Hesarissa väsynyt sijainen tilittää nykynuorison käytöstapoja.
Olen itse kasvatus-opetusalalla, mutta pienempien kanssa. 1-2 luokkalaiset lähtökohtaisesti rakastavat opettajaa, mutta yläasteella meno on kuin villissä lännessä.
Nykyään jos opettajalta tulee viesti kotiin, että oppilas on käyttäytynyt huonosti, opettaja saa haukut vanhemmilta sen sijaan että kurittaisivat lapsiaan. Ennen sai pelätä sapiskaa kotonta, jos koulussa törttöilyt kantautuivat vanhempien korviin. Lasta siis ojennettiin niin kotona kuin koulussa ja etenkin kotona silloin kun koulussa oli hölmöilty.
Tänäpäivänä vanhemmat haukkuvat opettajan joka julkeaa ojentaa heidän täydellistä nicojennicaa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on varmaan se syy miks toi valittajaope on edelleen sijainen eikä ole saanut vakituista virkaa. Ei osaa pitää kuria eli ammattitaidossa on puutteita. Nykynuoret ovat fiksuja, heitä ei pysty huijaamaan vaan he vaistoavat heti jos opettaja ei ole ammattitaitoinen.
Jos ne nykynuoret ovat niin fiksuja, miksi he rupeavat mölyämään ja häiriköimään ja pilaavat itseltään ja toisiltaan oppitunnit, joilla on tarkoitus oppia? Ja miksi fiksu nuori haluaa pilata töitä tekemään tulleen sijaisopettajan työmahdollisuudet ja mielialan? Rupeatko sinä kiljumaan ja viskomaan tavaroita, kun kaupan kassalla istuu kassahenkilön sijainen tai harjoittelija?
Sijaisen pitää lähteä töihin sillä asenteella, että nuoret haluavat ottaa sijaisesta mittaa. Sillä niin on tapahtunut aina ja luultavasti tulee tapahtumaankin. Uusia vakkariopettajiakin tavataan ensin testata ennen kuin meno sitten rauhoittuu. Kun opettaja tiedostaa tämän ja varmaan muistaa sen omalta kouluajaltaankin, niin pystynee asennoitumaan tilanteeseen paremmin. Se ei riipu kotikasvatuksesta vaan pelkästään siitä, että nuoret on nuoria ja ihmiset ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti tämä on jälleen pääkaupunkiseudun ongelma. Olen nyt 15. vuotta töissä toisaalla maassa yläkoulussa eikä meillä esiinny tuollaisia ongelmia. Hyvin kiireellä oppilaat kiidätetään rehtorin puhutteluun jos ei osata käyttäytyä.
Ilmeisesti siellä villissä lännessä ei osaa rehtoritkaan pitää kuria?
Kyllä meillä kurmuutettiin sijaisia ihan pienessä kyläkoulussakin. Lapset ja nuoret nyt vaan testaa heti alkuunsa että kuinka pitkälle sijaisen kanssa voi mennä. Ihan normaalia, se sama käytiin läpi sen omankin open kanssa siinä alussa. Se miten homma toimii riippuu ihan sijaisesta. Joko tämä osaa tai ei osaa. Jos ei osaa niin nuoret pääsee niskan päälle. Jos osaa niin kuri säilyy kuten oman open kanssa. Sijaisopen homma vaatii vähän enemmän kuin vakiopen homma, eikä siihen kaikki pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on varmaan se syy miks toi valittajaope on edelleen sijainen eikä ole saanut vakituista virkaa. Ei osaa pitää kuria eli ammattitaidossa on puutteita. Nykynuoret ovat fiksuja, heitä ei pysty huijaamaan vaan he vaistoavat heti jos opettaja ei ole ammattitaitoinen.
Jos ne nykynuoret ovat niin fiksuja, miksi he rupeavat mölyämään ja häiriköimään ja pilaavat itseltään ja toisiltaan oppitunnit, joilla on tarkoitus oppia? Ja miksi fiksu nuori haluaa pilata töitä tekemään tulleen sijaisopettajan työmahdollisuudet ja mielialan? Rupeatko sinä kiljumaan ja viskomaan tavaroita, kun kaupan kassalla istuu kassahenkilön sijainen tai harjoittelija?
Koska ne on nuoria. Aikuiset käyttäytyy (ainakin toivottavasti) hyvin, koska ovat aikusia. Oppineet jo jotain matka varrella.
Kun menin sijaiseksi, vakiopettaja opasti, että ota niiltä luulot heti pois. Ja minä otinkin. Minua pelättiin, mutta hassua kyllä, ne pahimmat tulevaisuuden syrjäytyjät tykkäsivät minusta. Vieläkin moikataan, kun nähdään kadulla.
Oon tehnyt 10 vuotta sijaisuuksia omien opiskeluiden ohella ja oon vahvasti eri mieltä. Oon tosin ollut myös pitkiä aikoja, vuoden jne ja nyt sit oikea ope. Tää sijainen ei vaan osaa. Ja oon siis koertänyt pk-seudun erityisluokkia jne. Koskaan ei oo hypitty nenälle, koska en anna siihen mahdollisuutta. Oppilaat ovat mukavia ja fiksuja.
Sijaiset ovat aina olleet vapaata riistaa. Ennen opettajat eivät ottaneet kotiin yhteyttä, vaan oppilaan kouluasiat hoidettiin koulussa opettajien ja oppilaan kanssa. Nyt kotiin ilmoitetaan jokaisesta kynän unohduksestakin.
Miten annat tehtäviä ja jälkkäriä kun et tiedä nimiä? Ei meillä ainakaan annettu sijaiselle oikeita nimiä.
Oikeasti sijainenkin voi olla pätevä opettaja. Nyt on päteviä opettajia työttöminä niin, että jonkun Peräkorven peruskoulun vuorotteluvapaan sijaiseksi on kymmenen pätevää hakijaa.
Eikä ne työttömänä olevat suinkaan ole siksi työttömiä, että olisivat niin huonoja opettajia. Pätevälle opettajalle 30 vuoden työkokemuksella vaan pitää maksaa aika paljon enemmän palkkaa kuin viime kevään ylioppilaalle.
Sijaisia on tosiaan aina kiusattu, ja varsinkin herkkänahkaisia. Muistanpa omalta opettajauraltani ne oppilaat ( 16-17 v), kun minun piti olla yhden opettajan tuntien ajan vahdissa opettajainhuoneessa, kun ei tiennyt milloin sieltä tulee opettaja ja milloin oppilas kesken tunnin. Oli ihan pätevä ja osaava paikallisen lukion vakituinen opettaja, mutta lopetti sen kurssin yleisaineitten opettamisen. Hänen tilalleen loppuvuodeksi tuli tuore ylioppilas, jolla kaikki sujui. Hän kouluttautui luokanopettajaksi, lieneekö hän nyt jossakin rehtorina. Tässä episodissa oli alkuperäinen opettajan nainen, jälkimmäinen mies ja oppilaat teinipoikia, miesvaltaisen alan ammattikoulutuksesta oli kyse. Kyllähän siinä kieltämättä meikäläiseltäkin huumorintajua vähän tavallista enemmän kysyttiin. 1980-luvulla tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne on nuoria. Aikuiset käyttäytyy (ainakin toivottavasti) hyvin, koska ovat aikusia. Oppineet jo jotain matka varrella.
Miksi nuo samat nuoret sitten käyttäytyvät ihan hyvin, kun vanhemmat ovat seuraamassa tuntia? Ei tarvitse olla edes omat vanhemmat, ja yhtäkkiä tapoja alkaakin löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisopettajia on ain aina kurmuutettu. Sijaisen pitää olla aika karu tyyppi, että pärjää. Niin se vaan menee.
Tähän.
Vain idiootti ope valittaa lehden palstoilla tuollaisesta.
Tähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo samat nuoret sitten käyttäytyvät ihan hyvin, kun vanhemmat ovat seuraamassa tuntia? Ei tarvitse olla edes omat vanhemmat, ja yhtäkkiä tapoja alkaakin löytyä.
Vastaus löytyy yltä. Ne vaan leikkivät sijaisen kanssa josta vaistoavat että sillä ei ole auktoriteettia eikä opettamisen osaaminen hanskassa.
Toi valittajaope ei tuskin saa enää mistään töitä jos sen henkilöllisyys selviää. Ei kai kukaan halua kouluunsa ja tunneilleen opettajaa, joka ei osaa työtään ja joka vielä sitten valittaa siitä julkisesti mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä kiristin sijaisena toimiessani oppilaita numeroiden alennuksella. Laitoin heille myös erilaisia lisätehtäviä sakkorangaistuksena huonosta käytöksestä. Hyvinkäyttäytyvät saivat lähteä ajoissa kotiin, riiviöt jäivät istumaan kouluun vähän pidemmäksi aikaa samalla, kun suunnittelin tunteja huomiselle päivälle. Eli v-maisuudelle vastataan yläasteella v-maisuudella, näin se menee elämässä, myös koulussa.
Kun joku vanhempi soitteli minulle illalla ja vaati selitystä, sanoin miten asiat ovat ja olikosullamuuta.
T. Entinen sijainen
Hyvä, itse olen samanlainen vitosille ja kutosille. samanlaista pitäis olla ku entisaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisopettajia on ain aina kurmuutettu. Sijaisen pitää olla aika karu tyyppi, että pärjää. Niin se vaan menee.
Tähän.
Vain idiootti ope valittaa lehden palstoilla tuollaisesta.
Alaisia on aina kurmuutettu. Niin se vain menee. Ei saa valittaa sitten, kun tulee työpaikkakiusatuksi.
Minä kuulin juuri teiniltä että jotkut oppilaat vaan pitivät tunnilla älämölöä eikä siinä opiskelusta mitään tullut, kävi ilmi että kyseessä oli sijainen. Eikä olla pääkaupunkiseudulla.
Pitääkö tähän tosiaan useimpien mielestä suhtautua vaan että "sellaista se nyt on vaan"?
Eikö ysiluokkalaisilla pitäisi tässä vaiheessa olla muuta mielessä kuin hauskanpito?
Hauskinta oli, kun kaikki kertoivat sijaiselle toistensa nimet ja sitten kun sikaili niin sijainen komensi "väärää" jannua. :DD Ne olivat hauskoja aikoja.
Ah niitä yläasteen aikoja. Oli niin mukavaa kun porukka riehui, heitteli opea limaisilla karkeilla ja paperitupoilla, huusi ja heitteli pulpetteja ympäriinsä. Voisinpa kokea sen uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus löytyy yltä. Ne vaan leikkivät sijaisen kanssa josta vaistoavat että sillä ei ole auktoriteettia eikä opettamisen osaaminen hanskassa.
Ei ole niillä naapurin vanhemmillakaan auktoriteettia tai opettamisen osaamista, ja silti nuoret osaavat käyttäytyä.
Kyllä mä ainakin ojennan, todellakin. Asiasta keskustellaan ja mahdollinen rangaistus siihen päälle. Riippuen mitä on tullut tehtyä. Nytkin toisella lapsella on sijainen ja ohjeistin, että tälle käyttäydytään ihan yhtä hyvin kuin omallekin opettajalle. Eli sääntöjä noudatetaan ja muistetaan käytöstavat.
Ärsyttää tää ainainen yleistäminen, kun kaikki vanhemmat vaan kuulemma haukkuu opettajia ja antaa lasten kasvaa pellossa. Ei mun tarvi haukkua opea, meillä sujuu yhteistyö hyvin. Kumpikaan ei hauku toisiaan vaan pyritään kasvattamaan noita lapsia yhdessä.