Kaupungin kesätyö palkka 950e kk!
Onko toi nyt ihan laillista maksaa noin huonoa palkkaa? Viikko tunteja kuitenkin 30.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-ketju ottaa hyllyttämään kahdeksi viikoksi 15-17 -vuotiaita nuoria. "Palkka" on 350 euroa. Työaika kuusi tuntia päivässä.
Eli kiva kikka naamioida työ epämääräiseksi työkokeiluksi, kuten hakemuskaavakkeessa oli.
Tyttö sai paikan ja tunkua oli näilläkin ehdoilla riittämiin. Eli en nyt aio valittaa.
Aika törkeää. Toisaalta kyllähän sitä tuli itsekin jaettua pentuna mainoksia ja työ oli raskasta, eikä siitä saanut oikein mitään. Silti tuokin on oikea työpaikka pois joltakin.
Tämän ilmoituksen näin oman lähimarketinkin edessä. Eli on kyllä törkeys huipussaan. Vakkareiden kesälomien ajaksi siis otetaan ilmaistyövoimaa jonkin "työelämään tutustumisen" varjolla.
Onkohan laillista tosiaan edes? Itsellä ei nyt saumaa tuohon paikkaan, kun ikään on 40 vuotta, mutta mietityttää lainmukaisuus.
Eivat ne vakkareita korvaa. Kahden viikon valein tulee aina uudet teinit jotka on perehdytettava. Eika niita voi mihinkaan vastuullisiin hommiin laittaa. Todella hyva homma Etta mahdollisimman moni teini-ikainen paasee tienaamaan hiukan taskurahaa. Namahan ovat nimenomaan tarkoitettu ekaksi "tyopaikaksi" kaupan alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-ketju ottaa hyllyttämään kahdeksi viikoksi 15-17 -vuotiaita nuoria. "Palkka" on 350 euroa. Työaika kuusi tuntia päivässä.
Eli kiva kikka naamioida työ epämääräiseksi työkokeiluksi, kuten hakemuskaavakkeessa oli.
Tyttö sai paikan ja tunkua oli näilläkin ehdoilla riittämiin. Eli en nyt aio valittaa.
Aika törkeää. Toisaalta kyllähän sitä tuli itsekin jaettua pentuna mainoksia ja työ oli raskasta, eikä siitä saanut oikein mitään. Silti tuokin on oikea työpaikka pois joltakin.
Kuulosti itsellenikin hirveän vähältä, mutta sitten tajusin että olinhan itsekin 16-vuotiaana K-marketissa hyllyttämässä 4 viikkoa melkein samalla palkalla, hieman yli 6e/tunti. Tuntui se silloin paljolta ja oli ilmeisesti koululaispalkkana ihan tes:in mukainenkin.
Moni aikuinenkin olisi tyytyväinen tuohon palkkaan. Itse opiskelin aikuisena uuteen ammattiin ja meillä oli pitkät pätkät ilmaista työharjoittelua. Siis palkka 0 euroa! Ja yksi firma edellytti näiltä ilmaisilta työntekijöiltä 40 h/vko.
Itse sain vielä viime vuonna korkeakouluopiskelijana 750e/kk josta piti siis maksaa kaikki asumisesta lähtien. Eikä edes ollut lyhennetty työpäivä vaan aina 8h/päivä. Ei enää ikinä kaupungille kesätöihin kiitos...
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tes-rikkomukselta. Ei voi olla muuten mahdollista. Oma nuoreni saa kesätyöstään yli 3000 euroa kuukaudessa eli ihan kunnon sijaisen palkan. Eihän kukaan 950 eurolla kuukaudessa voi elää!
Oliko äidillä, isillä tai tuttavan firmassa töissä? Ei kesätöistä pitäisi saada 3000 euroa kuukaudessa.
Jos noin hyvää palkkaa saa on kyseessä normaali työ jota tehdään kesällä.
Jostain nuortenkin on se eka työpaikka saatava, vaikka eivät mitään osaa, usein edes alkeita siitä miten töissä ollaan. Ei sellaisilla vakityöntekijöitä korvata. Ennemminkin vakityöntekijöille tulee lisätöitä keksiä jotain järjellistä tekemistä ja sitten selittää miten se on tarkoitus tehdä. Olen itsekin tällaisia opastanut, ja kauheasti on eroa siinä miten omatoimisia nuoret ovat. Yksi osaa kysyä että mitä teen nyt kun se homma loppui, mutta toinen jää lukemaan kännykkää kunnes joku huomaa kysyä, että tuliko se sun työ jo valmiiksi, että tarviitko lisää.
Kunnalla ihan nelikymppiset pätevät toimihenkilöt käy vakitöissä 1700 e/kk. Kunnan palkat ei ole kovin kummoiset, kun ne on kustannettava verorahoilla eikä niillä tehdä mitään voittoa, hoidetaan vaan yhteiset asiat.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain vielä viime vuonna korkeakouluopiskelijana 750e/kk josta piti siis maksaa kaikki asumisesta lähtien. Eikä edes ollut lyhennetty työpäivä vaan aina 8h/päivä. Ei enää ikinä kaupungille kesätöihin kiitos...
No ei sitä työpaikkaa ollut sulle tarkoitettukkaan vaan jolleki 18v lippispäälle joka nippanappa osaa tulla joka aamulla työpaikalle.
