Kuinka varovaiseksi oma lapsi pitää kasvattaa? Mietin vain kun luin noita sairaita juttuja..
että pitkääkö sitä kokonaan kieltää oma lapsi juttelemasta vieraan kanssa? Kouluikäisenä kun ne alkaa jo kulkemaan enemmän omin päin eikä sitä tiedä mihin kaikkeen joku vieras houkuttelee kun juttu etenee. Lapselle saattaa tullekin turvallinen olo kun setä on niin " kiva" ja unohtaa kotona sanotut varoitukset?
Pelottaa ihan oikeasti. En ole ennen ajatellut asiaa näin pahana.
Kommentit (7)
Kouluthan käy uimassa joka vuosi eikä pojilla ole opettajaa omalla puolella kun opet on yleensä aina naisia.
Kai sitten täytyy opettaa ettei saa jutella vieraitten kanssa jne.
Vaikka ei kai sekään ole mikään tae että on tuttu, tulee mieleen se yksi tapaus jossa vuosikausia jatkui hyväksikäyttö leirintäalueella jossa vakkari-asuntovaunuilija osottautuikin pedofiiliksi. Espoossa taisi tapahtua, ja oli ihan vanhempienkin kanssa hyvää pataa eikä kukaan epäillyt mitään. Yöks!
iloisesti suostun ja sanon jotain " joo tosi kiva juttu, mutta odota ihan hetki kun äkkiä haen tuolta esim. puistolta jonkun lelun joka sinne unohtui, mennään sitten" ja sitten äiti käski rauhalliesti kävellä joko ihmisten ilmoille tai nurkan taakse mistä sitten juostiin kotiin.
Äiti aina painotti, ettei saa hätääntyä vaan olla iloinen ja salamyhkäisesti karata.
Kun olin vanhempi hän neuvoi minua samoin. Eli jos joku eäilyttävä mies tulee pyytämään esim. että saako saattaa minut kotiin niin pitää olla iloinen ja ystävällinen ja keksiä vaan joku tekosyy esim. " voi vitsit kun olisi kuulostanut kivalta mutta mun isä on just tulossa mua vastaan vihaisena kun olen myöhässä" .
Näin kukaan mielipuoli ei ehkäpä säikähdä ja tapa, kuin jos vaikka alkaisin aukomaan päätäni ja hasitattelemaan..
Taidanpa pistää korvan taakse!
Itse olen ajatellut, että sanon lapselle, ettei vieraiden ihmisten kanssa puhuta, heidän mukaansa ei saa lähteä eikä heiltä ottaa mitään. Jos vieras ihminen lähtee seuraamaan, niin pitää mennä vaikka johonkin kauppaan tms. ja sanoa siellä henkilökunnalle, että joku seuraa ja pyytää soittamaan vanhemmille.
Toivoahan tässä vaan sopii ettei kukaan hullu omalle lapselle mitään tee.. :(
Nyt aikuisena vasta tajuan, että kyse on pedofiileistä. Mitään traumoja mulle ei todellakaan tullut varoitteluista. Nyt mua naurattaa lapsuuden ajan puliukkojen pelko.
vaan pedofilit on ihan tavallisen, ystävällisen oloisia. Puliukothan on yleensä ihan harmittomia.
jos joku setä pysähtyy kysymään tietä autolla niin älä mene auton luokse.
Jos joku setä ottaa repun niin anna viedä. (lapsi kuulemma lähtee reppunsa perään kun kotona on käsketty olla hukkaamatta reppua)
jos joku setä sanoo että tule katsomaan kissanpentuja/koiranpentuja niin älä mene..
Näitä aina luki jostain miten oli lapsia houkuteltu mukaan.
Jenkeissä pahimmat lasten nappaajat on palkannut itse houkuttelijoiksi vanhoja ihmisiä jotka rahan takia sitä tekevät. Toivottavasti Suomessa ei vielä mennä siihen.
Tyttö on nyt 15 ja ei ole saanut näistä pelotteluista traumoja.