Vituttaa, kun mies tuhlaa rahat
Toinen kuukausi nyt peräkkäin, kun odotellaan tilit ja ruokakaapit tyhjinä seuraavia rahoja. Ja vain ja ainoastaan miehen tuhlailun takia! "Mä tarvin tätä", "Pakko mun on tämä nyt ostaa", "Jos kerran puolessa vuodessa käyn baarissa, niin ei ole paha" ja blaa blaa blaa. No on paha, jos sen takia sitten ollaan p.a.! Ja kai ne "tärkeät" ostoksetkin voisi tehdä silloin, kun on ylimääräistä tai kun edes säästäisi ensin niitä "tärkeitä" ostoksia varten.
Että mua ottaa päähän tuo päätön tuhlailu.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa erilliset tilit ja tietyt laskut miehen vastuulle/suoraveloitukseen miehen tililtä?
Älä ikinä ap tee tätä virhettä! Jos on jo todistettu, että rahankäyttö on holtitonta niin todellakaan ei mitään vastuuteta miehelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tähän pitäisi (taas) sanoa mitä?! :D
No vaikka, että miten tuolle saa järkeä päähän?
ap.
Etkö sinä ole jo ihan iso tyttö, jolla on oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu itsestäsi niin miten miehen holtiton rahan käyttö sinulle kuuluu?
Ei, kun me ollaan perhe, jolla on kaikki yhteistä.
Mikä kyllä välillä ottaa päähän...
ap.
Selitä nyt meille yksinkertaisille, miksi juuri miehellä on suurempi oikeus tuhlata perheen yhteisiä rahoja kuin sinulla? Eli miksi sinä et nappaa niitä rahoja siltä tililtä ja osta vaikka jonkun hullunkalliin merkkilaukun, joka voit sitten myydä pois ja saada rahaa vaikka ruokaan silloin, kun tili on tyhjä?
On sulla vähän erikoinen käsitys tuosta "kaikki on yhteistä", se sinä olet ainoa vastuuntuntoinen aikuinen siinä perheessä.
Siksi en osta kallista laukkua, kun mulla on sen verran järkeä päässä, että ymmärrän, ettei mulla oikeasti sellaiseen ole varaa vaikka tilillä juuri sillä hetkellä siihen rahat olisikin. Ei mulla ole pokkaa ostaa kallista laukkua ja katsoa sitten kuukauden kuinka kaapit ammottaa tyhjyyttään, kun ei ole varaa kunnolla ostaa ruokaa.
Täällä kun asuu muitakin kuin vain minä ja mies. Pakko ajatella muitakin.
ap.
En suosittele mitään yhteisiä tilejä tälläisessä tapauksessa. Ongelmat ovat liian vakavia jos baareilu menee ruokien edelle, niin se kertoo idiotismista ja sellainen mies pitää potkaista pihalle eikä tehdä mitään parannusehdotuksia.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele mitään yhteisiä tilejä tälläisessä tapauksessa. Ongelmat ovat liian vakavia jos baareilu menee ruokien edelle, niin se kertoo idiotismista ja sellainen mies pitää potkaista pihalle eikä tehdä mitään parannusehdotuksia.
Jaa en tajunnut, että tässä on lapsia mukana kuvioissa. Otan osaa.
Itku vonku parku. Jos mies on idiootti, voit vain minimoida vahinkoja. Lopeta naiivit "yhteiset tilit koska perhe" typeryydet. Olet jo huomannut ettei yhteinen tili toimi. Erilliset tilit ja mies maksamaan puolet laskuista heti palkkapäivänä, ja puolet kuukauden ruokarahoista vaikka sinulle käteisenä.
Jos ei suostu, muutatte lasten kanssa eri talouteen. Ei tuollaisen ihmisen kanssa voi leikkiä perhettä, jos ei sen vertaa ole aikuinen että huolehtisi laskut maksuun. Ei ole olemassa mitään taikasauvaa joka miehen muuttaisi.
Nosta rahaa jemmaan, ettei mies pysty käyttämään niitä. On sitten loppukuuta varten varalla.
Vierailija kirjoitti:
Itku vonku parku. Jos mies on idiootti, voit vain minimoida vahinkoja. Lopeta naiivit "yhteiset tilit koska perhe" typeryydet. Olet jo huomannut ettei yhteinen tili toimi. Erilliset tilit ja mies maksamaan puolet laskuista heti palkkapäivänä, ja puolet kuukauden ruokarahoista vaikka sinulle käteisenä.
Jos ei suostu, muutatte lasten kanssa eri talouteen. Ei tuollaisen ihmisen kanssa voi leikkiä perhettä, jos ei sen vertaa ole aikuinen että huolehtisi laskut maksuun. Ei ole olemassa mitään taikasauvaa joka miehen muuttaisi.
Se yhteinen tili on toiminut tosi monta vuotta ilman mitään ongelmia. Jostain syystä mies kuvittelee nykyisin, että ollaan rikkaampia kuin ollaankaan.
Eikä sillä ole mitään merkitystä onko erilliset tilit vai ei, kun mies kuitenkin tuhlaa omansa ja sitten mun pitää kustantaa kaikki niin, etten saa edes itselleni mitään ostettua.
Ei se auta kuin yrittää taas takoa järkeä sille päähän...
ap.
Vierailija kirjoitti:
Nosta rahaa jemmaan, ettei mies pysty käyttämään niitä. On sitten loppukuuta varten varalla.
Tätä taidan alkaa tehdä.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansaitse itse omat rahasi ja elä anna niitä miehelle.
Ei meillä ole ns. omia rahoja. Yhteinen tili ja sieltähän se ihan sujuvasti käyttelee. Luulisi, että aikuinen ihminen ymmärtäisi milloin ei oikeasti ole varaa ostaa 150 e kenkiä tai ostaa muuta "tosi tärkeää" just sillä sekunnilla kuin sattuu sen keksimään. Kun ei mitään rikkaita olla vaan perusduunareita, jotka joutuu laskemaan rahansa tarkasti.
ap.
No hanki ihan ikioma pankkitili johon sinun palkka ym tulee ja käyttöoikeus vain sinulle ja pankkitunnukset säilöön vaikka työpaikalle. Ja tee se nyt heti tänään. Oletko jotenkin tyhmä?
Antaisit miehen nyt ostaa omia legojaan. Mieshän näyttää tarvitsevan niitä ja se on mahdollista vain sinun resursseillasi, hyvä kuitenkin ettei laita hynää baareihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Etkö sinä ole jo ihan iso tyttö, jolla on oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu itsestäsi niin miten miehen holtiton rahan käyttö sinulle kuuluu?
Ei, kun me ollaan perhe, jolla on kaikki yhteistä.
Mikä kyllä välillä ottaa päähän...
ap.
No mekin ollaan perhe, vaikka on erilliset rahat, yhteinen taloustili ja hui kamalaa - avioehto! Jos joskus emme olisi enää perhe, mies voi lähteä tyhjätaskuna, kuten oli parisuhteeseen tullessaan. Ansaitsee nyt enemmän kuin minä, mutta minulla jää palkasta enemmän säästöön. Kun miehen on vaan "pakko ostaa" milloin mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se yhteinen tili on toiminut tosi monta vuotta ilman mitään ongelmia. Jostain syystä mies kuvittelee nykyisin, että ollaan rikkaampia kuin ollaankaan.
Eikä sillä ole mitään merkitystä onko erilliset tilit vai ei, kun mies kuitenkin tuhlaa omansa ja sitten mun pitää kustantaa kaikki niin, etten saa edes itselleni mitään ostettua.
Ei se auta kuin yrittää taas takoa järkeä sille päähän...
ap.
"Jos ei suostu, muutatte lasten kanssa eri talouteen. Ei tuollaisen ihmisen kanssa voi leikkiä perhettä, jos ei sen vertaa ole aikuinen että huolehtisi laskut maksuun. Ei ole olemassa mitään taikasauvaa joka miehen muuttaisi."
Ps: jos jokin ei toimi NYT, on ihan sama onko se ennen toiminut. Nykytilannetta ei muuta miksikään joku mitä aiemmin on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Toinen kuukausi nyt peräkkäin, kun odotellaan tilit ja ruokakaapit tyhjinä seuraavia rahoja. Ja vain ja ainoastaan miehen tuhlailun takia! "Mä tarvin tätä", "Pakko mun on tämä nyt ostaa", "Jos kerran puolessa vuodessa käyn baarissa, niin ei ole paha" ja blaa blaa blaa. No on paha, jos sen takia sitten ollaan p.a.! Ja kai ne "tärkeät" ostoksetkin voisi tehdä silloin, kun on ylimääräistä tai kun edes säästäisi ensin niitä "tärkeitä" ostoksia varten.
Että mua ottaa päähän tuo päätön tuhlailu.
Kuinka suuri osuus rahoista on miehen sinne laittamia? Ymmärrän jollain tapaa jos yhteinen tili on käytännössä sama kuin miehen oma tili. Mutta onhan tuo ihan sama kuin varastaisi perheen säästöpossusta johon säästetään kesälomalle jätskirahoja tai söisi jääkaapista koko perheen jakkimakupalat tai ruokapöydässä ottaisi ekana ruokaa niin että muille ei jää mitään ja digiboksilta poistaa vaimon emmerdalet ja pikkuoskarin tuomasveturin että omat TekNavit mahtuu. Ja jättää vessaan tyhjän vessapaperirullan. Nämähän on hauskoja, kerätään koko sarja.
Laita puolet laskuista erääntymään miehen palkkapäivänä.
Perusta toinen tili, siirrä sinne esim. asumiseen, sähköön ja vakuutuksiin tarvittavat rahat.
Laske paljonko yhteiset kulunne: koti, ruoka, lapset, yhteiset laskut, ovat kuussa. Laske oma osuutesi kuluista. Perusta oma tili ja siirrä palkkasi tulemaan sinne. Siirrä oma osuutesi yhteisistä kuluista yhteiselle tilille.
Miehesi pitää ilmeisesti konkreettisesti nähdä, mihin varanne todella riittävät.
Esim. anopin mies on kuvaillun kaltainen. Ei ole silti estänyt n. 30 vuoden yhdessäeloa. Lapsensa säästävät anopille salatilille rahaa korvauksena lastenhoidosta ym.
Eipä tulisi mieleenkään laittaa rahoja samaan kasaan jonkun muun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Mitä ne omat rahat hyödyttää, jos mies tuhlaa kaikki omansa, ja jonkun ne lapset on ruokittava ja laskut maksettava silti.
Näinhän se käytännössä menee. Kun miehen palkka tulee, niin se on hyvin äkkiä tuhlattu. Minä sitten yritän kustantaa kaiken "omilla" rahoillani seuraaviin palkkoihin asti. Ei mun pienillä rahoilla kovin hyvin viittä henkeä elätetä. Mutta ei mies välitä. Raha kuulemma kasvaa puussa ja visaa voi vinguttaa!
ap.
Mikset sitten vaan tee niin, että jätät kaikki miehen kulut maksamatta? Ruokaa ostat vain sinulle ja lapsille, kaikki miehen nimissä olevat laskut jätät maksamatta.
Kyllä jossain vaiheessa havahtunee, kun nälkä kurnii eikä ruokaa ole, puhelinliittymä suljetaan maksamattomien laskujen takia ja se visakin napataan kassalla pois kun laskuja ei ole aikoihin makseltu.
Käytännössähän siinä kävis niin, että miehellä ois vara ostella samat ostokset kuin ennenkin ja jäis vähän ylimääräistäkin mistä lapsille antaa. Nainen ois edelleen PA ja sitten itkis mieheltä rahaa. Sen takia just pitää olla yhteiset rahat, että nainen voi loisia suurimman osan kuluistaan miehen piikkiin.