Hesarissa väsynyt sijainen tilittää nykynuorison käytöstapoja.
Olen itse kasvatus-opetusalalla, mutta pienempien kanssa. 1-2 luokkalaiset lähtökohtaisesti rakastavat opettajaa, mutta yläasteella meno on kuin villissä lännessä.
Nykyään jos opettajalta tulee viesti kotiin, että oppilas on käyttäytynyt huonosti, opettaja saa haukut vanhemmilta sen sijaan että kurittaisivat lapsiaan. Ennen sai pelätä sapiskaa kotonta, jos koulussa törttöilyt kantautuivat vanhempien korviin. Lasta siis ojennettiin niin kotona kuin koulussa ja etenkin kotona silloin kun koulussa oli hölmöilty.
Tänäpäivänä vanhemmat haukkuvat opettajan joka julkeaa ojentaa heidän täydellistä nicojennicaa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Sijaisope ei vaan osaa. Ei nuorissa vikaa ole vaan opessa. Ope ei ole täysin ammattitaitoinen kun on pelkkä sijainen.
Tähän. Näin on tehty aina, omalle opelle ollaan herranterttuja ja kun sijainen tulee, nuoret huvittelee ottamalla ilon irti. Ei pitäisi sijaisenkaan olla noin tosikko.
Vierailija kirjoitti:
Kotonta? KOTONTA?!?!?!
Voi apua, maailmanluokan munaus!!!
Äkkiä haukkumaan opea!
Kyähän nyt 15-vee pojan klooppi innostuu ku tullee 20v vee sijais opettaja luakkahan =))
Sijaisopettajia on ain aina kurmuutettu. Sijaisen pitää olla aika karu tyyppi, että pärjää. Niin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Sijaisopettajia on ain aina kurmuutettu. Sijaisen pitää olla aika karu tyyppi, että pärjää. Niin se vaan menee.
Tähän.
Vain idiootti ope valittaa lehden palstoilla tuollaisesta.
Tuossa on varmaan se syy miks toi valittajaope on edelleen sijainen eikä ole saanut vakituista virkaa. Ei osaa pitää kuria eli ammattitaidossa on puutteita. Nykynuoret ovat fiksuja, heitä ei pysty huijaamaan vaan he vaistoavat heti jos opettaja ei ole ammattitaitoinen.
Meillä aikanaan yläasteen sijaisopettaja toi mukanaan pesäpallomailan. Ilmeisesti halusi tehdä selväksi, ettei tule erimielisyyksiä nuorten jannujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisope ei vaan osaa. Ei nuorissa vikaa ole vaan opessa. Ope ei ole täysin ammattitaitoinen kun on pelkkä sijainen.
Tähän. Näin on tehty aina, omalle opelle ollaan herranterttuja ja kun sijainen tulee, nuoret huvittelee ottamalla ilon irti. Ei pitäisi sijaisenkaan olla noin tosikko.
Sijaisten kustannuksella pidettiin hauskaa jo muinaisella 80-luvulla. Jopa minä - kiltti ja kunnollinen ja ujo - nauroin mukana kun luokka "kiusasi" sijaista. Nämä opiskelijaparat suhtautuivat siihen eri tavalla. Osa tärisi, osa punasteli, osalla värisi ääni, ja osa oli ihan siinä raivarin äärirajoilla, nämä suuttumuksesta punaiset olivat yleensä miehiä.
Mielestäni se on vaan hyvä, jos he näkevät millaista esim. yläasteella on ja millaista se opettajan työ on.
Pääsääntöisesti tämä on jälleen pääkaupunkiseudun ongelma. Olen nyt 15. vuotta töissä toisaalla maassa yläkoulussa eikä meillä esiinny tuollaisia ongelmia. Hyvin kiireellä oppilaat kiidätetään rehtorin puhutteluun jos ei osata käyttäytyä.
Ilmeisesti siellä villissä lännessä ei osaa rehtoritkaan pitää kuria?
Minun mielestä ainoa ratkaisu tilanteeseen on, että opettajien toimivaltuuksia nostettaisiin ja koulusta tehtäisiin muutenkin uskottavampi kurinpidollisesti.
Tässä ehdotuksia: reppu& kännykkäratsiat sallittuja, samoin niiden takavarikko, luokasta poisto sallittua, jolloin soitettaisiin vaikka vanhemmille, aivan kuten tarhastakin, että tule hoitamaan jälkikasvusi, hän ei kykene luokkatyöskentelyyn. Luulen, että jos moinen tulisi lakiin, alkaisi kotonakin tahti muuttua, kun ei sieltä töistä ihan kauhean montaa kertaa viitsi olla pois oman kakaran hölmöilyn takia. Koulun käytäville ja luokkiin kamerat ja äänityslaitteet todentamaan tilanteiden todellinen kulku. Opettajille oikeus tarttua oppilaaseen poistaessaan tämän luokasta, häiriköinti koulussa maksulliseksi: saa siis sakon, jos häiritsee toistuvasti työrauhaa/ joutuu ylimääräisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kotonta? KOTONTA?!?!?!
Tää on varmaan se "ei ikinä miljonääriksi" friidu
Tommosta se meillä oli jo 10 vuotta sitten. Kun sijainen paikalla niin oltiin kuin siat.
Ja näin se varmaan aina on ollut enemmän tai vähemmän. On se kyllä perseestä sen sijaisen kannalta.
Oikeasti joku opettaja valittaa tuollaisesta mediassa ihan avoimesti? Miten kehtaa?
Vierailija kirjoitti:
Koulun käytäville ja luokkiin kamerat ja äänityslaitteet todentamaan tilanteiden todellinen kulku
Ei opettajat sellaista halua. Nehän ovat ihan suossa jo nyt kun oppilaat lähettävät niistä suoraa livelähetystä periscopeen jne. Opettajat haluavat kieltää kännykät ja kuvaamisen..
Oikeasti joka luokasta pitäisi olla livenä lähetys ja julkisena suoraan nettiin. Vanhemmatkin voisivat päivällä katsoa, että mitäs luokassa tapahtuu. Tässä jäisivät kiinni myös ne huonosti käyttäytyvät opettajat..
Minä kiristin sijaisena toimiessani oppilaita numeroiden alennuksella. Laitoin heille myös erilaisia lisätehtäviä sakkorangaistuksena huonosta käytöksestä. Hyvinkäyttäytyvät saivat lähteä ajoissa kotiin, riiviöt jäivät istumaan kouluun vähän pidemmäksi aikaa samalla, kun suunnittelin tunteja huomiselle päivälle. Eli v-maisuudelle vastataan yläasteella v-maisuudella, näin se menee elämässä, myös koulussa.
Kun joku vanhempi soitteli minulle illalla ja vaati selitystä, sanoin miten asiat ovat ja olikosullamuuta.
T. Entinen sijainen
FiliPeedo96 kirjoitti:
Kyähän nyt 15-vee pojan klooppi innostuu ku tullee 20v vee sijais opettaja luakkahan =))
Sulla alkaa olla pakkomielle teeman ympärillä :D
Joku kehitysvaihe jäänyt päälle
Vierailija kirjoitti:
Kotonta? KOTONTA?!?!?!
Kyseessä on eksessiivi:
http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/546
Mutta senhän tiesit. Kunhan vaan piti ilkkua.