Noniin, nyt se alkaa! OAJ puuhaa opettajia vuosityöajan piiriin.
Sinne menevät opettajien ylisuuret etuudet.
http://opettaja.fi/cs/Satellite?c=Page&pagename=OpettajaLehti%2FPage%2F…
Kommentit (26)
Olen tehnyt opettajan töitä 1600 tunnin vuosityöajalla nyt kymmenen vuotta, enkä käsitä, miksi tätä järjestelmää kolleegoiden piirissä vastustetaan kynsin hampain. Vuosityöaika tekee näkyväksi kaiken sen, mitä opettajan työhön kuuluu. Suunnitelmaan kirjataan varsinaiset opetustunnit, tuntien suunnittelu, palaverit ja kokoukset, OPS-työ, HOPS-työ, oma kouluttautuminen jne., joten kukaan ei voi tulla sanomaan, että opettaja laiskottelee ja tekee töitä vain 9 kk vuodessa, 19 tuntia viikossa. En oikeasti keksi mitään huonoa kokonaisvuosityöajassa!
Ei se kokonaistyöaika tuo mitään parannuksia opettajan työehtoihin, pikemminkin päinvastoin.
sdfdsfdfd kirjoitti:
Opettajan työ on haasteellisempaa,
varsinkin kun oppilaiden vanhemmissa enemmän ja enemmän
juuri ja juuri lähihoitajakouluun päässeitä aivottomia valittajia.Onneksi OAJ juurikin kertoi, ettei pidä häiriköiden vanhempien kanssa puhelimessa jankuttaa, kirjoittakoot luukku.com osoitteistaan juorujaan suoraan rehtorille.
Hänen kanssaan voit lässyttää kännykkäriippuvaisista lapsista jne.
Ohis, mutta ärsyttää aivan suunnattomasti kun aina täytyy puhua lähihoitajista ja tyhmyydestä samassa lauseessa. Kyllä, lähihoitajakouluun on varmasti helpompi päästä kuin moneen muuhun kouluun, mutta silti ei tarvitse vetää johtopäätöstä, että lähihoitajat ovat aivottomia. Erityisesti av:lla lähihoitaja on erittäin usein ihan synonyymi tyhmälle. Itse koen, että ihmiset, jotka määrittelevät toisen älykkyyden vain koulutuksen perusteella, eivät ole niitä kaikkein älykkäimpiä.
Se on jännä, kun täällä palstalla joku kirjoittaa, että on opettaja ja että työ on leppoisaa ja helppoa niin aina tulee vihaisia vastineita tyyliin "Sä taidatkin olla niitä huonoja opettajia" tai "Siltä se varmaan tuntuu, kun teettää kaikki työt muilla!".
Se on vaan joku kirjoittamaton sääntö, että opettajan työ on aivan helvetin raskasta, vaikeaa ja opettajat ansaitsevat kaiken sen vapaan ja lyhyet päivät mitä nyt vaan löytyy.
No, pakko taas olla vähän eri mieltä.. Olen itse matemaattisten aineiden opettajan yläkoulussa. Alun perin opiskelin diplomi-insinööriksi, tein niitä hommia jonkin aikaa, jäin äitiyslomalle ja sieltä palattuani kokeilin lyhyttä sijaisuutta peruskoulussa ja niille teille sitten jäin. Matikan opettajan pätevyyden ja viran sain jo yli 10 vuotta sitten.
Opettajan työ on minusta mukavaa, palkitsevaa ja kevyttä. En tekisi tätä, jos päivät olisivat pidempiä tai lomat lyhyempiä. Meillä on neljä lasta ja on todella kätevää, ettei heidän lomahoitoaan ole koskaan tarvinnut erikseen miettiä, kun on itsellä loma samaan aikaan. Teen minimituntimäärää viikossa ja esim. tänään tiistaina minulla on ollut tunteja vain klo 8-11. Menin kouluun seiskaksi, korjasin kokeet, monistin parit tehtävät, pidin tunnit ja lähdin kotiin. Matkalla hain eskarilaiseni kotiin. Ei voi valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt opettajan töitä 1600 tunnin vuosityöajalla nyt kymmenen vuotta, enkä käsitä, miksi tätä järjestelmää kolleegoiden piirissä vastustetaan kynsin hampain. Vuosityöaika tekee näkyväksi kaiken sen, mitä opettajan työhön kuuluu. Suunnitelmaan kirjataan varsinaiset opetustunnit, tuntien suunnittelu, palaverit ja kokoukset, OPS-työ, HOPS-työ, oma kouluttautuminen jne., joten kukaan ei voi tulla sanomaan, että opettaja laiskottelee ja tekee töitä vain 9 kk vuodessa, 19 tuntia viikossa. En oikeasti keksi mitään huonoa kokonaisvuosityöajassa!
Missä opetat? Miten lomat pyörii? Mikä on päivittäinen koulullaoloaikasi?
Onpas kiva liitto sitten opeilla kun oikein olan takaa puuhastelisi heikennyksiä työehtoihin :)