Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittaisinko lapsen englanninkieliseen päiväkotiin?

Vierailija
14.03.2016 |

Meillä on nyt tyttö 2,5v, aloitti päiväkodin 2v kun jouduin palaamaan töihin. Päikky on ihan kiva, hoitajat on mukavia ja lapsi viihtyy kuulemma ihan hyvin. Häiritsee vaan, kun ryhmäkoot on niin suuret ja hoitajia vähän,niin aikuinen ei välttämättä pysty olemaan aina tarvittaessa läsnä. Lisäksi kun muksuja on niin paljon, on häly ja melske aikamoinen. Mun lapsi on tosi energinen ollut pienestä pitäen, mutta nyt päiväkodin aloituksen jälkeen iltaisin ei tahdo oikein jaksaa tehdä mitään. Päiväkotiin menokaan ei oikein tunnu nappaavan, usein aamulla kysyy että voisiko jäädä kotiin.
Tässä meidän lähellä on englanninkielinen päiväkoti. Siellä olisi ryhmäkoot pienemmät ja lapsia vähemmän, joten voisi olla hyvä ja rauhallisempi vaihtoehto. Ruotsinkielinenkin olisi, mutta en koe sitä niin hyödylliseksi taas tulevaisuuden kannalta mitä tuo englanninkielinen olisi.
Ajattelin, että aloittaisi uudessa kun olisi 3v. Olisiko vieraskielinen päiväkoti ihan tuhoon tuomittu idea? Kokemuksia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki lapset olleet englanninkielisessä päiväkodissa. Se tosin maksoi satkun kuukaudessa enemmän kuin kunnallinen normihoito, mutta oli hyvä paikka.

Vierailija
2/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ei ole mitään muuta kuin hyötyä tulevaisuudessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ruotsinkieliseen päiväkotiin. Englannin unohtaa, kun ei se Suomessa sitä käytä. Ja koulussa se sitten oppii, kuten me kaikki muutkin. Ruotsinkielinen päiväkoti taas vahvistaa ruotsia, jota joko siellä tai lähellä kuitenkin puhutaan, joten ihan konkreettista hyötyä on.

Vierailija
4/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomen asema anglosaksisena siirtomaana on vielä jollekin epäselvä, niin tuskin enää kauan.

Vierailija
5/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäniminen? Kaikissa mitkä minä tiedän on valtavat ryhmät ja epäpätevät hoitajat.

Vierailija
6/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini vanhemmat ovat kiinalaiset ja hän oppi suomen vasta tarhassa, ja hyvin oppikin. Ei aksenttia lainkaan ja kirjoitti äikästä L:llän. Ei ikinä tarvinnut suomikakkosta ynnä muuta. Eli varmasti lapsesi hyötyisi, mutta pidä sitten vaan huoli, että suomi ei unohdu tai ole liian vaikeaa koulussa.

Vierailija
7/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tottakai se oieni on päivän jälkeen väsynyt. Paljon väsyneempi se on jos siihen liitty vielä uusi kielikin

Vierailija
8/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa laittaa siihen englannin kieliseen 

Vierailija
9/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea. Itse en varmaan laittaisi, koska lapsen isän äidinkieli on hollanti ja toki siis miehen kanssa puhumme enkkua, mutta lapsen on tärkeämpää oppia suomi ja hollanti kunnolla ensin.

Vierailija
10/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-vuotias oppi englannin kielen vuodessa, kun laitettiin kielikylpypäiväkotiin. Muutenkaan ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa. Jatkoi englanninkieliseen kouluun myöhemmin, mikä oli suuri etu siinä vaiheessa, kun muutimme ulkomaille isän työn perässä.

Vierailija
11/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen englantipainotteisella yläasteella tällä hetkellä ja tosi moni ystävä on käynyt turussa sellaisessa englanninkielisessä leikkikoulussa kuin Wendy house. On ollut tosi hyvä kuulemma, ja huomaan itsekin, että ne jotka ovat siellä olleet ovat menestyneet koulussa hyvin. En sano että se johtuisi kokonaan siitä mutta kai jotain seurauksia siitä. Suosittelen!

Vierailija
12/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka alapeukuttaa on kade. enkkupäiväkodista on vain hyötyä ei mitään muuta eikä ne lapset ole yhtään sen väsyyneempiä kun siitä tavallisestakaan 

Vierailija
13/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita ruotsinkieliseen päiväkotiin. Englannin unohtaa, kun ei se Suomessa sitä käytä. Ja koulussa se sitten oppii, kuten me kaikki muutkin. Ruotsinkielinen päiväkoti taas vahvistaa ruotsia, jota joko siellä tai lähellä kuitenkin puhutaan, joten ihan konkreettista hyötyä on.

Englannista on ollut Suomessakin asuessani moninkertaisesti enemmän hyötyä verrattuna ruotsiin. Vaikka asun lähes rajalla. :-)

Vierailija
14/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas joku rkp:n kannattaja "neuvoo". Olen itse asunut suomenruotsalaisella alueella noin 15 vuotta kahdessakin eri paikassa ja voin sanoa että täällä ei todellakaan puhuta ruotsia vaan suomenruotsia. Niillä kahdella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Englantia lapsesi tulee tarvitsemaan elämässään aina.

Vierailija
15/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kaksi tapausta jossa lapsi on ollut engl päiväkodissa. Toisessa isä saksankielinen ja äiti suomenkielinen. Lapsi puhuu sujuvasti kaikkia kolmea. Toisessa tapauksessa äiti suomenruotsalainen ja isä suomenkielinen. Lapsi on nyt 5v eikä puhu mitään kieltä kunnolla ja hyvin vähän puhuu muutoinkin, vain yksittäisiä sanoja. Meni jotenkin sekaisin. Sitä en tosin tiedä onko joku muu syy kehityshäiriöön.

Sanoisin että engl päiväkoti on todella hyvä idea, mutta minusta tuntuu että itse odottaisin että lapsi oppii ensin puhumaan äidinkieltään suhtkoht hyvin ennenkuin hätyyttäisin lisää. Kielen kehitys taas riippuu lapsesta paljon. Toinen voi olla melkoinen tarinaseppo jo parivuotiaana, toinen taas puhuu epäselvästi ja vähän vielä 4-vuotiaanakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi