelin ostavani Peak Performancen aniliininpunaisen kevytuntuvatakin. Arvatkaapa kenellä oli seuraavana päivänä päällä sellainen? Sama juttu kävi Marimekon nahkaisen käsilaukun kanssa.

Lopetin jossain vaiheessa omien asioideni puhumisen kahvitunneilla kokonaan. Meillä on aika kova työtahti, joten monesti kahvitunneilla puhuttiinkin kaikenlaista "höttöä" vaatteista, matkoista, viikonlopun suunnitelmista jne.

Tämä matkiminen loppui muutama vuosi sitten. Luulen että työkaverillani oli yksinkertaisesti joku kriiisi oman itsensä ja omakuvansa kanssa. Hänellä olikin juuri tähän aikaan iso kriiisi avioliitossa, eikä se päättynyt hyvin. Nykyisin olemme ihan ok väleissä.

Itsestäni tämä tuntui todella nololta, kun monet työkaverit muiltakin osastoilta kuittailivat tästä "tekstiilikaksosuudesta" ja kerran jopa eräs asiakas ihmetteli, että onko meillä joku yhteinen uniformu.

Vierailija
12/23 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikää teillä oli ?

Vierailija
13/23 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna matkia, ota kohteliaisuutena että hän ihailee tyyliäsi. Itse tykkään aika useinkin katsoa muiden tyylejä, koska muuten minulla on ihan onneton maku ostosten suhteen.

On kivaa, jos joltain voi saada inspiraatiota.

Vierailija
14/23 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se luulee että teillä töissä on käytössä univormu.

Vierailija
15/23 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nähnyt elokuvan Nuori naimaton nainen? :)

Vierailija
16/23 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ikää teillä oli ?

Meillä oli entisessä työpaikassa samanlainen tapaus. Työpaikkana tilintarkastusyhteisö ja työntekijöiden ikä oli yli 35 v.

Vierailija
17/23 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän todellakin tunteen, minulla oli aikoinaan samanlainen opiskelukaveri joka matki kaikessa. Ärsyttävää. En todellakaan olisi halunnut käyttää samanlaisia vaatteita kuin hän mutta minkäs teet kun toinen ostaa heti perässä samanlaisen. Sillä ihmisellä oli oma identiteetti ilmeisesti jotenkin hukassa tai sitten ihan pakkomielle minusta persoonana. Onneksi valmistumisen jälkeen sitä ihmistä ei ole tarvinnut nähdä enää missään. Luulen että se oma"minättömyys" oli myös raskasta hänelle koska hän ei halunnut olla yhteyksissä enää koulun loputtu.

Mitä jos Ap teet kokeen, sanot sille työkaverillesi että sun mielestä hänelle sopisi jokin tietyn värinen vaate erinomaisesti, jokin aivan toisesta värimaailmasta mitä itse käytät, katso ostaako kohta sellaisen. Ehkä hän pikkuhiljaa alkaisi tajuamaan että ne mitkä sopii toiselle ja näyttää toisen päällä hyvältä ei ehkä näytä samalta hänellä.

Vierailija
18/23 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos omia kokemuksia kertoneille. Aika hassua, että tuollaisia aikuisia ihmisiä on. Itse olen jo yli kolmekymppinen ja tämä toinen rouva on kymmeniä vuosia minua vanhempi...

Pukeutumisen ja hiusten matkimisen voisi vielä jotenkin kestää, mutta perässä hiihtäminen ja asioihini sekaantuminen yhdistettynä matkimiseen alkaa olla jo liikaa. Meillä esimerkiksi on vapaasti sopivana aikana pidettävä lounastauko, mutta en saa viettää sitä yksin niin halutessani, koska tämä matkija säntää aina perässäni syömään. Jos puhun puhelimessa työasiaa, hän on tavattlman utelias kaiken puhutun suhteen ja kaikki hänelle kuulumatonkin pitäisi raportoida. Joudun puhumaan puhelimessa toisessa huoneessa, mikä on hankalaa, koska usein tarvitsemani tiedot ovat tietokoneellani tai josain paperieni seassa.

Olen myös yllättänyt tämän henkilön penkomasta minun papereitani kun olen poistunut hetkeksi pöytäni äärestä...

Joku päivä vielä puren takahampaani irti silkasta ärsyynnyksestä. En voi enää sietää työkaverin tapaa mässyttää, maiskuttaa ja klunksuttaa eväitään työpöytänsä ääressä enkä sitä ällöttävää ties minkä kosmetiikkatuotteen hajua, minkä hän levittää ympärilleen ja pitkin käytäviä käydessään vessassa. Ap

Vierailija
19/23 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita joku karsee peruukki. Pidät sitä sen aikaa, että työkaveri menee laitattaan tukkansa samanlaiseks. Sitten voitkin ottaa peruukkis pois ja työkaverin tukka on pilalla. (Kyllä tiedetään, lapsellinen olen...)

Vierailija
20/23 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, varmaan näin. Mutta kun minä en halua olla sen ystävä, ylipäänsä olen töissä tekemässä töitä enkä sosialiseeraamassa. Olen hyvin asiakeskeinen ihminen eikä minua kiinnosta vähääkään kesken jonkun raportin kirjoittamisen keskustella siitä, että onkohan huomenna pouta kun Pouta niin lupasi. Ap

Silti sinua kiinnostaa hänen "matkimisensa" ja se ärsyttää sinua noin kovasti? Huomioit hänessä kaiken, karkeista lähtien?

Minä olen sellainen oikea introvertti ja voin sanoa, että puolet kampaajalla käynneistä kollegoilla jää huomaamatta. Jos joku matkii, se on vain imartelua. Sinulla on hyvä tyyli. Hän hakee mallia, on valinnut sinut.

Ei se paljoa maksa olla ystävällinen ja ottaa vaikka joskus hänen kanssaan pieni lounasbreikki. Juttelette muodista ja mitä siitä tykkää. Ties vaikka avautuu sulle, kuinka on oman tyylin kanssa vähän hakusessa ja sun pienessä, kireässä päässä syttyy lamppu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan