Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyi yäk, päivä migreenin kourissa

Vierailija
15.03.2016 |

Ripuloin, okseksin ja kärsin päänsärystä koko päivän. Vieläkin vähän niskaa särkee. Mulla ei ole ollut muuta lääkettä kuin käsikauppalääkkeet tähän asti, mutta tänään varasin ajan lääkärille, koska pakko saada joku kunnon lääkitys. Mitä muilla migreenistä kärsivillä on lääkkeenä?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni aikanaan migreeni tuli  aina, kun  tuli stressin jälkeen helpotus. Alkoi parikymppisenä, opiskeluaikana.  Ei siinä ruokavaliot auttaneet.  Oli tenttikausi tms. migreeni iski jännityksen helpotettua.  Verensokerin kohdallaan pitäminen auttoi, eli ei passannut unohtaa kunnon aamiaista. Jos tuli nälkä, tuli migreeni. Ja minulla on se aurallinen. Eli ensin tulee aura, näkökenttään tulee  sokeita täpliä,  ja 30 - 60 minuutin päästä siitä tulee kammottava särky, jos ei ole lääkkeitä. Mutta jos oli stressiä migreeni iski. Jos söi kuynnolla, se iski vähän myöhemmin.

Ja kun migreeni tuli, ei siihen tavalliset lääkkeet auttaneet.  Jos kohtaus pääsi alkamaan, päässä oli kiristyvä rautavanne, piti oksentaa ja kädet puutuivat.

Sain aikanaan  aluksi ergotamiinitabletteja. taisi olla Anervan. Migreenisäryn ne lopettivat, mutta jälkipyykissä tuli kuitenkin päänsärkyä. Mutta sen kesti. Migreenin aikana oli niin kamala olo että teki halusi melkein kuolla.

Nyt myöhemmin sain Maxalttia, ja se on tepsinyt aika hyvin. Pitää vain ottaa heti, kun tulee aura. Lohdutuksena on se, että migreenit ovat vähentyneet iän mukana. Nelikymppisenä niitä tuli vain tosi pahan, pitkäaikaisen  stressin jälkeen. Nyt viisikymppisenä edellisestä kohtauksesta  on ollut ainakin 5 vuotta. Tiedän, että ei tämä nuorena kovasti lohduta. Mutta ainakin minulla alkoi olla helpompaa jo kolmikymppisenä.

Ja hommaa ihmeessä  reseptilääkkeet. Migreeniin ei auta käsikauppalääkkeet. Otin niitä vain jälkisärkyyn itse kohtauksen jälkeen.

Vierailija
22/28 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan helpompi syödä myrkkypillereitä kuin kokeilla ruokavalion korjaamista? 🍓

En ole ap, mutta minulla on ollut ruokavaliosta pois viimeiset viisi vuotta maito- ja viljatuotteet ihan muista syistä, kuin migreenin takia, vaikka migreeniä on. Ei ole niiden pois jättäminen vaikuttanut millään tavalla migreeneihin, vaan niitä tulee samalla tapaa mitä aiemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin minä olen kokeillut varmasti kaiken mahdollisen mutta mikään ei pidä kohtauksia poissa ja niitä tulee kaikenlaista syistä johtuen, esim. Suklaa, punaviini, juustot, kovat äänet, valot, hajut, stressi, riitatilanne, stressin laukeaminen, kuukautiskierron eri vaiheet, liika nukkuminen, liian vähä nukkuminen, kylmä-kuuman vaihtelut, nälkä ja niin edelleen.

Ja erityisesti minua ärsyttää oma äitini, joka melkein joka kerta kun kerron hänelle, että olen taas migreenissä, aloittaa tarinansa siitä, kuinka minulla on varmaan särkylääkepäänsärky. Voi kristus sentään sanon minä.

Olen valitettavasti niin ikävässä tilanteessa, että en voi enää käyttää suonia supistavaa lääkettä, joten joudun selviämään pelkällä buranalla. Kyllä täällä välillä käy päässä aika ikäviä ajatuksia, kun päällä on kolmatta vuorokautta kohtaus joka estää liikkumisen ja melkeinpä hengittämisenkin, mutta hengissä ollaan. Vielä.

Vierailija
24/28 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin minä olen kokeillut varmasti kaiken mahdollisen mutta mikään ei pidä kohtauksia poissa ja niitä tulee kaikenlaista syistä johtuen, esim. Suklaa, punaviini, juustot, kovat äänet, valot, hajut, stressi, riitatilanne, stressin laukeaminen, kuukautiskierron eri vaiheet, liika nukkuminen, liian vähä nukkuminen, kylmä-kuuman vaihtelut, nälkä ja niin edelleen.

Ja erityisesti minua ärsyttää oma äitini, joka melkein joka kerta kun kerron hänelle, että olen taas migreenissä, aloittaa tarinansa siitä, kuinka minulla on varmaan särkylääkepäänsärky. Voi kristus sentään sanon minä.

Olen valitettavasti niin ikävässä tilanteessa, että en voi enää käyttää suonia supistavaa lääkettä, joten joudun selviämään pelkällä buranalla. Kyllä täällä välillä käy päässä aika ikäviä ajatuksia, kun päällä on kolmatta vuorokautta kohtaus joka estää liikkumisen ja melkeinpä hengittämisenkin, mutta hengissä ollaan. Vielä.

Voi että, onpa tosi ikävä tilanne. Minulla on sama, että monet asiat laukaisevat migreenin, yksi omituinen minkä olen huomannut niin lentäminen. Mutta voin käyttää triptaaneja.

En tiedä olisiko sinulle mahdollista kokeilla botoxia? Minulle lääkäri sanoi että 90% migreenipotilaista on saanut siitä apua. Botox -hoitoa saa, jos migreeni on todella vaikea, useita kohtauksia kk tai kroonistunut.

Vierailija
25/28 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä lohtua jollekin. Olen jo yli kuusikymppinen ja aikoinaan kärsinyt hirveästä migreenistä. Tyyliin, ensin pelkäsi, että kuolee ja sitten pelkäsi ettei kuolekaan. Nyt kymmenisen vuotta on tullut vain aurat ja hyvin lievä jomotus. Lääkkeen otan toki heti oireen ilmaannuttua, mutta ennen sekään ei auttanut. Äidilläni oli sama juttu, eli särky jäi pikkuhiljaa pois.

Vierailija
26/28 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks parikymppisestä asti pahoista kohtauksista kärsinyt, migreeniä ollut jo yli 15 vuotta. Tuntikausien oksentaminen, kuoleman pelkääminen, puhehäiriöt, kaikki on koettu. Puolitoista vuotta sitten olin 2 kk niin, että päätä särki melkein joka päivä. Olin aivan lopussa. Oksentelin ja makasin pimeässä kylmäpakkauksen kanssa kaiken sen ajan mitä en töissä ollut. Töissä olin vaikka tuntui että kuolen. Neurologi määräsi kamalat tropit jotka vain tekivät olon vielä huonommaksi. Onneksi tajusin ottaa yhteyden hammaslääkäriin. Minulle tehtiin purentakiskot ja jo noin 3 kk niiden käytön aloittamisen jälkeen elämänlaatuni oli kohentunut huikeasti! Kärsin edelleen jonkun verran migreenistä harvakseltaan, voimakkaat toispuoleiset kivut kuitenkin lähes väistyneet. Tilanne on täysin erilainen. Asiantunteva neurologi ei uskonut että kiskot voisivat vaikuttaa mutta näin tekivät! Todella paljon mieluummin käytän kiskoja kuin vedän vahvoja nappeja, ne saattavat vähän helpottaa mutta eivät poista syytä (stressi, hormonit, purentaongelmat, verensokeri jne).

Vierailija
27/28 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maxaltia pidin vuosikaudet mukana minne meninkin ja säästyin "pää-halkeaa"-migreeneiltä. Pitää ottaa heti kun ensimmäiset oireet tuntuu.

Vierailija
28/28 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 jatkaa vielä: haluan itse jakaa tätä kokemusta siitä syystä, että en IKINÄ olisi voinut kuvitella tilanteen helpottavan näin radikaalisti. En sano tätä ärsyttääkseni muita migreenipotilaita vaan siksi, että tiedän miten kamalasta ja invalidisoivasta vaivasta on kyse. Se hetki kun yrität pimeässä nukahtaa tai siirtyä "seuraavalle tajunnantasolle" koska kipu on niin voimakasta ettet pysty olemaan...tai kun oksennat ja oksennat kovan päänsäryn vuoksi ja tuntuu kuin pää räjähtäisi... sitä ei vaan tajua jos sitä ei ole kokenut. Tämä auttoi minulla vaikka viidentoista vuoden ajan minulle oli vain tyrkytetty erilaisia nappeja ja kehotettu syömään säännöllisesti (ja näin toki yritin tehdä). Suosittelen siis kiskoa kokeilemaan! Hammaslääkärille mars, vaikutuksen huomaa kyllä aika nopeasti jos se todella auttaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi