Sipilä puhuu tarkoituksella epäselviä
Hyvä muistaa kun "kilpailukykysopimusta" tungetaan kurkusta alas:
"Pääministeri Juha Sipilä (kesk) käyttää sanoja väärin eikä ymmärrä mistä puhuu. Näin arvostelee pääministerin toimintaa Helsingin yliopiston professori Markus Jäntti tällä viikolla ilmestyneen Talous ja yhteiskunta -lehden haastattelussa. Lehteä julkaisee Palkansaajien tutkimuslaitos.
Jäntin mukaan hallitusohjelmaankin päätyneet hämärät muotoilut ovat ikävä ja outo tapa tehdä politiikkaa.
”Sipilä käyttää kaikenlaisia sanoja ihan väärillä tavoilla, ja kysymys ei mielestäni ole pelkästään semantiikasta vaan todennäköisesti ihan oikeasti siitä, ettei hän ymmärrä mistä puhuu. Esimerkiksi tämä tuottavuusloikka....”, Jäntti sanoo haastattelussa.
Haastattelun tehnyt Palkansaajien tutkimuslaitoksen erikoistutkija Heikki Taimio jatkaa jutussaan Jäntin ajatusta kirjoittamalla, että insinöörien ajattelutavassa tuottavuutta katsotaan kustannusten perusteella eikä tuotannon määrän ja työpanoksen suhteena.
”Monelta osin yksityisen firman insinööriajattelu on ihan väärä tapa hahmottaa koko kansantaloutta. Oikeasti on traagista, että maata pyritään johtamaan käyttämällä yksityisten toimijoiden toimintaa vertailukohteena”, Jäntti sanoo.
Hän myöntää, että taipumus tällaisten vertailujen tekemiseen on ihmiselle toki luontaista, mutta se ei ole ainoastaan väärin vaan suorastaan haitallista. Se, mikä on yksityiselle kotitaloudelle matalasuhdanteessa viisasta, eli vähentää menoja, on hänen mukaansa kansantaloudelle matalasuhdanteessa tuhoisaa.
Jäntti onkin harmissaan turhasta velkapelon lietsonnasta kansaan. Hän nostaa esiin viimekeväisen vaalitaistelun ja vaalikeskustelut, joissa kaikkien suurten puolueiden ja Rkp:n johtajat hokivat, että on moraalitonta jättää iso velkataakka lastemme ja lastenlastemme maksettavaksi.
Ei niitä koskaan makseta pois vaan talouskasvu hoitaa sen, ja ei niitä ole tarkoituskaan maksaa pois. Se on sitä velkapelon lietsontaa, ja he tekevät sitä tahallaan, jolloin he valehtelevat, tai he tekevät sitä tietämättömyyttään, joka on suurin piirtein yhtä pelottavaa”, Jäntti toteaa haastattelussa.
Kuusi vuotta Tukholman yliopiston kansantaloustieteen professorina työskennellyt Jäntti siirtyi Helsingin yliopistoon tänä syksynä."
http://www.talouselama.fi/uutiset/professori-tolvii-sipilaa-kayttaa-san…
Kommentit (13)
Ei minulla ole lapsia eikä lastenlapsia. Saisinko pitää kaikki rahani ihan itselläni, kun minun ei tarvitse niistä jälkipolvilleni säästää?
Etkö vieläkään ole oppinut että kepu pettää AINA ja niitten höpinät on kuulijan vastuulla
Pääministeri voisi kertoa riittävätkö perunat, kurkut ja tomaatit.
vihernarkkari kirjoitti:
Etkö vieläkään ole oppinut että kepu pettää AINA ja niitten höpinät on kuulijan vastuulla
Vaalituloksesta päätellen iso osa ei ollut oppinut. Meni Sipilän "rehellinen insinööri"-bluffiin. Todellisuudessa eniten paskaapuhuva poliitikko, taitaa vaan Stubb mennä edelle.
Millastahan on ollut olla Juhan alainen? Koska tulee paljastuskirja "pomo helvetistä"? Olis kovempi kuin Susanna Ruususen uuniperunakirja.
Hallituksen kavereita kun kuuntelee, niin tuntuu että Li Andersonkin olisi huomattavasti pätevämpi pääministeri. Ainakin Anderson pystyy perustelemaan mielipiteitään kansantaloudellisesti järkevillä perusteilla. Puistattava ajatus kaikenkaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole lapsia eikä lastenlapsia. Saisinko pitää kaikki rahani ihan itselläni, kun minun ei tarvitse niistä jälkipolvilleni säästää?
Saat pitää kunhan vedät itsesi kiikkuun heti kun et kykenee työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat pitää kunhan vedät itsesi kiikkuun heti kun et kykenee työntekoon.
Laita ne niihin vakuutuskuoriin niin kukaan ei saa tietää.
T: yks juha
"Hän myöntää, että taipumus tällaisten vertailujen tekemiseen on ihmiselle toki luontaista, mutta se ei ole ainoastaan väärin vaan suorastaan haitallista. Se, mikä on yksityiselle kotitaloudelle matalasuhdanteessa viisasta, eli vähentää menoja, on hänen mukaansa kansantaloudelle matalasuhdanteessa tuhoisaa."
Näinhän se menee. Kun valtio vähentää menoja se vähentää myös tulojaan. Ihmeen vähän tätä tosiseikkaa hallituksessa tiedetään tai halutaan myöntää.
toisilla berluskooni meillä juha pooni
Eikö sipuli jo uhkaillut että jättää politiikan?
tervemmenoo