Mielestäni palkka on tosi hyvä kesätyöpalkaksi, jos työaikakin vaan 30 tuntia. Eihän lähihoitajakaan saa 40 tunnin työstä kuin jokusen satasen enemmän ja on sentään alan koulutus.
Itse vielä yliopistossa opiskellessa tein kaupungin nurmikonleikkaushommia kesällä, palkka 7,50€/h neljä vuotta sitten. Tonni kuussa käteen tuntui silloinkin luksukselta 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sitä työpaikkaa ollut sulle tarkoitettukkaan vaan jolleki 18v lippispäälle joka nippanappa osaa tulla joka aamulla työpaikalle.
Ei ole välttämättä vaihtoehtoja, joista valita 😃
Moni nuori olisi tuosta 950€/kk todella kiitollinen ja onnesta soikeana, jos vaan saisi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Moni nuori olisi tuosta 950€/kk todella kiitollinen ja onnesta soikeana, jos vaan saisi töitä.
Niin olisi, jos asuu kotona. Mikä ihme siinä on, että nuori opiskelija tuntuu palstan mielestä elävän pyhällä hengellä, mutta esim. kolmikymppinen tarvitsee tuplasti enemmän rahaa elämiseen ja lapsi perheethän ei tunnetusti pärjää millään rahalla. Kannattais muistaa, että kaikilla ei ole niitä rikkaita vanhempia jotka maksaa elämisen, jotta nuorelle jää taskurahaa pienen palkan tai tukien muodossa.
Nykyään saa olla kiitollinen jos onnistuu edes saamaan kesätyön. Siinä ei auta palkasta valittaa vaan olla onnellinen, että saa EDES sen liki tonnin. Sitä paitsi jos työtunteja on 30/viikko, se tarkoittaa 6h työpäiviä. Jos pääset yksityiselle kesätöihin niin palkka on muutaman satasen parempi, KOSKA päivät ovat 8h pituisia. Vitsi että ärsyttää kun saadaan kesätyö ja kehdataan silti valittaa. Jätä ottamatta sitten jos ei kelpaa, varmasti löytyy pitkä jono ottajia sillekin työlle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tes-rikkomukselta. Ei voi olla muuten mahdollista. Oma nuoreni saa kesätyöstään yli 3000 euroa kuukaudessa eli ihan kunnon sijaisen palkan. Eihän kukaan 950 eurolla kuukaudessa voi elää!
Oliko äidillä, isillä tai tuttavan firmassa töissä? Ei kesätöistä pitäisi saada 3000 euroa kuukaudessa.
Jos noin hyvää palkkaa saa on kyseessä normaali työ jota tehdään kesällä.
kyllä kesätöistä saa ihan kunnon palkkaa silloin kun tekee oikeaa työtä, jossa sijaistaa varsinaista työntekijää tämän loman aikana
Mun kummityttö menee kesäsijaiseksi erääseen kv. firmaan ja kyllä se siellä sijaistaa ensin yhtä controlleria ja sitten toista, kun ne ovat lomillaan ja saa siitä controllerin palkan. Ei tietenkään saa palvelusvuosilisiä tai henk.koht. lisiä, mutta tehtäväkohtaisen palkan ja tekee 3 kk ihan samoja töitä kuin poissaolijatkin. Kuulemma kertyy yli 3000 euroa kuukaudessa-
Itse olin aikoinani 2000-luvun puolivälissä kesätoimittajana sanomalehdessä kymmenkunta vuotta sitten ja ihan sain toimittajan palkkaa kun olin tutkintoni loppuvaiheessa ja työkokemusta oli jo ennestään. Peruspalkka oli noin 2600 euroa kuukaudessa ja vuorolisistä ja sunnuntailisistä kertyi helposti tonni lisää. Ylitöitä sai painaa niin paljon kuin sielu sieti ja tottakai kesäheinänä tein niin. Hyvää tuloa talveksi, ei tarvinnut ottaa opintolainaa.
Joskus olin kunnalla kesätöissä 15-16v ja tuntipalkka oli 4,5€ :D
Otitko AP huomioon että jotkut ihan töissä käyvät saavat saman verran :D
Vierailija kirjoitti:
osa-aikatyöläiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osa-aikatyöläiset
Höpöhöpö.
Näin asia ei kyllä yleensä ole.
Meidän kaupungissamme nuoria kesätyöntekijöitä otetaan osa-aikaisiin töihin suunnilleen tuolla palkalla.
Työtehtävät näissä pienempipalkkaisissa tehtävissä eivät korvaa vakituisten työntekijöiden työtä, eivät ole siis varsinaisia lomasijaisia. Näissä "teiniduuneissa" (lähinnä lukiolaisille suunnatuissa kesätöissä) tehtävät vaihtelevat mm. nurmikon leikkuusta museo-oppaan tehtäviin. Kaupunki palkkaa sitten erikseen kesätyöntekijöitä varsinaisten työntekijöiden kesäsijaisiksi, ja näistä opiskelijoille suunnatuista, vaativammista työtehtävistä (jotka ovat kokoaikaisia!), maksetaan sitten ns. kunnon kesätyöpalkkaa (joka tietysti julkisella puolella on suunnilleen välillä 1500-1800). Tuo vajaa tonni on osa-aikatyöstä ihan kelpo summa lukiolaiselle, joka ei vielä oikein osaa mitään.